Jump to content
Preston

Lege startaccu van de NIRO

Recommended Posts

Als topicstarter had ik dit ook in een ander topic geplaatst.

Kees.  Ik heb dat probleem al vanaf nieuw met m'n model Niro Business van juli 2016.

Gestart met dit topic: 

Nog steeds roep ik (on)regelmatig Kia service er bij om de auto een boost te geven. Ik rij regelmatig wat kleinere stukjes en dan wordt de accu niet voldoende opgeladen/of loopt te snel terug na een paar keer starten. Zowel ik als mijn dealer zijn niet happy met deze situatie. Dealer heeft van alles gedaan om het proberen op te lossen..  tips van van dit forum en alles wat KMNL aan gaf om het mogelijk op te lossen.

Met en KM stand van bijna 21000 duizend ben ik eigenlijk nog niet toe aan een andere auto maar mijn dealer kwam 2 weken geleden met een naar mijn idee een net voorstel.

Er wordt op korte termijn een nieuwe Niro Businessline geleverd - met daarin de "accu reset" knop en verder kleur en uitvoering zoals ik nu heb en door een kleine bijbetaling heb ik huidige Niro gereden voor circa 300 euro per maand ( inclusief wegenbelasting en verzekering).

Dus nog héél even en ik rij met de Niro die ik wil en had + accu reset knop en ik hoop dat ik dan als ik in de auto stap niet steeds moet denken "doetie het wel of doetie het niet" het accu reset knopje DE oplossing is voor mij.  Ik zie  naar de nieuwe Niro Businessline uit!  :tt1:

• Like 1

Op 15-1-2017 om 20:54, Preston zei:

Gisteren wilde ik wegrijden, deuren klikten nog open maar drukkend op de startknop NOPPUS.

Ik ben er dus nu achter hoe klein de startaccu is.

Woensdag niet gereden en donderdag en vrijdag -door omstandigheden- elke dag 2x 5 km visa versa gereden.

Zaterdag wilde ik weer wegrijden maar dit is niet gelukt door de te lege accu. Na 20 min. was KIA service geweest - garage dicht in de buurt- en ik kon weer rijden en moest natuurlijk even wat kilometers maken om de accu te laden.

Toch is de accu snel leeg naar mijn gevoel. 1 dag stilstaan 4 korte ritjes in 2 dagen en vierde dag geen puf meer om systeem een zetje te geven.:(

Deuren gingen nog wel keyliess open maar toen bleek het op. 

Tijdens de 4 korte ritjes had ik wel Airco en Radio/NAV aan staan.

Ik heb ook voor en achter een dashcam die ook opneemt als bij stilstand beweging of schokken merkbaar zijn. Wel zit er een "veiligheid" in dat als de accu onder de 14.4V zou gaan deze functie uitgeschakeld wordt.

Dealer werkplaats staat met vraagtekens en willen voor alle zekerheid nog wel een controle doen komende week maar verwachtingen zijn wat mij betreft niet hooggespannen.

Deze ritjes zijn afgelopen weken ook diverse malen met haar VENGA gemaakt....  NO PROBLEM.

Het iets koudere weer kan voor de accu natuurlijk iets uitmaken maar ECHT kouder dan -1 s'nachts is het niet geweest.

Geloof me op dit moment ben ik bepaald niet blij...  een auto met een knoert van een batterij maar volgens mij een startaccu voor een zaklantaarn.

Ik heb op het Forum gelezen - Lourens of Ron? ) over de ODB. Mijn vraag is, is daar de voltmeting van de startaccu steeds of regelmatig te zien?

Voorlopig moet ik dus - indien nodig - de korte stukjes maar even zonder Airo en Radio/Nav afleggen.

Mocht een van jullie ook af en toe korte stukjes moeten rijden... let dan op je stroom gebruik.  Natuurlijk niet van de Batterij voor het Hybride gebeuren ;)

Eh links van 't stuur zit toch een knopje om te starten als de kleine accu leeg is?? Dan pakt ie stroom uit de "hybride" accu

Eh links van 't stuur zit toch een knopje om te starten als de kleine accu leeg is?? Dan pakt ie stroom uit de "hybride" accu

Dat knopje zit op de eerste Niro's (zoals Preston nu heeft) dus niet...
Daarom de deal om nu een nieuwere te kopen MET dat knopje...
  • Thanks 1

Dit topic weer eens onder de aandacht brengen :-|

Zittend in de 2e niro van ons heb ik de laatste weken een vervelend probleem. Ook hier wil de niro op onverklaarbare tijden niet starten. De knop naast stuur bied dan uitkomst.

De auto is al enkele keren in de garage geweest hiervoor maar kunnen niks ontdekken :( Zelfs een maal bij het ophalen nadat de auto van de werkplaats naar de parkeerplaats was gereden en daar nog geen uur had gestaan. Volgens de dealer is het een bekend probleem bij kia maar weten de oorzaak nog niet.

Medio Februari ben ik een week in Oostenrijk geweest met temperaturen ruim onder het vriespunt en na een week stilstaan starte de auto zonder problemen. Nu heb ik afgelopen zondag en vandaag de knop weer moeten gebruiken. 

Zijn er inderdaad mensen met model 2018 > die dit euvel ook hebben ? De eerste 5 maanden van deze nieuwe auto heeft zicht dit probleem niet voorgedaan.

Pas 1 keer gehad. Toen stond de auto een week stil in zuidfrankrijk in de winter -5 graden. 

Een dag nadat ik de auto nieuw had kon ik zelfs de portier niet openmaken. Met de sleutel wel en met de extra knop links weer kunnen starten; daarna nooit meer meegemaakt. 

Blijft de verlichting van de achterklep soms branden.
Als deze niet helemaal goed gesloten is krijg je dit probleem.
Spreek uit ervaring. ;-)

Edited by Hen E

Volgens mij is dat niet het probleem. Hier heb ik al eens op gelet. Maar kan morgen ochtend de proef op de som nemen. Hij staat weer plat zal de bank neerklappen voordat ik de auto start. Kan ik goed kijken of dat het euvel is.

Bij de eerste Niro had ik dat euvel ook wel gehad. Uit voorzorg toen lampje verwijderd. En vergeten terug te stoppen bij verkoop :-)

Op 30-7-2017 om 20:05, mmgoossens zei:

Kan ik mijn kofferlampje niet gewoon vervangen door een Festoon Ledlamp. Dat scheelt 8,7 Watt als ik mijn koffer vergeet dicht te doen?

Gisteren liet mijn 2017 Niro me voor het eerst staan. Lege accu!? Meteen de servicedienst gebeld en die waren er tot mijn stomme verbazing binnen 20 minuten waarvoor hulde!!

Jumpstarter eraan en meteen weer lopen. Maar waar lag het nu aan?

De achterklep had een uur of 5 à 6 niet goed op slot gezeten terwijl de auto geparkeerd stond. Het bagagelampje was blijven branden met als gevolg de lege accu. Viel me wel tegen van een 90 Ah accu, maar volgens mijn dealer kwam dit wel vaker voor. 

De oplossing: laat je deuren en achterklep niet uren openstaan of schakel de binnenverlichting handmatig uit.

Edited by Vince

5 uur geleden, Vince zei:

Gisteren liet mijn 2017 Niro me voor het eerst staan. Lege accu!? Meteen de servicedienst gebeld en die waren er tot mijn stomme verbazing binnen 20 minuten waarvoor hulde!!

Ik kan dit beamen.

Heb vorig jaar dezelfde ervaring met een lage accu bij mij thuis.

KIW ingeschakeld en binnen 20 minuten stond het busje en de monteur bij de Niro.

Alles idem opgelost. Prima Service.

De oorzaak is onbekend maar ik heb wel (zelf) een nieuwe (C22 van Varta) accu geïnstalleerd en daarna nooit meer problemen gehad.

De prijzen die Kia rekent zijn wel erg hoog: 182,50 t.o.v. A-merk Varta: € 54,93.

3 Schroefjes en met 5 minuten zit die er in.

15 uur geleden, Derrek zei:

De oorzaak is onbekend maar ik heb wel (zelf) een nieuwe (C22 van Varta) accu geïnstalleerd en daarna nooit meer problemen gehad.

De prijzen die Kia rekent zijn wel erg hoog: 182,50 t.o.v. A-merk Varta: € 54,93.

3 Schroefjes en met 5 minuten zit die er in.

Bij nader inzien lijkt de originele accu maar een capaciteit van 45 i.p.v. 90 Ah te hebben . Met de Varta C22 ga je er met zijn 52 Ah dus op vooruit. Die prijsverschillen zijn idd absurd, maar ik neem aan dat die € 182,50 inclusief montage is? Goed om te weten als mijn Niro aan een nieuwe accu toe is en uiteraard zetten we die er zelf in:dup:

Let wel op dat het laadsysteem ook zwaarder belast wordt als dit niet berekend is op een 90Ah accu.

Die 45Ah accu is helemaal zo gek niet, Toyota gebruikt al heel erg lang van dat soort kleine accu's bij de hybrides. De motor van de Niro wordt toch niet met de 12V accu gestart maar met de hoogspanning uit de hybride batterij?

14 uur geleden, meeder zei:

Let wel op dat het laadsysteem ook zwaarder belast wordt als dit niet berekend is op een 90Ah accu.

Die 45Ah accu is helemaal zo gek niet, Toyota gebruikt al heel erg lang van dat soort kleine accu's bij de hybrides. De motor van de Niro wordt toch niet met de 12V accu gestart maar met de hoogspanning uit de hybride batterij?

Je opmerking over een 90 Ah accu snap ik niet helemaal. Ik was namelijk niet van plan om er een 90 Ah accu in te zetten. Door verkeerde informatie leek het alsof er een 90 Ah accu gemonteerd is, maar dit blijkt standaard een 45 Ah accu te zijn.

Ik kan nergens vinden hoe de verbrandingsmotor van de Niro gestart wordt, maar het lijkt me dat dit met de 12V accu gebeurd. Als deze leeg is start de Niro namelijk niet. Met een een jumpstarter aan deze 12V accu start hij wel. De hybride accu was minstens half 'vol', maar werd niet aangesproken. Mijn conclusie is dan dat hij start via de 12V accu. Als het anders is hoor ik het graag.

Ah oké, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Ik dacht inderdaad dat je de 45Ah accu wilde vervangen door een 90Ah.

Hoe het bij Kia zit weet ik niet maar als ik kijk naar hoe het bij Toyota werkt is het zo.
De 12V is nodig om de computers aan de hang te krijgen en om de relais te bedienen om de hybride batterij te koppelen.
De motor wordt door de motor generator gestart die via de inverter/converter wordt aangestuurd via het hoogspanningcircuit.

Als de 12V accu leeg is doet hij dus niets meer omdat de computers het niet meer doen.

• Like 1

2 uur geleden, meeder zei:

De 12V is nodig om de computers aan de hang te krijgen en om de relais te bedienen om de hybride batterij te koppelen.
De motor wordt door de motor generator gestart die via de inverter/converter wordt aangestuurd via het hoogspanningcircuit.

Als de 12V accu leeg is doet hij dus niets meer omdat de computers het niet meer doen.

Duidelijk verhaal, maar ik kon hierover op geen enkele site uitleg vinden.  Het klinkt zeer aannemelijk. Bedankt voor de uitleg!

Hoezo zou dat het laadsysteem zwaarder belasten?
Dat klinkt voor mijn gevoel als zeggen dat je geen grotere tank in een auto moet doen, omdat anders de pomp van het tankstation stuk gaat?

Bij gelijke belasting zonder bijladen zal het langer duren voor de accu leeg is. En bij gelijke laadstroom (beperkt door de regelaar van de auto) duurt het ook langer eer deze weer vol is...

Maar goed, niet van toepassing, want er is een "gewone" 45Ah geplaatst...

Om een 90Ah accu te laden zal je er toch meer energie in moeten stoppen.
Als de auto een intelligent laadsysteem heeft dan kan het ook zijn dat de accu nooit goed geladen wordt.
Afhankelijk van hoe het laadsysteem werkt (heeft de Niro een reguliere dynamo of gaat het laden via een DC-DC converter?) kan het een probleem veroorzaken.

Sommige hybrides mag je dan ook niet gebruiken om starthulp mee aan een andere auto te geven.

21 uur geleden, meeder zei:

Even wat google-wijsheid:  Is het ook niet zo dat een te grote accu niet goed geladen en als gevolg daarvan steeds leger raakt en daardoor snel kapot kan gaan? Een iets grotere accu, dus van 45 naar 52 Ah zou geen probleem zijn.

Dit is allemaal niet van toepassing, maar wel interessant om te weten.  Welke electro-techneut kan hier iets over zeggen?

Op 15-10-2020 om 20:39, meeder zei:

Hoezo?

Ik zie dit niet. Het "geheim" is de stroomregelaar

De accu wordt geladen met een dynamo waar een stroomregelaar aan zit. Deze stroomregelaar begrenst het laadvermogen afhankelijk van het vermogen van de dynamo. Dat heeft niet te maken met capaciteit de accu. Ook bij een kleine accu, bijvoorbeeld in het begin als deze geheel leeg is zal deze stroomregelaar dit maximum laadvermogen leveren. Pas als de accu voller wordt zal de laadstoom vanzelf minder worden (meer inwendige weerstand).

Hetzelfde gebeurt bij een accu met meer capaciteit.  Een accu met meer capaciteit wordt meer gevuld en het voordeel is dat deze minder snel leeg zal zijn.

Een accu met meer capaciteit kun je immers langer gebruiken (belasten) tot deze “leeg” is (bijvoorbeeld bij gebruik van een dashcam). Maar uiteindelijk vult de dynamo de accu steeds alleen maar bij wat ontladen is, dus wat gebruikt is. En dat is bij een accu met meer capaciteit net zo veel als een accu met minder capaciteit.

Edited by Derrek
  • Like 1

De Niro 12V accu word via de HV-accu opgeladen:

12v-accu.jpg

Ik bedoelde hiervoor natuurlijk de “spanningsregelaar” (sorry), maar die regelt in een brandstofauto de (laad)stroom.

De schakeling van de Niro kende ik niet. Weet daarom ook niet of hierbij door een interne regeling ook de laadstroom geregeld wordt, maar neem aan van wel. De hoogspanning moet immers omgezet worden naar de laagspanning van de accu en ook zal mijns inziens de laadstroom geregeld moeten worden om de accu niet op te blazen door een te grote laadstroom.

Gebruik zelf al een hele poos een Varta accu die meer laadcapaciteit heeft dan een originele Zuid Koreaanse accu.

1 uur terug, Derrek zei:

Gebruik zelf al een hele poos een Varta accu die meer laadcapaciteit heeft dan een originele Zuid Koreaanse accu.

3 schroefjes en met 5 minuten zit die er in.

Bij mijn 2017 Niro staat de 12V accu nog voorin het motorcompartiment met de zekeringenbox er bovenop. Dit ziet er iets ingewikkelder uit dan een standaard accu, zoals in mijn vorige auto's, welke je gemakkelijk loskoppelde en verving. 

Is het echt een kwestie van maar 3 schroefjes of komt er meer bij kijken?