Jump to content
Ron Penguin

LED koplampen Niro

Recommended Posts

Klopt. Filmpje is ook verwarrend, bedrijf heet Lumiled maar laat vervolgens de 2 halogeenlampen zien. Hierdoor krijg je het idee dat het ledlampen zijn.
Zijn wel lampen die witter en helder zijn, maar niet te vergelijken met Xenon of LED. Dat is ook de reden van het grote prijsverschil. Maar inclusief montage is het wel een goede prijs voor deze halogeen lampen.

Inderdaad. Het is geen LED. WhiteVision lampen zijn gewoon halogeen met een hogere kleurtemperatuur en iets hogere lichtopbrengst in vergelijk met ‘normale’ halogeen lampen.

Sowieso heeft de actie voor vele Niro rijders geen zin. Vele uitvoeringen (iig. mijn DynamicLine) gebruiken HB3 lampen en die vallen niet onder de ANWB/Kwik-fit actie.

Ik heb mail contact gehad met ANWB en Kwik-fit hier over. HB3 kan wel, maar kost EUR 134,25 voor een setje. Omdat zoals men schrijft, het veel arbeid vergt om ze te plaatsen.
Vreemd, heel vreemd. Want ze zouden zo te vervangen moeten zijn.

Niet interessant dus.

21 minuten geleden, Fumbler zei:

Vreemd, heel vreemd. Want ze zouden zo te vervangen moeten zijn. 

Inderdaad, De HB3 lampen zijn eenvoudiger te plaatsen als H4 of H7, ook de kans op verkeerd uitlijnn van de lamp is nihil.

Op 17 sept had ik geschreven , als de auto er is dat ik weer zou reageren. De auto is er nog niet , maar komt binnenkort aan bij de dealer. Op de site van Kia staat vermeld bij de executive uitvoering LED koplampen . Dus ga ik ervan uit dat dit geen Bi-Xenon koplampen meer zijn.

Heb de Niro 17 Januari gekregen. , De auto heeft LED verlichting ,( zie instructieboekje blz 9-90 koplamp type B ). Heb geen vergelijk met Bi Xenon maar verlichting is in vergelijk met de Toyota Auris  toch een wereld van verschil.

De koplampverstelling zoals omschreven op blz. 5-119 is niet aanwezig. Ga ervanuit dat dit automatisch geregeld wordt. Volgens het Kia Niro forum in Duitsland gebeurt dit automatisch en dit zou zich rechts achter in de wielkast bevinden.

Ik was toch niet helemaal tevreden met de vorige generatie ledlampen van Zandbergen. Had het idee dat bij dimlicht vanwege de klep in de koplamp teveel licht wegviel. Met name dicht bij de auto bleef het redelijk donker.

Heb de gok gewaagd en deze set gekocht: https://www.ebay.de/itm/NEW-9005-HB3-LED-Lumileds-Headlight-Car-Conversion-Headlamp-Bulb-Light-Lamp-Kit/222431099652?epid=624517488&hash=item33c9ed3b04:g:SksAAOSwB-1YvUwF.

Mijn theorie is dat een langere rij leds de gloeidraad van een halogeenlamp (waarvoor de lamp is gemaakt) beter benadert.

Na zo'n maand in gebruik vind ik dit een verbetering ten opzichte van mijn vorige leds.

Posted (edited)

Kijk ook naar de kleurtemperatuur. Normaliter wordt 6000K als helder wit gezien. 6500K neigt naar blauw en kan helderder lijken bij gelijke waarde in lichtopbrengst (lumen).

De lichtstrip in de koplampunit is ca 6000K.

Edited by HenkM

Posted (edited)
10 uur geleden, Nir00tje zei:

Ik was toch niet helemaal tevreden met de vorige generatie ledlampen van Zandbergen. Had het idee dat bij dimlicht vanwege de klep in de koplamp teveel licht wegviel. Met name dicht bij de auto bleef het redelijk donker.

Heb de gok gewaagd en deze set gekocht: https://www.ebay.de/itm/NEW-9005-HB3-LED-Lumileds-Headlight-Car-Conversion-Headlamp-Bulb-Light-Lamp-Kit/222431099652?epid=624517488&hash=item33c9ed3b04:g:SksAAOSwB-1YvUwF.

Mijn theorie is dat een langere rij leds de gloeidraad van een halogeenlamp (waarvoor de lamp is gemaakt) beter benadert.

Na zo'n maand in gebruik vind ik dit een verbetering ten opzichte van mijn vorige leds.

Hoeveel lumen zijn deze lampen. De Zandbergen Led-lampen waren 3000 en mijn nieuwe hebben 4000 lumen. Dat maakt al een behoorlijk verschil.

Edited by Specialmade

De set op eBay.de lijkt sterk op de set die op Autoledplaza verkocht werd: 4000 lm , 6500 K kleurtemperatuur, Philips Lumileds, identieke verpakking onder een ander merk.

Ik heb sinds  juni 2018 de Autoledplaza set in mijn Niro, ingebouwd door mijn garage bij aflevering. Lichtopbrengst is goed, de lichtbundel lijkt wat smaller, er is een kleine donkere kegel middenvoor met minder licht, maar dat is maar 3 m diep en niet storend. Ik heb ook geen knipperende tegenliggers omdat de  LED lichtbundel zou verblinden.

Kortom ik ben tevreden met de Autoledplaza set, de eBay set lijkt identiek en is dan ook OK tegen een lagere prijs (€57 tegen €99 wat ik betaald heb)

Dit is een verbetering tov mijn vorige lampen maar misschien zijn er nog wel betere.

Lumileds hebben een goeie naam de opvolger Luxeon o. I. D. Zal ook wel goed zijn. Kijk uit want er zijn ook neppers in omloop.

Lumen zeggen mij niks want hier wordt veel mee opgeschept en het is niet bekend hoeveel de koplamp in dimlichtstand doorlaat.  6000k past trouwens prima bij de overige ledverlichting

1 uur terug, Nir00tje zei:

Lumen zeggen mij niks want hier wordt veel mee opgeschept en het is niet bekend hoeveel de koplamp in dimlichtstand doorlaat.  6000k past trouwens prima bij de overige led verlichting

Niks is wat teveel gezegd, maar wel weinig. Het is net zoals de verbruikscijfers. Daar wordt nog  veel meer over gelogen en opgeschept. Maar je hebt ook geen lumen nodig om met het blote oog te kunnen zien dat LED veel meer en beter licht geeft dan halogeen.

Mannen, ik weet niet of hier mag, maar ik heb nog een setje over

ik had zelf 2 setjes besteld, voor reserve maar nu 1 over.

het is dezelfde set als HenkM via dx.com

werkt perfect, ik heb het zelf ook in de Niro. Maar bij HenkM doet ie het al 2 jaar.

je moet alleen de afsluitdop wat bewerken, maar er staan in dit topic genoeg manieren, ik zelf heb zelf de trekhaak met verfbrander gedaan

ik heb er zelf €20,58 voor betaald, dus voor €20 mag ie weg, nieuw!

Dx.com hb3 led

489979C3-B796-433C-9ED8-2EBAEAD09668.jpeg

Op 29-5-2019 om 11:02, Syrrah zei:

Mannen, ik weet niet of hier mag, maar ik heb nog een setje over

ik had zelf 2 setjes besteld, voor reserve maar nu 1 over.

het is dezelfde set als HenkM via dx.com

werkt perfect, ik heb het zelf ook in de Niro. Maar bij HenkM doet ie het al 2 jaar.

je moet alleen de afsluitdop wat bewerken, maar er staan in dit topic genoeg manieren, ik zelf heb zelf de trekhaak met verfbrander gedaan

ik heb er zelf €20,58 voor betaald, dus voor €20 mag ie weg, nieuw!

Dx.com hb3 led

489979C3-B796-433C-9ED8-2EBAEAD09668.jpeg

Niemand?? 

Volgende week hoop ik mijn nieuwe dynamicline te halen..

Mag aannemen dat de koplampbehuizing gelijk is aan het "oud" model..

Wil deze LED lampen bestellen.

Edited by SatJunk

Het lijkt erop dat de model upgrade van de Niro dezelfde koplamp-unit heeft, je kunt ook even checken bij je dealer en vragen of deze de LEDlampen inbouwt en afstelt. Graag tzt een foto van het lichtbeeld.

Ben toch voor deze set gegaan..scheelt nogal wat in de prijs..

Zodra ze binnen zijn breng ik ze naar dealer met verzoek dezen te plaatsen..

Zal daarna mijn ervaring hier delen..Heb nu Xenon in de huidige Niro..

On 9/18/2017 at 7:24 PM, Nir00tje said:

Mmm lijkt wel of ik de enige ben met pasproblemen :|

Om het even visueel te maken: ik heb dus ongeveer onderstaande. De binnendiameter van de kraag is ongeveer 95mm.

Vanwege de bevestigingspunten van de koplampunit past de kraag er niet om. Het mooiste zou zijn een dop die er IN past. Dan moet ik inderdaad iets van 88 a 90mm hebben.

Zit hij er bij jullie er IN of OM?

@Ron Penguin

Heb al gezocht op autoplaza, er is ook een autoLEDplaza maar nog niet gevonden wat jij hebt.

Edit: nou wordt ie mooi. De monteur had links de kraag van dop OM de lampunit gedaan. Nu zie ik in een shop een plaatje waar de kraag IN de lampunit zit :wink:

2X 95mm Rubber House Seal Cap Dust Cover s-l500.jpg

kraag in lampunit.jpg

Voor degenen met een 3d printer (of een kennis/vriend/familielid met zo'n ding)

https://www.thingiverse.com/thing:2784983

Vandaag gaat mijn Niro op advies en kosten dealer van Xenon naar LED. Dit omdat er nu binnen een paar weken tot 2 keer de linker lamp defect is gegaan bij een auto van nog geen 10 weken oud. Ik hoop dat het vergelijkbaar is en hetzelfde licht en kleur levert als de Xenon verlichting. 

er is veel over led lampen geschreven. in die verse lijntjes. eind 2017 toen ik nero ging rijden. Koch ik bij kwikvit .

een zetje h7 led lampen inclusief achtie. + plaatsen voor 51 euro moet zeggen ze doen het nog steeds .

12 uur geleden, MDVS69 zei:

Vandaag gaat mijn Niro op advies en kosten dealer van Xenon naar LED. Dit omdat er nu binnen een paar weken tot 2 keer de linker lamp defect is gegaan bij een auto van nog geen 10 weken oud. Ik hoop dat het vergelijkbaar is en hetzelfde licht en kleur levert als de Xenon verlichting. 

Graag terugkoppeling welk merk LED lampen de dealer gaat monteren en wat het lichtbeeld is.

11 uur geleden, henk smit zei:

er is veel over led lampen geschreven. in die verse lijntjes. eind 2017 toen ik nero ging rijden. Koch ik bij kwikvit .

een zetje h7 led lampen inclusief achtie. + plaatsen voor 51 euro moet zeggen ze doen het nog steeds .

Mijn Niro heeft zeker geen H7 lampen maar HB3 lampen.

9 uur geleden, SimonV zei:

Graag terugkoppeling welk merk LED lampen de dealer gaat monteren en wat het lichtbeeld is.

Tja, het merk zou ik niet weten, alleen dat ze 6000K zijn en een behoorlijke hoeveelheid wit licht op de weg en in de verte. Groot licht schijnt heel ver en moet nog wennen want er is wel duidelijk een verschil tussen Xenon en LED.

Op 6-11-2019 om 23:40, MDVS69 zei:

Tja, het merk zou ik niet weten, alleen dat ze 6000K zijn en een behoorlijke hoeveelheid wit licht op de weg en in de verte. Groot licht schijnt heel ver en moet nog wennen want er is wel duidelijk een verschil tussen Xenon en LED.

En wat is het verschil? Vind je Xenon beter of LED ?

Edited by Specialmade
tekst wijziging

2 uur geleden, Specialmade zei:

En wat is het verschil? Vind je Xenon beter of LED ?

Voor mijn gevoel de Xenon, mogelijk omdat ik er nog aan moet wennen. 

Heb deze week bij mijn dealer gevraagd of mijn nieuwe DynamicLine (nog twee weken wachten) uitgerust kan worden met Led, en of ik dit zelf kan doen binnen de garantie.

Het antwoord was twijfelachtig. Als er een probleem komt met de elektronica en er blijken ongeschikte lampen in te zitten kan er een discussie ontstaan.

De eerste discussie is dan welke lampen zijn ongeschikt, en de tweede of de storing veroorzaakt kan zijn door de lampen.

Ik hou het voorlopig maar bij de ampen die er in zitten. Volgens mijn dealer zijn de LED lampen ook verdwenen uit de accesoirelijst.

Edited by RikLijkendijk