Lege startaccu van de NIRO
6 6

156 berichten in deze discussie

Aanbevolen berichten

Gisteren wilde ik wegrijden, deuren klikten nog open maar drukkend op de startknop NOPPUS.

Ik ben er dus nu achter hoe klein de startaccu is.

Woensdag niet gereden en donderdag en vrijdag -door omstandigheden- elke dag 2x 5 km visa versa gereden.

Zaterdag wilde ik weer wegrijden maar dit is niet gelukt door de te lege accu. Na 20 min. was KIA service geweest - garage dicht in de buurt- en ik kon weer rijden en moest natuurlijk even wat kilometers maken om de accu te laden.

Toch is de accu snel leeg naar mijn gevoel. 1 dag stilstaan 4 korte ritjes in 2 dagen en vierde dag geen puf meer om systeem een zetje te geven.:(

Deuren gingen nog wel keyliess open maar toen bleek het op. 

Tijdens de 4 korte ritjes had ik wel Airco en Radio/NAV aan staan.

Ik heb ook voor en achter een dashcam die ook opneemt als bij stilstand beweging of schokken merkbaar zijn. Wel zit er een "veiligheid" in dat als de accu onder de 14.4V zou gaan deze functie uitgeschakeld wordt.

Dealer werkplaats staat met vraagtekens en willen voor alle zekerheid nog wel een controle doen komende week maar verwachtingen zijn wat mij betreft niet hooggespannen.

Deze ritjes zijn afgelopen weken ook diverse malen met haar VENGA gemaakt....  NO PROBLEM.

Het iets koudere weer kan voor de accu natuurlijk iets uitmaken maar ECHT kouder dan -1 s'nachts is het niet geweest.

Geloof me op dit moment ben ik bepaald niet blij...  een auto met een knoert van een batterij maar volgens mij een startaccu voor een zaklantaarn.

Ik heb op het Forum gelezen - Lourens of Ron? ) over de ODB. Mijn vraag is, is daar de voltmeting van de startaccu steeds of regelmatig te zien?

Voorlopig moet ik dus - indien nodig - de korte stukjes maar even zonder Airo en Radio/Nav afleggen.

Mocht een van jullie ook af en toe korte stukjes moeten rijden... let dan op je stroom gebruik.  Natuurlijk niet van de Batterij voor het Hybride gebeuren ;)

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

en meteen even investeren in een goede accu lader dan kan je hem gewoon opladen hoef je niet een rit te maken met alles uit 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@xtra40 , dat is een goed idee. Maar dan komen er nog wel 2 vragen bij mij op.

Lader is niet te gebruiken door mij op 220Volt. De auto staat 50 meter van ons appartement 3 etage.

Van de dealer hoorde ik dat er een speciaal soort accu in zit. Accu zit bij de Niro achterin dus in theorie zou dat laden theoretisch wel kunnen, maar ze sluiten bij het opstarten niet aan bij de accu achter maar ergens bij de Hybride/rechtse kant op 2 punten onder de motorkap.

Tips?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hmm ja 50 meter snoer word inderdaad een probleem 

wat voor start accu er in zit zou ik even moeten bekijken in het instructie boekje 

moet even zien of we die al online hebben

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik rijd ook niet elke dag maar heb nog geen problemen gehad met het starten. Ik heb niet altijd de airco aan maar wel regelmatig de stoelverwarming en de stuurverwarming en zo nodig de achterruitverwarming. De Navi staat bij mij altijd aan. Ook ik rijd dan regelmatig korte afstanden. soms staat de auto wel 3 dagen stil. Auto staat wel altijd in de garage. Lijkt mij toch niet oké dat de accu dan zo snel leeg is dat er niet meer gestart kan worden. Ben benieuwd wat de Kia dealer hier van zegt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

het opstarten en dus ook het laden van de accu doe je inderdaad onder de motor kap op de daarvoor gemaakte aansluitingen

accu is een AGM accu dus das een beste accu 

15977966_787475554742641_365318691498516

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoort de startaccu ook niet bij te laden met een omvormer vanuit de hybride accu?

Raar eigenlijk dat dit nog steeds zo werkt; bij de allereerste Priussen en iig t/m Prius III bestond dit probleem al.
Daarbij werkt zelfs de boordcomputer voor de hybride systemen op 12V, dus zelfs elektrisch wegrijden kon/kan dan niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankjewel xtra40 en Specialmade.

@Murcielaygo,  klopt, Elektrisch wegrijden lukt dan ook niet, bij het indrukken van de startknop gebeurt er helemaal niets , de werkplaatschef vertelde me telefonisch dat er een minimale Volt toevoer moet zijn want deuren keyless openen ging zonder  problemen.

Raar gevoel is dat dat je ergens genoeg stroom/Volts moet hebben , deuren elektrisch opengaan maar het erg stil blijft bij knop indrukken.

Bij een - geen Hybride - hoorde je tenminste altijd nog een huh..huh..huh..huh..  of een tikje als de accu leeg was. Nu alleen maar doodse stilte.:?

Voor mijn gevoel is het ook erg kort Specialmade voor een 90Ah accu.

Wordt zoek opdracht voor de dealer neem ik aan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

90Ah is nog een beste accu eigenlijk; mijn Picanto is een stuk kleiner, heeft daarom slechts een 45Ah accu, geen AGM, maar weet het toch probleemloos anderhalve week te overleven.
Echter toen 'ie na 4 jaar versleten was klonk ook bij mij enkel een tik bij druk op de knop...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan denk ik dat het beter is om de dashcam op een punt aan te laten sluiten dat die stopt als contact uit gaat. Nu krijgt de cam constante stroom en is beveiligd bij een voltspanning onder de 12.4 volt. Wie weet trekt de dashcam de accu al opnemend bij beweging -indien nodig- een stukje lager. :weather37:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moet haast 'lekstroom' zijn, mogelijk idd de Dashcam. Als dat het niet is, dan is het niet gewoon. Auto moet gewoon een tijd stil kunnen staan, binnen of buiten. Zou er dus goed naar laten kijken.

Op de OBD heb ik geen voltage ingesteld staan, maar dat kan wel. Registreert alleen als het contact aanstaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien is het dan toch wel handig om een OBD te plaatsen zodat ik wat meer kan volgen wat de accu doet.

De Dash is zonder scherm maar met wifi en met de app op een telefoon kan ik de voor en achter beelden zien tijdens het rijden, meer bedoeld om direkt op te nemen denk ik. ( En om te zien of cams nog werken )  

Het programma wat op de computer staat om de card in grootbeeld af te spelen geeft wel een Voltweergave te zien. Morgen eens kijken of dat ook te zien is met de app op de telefoon.(die gegevens zijn me eerlijk gezegd nog niet opgevallen) maar dat komt dat ik mooie/speciale beelden altijd bekijk op het grote computerscherm en er natuurlijk delen of alles van de card te back-uppen is.

soekoe ,soekoe naar een ODB...OBD?  :ninja:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
@xtra40 , dat is een goed idee. Maar dan komen er nog wel 2 vragen bij mij op.
Lader is niet te gebruiken door mij op 220Volt. De auto staat 50 meter van ons appartement 3 etage.
Van de dealer hoorde ik dat er een speciaal soort accu in zit. Accu zit bij de Niro achterin dus in theorie zou dat laden theoretisch wel kunnen, maar ze sluiten bij het opstarten niet aan bij de accu achter maar ergens bij de Hybride/rechtse kant op 2 punten onder de motorkap.
Tips?

Preston, dit kun je oplossen met een jumpstarter.
Ik hèb zo'n kastje in huis staan waarmee je kunt starten met een bijna lege accu.
Je kunt hem gebruiken als compressor voor je bandenspanning en voor verlichting en er zitten rode waarschuwings knipperlampen op

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heren, heren en ook dames.

Waar hebben we het over, temperaturen rondom vries en zo'n Niro doet het niet ?

Kia assist bellen en ze zoeken het maar uit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@bigwade , Kia service was er met 20 minuten, (zie eerste post) en kon direkt opstarten met accustarter.

DAT is het probleem niet :no:

Niro rijdt weer als een tierelier

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf rij ik ook vaker korte stukjes 1,2 km heen Niro uit en later weer 1,2 Km terug stoel,stuur verwarming aan airco aan koude temperaturen (<0 ) buiten maar merk niks van startproblemen. ook hier staat de Niro wel eens 2-3 dagen stil.

Zou zelf dan denken of een slechte accu bij levering of een lekstroom inderdaad van de cam.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei niro:

Zelf rij ik ook vaker korte stukjes 1,2 km heen Niro uit en later weer 1,2 Km terug stoel,stuur verwarming aan airco aan koude temperaturen (<0 ) buiten maar merk niks van startproblemen. ook hier staat de Niro wel eens 2-3 dagen stil.

Zou zelf dan denken of een slechte accu bij levering of een lekstroom inderdaad van de cam.

Hier dus net zo !
Geen probleem met die koude en korte stukjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja hoor, ik ben ook de gelukkige bezitter van een Niro die na 3 dagen niet meer wil starten, zit nu te wachten op de service monteur.

Zoals al eerder gemeld, dit is wel een slechte zaak voor een nieuwe auto.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vreemd om te horen allemaal dan, nu al 2 waarvan het de accu laat afweten. Ook ik rijd relatief kleine stukjes, meestal per keer 17 km naar mijn werk maar heb tot nu toe niks hiervan ervaren. ook omdat het toch een stevige accu is die erin zit. En bij mij staat hij soms ook wel 3 a 4 dagen stil.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De spiegel waren gisteren dus wel vast bevroren!

Maar starten....... prima :-)

Klein beetje hulp van mijn hand en ze draaiden weer (even in de gaten houden, dat dan weer wel)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei xtra40:

het opstarten en dus ook het laden van de accu doe je inderdaad onder de motor kap op de daarvoor gemaakte aansluitingen

accu is een AGM accu dus das een beste accu 

15977966_787475554742641_365318691498516

Voor een "leek" is de instructie in handleiding wat onduidelijk (klein). Zie ook KIA instructie op youtube. https://www.youtube.com/watch?v=N9bfjgNhw4A

bewerkt door xtra40
filmpje zichtbaar gemaak
  • Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vervelend @hvessen  :?.  Is het nu weer gestart?

En ben je op een of andere manier wat wijzer geworden de hoe of wat? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Preston:

Vervelend @hvessen  :?.  Is het nu weer gestart?

En ben je op een of andere manier wat wijzer geworden de hoe of wat? 

Binnen een half was de monteur ter plekke en de auto gestart. Hij vertelde wel dat dit bij dit soort auto's wel vaker voor kwam. Morgen naar de dealer om de computer uit te lezen om te zien waar het probleem zou kunnen zitten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Wimis on:

De spiegel waren gisteren dus wel vast bevroren!

Maar starten....... prima :-)

Klein beetje hulp van mijn hand en ze draaiden weer (even in de gaten houden, dat dan weer wel)

Het is beter om dat uit te zetten, die motortjes zijn zo klein die branden denk ik zo door als ze bevroren zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
6 6