caravan trekken
3 3

59 berichten in deze discussie

HansG    41

Bij mij slaat de motor eigenlijk ook direct aan. Volgens mij moet deze eerst op temperatuur komen.

De andere situaties zijn ook verklaarbaar:

Als je de berg af gaat wordt in eerste instantie de elektromotor gebruikt als rem. Als de accu vol is werkt die niet meer.

Dan zal de motor aan moeten springen om af te remmen.

Bij tegenwind in de 5de versnelling werkt de elektromotor mee om voldoende koppel te genereren. Op een gegeven moment moet de accu bijgeladen worden en er moet voldoende koppel beschikbaar zijn. Dan schakelt de motor terug en worden de toeren verhoogd.

Het is uniek dat een hybride uit deze klasse 1300 kilo kan trekken. Dat betekend wel wat voor de combinatie. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
chippie777    16
9 uur geleden zei JohnB2408:

KNIP

Sinds een week terug en de motor slaat eigenlijk altijd direct aan, terwijl de accu 3/4 vol is. Ook bij lage snelheden.
Pas als je een paar keer gas hebt weggenomen schakelt hij naar Hybride. 

Iemand dezelfde ervaring?

Ik heb dat ook. Bij het starten en dan wegrijden start de motor meteen. Ik denk om hem op te warmen? echter na een stukje rijden (1 minuut?) schakelt de motor al weer uit en rij ik netjes elektrisch de wijk uit. Bij thuiskomen rij ik eigenlijk altijd elektrisch door de wijk. Ik denk dat er een bepaalde olie/motor temperatuur moet zijn voordat hij elektrisch gaat rijden. 

In het begin lette ik constant op wanneer er elektrisch of via de benzine motor werd gereden. Ik ben er inmiddels wel achter dat de Niro dat gewoon zelf bepaalt. Uiteraard is je rechter voet van grote invloed hierop. Ik probeer nu af ten toe zo zuinig mogelijk te rijden en heb daarom ingesteld dat ik na elke rit te zien krijg wat mijn verbruik was. Tot op heden nog niet beter gescoord dan 1 op 19,1. Moet daarbij wel aangeven dat dit allemaal korte ritjes in de stad zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Derrek    320
1 uur geleden zei chippie777:

In het begin lette ik constant op wanneer er elektrisch of via de benzine motor werd gereden. Ik ben er inmiddels wel achter dat de Niro dat gewoon zelf bepaalt.

Had dat ook. In het begin wil je weten hoe het systeem van de Niro wanneer wat precies doet en dacht ik vaak het zelf beter te weten, maar inmiddels ben ik er achter dat de groep Niro ontwerpers met veel onderzoek het wel knap geprogrammeerd hebben om de Niro best wel zuinig te krijgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Guido H.    0

Deze zomer met de Niro en een 1200 KG caravan richting de Jura / Frankrijk gereden.
De auto heeft er geen problemen mee gehad.
Cruise controle stond meestal op 100KM en dat hield de auto bij 5% stijging bij.
Bijna alles in eco-stand gereden, hierdoor pakt hij wel vaak lagere versnelling en worden er veel toeren gemaakt.
Verbruik lag daarom wel aan de hoge kant: ca 1 op 8 Km. Wel lastig met een 43 liter tank.
Best kans dat als je de versnelling in "sport-stand" zet, het verbruik wat lager wordt omdat de auto dan langer in de lagere toeren blijft rijden.

Met de lane-assist en de adaptive cruise controle was het wel super relaxed rijden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nirofan    66

Ik zag dat https://www.caravantrekker.nl/ zijn beoordeling ook heeft geupdate. Bij aankoop besluit van mijn Niro heb ik deze site enkel keren bekeken. Het eindoordeel was gemiddeld tot goed maar ze gaven ook aan dat ze nog geen idee hadden hoeveel/hoelang de electromotor op langere afstanden zou blijven ondersteunen. Als die weg zou vallen vonden ze de benzinemotor toch aan de licht kant. Maar inmiddels zijn ze wat positiever. En zo is het. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben met de caravan achter de Niro op vakantie geweest. Ik ben in Nederland gebleven. Eerst de caravan gewogen, deze bleek best zwaar  te zijn, 1400 kg. Wat spullen eruit gehaald. De auto trok de caravan goed. Accu is niet helemaal leeg geweest. Veel in de S stand gereden dan zoekt hij niet niet veel of eerder de goede versnelling. Verbruik over 230 km was 1 op 9/10. Ik ben zeer tevreden met resultaat. De auto rijdt heel relaxed. Gr Peter

PS wel vind ik de trekhaak laag zitten. Wat bij drempels soms lastige kan zijn. Ik heb de driehoek verwijdert  van caravan dissel. Heeft iemand hier ook ervaring mee gehad?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Derrek    320

Je hebt wellicht een vaste Bosal trekhaak van je dealer. Die zijn inderdaad erg laag. Misschien wel te laag.

De kogel van de trekhaak moet wettelijk minimaal 32 cm boven het wegdek zijn als de wagen maximaal ingeveerd is! Heb je dat eens nagemeten?

Behalve dat is er nog iets veel ernstiger mis met deze trekhaken. Dat heeft met de constructie te maken...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Derrek    320
Op 17-9-2017 om 19:01 zei peterderoos2:

wat is er precies mis met de constructie?

Kort gezegd, de trekhaken van GDW en Bosal zijn niet ontworpen voor de Niro. Bij een goede trekhaak wordt de stalen dwarsbalk waarop de haak met kogel aan vast zit, direct aan de chassisbalken van de auto geschroefd. De dwarsbalk van deze trekhaken is echter te kort; de Niro is immers een wat bredere auto waarvan ook de chassisbalken dan ook wat verder uit elkaar staan. Om dit "probleem" op te lossen gebruikt men bij GDW en Bosal vlakke stalen platen om deze afstand tussen chassisbalken en trekhaak op te vullen . Dit kan natuurlijk niet. er zou een langere dwarsbalk gebruikt moeten worden die wel op de chassisbalken van de Niro past. Nu torderen deze vlakke platen tussen chassisbalken en dwarsbalk van de trekhaak en beweegt de kogel onder belasting tot centimeters heen en weer.

Kia weet hier overigens van. Kijk ook eens naar de chat over de afneembare trekhaken in dit forum.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
3 3