caravan trekken
2 2

107 berichten in deze discussie

Citaat

2 antwoorden, ik reed in denormale stand en de accu was iets meer dan half vol toen ik er aan begon.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

een paar berichten eerder geeft iemand aan dat handmatig terugschakelen hielp, misschien iets om de volgende keer te proberen?

ik begreep sowieso dat je in de sportstand iets meer hulp van de elektromotor kon verwachten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei gjcvro:

ik begreep sowieso dat je in de sportstand iets meer hulp van de elektromotor kon verwachten.

Is het niet andersom? Dat in de sportstand de elektromotor meer hulp van de brandstofmotor krijgt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12 oktober 2017 om 18:26 zei gjcvro:

De benzinemotor is het sterkste van de 2, dus ik neem aan dat die ondersteund wordt.

Het is maar net in welk toerengebied je rijdt. Vanaf 0 heeft de elektromotor al 44 pk en 170 NM koppel. Dan is de benzine nog niet thuis. Pas bij hogere toeren zal de brandstofmotor meer vermogen hebben. Het koppel van de brandstofmotor is altijd minder. Maar ja, dat is het mooie van een hybride: de beide motoren vullen elkaar naadloos aan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de sportstand valt mij op dat, zelfs bij stilstand, de benzinemotor altijd draait en bij de normale stand bij stilstand niet (tenzij de accu "vraagt" om opgeladen te worden). Het lampje dat aangeeft elektrisch te rijden is dan altijd uit.

Het verschil in de sportstand is dan ook dat de brandstofmotor ook meewerkt. Analyserend zou je dan kunnen stellen dat de brandstofmotor helpt.

Maar het maakt natuurlijk geen r..t uit hoe je het noemt. Als het maar werkt! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

uit de folder:

Start (EV) Bij wegrijden vanuit stilstand gebruikt het systeem uitsluitend vermogen van de elektromotor. Dit zorgt voor brandstofbesparing bij rijden in het stadsverkeer.
Rustige acceleratie (EV) Tijdens rustige acceleratie gebruikt het systeem ook uitsluitend de elektromotor. 
Snelle acceleratie Trek je sneller op dan werkt de brandstofmotor samen met de elektromotor om de Kia Niro snel op de gewenste snelheid te krijgen.
Consistent Op relatief constante snelheid schakelt het systeem in power-assist modus, waarbij de brandstofmotor de primaire krachtbron is.
Afremmen Het regenererende remsysteem maakt gebruik van iedere snelheidsafname, door energie op te vangen en op te slaan in de accu, om later te gebruiken

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus bij 

16 uur geleden zei gjcvro:

Snelle acceleratie Trek je sneller op dan werkt de brandstofmotor samen met de elektromotor om de Kia Niro snel op de gewenste snelheid te krijgen.
Consistent Op relatief constante snelheid schakelt het systeem in power-assist modus, waarbij de brandstofmotor de primaire krachtbron is.

Dus bij optrekken ondersteund de brandstofmotor de elektromotor en bij constante snelheid ondersteund de elektromotor de brandstofmotor..:winkiss:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Keizerh:

Gelukkig, dus onafhankelijk in welk boerengebied je bent.

Excuus de b had een t moeten zijn. toerengebied  dus. Lastig een computer die voor je verbetert.:no:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-10-2017 om 22:17 zei gjcvro:

een paar berichten eerder geeft iemand aan dat handmatig terugschakelen hielp, misschien iets om de volgende keer te proberen?

Ik heb op weg naar Kroatië meermaals de Sportstand gebruikt en zelf geschakeld. Dat resulteerde in goed door kunnen rijden.

ik had eigenlijk verwacht dat wanneer ik in D de 'kickdown' intrap, dat de automaat zelf 1 of 2 gangen terug zou schakelen. Dat deed 'ie dus niet. Zal ook te maken hebben met dat D ook gelijk de eco-stand is en dat ie mogelijk niet het volle vermogen benut.

Hiervoor hadden we een Clio met de 1.5dci. Overigens een handbak, maar ook de mogelijkheid een eco-stand te activeren. Bij deze auto heb ik het verschil in eco en niet-eco eens getest met mn OBDII-dongle en de app Torque. Met torque kan je verschillende soorten info op het scherm krijgen, waaronder de belasting op de motor in %. Met de eco-stand uitgeschakeld liep de belasting bij plankgas geven op naar 100%, terwijl de eco-stand het vermogen 'kneep' en de belasting op de motor beperkt werd tot 66,6%, 2/3e dus.

Ik kan me voorstellen dat dat met de Niro ook zo werkt. Dat heb ik nog niet bekeken met torque, maar dat gevoel kreeg ik wel met snelweghellingen rijden met de boot erachter afgelopen zomer: Door de sportstand in te schakel ging de Niro beter trekken.

Dus, voor een ieder die de Niro ook als caravantrekker gebruikt buiten NL: ondervindt zelf eens het verschil tijdens een helling op rijden in D en in S.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-10-2017 om 23:11 zei DrPeter:

Ik wil ook een duit in het zakje doen. ervaring met onze caravan (KNAUS  sport 450 uit 2007) van circa 1200 kg, afgelopen weken naar Frankrijk, de grote proef was natuurlijk de helling onder Luik, helaas viel dat bitter tegen maximaal 70 km per uur met bijna vol gas. Terwijl ik eerder dit jaar met dezelfde caravan met een qashqai met ook automaat en 140 pk op m’n gemakje 80 km, harder mag niet haalde. Verder rustig naar zuid-Frankrijk met maximaal 100 km/uur. Opletten dat je geen vrachtauto gaat inhalen als je heuvel opgaat. Gebruik van de cruisecontrol is niet prettig omdat deze steeds wisselt in versnelling onrustig dus, gaat beter als je zelf de controle houdt. Gebruik liep ook wel op tot 1:7-8 l/km, ik denk als je een lichte caravan hebt het wel beter uitpakt. Behalve dit caravanverhaal ben ik nog steeds heel tevreden na ruim 4 maanden en 7000 km. Ik las ergens dat je een upgrade kunt krijgen zodat er 10 pk en 10 nm bij komt, misschien nog een mogelijkheid

De vergelijking met de Qashqai gaat niet gelijk op. De helling bij Luik is met ruim 6% vrij steil en daarnaast is ie ook lang. Dat houd dus in dat de hybrideaccu leeg is nog voordat je boven bent. Als hybride heeft de Niro een gecombineerd vermogen van 140pk, maar zodra de accu leeg is en de benzinemotor het alleen moet doen heb je 'nog maar' 105pk ter beschikking. Een verschil van 35pk en dat is veel.

Handmatig terugschakelen zal vermoedelijk ook een hogere snelheid opleveren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij zijn al een tijdje naar een Niro aan het kijken, maar de caravan van 1300 kg is nog wel een dingetje.

nu lees ik tussen de regels door dat, als je de sport stand gebuikt het makkelijker gaat.

Maar waar ik benieuwt naar ben is, als je een lange afdaling heb. Bv. De brennerpass. Kan je dan op de cruise controle naar beneden zonder te moeten remmen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei gjcvro:

Klinkt als: leer je auto en zijn mogelijkheden en beperkingen kennen.

Klopt. In feite komt het er op neer dat je even moet spelen met de mogelijkheden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Asja Niro:

Wij zijn al een tijdje naar een Niro aan het kijken, maar de caravan van 1300 kg is nog wel een dingetje.

nu lees ik tussen de regels door dat, als je de sport stand gebuikt het makkelijker gaat.

Maar waar ik benieuwt naar ben is, als je een lange afdaling heb. Bv. De brennerpass. Kan je dan op de cruise controle naar beneden zonder te moeten remmen?

Zonder te remmen weet ik niet. Er zullen altijd wel afdalingen zijn waarbij je moet bijremmen, met welke auto dan ook. Ook in deze gevallen schakelde ik handmatig terug om de benzinemotor als motorrem te gebruiken. Wat dan evt scheelt is wat bijremmen met je voetrem om vervolgens nog een vesrnelling terug te kunne schakelen. Uiteraard let je op de remmen van je caravan en geef je direct na het remmen gedurende een paar seconden even volgas om de remmen van je caravan te lossen. Anders staan die onderaan de helling in lichterlaaie... 

Toevallig kwam ik er laatst per ongeluk achter dat wanneer je de cruisecontrol op bv 100 hebt staan en je houdt de 'min' knop ingedrukt dat de Niro dan harder af remt dan wanneer je de Niro uit laat rollen door de cc uit te schakelen. Dat truukje had ik graag op vakantie geweten want ik ben best benieuwd wat dat hellingafwaarts doet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vandaag met de boot op pad geweest.

Bijna hele stuk op adaptive cruise en lkas.

sturen en gasgeven nauwelijks nodig.

traileren was een eitje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij niet te steile afdalingen liet ik de CC staan en rem ik (licht) bij indien nodig. Hiermee wordt de accu ook mooi opgeladen voor de volgende klim. Bij steilere afdalingen haal ik de cc eraf, ga naar S om handmatig een lagere versnelling te schakelen indien nodig. Rij dan in pricipe als een schakelauto. Dit geeft mij (misschien gevoelsmatig) meer controle over de auto.

Bij mij is het rijden met een caravan in zijn geheel niet tegen gevallen. 

Laat de keuze voor de Niro niet alleen afhangen van het caravan trekken (of op dat klimmetje in Luik). Die hangt er slechts een paar dagen per jaar achter. De andere dagen kan je genieten van een fantastisch rijdende auto.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het heeft bij een hybride als de Niro geen enkele zin om af te remmen op de motor. Dat zijn we gewend bij een normale brandstofmotor alleen om de remmen oververhit te het te laten worden. Maar dat speelt met een hybride niet. Met gierende motor naar beneden zijn de bewoners ook niet zo blij mee, vandaar soms de borden om dat aub niet te doen.

De Niro remt af op de elektromotor en vult dan met de energie de accu's op. Die energie gaat dus niet als warmte verloren. Als je toch ouderwets (handmatig) terugschakelt en zo afremt op de motor dan gaat die energie wel verloren. Met als resultaat minder zuinig rijden met de hybride.

Het is even een knop omdraaien, maar dit is een van de verschillen met rijden in een normale brandstofauto. En in de toekomst krijgen we auto's met alleen elektromotor gevoed door accu's of waterstof dus dan hebben we geen brandstofmotor meer om op af te remmen....

Ik ben vorige maand (zonder caravan) de Brenner- en de Fernpass afgereden op de CC en dat ging geweldig. De wagen hield zowel bergop als bergaf dezelfde snelheid op de CC en remde naar beneden geheel zelf af op de elektromotor. Ik vond de rust waarmee dat ging een verademing. Maar ook met caravan neem ik aan dat het remvermogen van de elektromotor voldoende is, maar dat heb ik dus niet uitgeprobeerd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het hybride systeem sowieso niet zo slim dat als je op de motor afremt dat hij eerst probeert de accu op te laden?

Anders zou het slimmer zijn om bijvoorbeeld voor een stoplicht af te remmen in plaats van de auto op de motor af te laten remmen. Volgens mij ontkoppeld de automaat, en gaat het hybride systeem (mild) aan het opladen. Pas als de accu vol zit zou ik verwachten dat de remmen echt gebruikt worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei gjcvro:

Is het hybride systeem sowieso niet zo slim dat als je op de motor afremt dat hij eerst probeert de accu op te laden?

Ja, dat doet hij wel. Maar afhankelijk van snelheid, massa en afdalingspercentage kan het best zo zijn dat de weerstand van de elektromotor niet zo groot is om de auto-aanhanger helling af op een constante snelheid te houden. Licht bijremmen zorgt wel voor wat meer weerstand van de elektromotor, maar ook weer tot zekere hoogte.

Ik heb een aantal afdalingen gehad waarbij ik met mn voet licht doserend bijremmend niet meer prettig vond, puur en alleen vanwege de houding. En handmatig terugschakelen en zo de brandstofmotor op toeren jagen had wel het gewenste effect en vond ik ook prettiger rijden. Er waren ook zeker afdalingen waarbij de elektromotor de snelheid prima in bedwang kon houden. Dat zijn trouwens de enige keren geweest dat de accu naderhand ook echt vol was.

In tegenstelling tot wat Derrek zegt heeft het met aanhanger (caravan/boot) helling af wel degelijk zin om op de brandstofmotor af te remmen. De Niro heeft gewoon een gerobotiseerde handbak waarbij dat gewoon mogelijk is. Bijladen doet ie dan nog wel, maar lang niet optimaal. De energie gaat idd grotendeels verloren aan warmte. 
Op dat soort momenten is voor mij het doel om met een veilige snelheid, gecontroleerd beneden te komen. Dat de accu dan niet optimaal bijgeladen wordt neem ik op de koop toe. Dat bewoners mogelijk hinder ondervinden van het gegier van de motor boeit me ook niet zo. Sowieso valt dat bij autobaanafdalingen wel mee want zoveel mensen wonen er niet langs de snelweg en om nou voor die paar bewoners de remmen van mn auto en aanhanger extreem te belasten zie ik het nut niet van in. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Keizerh:

traileren was een eitje.

Voor mij idd hét grote voordeel van de hybride. Het enige waar die mogelijk nat op kan gaan is te weinig grip. Maar dat ben ik nog niet tegengekomen.

Met traileren alleen wel even voorzichtigheid geboden met de P-stand van de automaat. Bij voorkeur trap ik eerst de parkeerrem zo diep mogelijk in en schakel ik daarna pas naar P.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
2 2