caravan trekken
3 3

127 berichten in deze discussie

Aanbevolen berichten

18 uur geleden zei Nirofan:

Bij niet te steile afdalingen liet ik de CC staan en rem ik (licht) bij indien nodig. Hiermee wordt de accu ook mooi opgeladen voor de volgende klim. Bij steilere afdalingen haal ik de cc eraf, ga naar S om handmatig een lagere versnelling te schakelen indien nodig. Rij dan in pricipe als een schakelauto. Dit geeft mij (misschien gevoelsmatig) meer controle over de auto.

Bij mij is het rijden met een caravan in zijn geheel niet tegen gevallen. 

Laat de keuze voor de Niro niet alleen afhangen van het caravan trekken (of op dat klimmetje in Luik). Die hangt er slechts een paar dagen per jaar achter. De andere dagen kan je genieten van een fantastisch rijdende auto.

Bovenstaand herken ik idd. Zo deed ik dat afgelopen vakantie ook.

Wat betreft het vermogen van de Niro op snelweghellingen met caravan: Op een gegeven moment is de accu leeg. Op zo'n moment ben je dan niet meer met een hybride onderweg, maar slechts met een 105 pk sterke 1.6 liter benzinemotor. Persoonlijk vind ik 70km/u dan nog meevallen, te meer omdat de bak in D niet in de meest optimale versnelling staat voor helling op. Hier kan je nog wat winst behalen door handmatig terug te schakelen naar 3. Het viel mij op dat de Niro in D een hogere versnelling aanhoudt dan in S. Door handmatig terug te schakelen kon ik de meeste hellingen nog met 100km/u omhoog komen. Scheelt het wel dat mijn boot een stuk lager is dan een caravan, dus bij mij speelt luchtweerstand een minder grote rol. En dat resulteert dan in de mogelijkheid om een hogere gemiddelde snelheid helling op te halen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Keizerh:

Hellingproefje geslaagd

Hahaha! Makkelijker dan je Forester? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-10-2017 om 12:56 zei Confus:

Dat bewoners mogelijk hinder ondervinden van het gegier van de motor boeit me ook niet zo. Sowieso valt dat bij autobaanafdalingen wel mee want zoveel mensen wonen er niet langs de snelweg en om nou voor die paar bewoners de remmen van mn auto en aanhanger extreem te belasten zie ik het nut niet van in. 

Langs de autosnelweg staan die borden ook niet... En ja, ik probeer wel rekening te houden met anderen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Derrek:

Langs de autosnelweg staan die borden ook niet... En ja, ik probeer wel rekening te houden met anderen.

Er zijn in Duitsland wel snelheidsbeperkingen ivm geluidsoverlast (Lärmschutz). Dat wordt dan ook aangegeven. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Derrek:

Wat voor borden zijn dat dan? Ik ken wel de borden dat je je motorremmoet gebruiken bij afdalingen. Bijvoorbeeld op de A1 in Frankrijk tussen Parijs en Lille.

ik houd zoveel mogelijk rekening met anderen. Maar niet als ik mijzelf daardoor mogelijk in gevaar breng. In dit geval dus door helling af de voetrem te gebruiken, waardoor de oplooprem van m'n trailer op loopt en blijft remmen (dus ook wanneer ik de voetrem al weer heb losgelaten!) en onderaan de helling ik een vuurbal aan de trekhaak heb. 

Het voordeel van terugschakelen is dat het remmen gelijkmatiger gaat zonder de remmen extreem te belasten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De borden die ik bedoel staan regelmatig langs doorgaande binnenwegen in Zuid Duitsland zodra die door bewoond gebied gaan. Ik heb er nooit een foto van gemaakt, maar het zijn borden die aangeven dat niet te doen vanwege het geluid. Ik kan me ook best voorstellen dat de bewoners gek worden van al die gierende motoren. Langs snelwegen zie je de borden dan ook niet.

Maar dat ter zijde. Mijn betoog was dat het niet nodig is om op de brandstofmotor af te remmen omdat afremmen op de elektromotor bij een hybride veel rustiger is, maar het kan natuurlijk wel! Wat ik mis is de (technische) reden dat het afremmen op de elektromotor minder veilig zou zijn dan afremmen op de elektromotor. Dat zie ik niet. En ik heb ook die ervaring niet. Of misschien is dat meer een gevoel van onveiligheid.

De oplooprem van de trailer die wel vast loopt bij afremmen op de elektromotor tijdens bijremmen maar niet in werking treed bij afremmen op de benzinemotor terwijl je dan ook wel eens moet bijremmen begrijp ik ook niet helemaal. Hoe weet de trailer op welke motor de auto afremt? Misschien dat je even kan kijken of de tegendrukveer (of hoe dat ding ook mag heten) in de oplooprem wel in orde is want die zou de trailer toch uit de rem moeten kunnen drukken, ook bij een afdaling.

Maar nogmaals, er kan met de Niro natuurlijk wel op de brandstofmotor worden afgeremd zoals met elke (niet hybride) benzineauto met of zonder automaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het maakt volgens mij niet uit of je een automaat of schakelauto hebt. Voor beide gebruik je de motor om de remmen te ontlasten bij steile afdalingen.

Zie hier het antwoord van Joop!  https://www.acsifreelife.nl/caravans/techniek-praktijk/va-raakt-oplooprem-oververhit/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Derrek:

Mijn betoog was dat het niet nodig is om op de brandstofmotor af te remmen omdat afremmen op de elektromotor bij een hybride veel rustiger is, maar het kan natuurlijk wel! Wat ik mis is de (technische) reden dat het afremmen op de elektromotor minder veilig zou zijn dan afremmen op de elektromotor. Dat zie ik niet. En ik heb ook die ervaring niet. Of misschien is dat meer een gevoel van onveiligheid.

De oplooprem van de trailer die wel vast loopt bij afremmen op de elektromotor tijdens bijremmen maar niet in werking treed bij afremmen op de benzinemotor terwijl je dan ook wel eens moet bijremmen begrijp ik ook niet helemaal. Hoe weet de trailer op welke motor de auto afremt? Misschien dat je even kan kijken of de tegendrukveer (of hoe dat ding ook mag heten) in de oplooprem wel in orde is want die zou de trailer toch uit de rem moeten kunnen drukken, ook bij een afdaling.

Maar nogmaals, er kan met de Niro natuurlijk wel op de brandstofmotor worden afgeremd zoals met elke (niet hybride) benzineauto met of zonder automaat.

Tijdens het rondrijden in Kroatië zonder trailer reed de Niro heerlijk. De elektromotor kan afremmen prima aan op afdalingen (zonder trailer) met snel een volle accu tot gevolg en afhankelijk van de geldende maximumsnelheid en de hellingspercentage van de volgende helling kon dit ook gewoon elektrisch.

Afremmen op de brandstofmotor zou nutteloos zijn.

Zoals ik eerder al aangaf kon de elektromotor op de snelweg hellingaf de combinatie Niro-trailer veelal netjes in bedwang houden met een volle accu tot gevolg. Maar soms waren er snelwegafdalingen waarbij de snelheid alsnog opliep. In die gevallen schakelde ik wel terug zodat de brandstofmotor bij springt.

De remmende werking van de elektromotor kent ook gewoon grenzen. Dat heeft alles te maken met 'moment', in dit geval dus de massa van de combinatie en de dalingspercentage. Licht bijremmen met de voetrem biedt dan uitkomst, maar als de afdaling nog lang is kunnen de remmen (zowel auto als trailer) oververhit raken. Maar de brandstofmotor heeft ook een remmende werking. En m.i. is het veiliger om die remwerking te benutten ipv langdurig de voetrem te gebruiken. In beide gevallen gaat er dan energie verloren aan warmte.

Ik heb nooit gezegd dat de remmen van de trailer wel inwerking treden bij afremmen op de elektromotor en zo nu en dan de voetrem te gebruiken en dat ze dat niet zouden doen bij afremmen op de brandstofmotor en dan de voetrem te gebruiken. 

Ik heb gezegd dat ik liever extra op de brandstofmotor afrem zodat ik dan niet de voetrem hoef te gebruiken. Alles dus weer afhankelijk van het dalingspercentage.

De link die Nirofan gedeeld heeft geeft uitleg over de werking van de oplooprem. Ondermeer wat het gevaar is van remmen bij afdalingen. Zodra je de voetrem loslaat blijft de aanhanger gewoon remmen. Het voordeel van niet remmen maar tijdig terugschakelen is dat de remkracht geleidelijk opgebouwd wordt en niet abrupt intreedt. Bij abrupt intreden loopt de oplooprem van de trailer op (daar is die voor bedoeld) maar bij geleidelijk opbouwen loopt de oplooprem niet op. Vandaar voor mij het voordeel van handmatig terugschakelen.

Je stelt dat de remdemper de oplooprem ook bij een afdaling weer uit de rem moet kunnen drukken. Dat is een misvatting (zie ook link Nirofan). Bij een afdaling blijft de oplooprem gewoon remmen. Het enige wat je daar aan kan doen is kortstondig volgas geven zodat de oplooprem uitgetrokken wordt (zie eerdere post van mij én link Nirofan).

Gelukkig is er met de remmen van mijn trailer niks mis. :)

Alles wat ik geschreven heb is op basis van eerdere bevindingen en ervaringen met rijden met (zware) aanhangers en vrachtwagens bij afdalingen. Afgelopen zomer aangevuld met de ervaringen met de Niro als trekauto.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor de nadere uitleg. Denk dat we elkaar nu wel begrijpen.:-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu dan een vraag van mijn kant: ken je de functie dat wanneer je op de cc rijdt en je houdt de min-knop ingedrukt dat de Niro dan beduidend harder afremt dan wanneer je alleen het gas los laat?

Ik weet niet meer of ik dat hier gelezen heb of dat ik dat per ongeluk uitvond tijdens het rijden.

Anyway, met die functie in het achterhoofd ben ik benieuwd wat de Niro doet met afdalingen met boot (of caravan) erachter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Confus:

Nu dan een vraag van mijn kant: ken je de functie dat wanneer je op de cc rijdt en je houdt de min-knop ingedrukt dat de Niro dan beduidend harder afremt dan wanneer je alleen het gas los laat?

Ja, dat is zo. Als je de -knop van de CC indrukt en zo een lager snelheid instelt, dan remt de Niro veel sterker op de elektromotor af dan wanneer je alleen het gas loslaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is ook zo wanneer je de CC ingesteld heb op bv 50 km en je rijd 80 km en dan gas los laat remt hij ook sterk af.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei BvE:

Dat is ook zo wanneer je de CC ingesteld heb op bv 50 km en je rijd 80 km en dan gas los laat remt hij ook sterk af.

Dat vroeg ik me ook af. Binnenkort eens testen. :) 

@ Derrek: Dat ondersteunt jouw eerdere opmerking dat de elektromotor sterk genoeg is om hellingaf op af te remmen. Moet je de mogelijkheid wel kennen. :-P 

En wat gebeurt er als de accu 100% opgeladen is? Blijft ie dan nog stevig afremmen? De opgewekte energie moet wel ergens naar toe kunnen, dacht ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Confus:

Dat vroeg ik me ook af. Binnenkort eens testen. :) 

@ Derrek: Dat ondersteunt jouw eerdere opmerking dat de elektromotor sterk genoeg is om hellingaf op af te remmen. Moet je de mogelijkheid wel kennen. :-P 

En wat gebeurt er als de accu 100% opgeladen is? Blijft ie dan nog stevig afremmen? De opgewekte energie moet wel ergens naar toe kunnen, dacht ik.

Daar heb ik geen ervaring mee, dus dat zou je moeten testen !   

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-10-2017 om 16:27 zei Derrek:

Ja, dat is zo. Als je de -knop van de CC indrukt en zo een lager snelheid instelt, dan remt de Niro veel sterker op de elektromotor af dan wanneer je alleen het gas loslaat.

Dat heb ik ook uitgeprobeerd op de Brennerpas en dit klopt inderdaad. Zo kun je als het ware de sterkte van het reageren instellen. Sommige hybrides en elektrische auto's hebben die instelmogelijkheid ook. Hoe groter het verschil is tussen de op de CC ingestelde snelheid met de werkelijke snelheid, des te sterker reageert de Niro met afremmen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Kia rijders...

Ik heb een Kia Niro aangeschaft en deze wordt begin januari 2018 geleverd. Ik rij op dit ogenblik in een Peugeot 3008 1.6 vti en qua comfort is deze oké. Ik heb met de Niro gereden en moet zeggen, het beviel mij prima vandaar mijn besluit ook voor een Kia Niro te gaan.  Het comfort doet absoluut niet onder voor de Peugeot 3008. Het nemen van de hobbels in weg heeft geen invloed op het rijgedrag van de Niro, zover ik dat kan beoordelen met een flinke testrit. Verder de stoelen en het interieur zijn prima.

De bedoeling is om met de Niro volgend op vakantie te gaan met een caravan Knaus 450 FS Sport, ledig gewicht 980 kilo. Geladen zal deze rond de 1200 a 1250 kg zijn.

Volgens de test van de ANWB op YouTube zou dat geen enkel probleem zijn.

Als ik de reacties lees op dit forum, lees ik toch wat wisselende ervaringen met de Kia Niro als caravantrekker. Vooral m.b.t. het laden van de accu's onderweg. Schakelt de elektromotor niet bij als de benzinemotor het moeilijk heeft? Of reageert de elektromotor alleen bij een lagere snelheid, bv tot 50 km? Ik kan dit natuurlijk vragen bij de dealer, maar ik hoor het toch liever van mensen die uit de praktijk bepaalde ervaringen hebben.

Vriendelijk dank.

:-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Niro doet alles op zijn eigen wijze; schakelen, accu laden, benzinemotor erbij etc. etc. Soms willen we dat het anders zou moeten of denken we dat we het zelf beter kunnen. Schakelen wanneer wij dat handmatig zouden doen, elektromotor/benzinemotor regelen wanneer wij denken hoe het zou moeten. Maar ik schakel ook anders dan mijn echtgenote. Is dat fout? Of doe ik het niet goed? Ieder heeft zijn eigen rijstijl en ook de Niro heeft zijn eigen rijstijl.

Net als bij je echtgenote, niet aan storen en gewoon genieten van de hybride Niro. Komt het allemaal goed. Ik ben mijn aanhanger in ieder geval nog nooit stil komen te staan langs de weg.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In tegenstelling tot vrouwen is de Niro wel voorspelbaar, als hij wat lang "hoog" in toeren blijft terwijl ik dit onzin vind is het een kwestie van het gas wat lossen en hij schakelt naar de volgende versnelling (pookje naar rechts duwen en handmatig opschakelen kan natuurlijk ook).

Bij een handgeschakelde bak moet het gas  ook gelost worden tijdens schakelen, de Niro doet het schakelen lekker zelf.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties, 

Maar eens kijken als de Niro wordt geleverd met de caravan op pad en ervaring op doen. Inderdaad rijdt iedereen op zijn eigen manier en zal ik moeten zien hoe de Niro zich houdt met 1250 kg er achter en daar op participeren.

Misschien met de caravan er achter meer handschakelen dan met de automaat. De ervaring za het leren.

ik heb wel begrepen dat de automaat het goed doet, ook als er meer power benodigd is.

Is de  1rste keer dat ik een automaat heb trouwens, altijd een schakelaar gehad. 

We wachten af.

Vriendelijke groet,

Cobra

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met 1250 kg zit je wel op de grens.

Een beetje overcapaciteit is wel zo prettig.

Ik ben zelf op zoek naar een geschikte caravan en denk aan een maximum ledig gewicht onder 1000kg , maar wel met zoveel mogelijk comfort en ruimte.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Cobra:

Bedankt voor de reacties, 

Maar eens kijken als de Niro wordt geleverd met de caravan op pad en ervaring op doen. Inderdaad rijdt iedereen op zijn eigen manier en zal ik moeten zien hoe de Niro zich houdt met 1250 kg er achter en daar op participeren.

Misschien met de caravan er achter meer handschakelen dan met de automaat. De ervaring za het leren.

ik heb wel begrepen dat de automaat het goed doet, ook als er meer power benodigd is.

Is de  1rste keer dat ik een automaat heb trouwens, altijd een schakelaar gehad. 

We wachten af.

Vriendelijke groet,

Cobra

Volgens de verhalen hierboven hoef je niet eens met de hand te schakelen, maar alleen de sportstand te activeren.

Ik denk dat het belangrijkste is dat hij uit de eco modus komt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei gjcvro:

Volgens de verhalen hierboven hoef je niet eens met de hand te schakelen, maar alleen de sportstand te activeren.

Ik denk dat het belangrijkste is dat hij uit de eco modus komt.

Ik zie al aan de reacties dat er flink wat ervaringen zijn met de Niro als trekker ...We gaan het zien. Zal tegen de tijd dat ik met mijn Niro gaat rijden jullie mijn ervaringen laten weten...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei HenkM:

(pookje naar rechts duwen en handmatig opschakelen kan natuurlijk ook).

Heb jij de Engelse versie?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
3 3