Ga naar inhoud

afscheid nemen of groot onderhoud


steamduck

Aanbevolen Berichten

Het moeilijke punt is bereikt. Mijn Sportage is bijna 11 jaar oud en heeft inmiddels 185.700 op de teller staan. De blanke lak of folie laat los van de kunststof delen (exterieur) en ze heeft groot onderhoud nodig:

nieuwe distributie riem; schokdempers achter (in ieder geval); ophangkogel achterophanging; gasveren achterklep en koppeling gaat het niet lang meer uit zingen; stoelhoes of hoezen.

Nou heb ik haar altijd braaf naar de dealer gebracht en haar daar laten vertroetelen. Ze heeft me dan ook nooit in de steek gelaten. Vorig jaar een dubbel din navigatie systeem geplaatst en heb alles liggen voor een achteruit rij camera. Alleen nog even tijd en weer.

Maar toch, de kosten van het grote onderhoud bedragen toch gauw 2K euri. Ik zit dus erg in dubio. Inruilen en een andere, veel jongere, sportage of sorento zoeken en dan gelijk mijn wens tot automaat invullen? Of juist gewoon herstellen en nog jaren doorrijden? Tenslotte koop je voor het bedrag niet eenvoudig een goede tweedehands wagen!

 

Wie heeft nog meer met dilemma geworsteld en wat heb je gedaan?

 

  Ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi Ruud,
Kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken. Maar zelf zou ik zeggen
" TIJD VOOR WAT NIEUWS!"

Maar goed deze auto ken je, je weet hoe ermee is omgegaan en kent de gebreken.

Misschien een idee om bij een paar universele garages een prijsindicatie op te vragen van alles wat je beschreven hebt. Mss valt het dan nog ietsjes mee.

Maar in ieder geval sterkte en succes met je besluit.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zelfde dilemma gehad en gekozen voor vervanging. En vervanging kost in 1ste natuurlijk meer dan de nu geraamde kosten aan je oude auto, maar hé, daar krijg je dan ook wel weer wat moderners voor terug en als je dan wel zorgt dat je wensen vervuld worden aan wat je mist aan deze auto, dan is het helemaal goed. En een mens wil ook wel weer eens wat anders. 

Succes met de zoektocht naar Sportage/Sorento :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites


Twee aantrekkelijke Sorento's gezien, Sportage bij mijn eigen dealer die ik van de week nog bekeken had, staat nu op verkocht. Zwaar in dubio.

Enerzijds aantrekkelijk om een jongere auto te nemen met wat meer luxe en een automaat. Anderzijds natuurlijk de buidel en afscheid nemen. Nooit gedacht zo aan de sportage gehecht te raken. Inmiddels ook aan het zoeken naar andere prijsopgaven.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


De buidel kun jij alleen over beslissen natuurlijk. Afscheid nemen is wel pijnlijk ja, tijdens de sleuteloverdracht stond mij het huilen nader dan het lachen. Maar gut, ooit zal die toch gaan en de goede herinneringen blijven natuurlijk. En het voordeel van in de familie blijven is dat je best wel meteen vertrouwd bent met je nieuwere auto, die gaat je passen als een warme jas. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tja, het hangt inderdaad ook af van "de buidel". Maar ik wil je in overweging geven dat de kosten voor het opknappen van de 11 jaar oude Sportgage inderdaad "kosten" zijn, dus geld dat je kwijt bent en nooit meer terug ziet (de wagen wordt er in de markt echt niet meer waard van) en het bedrag voor een andere jongere of eventeel zelfs nieuwe auto geen "kosten" zijn, maar in feite een inverstering. Er komen natuurlijk wel kosten van (waardevermindering oftewel afschrijving), maar een bedrag voor het opknappen en het aanschafbedrag voor een andere auto zijn niet zomaar een op een te vergelijken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe vooral wat je zelf wilt, zoals al meerdere keren aangegeven kunnen wij niet in je portomonee kijken!

Maar over hoeveel kosten zou je het hebben met groot onderhoud? En zijn die het waard. kost het nu 800€ dan kan je voorlopig weer goed rijden en weet je wat je hebt. Bij een nieuwe(re) auto weet je dat ook niet precies. De vraag blijft idd wel wanneer trek je een grens...

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden zei Nieles:

Doe vooral wat je zelf wilt, zoals al meerdere keren aangegeven kunnen wij niet in je portomonee kijken!

Absuluut waar!

Maar Steamduck gaf aan geen 800 Euri's maar 2000 Euri's. Dat is toch geen kattenpis! En dan is de auto van 11 jaar oud nog altijd geen dubbeltje meer waard. Financieel gezien dan. Maar misschien is er nog een emotionele waarde.

Het blijft een moeilijke beslissing. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 minuten geleden zei Derrek:

Absuluut waar!

Maar Steamduck gaf aan geen 800 Euri's maar 2000 Euri's. Dat is toch geen kattenpis! En dan is de auto van 11 jaar oud nog altijd geen dubbeltje meer waard. Financieel gezien dan. Maar misschien is er nog een emotionele waarde.

Het blijft een moeilijke beslissing. 

 

Heb je helemaal gelijk in, maar het was ook meer een voorbeeld. In dit geval zou ik zelf ook en andere auto aanschaffen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Daarnaast is er de wens voor een automaat.

Nu rijdt er bij ons in de vriendenkring een Sportage Automaat van 9 jaar oud maar die wordt niet vrolijk van het brandstofverbruik. Op korte stukken 1 op 6; op langere stukken met moeite 1 op 10. Voor de korte stukken heeft hij er een Aygo bijgekocht....

Zeker als je een oudere auto koopt dan heb je doorgaans een oude conventionele automaat wat heel anders is dan bijvoorbeeld de moderne automaten zoals die van de Niro. Bij de Sportage zat je 9 jaar geleden bij een automaat ook nog eens vast aan een 6-cylinder met 4wd. Kun je het permiteren dan is het leuk, maar dit is allemaal niet gunstig voor de gebruikskosten.

De techniek gaat erg snel. Een rekensommetje als voorbeeld leert dat een Niro (automaat) bij een doorsne prive gebruik van 15.000 km/jaar met de huidige benzineprijs jaarlijks 1000 Euri's minder aan brandstof nodig is dan een Sportage (automaat 2.0 cvvt) van 6 jaar oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De techniek gaat inderdaad snel. Goede en scherpe opgave van kosten gehad van mijn KIA dealer voor het noodzakelijke groot onderhoud. Inderdaad rond de 2500 euro. Aan het winkelen geweest, maar op wat tientjes verschil kom ik overal op min of meer het zelfde bedrag uit. Dat moet je dan zo zien: schokbrekers zou je bij firma x voor 3 tientjes minder kunnen doen, koppeling bij firma y voor 1 tientje en zo voort. Verschillende firma's met meer tijd investeren of gewoon naar de dealer, die BTW ook omzet nodig heeft om te blijven bestaan en service te verlenen. Ik wordt daar al jaren goed geholpen, zelfs met de aanschaf van een andere wagen welke niet bij hun in de showroom staat.

Vandaag proefrit gemaakt in een Sorento. Wereld van verschil! Zou ik goed aan kunnen wennen. Op de terugweg naar huis merk ik toch ook hoe soepel mijn Sportage nog rijdt. Motorisch als een zonnetje, en ik betrap me er op dat ik inderdaad gehecht ben. Heeft me nog nooit in de steek gelaten. De proefrit wagen van vandaag wel. Startte niet meer...... Kan gebeuren :)

Over het verbruik van mijn Sportage, 2.0 CVVT hand geschakeld en 2 wiel aandrijving kan ik eigenlijk kort zijn. Sinds zijn aanschaf eigenlijk altijd 1:10 gereden. Soms 1:9, maar niet op winterrubber rijden bij te hoge temperatuur helpt dan wel. In de vakanties soms 1:11 tot 1:11,5. Veel beter is me in de afgelopen 7 jaar niet gelukt.

Met betrekking tot de kosten van een auto, je ziet het geld echt nooit meer terug. (Tenzij je een 20 jaar oude Porsche hebt staan, die nemen in waarde toe). Ik zie het als de prijs voor een stukje mobiliteit en vrijheid. Wat me nu zo heftig aan het twijfelen brengt is dat de herstelkosten bijna net zo hoog zijn als de waarde van de wagen. En dat brengt me dan bij een koud economisch rekensommetje: Als ik bereid ben 2500 euro te betalen voor onderhoud en ik tel bij dat bedrag de waarde van de wagen op, begin ik al met 5500 tot 6000 euro aan begin budget voor een andere wagen. Daar komt dan nog bij de inhoud van het potje afschrijving (ja, dat heb ik echt). Kortom ik kan een leuke gebruikte Sorento of Sportage aanschaffen. Sorento heeft als voordeel dat het een distributie ketting heeft in plaats van een snaar / riem. Zorgen voor levenslang goede olie en nooit geen omkijken naar. Een Sorento is duurder in de heb en gebruik, verliest nog sneller zijn waarde want het is absoluut uit om met grote niet groene niet stekker auto's rond te rijden. Maar het rijdt wel lekker :)

De andere kant is een stuk emotie. Die Sportage heeft me echt nooit laten staan, heeft zich altijd voorbeeldig gedragen en heeft me eigenlijk met onderhoud en de kosten ook nooit echt verrast. De kosten die er nu komen (als ik ze maak) zijn op basis van kilometrage en gebruik verklaarbaar en te verwachten (lang leve de verkeersdrempel brigade). Op momenten in de nacht met hoop sneeuw en kou gewoon starten en e naar huis of hotel brengen. Vakanties met gezin, nooit een ANWB nodig gehad. Altijd een vrolijk gezoem en geen gemor voor nog een tas. Kortom emotie.....

 

  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat sneller waarde verliezen is ook maar relatief. Vanaf een bepaalde leeftijd stabiliseren die prijzen zich wel. Dat van die mindere vraag valt in de praktijk reuze mee. Mijn auto b.v. had na 6 dagen een nieuwe eigenaar en dan stond die er echt niet voor een weggeefprijs en kon je ook niet zeggen dat die in een onberispelijke staat was. Groot en niet-groen kan dan wel onhip zijn, er blijft altijd een categorie mensen die een auto-werkpeerd nodig hebben en de alternatieven van andere merken zijn toch echt veel duurder. Maar vooralsnog koop je dat ding natuurlijk als 1ste voor jezelf en hoe de wind waait als je 'm later wil verkopen, dat zie je dan wel weer. 

Die testritauto die niet wilde starten zou ik overigens laten staan. *signs*

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi Lique,

 

Meen je dat nou? Ik denk van wel. Niet optima forma accu maakt het toch niet direct een slechte auto? Ga overigens morgen naar een andere kijken en proefrit mee maken.

Je hebt helemaal gelijk, ik behoor ook tot die groep mensen. Heb een auto nodig en wil daar nu van genieten. Inruilen en zo zien we later dan wel weer.

 

Ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja, ik meende dat. Je schrijft zelf al dat je met het gevoel bent weggereden dat je wel op je sportage kon vertrouwen, maar deze niet. Schaar het maar onder vrouwengewauwel, maar ik vind een goed begin nog steeds het halve werk. Een auto die dus bij onze eerste date niet wil starten die wil blijkbaar niet bij mij zijn. En een lege accu wil niet perse zeggen dat de accu mank is. Jij moet mede ivm je emobinding aan je sportage een heel hoog yeahgevoel hebben bij je nieuwe aankoop.

Is toch ook gewoon lammigheid van een garage als ze een auto voor je klaar zetten die niet start.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi allemaal,

 

Donderdag een proefrit gemaakt in een Sorento 1 uit 2008 met weinig kilometers. Is me niet helemaal bevallen. Zaterdag terug voor de eerste.

Toch weer even kijken hoe het zit met de minpuntjes van dit model / uitvoering van de Sorento.

1) hoofdsteunen voor, staan echt te ver naar voren. Zeker bij een stand van de rugleuning die fijn is voor de rug. dealer zegt een oplossing te hebben, gaan ik bekijken (samen met de hoofddirectie)

2) het (mooie) panoramadak. Zit er in, haal je er niet uit maar ik heb eerder een fijn lekkend dak gehad en, veel belangrijker, het neemt hoofdruimte weg. Ik ben lang en zoonlief is nog niet klaar met groeien. Wil nogmaals controleren hoeveel hoofdruimte er nu is.

3) De bekleding. Heb me er inmiddels bij neergelegd dat alle uitvoeringen van die glijbekleding hebben en dat een stoffen uitvoering van de bekleiding in dit segment meer als een studiemodel of rariteit beschouwd moet worden. Gelukkig zijn daar stoel hoezen voor.  

Ik zie in de lijst, nog twee betaalbare Sorento's staan.

had ik al last van de keuze tussen groot onderhoud of vervangen, krijg ik nu de lastigheid dat (de meeste) dealers snel een antwoord willen. Begrijpelijk dat ze geen auto vasthouden, het is handel en geld en als je een koper hebt....

Gelukkig kan ik altijd de sportage groot onderhoud geven. Een collega merkte vandaag op dat de auto er niet meer waard van wordt, maar dat de minimum waarde van de wagen ook zal stabiliseren.

ik heb toch wel het gevoel / idee dat je dit sort beslissingen niet moet overhaasten. In het ergste geval moet je een andere wagen zoeken. Er was ook iets met een spreekwoord. Had iets met haastige spoed .....

Wat ik in ieder geval belangrijk vind is : het gevoel moet goed zijn, het verhaal kloppen en logisch zijn, de relatie prettig.

Wel, van deze wagen kan ik in ieder geval de laatste twee positief beantwoorden. De proefrit zelf gaf een goed gevoel, het niet willen starten een min punt.

Dinsdag een andere bezoeken. Dan is er nog een derde bij een dealer waar de relatie niet echt prettig is. Mijn sportage komt er vandaan. Dat geeft aan dat je bij een minder fijne dealer nog steeds een goede auto kunt kopen.

jullie reacties zijn altijd welkom. geeft mij weer stof tot nadenken.

  

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zou me vooral niet gek laten maken door verkopers. Als jij wil nadenken en rondkijken, gewoon doen. Tis natuurlijk ook weer niet zo dat ze staan te drommen voor die auto's. Als je onderhoud aan de sportage geen haast heeft dan keek ik gewoon lekker verder totdat je iets naar het zin hebt gevonden.
Als je al consessies zou moeten doen, dan zou ik dat alleen doen op zaken die je zelf eventueel kan aanpassen. Zoals met name de glijbekleding waar stoelhoezen voor zijn en een panoramadak waar je niet even een ander dak inzet en waar je met lengte ook nog last van hebt. (en die je bij een fikse hagelbui bij elkaar kan vegen...letterlijk)

Voor de ins-outs van deze lichting auto's zou je ons lid Masimo eens een pb sturen. Die kent die auto's beter dan de gemiddelde KIA-monteur.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De keuze is zachtjes toch wel gemaakt. Geen groot onderhoud maar vervangen. Althans, die kant gaat het wel op. Vandaag nogmaals wezen kijken bij een Sorento en een goed gesprek bij de dealer daarover gehad. Dinsdag naar een andere dealer om ook daar naar een Sorento te kijken. 

Rij in de Sportage met een beetje het gevoel van "in de steek laten". kan goed aan een Sorento wennen en ook de "hoofddirectie" vindt het een fijne wagen. Hoofdsteunen is opgelost. Dealer heeft hoofdsteunen van een ander type / model laten komen en dat scheelt inderdaad een aantal cm. Staan ook een aantal topics in de fora. Schijnt dat met name Venga en Sorento last hebben van het hoofdsteunen ongemak.

Rij wel enigszins in reserve tijd met de Sportage, althans zo ervaar ik het een beetje. Ze moet een nieuwe distributieriem en ik ben inmiddels de magische grens wat voor een riem staat, gepasseerd. 

Lique: Dank je wel voor de hageltip. Dat had ik nog niet bedacht, en dank voor de expert van dit type wagen in de club.

in de garage heb ik een foto van de Sportage geplaatst terwijl ze op een rangeerterrein van mijn werk staat.

Goh, toch wel boeiend hoe heel langzaam het sentiment naar wat nieuws gaat!   

 

   

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi Bigwade,

 

Tja, zowel de auto als mijn werk voertuigen noem ik "ze" en "haar", waarom? Heel simpel. Alles wat aandacht en verzorging behoeft is... Laat je het na, gaan de hakken in het zand en na verloop van tijd komt lopen of dienst weigering :) Helpt geen bos bloemen tegen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Van klein SUVvertje (sportage) naar een groter SUVvertje (Sorento). T'is een 2010'r (XM) automaat xclusive. Foto's komen er aan, zodra ze er is.

Inmiddels bezig om alles aan het regelen / inkopen voor de ombouw van mijn Navi naar de Sorento. Ik neem mijn Kenwood DNX7150 mee. Daar heb ik voorlopig nog kaartupdates bij. Inbouwframe, antenne spullen voor DAB+, stuurwiel interface en een kabel voorde phone. Ben er bijna. Normaal haal ik dat uit Duitsland, goede ervaringen mee en ruim 100 euro goejekoper. Helaas deze keer slechte ervaringen bij hetzelfde bedrijf. Toch maar in NL besteld, dinsdag alles binnen. Dat is net op tijd voor de omruil.

Inmiddels ook de papieren etc. van de Sportage aan het opzoeken. Vandaag nog wat foto's in de sneeuw gemaakt. Inmiddels ook verzekering etc. in orde gemaakt en de nieuwe Sorento aangemeld in "mijn kia" . Zal vrijdag wat foto's maken en plaatsen.

   

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...