Jump to content
Ron Penguin

LED koplampen Niro

Recommended Posts

1 uur terug, MDVS69 zei:

Ook benieuwd naar waarom LED lampen een ventilator dan hebben. 

Niet allen LEDlampen hebben een ventilator. Zo hebben de Philips Luxeon Lumileds geen geforceerde koeling en hebben dat ook niet nodig. Bij deze lampen volstaat een passieve koeling met koelvinnen.

Ik raad zelfs af om LED- lampen met geforceerde koeling in je auto te plaatsen. Die motortjes zijn immers mechanische bewegende onderdelen kunnen immers slijten en daardoor stuk gaan. Buiten dat je kunt afvragen waarom die ventilatortjes bij die lampen nodig zijn. Dat zou kunnen zijn omdat dan kleinere koelvinnen gebruikt kunnen worden, maar dat zie ik niet bij deze LEDlampen. Die koelvinnen zijn vrijwel even groot. Dus kwaliteit misschien?

LEDlampen zijn veel efficiënter dan gloeilampen (daarom gaan we ook in onze woningen over naar ledverlichting) maar ook in een ledlamp wordt niet alle energie omgezet in licht. Een relatief klein gedeelte van de energie gaat ook bij een LEDlamp naar warmte.

Gloeilampen zijn gebaseerd op het zeer eenvoudige systeem van een metalen draadje dat met stroom zover verhit wordt dat dit draadje gaat gloeien en licht gaat uitstralen. Gloeilampen moeten dus wel (zeer) heet worden, anders gaat het draadje niet gloeien en heb je geen licht. En heet worden ze. Probeer maar eens een brandend halogeenlampje vast te houden (met blote handen). Dit is echter een zeer inefficiënt principe.

LEDlampen (Light Emitting Diode) daarentegen zijn gebaseerd op een ander principe van verschillende metaalverbindingen waarbij, door er stroom door te laten gaan, atomen elektronen afstaan waardoor (simpel gezegd) hoogfrequent trillingen ontstaan (= licht). Licht is immers niets anders dan hoogfrequent trillingen. Warmte is hierbij in principe niet nodig.

Dat er toch iets warmte in de kern van de LED ontstaat komt doordat de metalen niet ideaal zijn en iets, (weliswaar een lage) weerstand hebben en er stroom doorheen gaat. Maar ze worden niet zo heet dat ze gaan gloeien.

LEDlampen worden in de kern dus wel iets warm en, afhankelijk van de kwaliteit van de materialen en het vermogen, is dit meer of minder. Die interne warmte moet weg kunnen en daarvoor worden er koelvinnen toegepast op hoogvermogen autolampen zoals die voor de koplampen. Bij goede lampen (als die van Philips) zijn deze koelvinnen voldoende en is geforceerde koeling niet nodig.

De meeste halogeenlampen zijn 55 of 60 Watt; LEDlampen verbruiken doorgaans slechts 35 Watt terwijl ze toch ongeveer 3 x zoveel licht geven. Je kunt dus uitrekenen dat LEDlampen 5 x meer licht halen uit 1 Watt. Dus 5 x efficiënter. Dit betekent 5 x meer licht en 5 x minder warmte. En dat is zelfs inclusief de ballast!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan de redenatie volgen en weet ook dat LED efficienter is dan Halogeen, maar....

Waarom doet Kia hier dan zo moeilijk over, en halen ze zelfs de LED lampen uit hun accesoirelijst?

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 uur geleden, Derrek zei:

Niet allen LEDlampen hebben een ventilator. Zo hebben de Philips Luxeon Lumileds geen geforceerde koeling en hebben dat ook niet nodig. Bij deze lampen volstaat een passieve koeling met koelvinnen.

Ik raad zelfs af om LED- lampen met geforceerde koeling in je auto te plaatsen. Die motortjes zijn immers mechanische bewegende onderdelen kunnen immers slijten en daardoor stuk gaan. Buiten dat je kunt afvragen waarom die ventilatortjes bij die lampen nodig zijn. Dat zou kunnen zijn omdat dan kleinere koelvinnen gebruikt kunnen worden, maar dat zie ik niet bij deze LEDlampen. Die koelvinnen zijn vrijwel even groot. Dus kwaliteit misschien?

LEDlampen zijn veel efficiënter dan gloeilampen (daarom gaan we ook in onze woningen over naar ledverlichting) maar ook in een ledlamp wordt niet alle energie omgezet in licht. Een relatief klein gedeelte van de energie gaat ook bij een LEDlamp naar warmte.

Gloeilampen zijn gebaseerd op het zeer eenvoudige systeem van een metalen draadje dat met stroom zover verhit wordt dat dit draadje gaat gloeien en licht gaat uitstralen. Gloeilampen moeten dus wel (zeer) heet worden, anders gaat het draadje niet gloeien en heb je geen licht. En heet worden ze. Probeer maar eens een brandend halogeenlampje vast te houden (met blote handen). Dit is echter een zeer inefficiënt principe.

LEDlampen (Light Emitting Diode) daarentegen zijn gebaseerd op een ander principe van verschillende metaalverbindingen waarbij, door er stroom door te laten gaan, atomen elektronen afstaan waardoor (simpel gezegd) hoogfrequent trillingen ontstaan (= licht). Licht is immers niets anders dan hoogfrequent trillingen. Warmte is hierbij in principe niet nodig.

Dat er toch iets warmte in de kern van de LED ontstaat komt doordat de metalen niet ideaal zijn en iets, (weliswaar een lage) weerstand hebben en er stroom doorheen gaat. Maar ze worden niet zo heet dat ze gaan gloeien.

LEDlampen worden in de kern dus wel iets warm en, afhankelijk van de kwaliteit van de materialen en het vermogen, is dit meer of minder. Die interne warmte moet weg kunnen en daarvoor worden er koelvinnen toegepast op hoogvermogen autolampen zoals die voor de koplampen. Bij goede lampen (als die van Philips) zijn deze koelvinnen voldoende en is geforceerde koeling niet nodig.

De meeste halogeenlampen zijn 55 of 60 Watt; LEDlampen verbruiken doorgaans slechts 35 Watt terwijl ze toch ongeveer 3 x zoveel licht geven. Je kunt dus uitrekenen dat LEDlampen 5 x meer licht halen uit 1 Watt. Dus 5 x efficiënter. Dit betekent 5 x meer licht en 5 x minder warmte. En dat is zelfs inclusief de ballast!

Zeer heldere LED uitleg. Zal morgen eens onder de kap kijken of ze een ventilator hebben of alleen ribben. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, RikLijkendijk zei:

Ik kan de redenatie volgen en weet ook dat LED efficienter is dan Halogeen, maar....

Waarom doet Kia hier dan zo moeilijk over, en halen ze zelfs de LED lampen uit hun accesoirelijst?

LED of Xenon want bij mij hebben ze na 10 weken rijden en 2 maal een defecte Xenon geadviseerd op kosten dealer of Kia over te stappen op LED. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuten geleden, MDVS69 zei:

LED of Xenon want bij mij hebben ze na 10 weken rijden en 2 maal een defecte Xenon geadviseerd op kosten dealer of Kia over te stappen op LED. 

Advies Kia bij DynamicPlus is dus LED (zie boven), in de Executive zit ook LED, dus waarom in de DynamicLine geen LED? Ben bang dat de Kia-dealers het antwoord ook niet weten. De een vindt het prima, de ander aarzelt en gaat moeilijk doen over garantie.  Redelijk verwarrend allemaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn LED's met ventilator draaien in de Niro al meer dan 2 jaar. Mocht er een sneuvelen heb ik een reserve set bij me.

Bij de Motor meer dan een jaar (dimlicht altijd aan). Mocht het dimlicht sneuvelen kan deze wisselen met die van het groot licht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moeilijk doen over de garantie Kia?

Mocht e.e.a. kapot gaan, gewoon de oude standaard geleverde lampen terug zetten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik er LED lampen in zou doen en er gaat iets stuk, zal ik ook zelf de consequenties dragen.

Ik wil door Kia ook eerlijk behandeld worden, dus...........

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op ‎16‎-‎11‎-‎2019 om 14:03, surfingjohn zei:

Moeilijk doen over de garantie Kia?

Mocht e.e.a. kapot gaan, gewoon de oude standaard geleverde lampen terug zetten!

Alleen hopen dat dat dan nog past als de boel gesmolten is...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik krijg er maar geen genoeg van.:clown:

Zoekend op youtube kwam ik een interessante uitleg tegen over de verschillende aspecten van Halogeen vs HID vs LED.

Het hele verhaal duurt 25 minuten (en is in het Engels) maar is wat mij betreft zeker de moeite waard.

Dus voor de geïnteresseerden onder u:

 

 

Edited by RikLijkendijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...