Ga naar inhoud

caravan trekken


peterderoos2

Aanbevolen Berichten

Nou donderdag met de eriba nova van 1350kg max gewicht naar Ede gereden vanuit Rotterdam en vandaag terug, ik moet zeggen dat ging prima wel is het zo dat de automaat naar een te hoog verzet schakelt ( logisch aangezien dat normaal brandstof bespaart) en daardoor met een klein zuchtje tegenwind of heuveltje hem van 5 naar 3 gooit, met onaangenaam hoge toerentallen tot gevolg, even aan het rommelen geweest om dat te voorkomen en voor mij werkt het het beste om hem in de handmatige modus te zetten en tussen de 4e en 5e versnelling te wisselen, heen een verbruik van 1 op 11 en op de terug reis 1 op 9.5 snelheid tussen 85 en 90 km, ben toch wel erg benieuwd hoe de niro het van de zomer richting Marseille gaat doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...

Wij hebben voor het eerst met de Niro en caravan combinatie een verre reis gemaakt naar Kroatië. De combinatie voelt heel stabiel. Om goede controle te houden, heb ik voornamelijk handmatig geschakeld in de S stand. Zo heb ik bij hellingen tijdig teruggeschakeld. Op hellingen van 5 tot 7% moest de Niro behoorlijk werken en ging ik in z’n 3eversnelling omhoog en dat ging prima. Vooral in de buurt van Koper is een lange klim. Ik kon zo’n max 80 km p/u aanhouden. Natuurlijk waren er altijd (lege)vrachtwagens die mij voorbij gingen. Op vlakke stukken reed ik in 5eversnelling zo’n 90 a 95 km p/u. Dan reed het geheel erg relax. Ik kwam op een gemiddeld verbruik van 10L/100km

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 13-5-2018 om 20:18 zei R luijken:

Nou donderdag met de eriba nova van 1350kg max gewicht naar Ede gereden vanuit Rotterdam en vandaag terug, ik moet zeggen dat ging prima wel is het zo dat de automaat naar een te hoog verzet schakelt ( logisch aangezien dat normaal brandstof bespaart) en daardoor met een klein zuchtje tegenwind of heuveltje hem van 5 naar 3 gooit, met onaangenaam hoge toerentallen tot gevolg, even aan het rommelen geweest om dat te voorkomen en voor mij werkt het het beste om hem in de handmatige modus te zetten en tussen de 4e en 5e versnelling te wisselen, heen een verbruik van 1 op 11 en op de terug reis 1 op 9.5 snelheid tussen 85 en 90 km, ben toch wel erg benieuwd hoe de niro het van de zomer richting Marseille gaat doen.

Idd. Vind ik ook dat zelfs zonder "achtervoegsel" dat terugschakelen beter zou kunnen/moeten. Waarom gelijk 2 versnellingen terug, ook als je uit tunnel rustig aan op CC rijdt. Blijft dat zeer irritant vinden. Misschien sw-update ontwerpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Met mijn kleine caravan (Sterckemann, 650kg leeg, 900kg max.) is het prima rijden met de Niro. In Nederland met gemak tot 100km/uur. Meestal 80/90km/uur gereden. Genoeg power over om in te halen. Geen sportstand gebruikt. Verbruik zo'n 1 op 12. Het koppel van de elektromotor is prettig bij optrekken vanuit stilstand. Ook met de caravan rijdt de Niro onder de 50km/h grotendeels elektrisch. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vandaag met 1200 kg, beladen, caravan gereden via Luik naar Arcis sur Aube. Helaas onderweg moeten ontdekken dat ik geen stroom heb in de caravan tijdens het reizen rijden. Dus koelkast werkt niet en wc spoelt niet door. Bij aankoop van de Kia Connected en incl trekhaak werd me verzekerd dat ik continu stroom had. Iemand enig idee of dat ik dit onderweg en b Frankrijk zelf kan herstellen?

De Kia trok geweldig. Vooral het in de S stand vlot naar boven! 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Nirofan

Ik heb bij mijn dealer expliciet aangegeven dat ze ook de 12v aansluiting voor caravan moeten aansluiten.

Ik zou de dealer even bellen of ze die hebben aangesloten. Zo niet dan zou ik vragen of dat door een Kia dealer in FR gedaan kan worden en kosten door dealer vergoed worden. En anders helaas geen koud biertje onderweg.

Link naar reactie
Delen op andere sites


6 uur geleden zei Toonvkr:

Iemand enig idee of dat ik dit onderweg en b Frankrijk zelf kan herstellen?

De Kia trok geweldig. Vooral het in de S stand vlot naar boven! 

Controleer eerst even of de zekering niet gesprongen is. Er wordt een extra draad vanaf de accu getrokken naar de stekkerdoos met een extra zekering in die draad. Dan heeft je dealer de +12 Volt wel aangesloten. Ik neem aan dat je een 13-polige stekker hebt anders kan het eigenlijk niet omdat bij een 7-polige stekker de vaste +12 Volt voor het wettelijk verplichte mistachterlicht op je caravan wordt gebruikt en dan is er geen pool meer over. Daarom altijd een 13-polige stekker bestellen, zeker bij een caravan, waarbij dan ook de achteruitrijlichten van caravan kunnen werken.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 8-6-2018 om 17:59 zei Toonvkr:

Vandaag met 1200 kg, beladen, caravan gereden via Luik naar Arcis sur Aube. Helaas onderweg moeten ontdekken dat ik geen stroom heb in de caravan tijdens het reizen rijden. Dus koelkast werkt niet en wc spoelt niet door. Bij aankoop van de Kia Connected en incl trekhaak werd me verzekerd dat ik continu stroom had. Iemand enig idee of dat ik dit onderweg en b Frankrijk zelf kan herstellen?

De Kia trok geweldig. Vooral het in de S stand vlot naar boven! 

Zelfde gezeur gehad met de vorige auto, blijkt dat je dat echt moet aangeven bij montage vd trekhaak anders doen ze niet standaard de constant plus kabel aan leggen :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 3-6-2018 om 10:22 zei PeterSelie:

Idd. Vind ik ook dat zelfs zonder "achtervoegsel" dat terugschakelen beter zou kunnen/moeten. Waarom gelijk 2 versnellingen terug, ook als je uit tunnel rustig aan op CC rijdt. Blijft dat zeer irritant vinden. Misschien sw-update ontwerpen?

Dat zou fijn zijn, maar denk niet dat ze dat gaan veranderen wat meer op het koppel vd elektro motor rijden, alhoewel ik het met een volvo wel heb gehad dat hij na bijna iedere garage beurt anders schakelde.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 maanden later...

Zojuist terug van vakantie in Normandië. Gereden met Niro Businessline 2018 en Knaus caravan 1250 kg en kogeldruk 80 kilo. 

De Niro trekt de caravan met gemak vanaf elk punt weg. Snel is de Niro niet, bij het invoegen op de snelweg moet hij echt op gang komen en even een vrachtwagen inhalen zit er niet in. De Niro neemt er de tijd voor. 

Heb geexperimenteerd met zelf gas geven, met ACC en met D en de S stand. De automaat schakelt in ACC stand veel heen en weer, daar wen je aan en voelt snel vertrouwd. Bij een beetje helling neemt dit toe om bij stijgingspercentages van 4-5-6% soms te exploderen. Uiteindelijk veel gereden met ACC (past zich heerlijk aan aan de wisselende snelheid van die vrachtwagen voor me). Berg of brug op de ingestelde snelheid aangepast als de automaat hoorbaar veel toeren maakte. Moeten dan wel terug tot 70, op de brug over de Seine naar Normandië 60 kilometer per uur. Gaan dan mee in de stroom vrachtwagens en zitten het overige verkeer niet in de weg. Berg of brug af houdt de Niro elke ingestelde snelheid goed vast. Ik hoefde nooit extra bij te remmen.

Hebben 16 inch standaard velgen.  Kwamen met het verbruik met caracan uit op 10 tot 11 kilometer per liter. Zonder op 1 op 20.

Hebben rond Antwerpen op de terugweg ook een uur in de file gestaan, was geen probleem voor de Niro. Met de voet op de rem kon ik het stoppen en optrekken goed doseren. 

Hebben een 13 polige stekker met continue plus en geschakelde plus en de koelkast tijdens de rit aanstaan zonder problemen. 

Hebben een vaste Bosal trekhaak. Hebben het neuswiel van de caravan eraf moeten halen omdat deze bij teveel verkeersdrempels, ook bij lage snelheid het wegdek raakte. Hier had ik met mijn vorige auto geen last van.

Al met al is de Kia Niro een prettige reisauto. Krachtig bij lage snelheid en comfortabel, de stolen zitten prima.

De Niro is zeer geschikt voor de rustige caravan rijder. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mooie samenvatting:dup:

Op onze Niro zit een afneembare trekhaak. De kogel zit wat hoger dan bij een vaste trekhaak. Wij hebben dan ook geen last van te lage neuswiel.

Ik ben er wel achter gekomen dat je per situatie op de weg wat moet spelen met de versnelling. Op vlakke wegen kan je overwegend wel in z'n D rijden, maar in heuvelachtige gebieden rij ik toch liever in de S stand.

Je kan dan ook veel beter op de verkeerssituatie anticiperen. Ik gebruik niet de CC, want dat rijd i.c.m. caravan waardeloos!

aangepast door Roland2017
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 4 weken later...

Over het algemeen lees ik positieve berichten over de prestaties van de Niro met een caravan er achter.

Ik heb jammer genoeg teleurstellende ervaringen.

Van de zomer ben ik met de Niro van Brabant naar Friesland gereden met geladen caravan 1300kg en tussen de 80 en 90 kg op de kogel.
In de auto met z'n tweeën en een hoop bagage.

Laat ik met het positieve nieuws beginnen: stabiliteit = TOP!

Maar met het minste zuchtje wind en helling schakelt de automaat terug hoog in de toeren naar de derde versnelling. Met (na een relatief korte tijd) een nauwelijks bijdragende E-motor. De energie meter (blauwe balkje) zat vrijwel continu onder de 25%. De gehele weg heb ik in de S-stand gereden want in de D-stand is het niet te doen.

We gaan het over een week nog eens proberen in Zuid-Limburg met een lichtere belading. Fingers crossed!

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uren geleden, JHo zei:

Over het algemeen lees ik positieve berichten over de prestaties van de Niro met een caravan er achter.

Ik heb jammer genoeg teleurstellende ervaringen.

Van de zomer ben ik met de Niro van Brabant naar Friesland gereden met geladen caravan 1300kg en tussen de 80 en 90 kg op de kogel.
In de auto met z'n tweeën en een hoop bagage.

Laat ik met het positieve nieuws beginnen: stabiliteit = TOP!

Maar met het minste zuchtje wind en helling schakelt de automaat terug hoog in de toeren naar de derde versnelling. Met (na een relatief korte tijd) een nauwelijks bijdragende E-motor. De energie meter (blauwe balkje) zat vrijwel continu onder de 25%. De gehele weg heb ik in de S-stand gereden want in de D-stand is het niet te doen.

We gaan het over een week nog eens proberen in Zuid-Limburg met een lichtere belading. Fingers crossed!

 

 

 

Eerder heb ik positieve berichten ge[post over dit onderwerp, moet hier na 2 vakanties ook helaas op terug komen.

Onze caravan is super aerodynamisch, en max 850 kg 

Belading zal niet veel helpen, weersomstandigheden, vochtigheidsgraad, tegenwind daarentegen zijn desastreus,  noord frankrijk en luxemburg, naast het doorlopend schakelen, wat we niet leuk vinden, maar waar ik persoonlijk niet zo'n probleem mee heb is het brandstofgebruik zeer verschillend en vaak schrikbarend, terwijl je met dezelfde rijstijl rijdt. Heen naar luxemburg, gemiddeld 1:13,2, terug 1:8,7 Frankrijk heen en weer gemiddeld 1: 10,3.

Een kennis van ons, waar we samen mee op reden, met een aanzienlijke vierkantere en zwaardere caravan (1000kg) achter een oude (benzine) xantia reed op deze tochten (dus in dezelfde omstandigheden) 1:9,8

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mijn ervaring is anders. Wij hebben, in meerdere etapes, een rondje gereden Huizen - Kassel - Neurenberg - Huizen.

Caravan is een 1300kg zware Homecar 470.

Over de hele route was het verbruik 9,5 liter per 100 km. We hebben niet solo gereden, want OV en fietsen zijn voor de lokale kilometers.

De 7 tussen Kassel en Würzburg heeft echt flinke heuvels en daar gingen we met gemak tegenop. Inderdaad, schakelde dan flink terug, maar dat doe ik ook als ik met een fiets een heuvel op ga.

Snap niet waarom er zo'n aversie is tegen een beetje toeren. In de Carens die ik hiervoor had moest ik ook flink schakelen, soms ook naar de drie terug.

En ook mijn Golf Plus TSI met DSG en 160 pk schakelde flink terug op die heuvels. En zowel met de Carens als de Golf was het verbruik nog hoger. Dat lag tussen de 10 en 11 liter per 100km. En een keer met windkracht 6 op de kop reed de Golf met 16 liter per 100 km. 

aangepast door PeterD
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 27-2-2017 om 10:52, peterderoos2 zei:

Beste kia rijders.

Zijn er al mensen die ervaring hebben met het trekken van de caravan met de NIRO?

Ik weet dat hij 1300 kg mag trekken. Ik rij nu in een sportage 2 liter en ben daar zeer tevreden mee,

maar ik ben van plan om een NIRO aan te schaffen. Maar er zijn wat twijfels, of hij echt sterk genoeg is.

Als er mensen zijn die mijn twijfels kunnen wegnemen hoor ik dit graag.

Mvgr Peter de Roos.

Ik ben deze zomer met mijn KIA NIRO en een caravan Weinsberg Cara One 390 met 1200 kg gewicht op vakantie geweest naar Corsica en Sardinië met af en toe flink steile hellingen. Ik heb een prima ervaring opgedaan met de trekkracht van de auto. Natuurlijk rijd je voornamelijk op benzine maar 1 op 10 was goed haalbaar. Ik ben zeer tevreden over de auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...

Volgende week 6 november krijgen we onze Niro, wij willen in de toekomst een caravan aanschaffen van max 1300 kg, maakt de lengte van de opbouw nog wat uit? We hebben er een op het oog van 5 meter opbouw 1300 kg,er is wel een verkorte dissel aanwezig, iemand raad?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gefeliciteerd met jullie Niro Marijke!

Mijn caravan heeft een maximaal toelaatbaar gewicht van 1300 kg en is (incl. dissel) 7 mtr. De opbouw is 5,5 mtr. Niet één van de kleinste dus.

Ik heb niet zoveel last van de lengte gehad. De combinatie is redelijk stabiel bij gebruik van een goede stabilisatorkoppeling. Daarentegen wel last van het  gewicht.

Pas geleden zijn we naar Limburg gereden in de buurt van Vijlen. Op de grote weg in eerste instantie met adaptive cruisecontrol ingeschakeld gereden. Later heb ik de ACC uitgezet waardoor de auto aanmerkelijk rustiger werd. Als de ACC uit staat heb je veel meer controle over de schakelmomenten.

In de mooie heuvels van Limburg geen centje pijn. Maar zodra je lange afstanden boven de 80 km/u rijdt, merk je dat 1300 kg voor deze auto is echt op het randje is.

groet, Jan

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...