Ga naar inhoud
gvdijk23

AppleCar Play

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei HansG:

Het vermelden waard:

Met IOS 12 kan je met Carplay ook navigatie van derden gebruiken zoals Google Maps. Een vooruitgang!!

:dup:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zoals ik het lees blijft de interface Siri. Je geeft via Siri een commando aan de apps van derden. Zoals dat ook met WhatsApp werkt. Ik denk dat Google en Waze beiden staan te popelen. De app is natuurlijk al lang klaar.:clown:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar een muzieknummer aanvragen via Siri kan alleen op Apple Music. Daar kan Spotify ook niet mee overweg, terwijl die wel op carplay werkt..... Of werkt dat wel op een ander commando ?
https://ios.gadgethacks.com/how-to/spotify-101-use-voice-commands-play-artists-playlists-more-your-iphone-0183500/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wellicht domme vraag, maar ik ben aan het kijken voor een Privatelease Niro (dynamic). Op de kia site zie ik dan:

voorbereiding voor Android Auto & Apple CarPlay

bij de executive staat:

Android Auto & Apple CarPlay

Wanneer ik ga voor de Dynamic, moet ik dan nog iets activeren/betalen om het te laten werken?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden zei nirodre:

Wellicht domme vraag, maar ik ben aan het kijken voor een Privatelease Niro (dynamic). Op de kia site zie ik dan:

voorbereiding voor Android Auto & Apple CarPlay

bij de executive staat:

Android Auto & Apple CarPlay

Wanneer ik ga voor de Dynamic, moet ik dan nog iets activeren/betalen om het te laten werken?

Nee, het zit er gewoon standaard op.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nog niet gezocht, maar hoe neem je de telefoon op als android auto aan staat? De knop op mijn stuur werkte niet in ieder geval.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Goede vraag. Ik wordt niet veel gebeld in de auto toevallig wel van het weekend en toe nam ik het gesprek aan via het touchscreen in de auto. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat lukte dus niet. Ik kreeg een lijst met nummers om te bellen, niet om op te nemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij apple CarPlay (waar dit topic over gaat :winkiss:), is dat op het stuur of op het screen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Niet miepen, het hele topic gaat al over en weer tussen android en apple.:winkiss:

Maar wellicht komt het door mijn dual sim. Dan is het over 2 maanden ook opgelost, dan heb ik alleen nog een privé sim.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Inmiddels IOS12 en de optie van Google Maps en Waze. Google Maps valt tegen. Stem snauwerig, de navigatie zoomt niet automatisch in en de rijstrooksignalering is matig. Apple kaarten is voor mij duidelijk favoriet. Ik ga nu Waze testen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vond Google maps ook wat tegen vallen. Veel acties moeten doen om uit te zoomen etc. Zie het voordeel ook nog niet zo in. Wel betere vermelding van klemtoon, bij Apple maps kan dat soms raar overkomen. Honderd spreekt apple uit als hunderd.
Waze sinds vandaag het eerst mee gereden op carplay. Krijg mooi meldingen binnen onderweg van flitsers en ongevallen. Als deze opgelost zijn kun je kiezen voor de knop niet meer aanwezig of bedankt. Files worden niet vooraf gemeld bij me. En Files kunnen al weer voorbij zijn als je net komt aanrijden, maar die kon ik niet als niet meer aanwezig melden.....
Lichte voorkeur al voor Waze en dan Apple Maps. Mischien aan het eind van de week weer andersom ;-)
Stemacties activeren toch apple maps heb ik het idee.. of moet je zeggen waze navigeer naar x ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 uren geleden, HansG zei:

Inmiddels IOS12 en de optie van Google Maps en Waze. Google Maps valt tegen. Stem snauwerig, de navigatie zoomt niet automatisch in en de rijstrooksignalering is matig. Apple kaarten is voor mij duidelijk favoriet. Ik ga nu Waze testen

Is ook mijn ervaring. Het voordeel van Google maps ten opzichte van Apple kaarten, is dat Google mijn foutief geformuleerde vragen vaak begrijpt. Zo moest ik een keer naar "autobedrijf den Doelder" en kreeg dat Apple met Siri niet aan het verstand. Google geprobeerd: die kwam terug met "bedoelt u autobedrijf Doelder" (dus zonder "den"). Zo slim is Apple gewoon nog niet, maar de interface op CarPlay is mooier.

aangepast door Brat Pit

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Google Maps valt mij tegen. Waze valt mij mee maar de interface vind ik wat kinderachtig. Beetje onrustig. Wel vind ik waze meer up to date dan Apple kaarten. Echter, grootste voordeel van Apple kaarten is gebruik van Siri. Ik gebruikte Siri nooit maar in combinatie met Apple kaarten en in de auto is het ideaal. Vooral dat het werkt vanaf het stuur. Dat lukt niet met voice Control bij Google Maps en waze. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Apple kaarten gebruikt, daarna Google Maps en nu definitief over gestapt naar Waze.

Van de 3 spreekt mij Waze het meeste aan, correcte meldingen over ongevallen en auto's op de vluchtstrook, files worden netjes gemeld en eventueel alternatieve route, oke grafisch niet zo duidelijk als Apple.

Google Maps te veel gesproken info bij afslagen en splitsingen, voorbeeld A12 Gouda-Amsterdam, afslag voor Utrecht zijn nogal wat afslagen naar diverse snelwegen, daar krijg je een bom van gesproken info, alles wordt opgedreund wat op de borden staat! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind alle Apple CarPlay apps nogal gebrekkig. In het algemeen zou het nu toch al ietwat uit de kinderschoenen gestapt moeten zijn.

Zeker de navigatie apps: 

• Er mist veel info
  • het invoeren is lastig en van bv. de Google Maps favorieten uit het persoonlijke Google account komt maar weinig over
  • het window met de pijlen zit een groot deel van de kaart in de weg
  • inzoomen kan niet - zoals bij de ingebouwde nav - op het scherm met pinching
  • de draaiknoppen worden niet gebruikt (voor zoomen bv.)
  • bij Waze ontbreekt de microfoon knop om adressen in te spreken, dit kan bij de app op de iPhone zelf wel
  • integratie met Apple Contacten is matig

Ook vind ik het vreemd dat de rechter knop van het Niro entertainment systeem überhaupt niet gebruikt kan worden. Draaien, zowel als drukken: niet ondersteund. Een behoorlijk gemis, want juist die knop wil je gebruiken om te scrollen en zoomen, naar mijn idee.

De HUI is nogal spartaans. Ik begrijp dat je niet te veel afleiding wilt en dat de functies een beperkte spiegel zijn van de app zelf, maar diverse zaken kunnen echt beter.

Wat mij ook opvalt is dat het geluid van bijvoorbeeld Spotify na een navigatie instructie lang niet altijd terug komt. En dit geldt voor alle nav apps. Ook een Traffic Announcement komt prima door, maar daarna niet weer terug naar wat je initieel aan het spelen was.

Herkennen jullie bovenstaande? Of maak ik enorme gebruikersfouten? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)
7 uren geleden, Fumbler zei:

Herkennen jullie bovenstaande? Of maak ik enorme gebruikersfouten? 

Ik ben het op zich wel met je eens. In feite moet je de app zien als een soort spiegel van je iPhone. Daarom werken de knoppen niet, het zou enorm handig zijn als dat wel zou werken. 

Wat ik over het algemeen doe is de navigatie app op de telefoon al instellen op het adres, daarna wordt het direct door CarPlay overgenomen. Maar bijvoorbeeld Google maps laat zich ook per microfoon bedienen.

Spotify werkt überhaupt slecht bij mij. Soms start het scherm niet op maar draait de muziek wel. 

aangepast door Brat Pit

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Alle varianten hebben hun voor en tegen. Ik kan me voorstellen dat een IOS geen knop van de kia niro kan ondersteunen. Lijkt me een beetje teveel gevraagd.
Ik ben nu heel tevreden over Waze qua informatie snelheid en gevaar op de weg. Adres kun je invoeren in het scherm...
Wel ben ik zoekende naar de siri commando's die ik met waze zou kunnen gebruiken.
Maar wat nu de beste route geeft ?? Iedere route met files is weer een uitdaging en nu kun je meerdere apps langs elkaar proberen voor de meest gunstige rijweg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Alle varianten hebben hun voor en tegen. Ik kan me voorstellen dat een IOS geen knop van de kia niro kan ondersteunen. Lijkt me een beetje teveel gevraagd.

In de SDK van de API voor CarPlay bij Apple staat dat draaiknoppen, schakelaars en touch functies ondersteund KUNNEN worden. Het ligt dus aan de interfacing van de auto/aftetmarket fabrikant of zij dit toestaan/open zetten.

Juist een UI met knoppen is nu in het voordeel in de auto. Want liever aan een knop draaien voor een volgende song dan met je vinger het scherm opzoeken, naar de juiste positie gaan en scrollen. Dit leidt mijns inziens meer af. En ja, het kan - doorgaans - met de knoppen aan het stuurwiel.

Kortom, ik zal bij Kia eens checken wat zij hebben vrijgegeven voor CarPlay
  • Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen