caravan trekken
3 3

127 berichten in deze discussie

Aanbevolen berichten

Goedeavond, ik heb een Niro gekocht ook om een caravan van max 1300 tot. gewicht te kunnen trekken. Van de week de caravan opgehaald en zonder problemen door de stad gereden (redelijk vlot). Om toch te proberen de snelweg opgegaan moet wel gewerkt worden om naar 90km/uur te kunnen komen eenmaal op gang geen problemen. Ik ga nog niet met de caravan naar Frankrijk omdat de auto nog ingereden (2000 km?) moet worden. Ik neem mijn forester XT (250 pk) mee eitje uiteraard >> ik las in de nieuwe KCK een test met de Niro + caravan >> vreemd verhaal eerst werd er naar Luik gereden (geen opmerkingen van de test drivers) vervolgens de heuvels op en af zonder problemen met max belading ~3200kg. Vervolgens op de terugweg in Nederland dat de Niro accu power te kort komt om vervolgens alleen in zijn derde versnelling te kunnen rijden???!!

gr Snarf

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even wat ervaringen over reizen met caravan, inmiddels reis van 1300 km achter de rug en we zitten met de Niro en caravan in Kroatië. Maximum toelaatbaar gewicht voor de caravan in 1100 kilo. Maar schat dat we met inhoud rond de 1000 kilo zaten. Achtervering was zichtbaar wel iets ingedrukt, maar bij vorige auto's was dat meer.

Een zeer voorspoedige reis gehad. De combi van automaat, adaptieve cruise controle en lane assist op standaard stand in combinatie met de vering / demping zorgden voor werkelijk waar een zeer comfortabele rit. Kan niet anders concluderen.

Met uitzondering van de echte hele steile en lange bergen blijkt de Niro wat ons betreft ook een prima trekauto. De eerlijkheid gebied echter te zeggen dat op die bergen de vorige auto, Peugeot 308 met 160 PK ook wel eens terug naar 3 moest om de top te bereiken. Daar hoeft de Niro zich dus niet voor te schamen.

Op de autoweg vooral in de drive gereden, op de lastige hellingen af en toe naar handmatig gegaan om zelf wat invloed te hebben. Net na de grens met Kroatië moet je een stuk binnendoor en bergop over de bekende kronkelwegen. Daar bewust alleen "handgeschakeld" gereden, toen we boven waren had ik volgens mij een smile op het gezicht. De combinatie heeft een uitstekende wegligging en meer dan voldoende power om op dat soort wegen geen "hindernis" te zijn voor het overige verkeer. Onderweg ook meermaals andere sleurhut combinaties ingehaald die bergop duidelijk meer snelheid verloren.

Snelheden tussen de 85 en max ong 98 km/h rijden voor mijn beleving overigens het beste. Daarboven werd het schakelgedrag van de automaat al snel wat onrustig. Waarschijnlijk laat de koppel curve daar te wensen over wat resterende trekkracht betreft.

Op "rechte" stukken af en toe ook elektrisch gereden en af en toe uiteraard ook bergaf, alsmede bij tolpoorten en grens. Op de camping reden we ook elektrisch, ook met insteken en parkeren van de caravan. Dat leverde toch de nodige verbaasde blikken op, wel leuk om te zien. Onderweg trouwens ook al de nodige bewonderende blikken gezien en al ook diverse complimenten gehad over de look van de auto.

Het verbruik over de hele route was volgens de meter 11,1 km per liter. Zelf niet precies bijgehouden, maar die schijnt aardig nauwkeurig te zijn. Hoe dan ook, met de vorige altijd onder de 1/10 uitgekomen, ook tevreden mee dus.

Wat rest nog te vertellen. O ja, tussendoor af en toe temperatuur meter bekeken, nergens anders gezien dan standaard waarde, ook niet net voor aankomst toen het buiten 29 graden was. De navigatie voldoet prima aan onze wensen. Nergens een foutje kunnen ontdekken, de zichtbare afslagen klopten nauwkeurig en onderweg aantal keren gevraagd of vanwege verkeer eventueel andere route gekozen moest  worden.

Enige niet echt minpunt, maar wat ik nu toch wel gemist heb, is een toerenteller. Af en toe moest de brandstof motor toch hoorbaar behoorlijk werken, maar dan heb je dus helaas geen idee hoeveel toeren de motor draait en of het verstandig is naar een hogere versnelling te schakelen of de snelheid iets te verlagen bijvoorbeeld. Maar goed, ontworpen als eco auto en niet bedacht als trek auto vrij logisch dat toerenteller ontbreekt. Geen idee of dat software matig ergens in menu achteraf nog toe te voegen zou zijn, maar zou het wel als meerwaarde kunnen waarderen. Kan ik dit verzoek misschien ergens indienen bij Kia..?

Tot zover maar even onze vooral positieve bevindingen, misschien na thuiskomt nog wat aanvullingen.

• Like 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Proceed Frankie:

Enige niet echt minpunt, maar wat ik nu toch wel gemist heb, is een toerenteller. Af en toe moest de brandstof motor toch hoorbaar behoorlijk werken, maar dan heb je dus helaas geen idee hoeveel toeren de motor draait en of het verstandig is naar een hogere versnelling te schakelen of de snelheid iets te verlagen bijvoorbeeld. Maar goed, ontworpen als eco auto en niet bedacht als trek auto vrij logisch dat toerenteller ontbreekt. Geen idee of dat software matig ergens in menu achteraf nog toe te voegen zou zijn, maar zou het wel als meerwaarde kunnen waarderen. Kan ik dit verzoek misschien ergens indienen bij Kia..?

Tot zover maar even onze vooral positieve bevindingen, misschien na thuiskomt nog wat aanvullingen.

Ik heb een obd van een paar euro, waarmee ik via mijn smartphone via een app de toeren kan aflezen. Dus daar is wel een oplossing voor. In die situaties kan het dan handig zijn.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een obd... Uuhh.. was dah? Klinkt interessant en handig in ieder geval idd..?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Proceed Frankie:

Google is je vriend

https://en.m.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics

met een stekker in je dashboard kun je met een computer of smartphone je hele boordcomputer uitlezen. Net als de garage. 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Proceed Frankie:

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is al veel geschreven over de OBD2 stekkers,

Kijk o.a. hier maar even ;)

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thx... er is er een onderweg via Ali.. ben benieuwd of ik het werkend ga krijgen idd. Thx 

oow ja; volgens Kia NL geen mogelijkheid om iets van toerenteller via bestaande display / menu weer te geven en weinig of geen kans op firmware update in de toekomst voor deze mogelijkheid.

ze hebben er kennelijk alle vertrouwen in dat de slimme automaat altijd de juiste versnelling kiest en schade door te hoge toerentallen voorkomt ..

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

nog even een update over de reis met de caravan;

Inmiddels weer thuis en hebben er meer dan 3000km opzitten. De Niro is een zeer aangename trekauto en reisgenoot gebleken in de praktijk. Met uitzondering van de echt zwaarste categorie bergen, waar iedereen het moeilijker had, bleek de Niro prima in staat om zijn werk te doen.  Over het algemeen doet de automaat ook prima zijn werk. Soms bleef hij wel eens wat lang hoog in toeren hangen, dan over op handmatig schakelen of snelheid net iets laten zakken. Maar bij het gros van de bergen, ook de kronkelwegen, meer dan prettig hoe de combinatie omhoog ging.

opvallend was wel dat het schakelpatroon bij heuvelachtig gebied merkbaar onrustiger is dan in de echte heuvels. Of de auto dan steeds juiste keuze zoekt tussen economisch en kracht. Ook daar af en toe maar zelf handje geholpen met kiezen.

De combinatie van automaat, Climate controle, rem en lane-assist samen met de prima stoelen etc mogen het tot echt zeer relaxed rijden moet ik zeggen. Vooral de lane assist (in standaard stand) is heel erg prettig in de praktijk. Maar ook het actief snelheid bewaken / minderen, bijv. Bergaf of cruise controle lager zetten bij wegwerkzaamheden , erg prettig. Na uren zitten en rijden nog fit uitstappen om te pauzeren is toch wel prettig

rest nog te vermelden dat onze caravan leeg 700 kilo weegt, dus totaalgewicht zal rond de 1000 kilo zijn geweest, veel zwaarder zou ik ook niet adviseren. Meest prettig was het rijden tot ong 97km/h. Daarboven werd schakelpatroon toch wat onrustig als het wat op en neer gaat. Rechttoe rechtaan ook wat stukken boven de 100 gereden hoor, gaat dan ook prima. waarschijnlijk ook vanwege het gewicht van de Niro zelf liep de combinatie trouwens lekker rustig. Terwijl we op de terugweg hier en daar best wel wat zijwind hadden..

Natuurlijk ook gereden zonder caravan, waarvan op de camping vaak elektrisch uiteraard,wat de nodige verbaasde blikken opleverde. Op de vaak bochtige binnenwegen wegen heerlijk relaxed sturen en genieten van de stilte aan boord. Want moet zeggen dat het ook met benzine motor aan aangenaam stil is tot 100 km/h. Zal op 18 inch misschien wat rumoeriger zijn, maar daar hebben wij bewust niet voor gekozen.

Tot slot nog iets wat ons eigenlijk hier pas weer opviel, zonder caravan en met drempels... het veercomfort van de Niro ervaren wij echt als heel prettig. En we hebben meerdere Peugeots gehad, ook voor de Niro, dus wel wat gewend op dat gebied. Als ik het toch over vering heb, was opvallend dat op de heenweg achter nauwelijks te zien was dat de caravan er achter hing, auto zakte nauwelijks in de vering.

op de terugweg kennelijk wat meer gewicht voor in de caravan, maar evengoed nog aardig horizontaal in de veren.

Nou hadden we behalve de honden ook geen passagiers of zware koffers in de auto, maar toch wel het vermelden waard.

we hebben trouwens geen afneembare trekhaak, die vaste heeft prima gewerkt in ieder geval.

tot zover maar even. Als er verder vragen zijn hoor ik het wel 

IMG_2772.JPG

FullSizeRender.jpg

• Like 6

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor je verslag. Vraagje, welk merk trekhaak heb je?

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Derrek:

Dank voor je verslag. Vraagje, welk merk trekhaak heb je?

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk

Trekhaak is van het merk Bosal, foto's elders op dit forum te vinden

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Afgelopen weken op en neer naar het Zwarte woud met wisselde ervaring. De caravan weegt geladen 1050kg en kogeldruk was 80kg. Twee volwassen personen en geen extra belading in de achterbak. De Niro toonde geen doorzak verschijnsel op de achterkant en ik heb ook niets gemerkt van een slappe trekhaak, in tegendeel. Na een wat rustige start op de snelweg de ACC op 90km/h gezet (automaat in D). Na 2 km is de accu leeg (1 blokje en blijft leeg) en stond de benzinemotor er dus alleen voor. Maar ik moet zeggen dat de Niro reed als een zonnetje. In de 5e versnelling deed hij geruisloos zijn best om de gang er mooi en rustig in te houden. Bij de langere beklimmingen, zoals rond Koblenze, werd het wat onrustig omdat de automaat dan veelvuldig tussen 4 en 5 schakelt om de 90km vast te houden. Dat is logisch natuurlijk maar wanneer je de ACC eraf haalt blijft de automaat langer in de 5 doortrekken. Je krijgt dan wel een terugval in snelheid maar bij het bereiken van de top trekt hij weer rustig op en schakel je de ACC weer in. Wanneer de beklimming te steil/lang is druk je de kickdown in en schakelt de automaat naar 4. In een enkel geval heb ik naar 3 laten schakelen om de snelheid niet onder de 75km/h te laten zakken. Het toerental en daarmee geluidsniveau in 4 is zeer acceptabel maar in 3 wat rumoerig.

De terugweg was een andere ervaring. De Niro moest flink werken om de 90km/h vast te houden en heb hierdoor weinig op de ACC kunnen rijden om het veelvuldig schakelen tussen 4 en 5 te voorkomen. Ik heb er geen goede verklaring voor. Mogelijk had ik op de heenreis de wind mee en terug de wind tegen. Dit verschil kwam ook tot uitdrukking in het verbruik. Heen 1 op 10 en terug 1 op 9.

Het rijden tussen de dorpen en in de bergen, waarbij de elektromotor ook weer stoom krijgt, is een genot. Net voor de camping een helling van 200mtr met 11%. In D geen centje pijn.

Eindconclusie: ik ben over het algemeen tevreden over de rijervaring met de Niro als caravan trekker. Met de langere/steilere klimmen op de snelweg moet de motor soms wel flink zijn best doen om niet onder de 75km/h te zakken.

De Niro is wel uitermate geschikt voor het bergachtig terrein van het zwarte woud. De lange afdalingen laden da accu helemaal vol en dat wordt weer optimaal verbruikt tijdens de beklimmingen. Ik had een rustige rondrit (met tussenstops zonder) (zonder caravan) van 130km met een verbruik van 1 op 28,2!

Caravan.JPG

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Proceed Frankie:

Trekhaak is van het merk Bosal, foto's elders op dit forum te vinden

Mijn dealer monteert ALKO of Bosal bij de Niro's die mogen trekken. Alleen op de eerste Niro's zonder trekgewicht extensionpack worden/werden de GDW trekhaken gemonteerd.

Een mogelijke verklaring voor het zakken van de trekhaak kan zijn dat een en ander met de luchttol wordt vastgezet en niet wordt nagetrokken met de momentsleutel. Dat kan net dat beetje extra geven dat nodig is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

omdat de automaat dan veelvuldig tussen 4 en 5 schakelt

Is het misschien een optie (en rustiger) om de bak in "S" te zetten en in de 4e versnelling? In S schakelt de bak later naar de volgende versnelling.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Nirofan:

.... en ik heb ook niets gemerkt van een slappe trekhaak, in tegendeel.

Daar heb je ook geen last van bij het trekken van een aanhanger of caravan. De ophanging van de GDW-trekhaken buigen/torderen ongeveer een cm. heen en weer achter je auto en daar merk je bij het trekken van een caravan helemaal niets van. Het breekt ook niet af maar het geheel tordeert wel. Echter als je deze GDW trekhaak hebt dan heb je wel problemen met een fietsdrager. Dan zwiept je fietsdrager vele centimeters op-en-neer en dansen je fietsen achterop je auto.

Dank overigens voor het delen van je ervaringen van je reis met de Niro en caravan!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Ron Penguin:

Mijn dealer monteert ALKO of Bosal bij de Niro's die mogen trekken. Alleen op de eerste Niro's zonder trekgewicht extensionpack worden/werden de GDW trekhaken gemonteerd.

Een mogelijke verklaring voor het zakken van de trekhaak kan zijn dat een en ander met de luchttol wordt vastgezet en niet wordt nagetrokken met de momentsleutel. Dat kan net dat beetje extra geven dat nodig is.

Ik heb een Niro van de latere serie met fabrieks-extentionpack en heb toch echt een door Kia Nederland geleverde en officieel dealer gemonteerde verticaal afneembare GDW trekhaak. 

Overigens heeft de Bosal trekhaak vrijwel dezelfde (foute) constructie op de Kia Niro als de GDW trekhaak en ik vermoed (maar weet niet zeker) dat ook de Bosal trekhaken dezelfde problemen hebben met fietsdragers. Dat weten ze bij Bosal ook wel denk ik, want ze dekken zich in door in hun installatie handleiding van deze trekhaak voor de Niro expliciet aan te geven dat je met een fietsdrager op je Bosal op een slechte weg en bij verkeersdrempels niet harder mag rijden met je Niro dan 5 km/uur! Dan duurt een ritje wel erg lang....

De ALKO trekhaak ken ik niet.

Het probleem is niet het zakken van de trekhaak want dan heb je gelijk dat deze niet goed is vastgezet of, meer voor de hand liggend, dat de monteur de bitumen op de chassisbalken niet goed heeft weggeschraapt. De trekhaak moet "koud" (ijzer op ijzer) gemonteerd zijn. Dat staat ook in de installatiehandleiding van de GDW trekhaak.

Het probleem is echter niet het zakken maar het torderen (veren) van de trekhaak achter de Niro bij belasting. Daar merk je met het trekken van een aanhanger helemaal niets van, maar met een fietsdrager des te meer! 

GDW heeft voor de Kia Niro een plm. 20 cm. te korte stalen dwarsbalk genomen (hadden ze blijkbaar nog in het magazijn liggen?) en heeft vervolgens voor de bredere Niro een set verlengstukken gemaakt van vlak staal om deze trekhaak te kunnen vastschroeven aan de chassisbalken van de Niro. Die vlakke stalen verlengstukken torderen en daarmee wordt de torsiesterkte van de stalen dwarsbalk echter teniet gedaan. Het is volgens mij dus simpelweg een constructie/ontwerpfout.

De enige trekhaak die ik weet voor de Niro en die wel een op maat gemaakte dwarsbalk heeft en dus geen verlengstukken heeft is die van Auto-Hak. Ik vermoed dat die trekhaak dan ook niet tordeert.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-6-2017 om 06:18 zei Proceed Frankie:

Even wat ervaringen over reizen met caravan, inmiddels reis van 1300 km achter de rug en we zitten met de Niro en caravan in Kroatië. Maximum toelaatbaar gewicht voor de caravan in 1100 kilo. Maar schat dat we met inhoud rond de 1000 kilo zaten. Achtervering was zichtbaar wel iets ingedrukt, maar bij vorige auto's was dat meer.

Een zeer voorspoedige reis gehad. De combi van automaat, adaptieve cruise controle en lane assist op standaard stand in combinatie met de vering / demping zorgden voor werkelijk waar een zeer comfortabele rit. Kan niet anders concluderen.

Met uitzondering van de echte hele steile en lange bergen blijkt de Niro wat ons betreft ook een prima trekauto. De eerlijkheid gebied echter te zeggen dat op die bergen de vorige auto, Peugeot 308 met 160 PK ook wel eens terug naar 3 moest om de top te bereiken. Daar hoeft de Niro zich dus niet voor te schamen.

Op de autoweg vooral in de drive gereden, op de lastige hellingen af en toe naar handmatig gegaan om zelf wat invloed te hebben. Net na de grens met Kroatië moet je een stuk binnendoor en bergop over de bekende kronkelwegen. Daar bewust alleen "handgeschakeld" gereden, toen we boven waren had ik volgens mij een smile op het gezicht. De combinatie heeft een uitstekende wegligging en meer dan voldoende power om op dat soort wegen geen "hindernis" te zijn voor het overige verkeer. Onderweg ook meermaals andere sleurhut combinaties ingehaald die bergop duidelijk meer snelheid verloren.

Snelheden tussen de 85 en max ong 98 km/h rijden voor mijn beleving overigens het beste. Daarboven werd het schakelgedrag van de automaat al snel wat onrustig. Waarschijnlijk laat de koppel curve daar te wensen over wat resterende trekkracht betreft.

Op "rechte" stukken af en toe ook elektrisch gereden en af en toe uiteraard ook bergaf, alsmede bij tolpoorten en grens. Op de camping reden we ook elektrisch, ook met insteken en parkeren van de caravan. Dat leverde toch de nodige verbaasde blikken op, wel leuk om te zien. Onderweg trouwens ook al de nodige bewonderende blikken gezien en al ook diverse complimenten gehad over de look van de auto.

Het verbruik over de hele route was volgens de meter 11,1 km per liter. Zelf niet precies bijgehouden, maar die schijnt aardig nauwkeurig te zijn. Hoe dan ook, met de vorige altijd onder de 1/10 uitgekomen, ook tevreden mee dus.

Wat rest nog te vertellen. O ja, tussendoor af en toe temperatuur meter bekeken, nergens anders gezien dan standaard waarde, ook niet net voor aankomst toen het buiten 29 graden was. De navigatie voldoet prima aan onze wensen. Nergens een foutje kunnen ontdekken, de zichtbare afslagen klopten nauwkeurig en onderweg aantal keren gevraagd of vanwege verkeer eventueel andere route gekozen moest  worden.

• Like 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi proceed Frankie. Bedankt voor dit mooie verslag, wij zijn nu op vakantie in beekbergen NL.

Maar nog met de sportage, als het goed is komt de Niro deze week nog bij de garage binnen,

dan kan ik hem volgende week misschien ophalen. Dan zijn we ook al thuis van vakantie en kunnen 

we hem eerst een beetje inrijden, zonder caravan. Onze caravan is wel boven de 1200 kg, maar ik

ben vol vertrouwen dat het helemaal goed komt.

gr Peet

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei HenkM:

Is het misschien een optie (en rustiger) om de bak in "S" te zetten en in de 4e versnelling? In S schakelt de bak later naar de volgende versnelling.

In S in 4e met ACC. Dat is een optie waar ik niet aan heb gedacht. Ga ik volgende keer uitproberen. Bedankt voor tip.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-7-2017 om 11:59 zei Nirofan:

In S in 4e met ACC. Dat is een optie waar ik niet aan heb gedacht. Ga ik volgende keer uitproberen. Bedankt voor tip.

Hoi Nirofan.

ik lees gunstige berichten, wij zijn inmiddels terug van vakantie.

Heb ook al bericht van levering, kan hem donderdag 20-07-17 ophalen.

Gaan hem rustig aan inrijden, en over een week of 5 weer een weekje met

de caravan op pad. Ben zeer benieuwd. Ik laat het wel weten hoe het is gegaan.

gr Peet.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-7-2017 om 14:02 zei peterderoos2:

Hoi Nirofan.

ik lees gunstige berichten, wij zijn inmiddels terug van vakantie.

Heb ook al bericht van levering, kan hem donderdag 20-07-17 ophalen.

Gaan hem rustig aan inrijden, en over een week of 5 weer een weekje met

de caravan op pad. Ben zeer benieuwd. Ik laat het wel weten hoe het is gegaan.

gr Peet.

Inrijden is tegenwoordig niet echt nodig. KIA adviseert wel om 1e 2000km geen aanhanger/caravan te trekken. Veel plezier met de Niro, dat gaat zeker goed komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben net terug van een vakantie in het Limburgse Heuvelland, bij Gulpen. Door het rijden met de caravan is de accu snel bijna "leeg", waardoor er minder op elektriciteit wordt gereden, dus minder zuinig. De caravan weegt maximaal 1200kg. Het verbruik zal tussen 8 of 10 km/l hebben gelegen. Niet erg zuinig dus.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 op 8 of 1 op 10 verschilt nogal, toch bijna 100km op een tank verder.

idd niet echt heel zuinig, wij kwamen op 1/11 uit. Wel met iets lichtere combinatie, maar wel over 2600 km met heeeel veel echte bergen.

Aan de andere kant is zeg maar 1/9 voor alleen een auto van 1450 kilo voor menigeen al niet haalbaar moet je maar denken... :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met de Niro naar Oostenrijk gereden. Niet met een carvan maar een aanhangwagen met zeil en platte voorkant. 
Een echte windvanger zeg maar. Totaal zo'n 600 kg schat ik.

Omdat ik de wagen pas 1 week voor de vakantie heb gekregen, en ik jarenlang een
Renault Trafic (Diesel) heb gehad was dit voor mij wel een nieuwe ervaring. En dit is
mijn eerste automaat in mijn leven.

Op de heenweg in de eco stand gereden en daar vind ik de automaat toch soms te onrustig,
schakelt vij snel terug en maakt dan vrij veel toeren. In Oostenrijk de aanhanger netjes laten staan
en zonder door het land getoerd. Zo ook de berg van het Oetztal naar Kuhtai. In de sportstand
en dan zelf schakelen is dan toch veel relaxter rijden. Tijdens bergaf raakte de accu snel vol.
Zodra de accu vol is begint de motor te lopen, met vrij veel toeren. Een raar fenomeen.
Als er weer een blokje af is gesnoept schakelt de motor weer uit, om dan diverse keren hetzelfde
ritueel te volgen. Strange!

Tijdens de terugrit naar Nederland heb ik me toch zorgen gemaakt. Omdat we vrij veel tegenwind hadden
had ik de sportstand gekozen en manueel schakelen. Nooit de indruk dat de wagen te weinig toeren maakte
maar op een bepaald moment schakelde de automaat van de 5de versnelling naar de 3de, in sportstand!.
Dan schrik je , want nieuwe motor en zoveel toeren??. Verder kreeg ik dat ook niet direct gecorrigeerd, dus
maar in de eco stand gezet. In de buurt van Nurnberg gebeurde het nog eens. Vreemd!

Sinds een week terug en de motor slaat eigenlijk altijd direct aan, terwijl de accu 3/4 vol is. Ook bij lage snelheden.
Pas als je een paar keer gas hebt weggenomen schakelt hij naar Hybride. 

Iemand dezelfde ervaring?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
3 3