Trillen / stuiteren op asfalt
3 3

31 berichten in deze discussie

Aanbevolen berichten

Beste leden,

Kort na de levering van mijn Rio 4 (First Edition / 100pk) valt mij op dat de auto wat trilt / licht stuitert op asfalt (zuiver wegdek).
Omdat dit mijn eerste 'nieuwe-nieuwe' auto is, ben ik benieuwd of dit normaal is?

De dealer vertelde dat de auto nog moet worden ingereden..
Maar ik ben benieuwd wat jullie ervaring is?

Ik merk dit het meest in versnelling 3 of 4, met 1500-2000 toeren (80km/u).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat vind ik altijd van die domme opmerkingen van een dealer die niet weet wat ie der mee aan moet hahahahaha moet nog worden ingereden
Met zo een antwoord moet je dus simpel weg geen genoegen nemen een auto hoort niet te trillen in niet een versnelling op geen enkele snelheid

Verzonden vanaf mijn mobiele telefoon met Tapatalk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan een 'nieuwe-nieuwe' auto kan weinig mis mee zijn, zou je zeggen..
Maar een suggestie: kan het niet aan de banden liggen, die ook gloednieuw zijn en vol spanning staan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan slecht gebalanceerd zijn ja maar kan uiteraard ook iets anders zijn maar balanceren is het simpelste om mee te beginnen en te controleren

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooie verhalen die dealers. Ben benieuwd wat het is. Mijn Rio 3 facelift had ook een mega stationair probleem. Ik was de enige volgens hem, 1 jaar later was eindelijk de update er en toch bleek elke Rio 1.2 het ineens te hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vandaag heb ik 2 bekende/plaatselijke bandenbedrijven gebeld en zij vonden 'inrijden' ook opmerkelijk..
Zij vermoeden dat de wielen gebalanceerd moeten worden.

Moet ik dit afdwingen bij de dealer, of toch door een bandenbedrijf laten doen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moet de dealer voor je doen auto is nieuw en hoort niet te trillen

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedenkelijke dealer van het niveau kluitje en riet.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ervaar geen enkele trilling of stuiteren van de rio 4 first edition. 2 weken in mijn bezit. Gisteren aardig ritje gemaakt zo'n 380km....Lekker doorgereden. 4.5/100  was het verbruik en zogezegd geen trillingen, stuiteren gemerkt. Ik zou zeggen...terug ermee. Succes. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de tussentijd heb ik nog eens goed getest en gevoeld..
De beste omschrijving is hobbelen/stuiteren, rond 80km/u (andere versnelling maakt geen verschil).

Om een eerlijk vergelijk te maken met een andere Rio 4, heb ik 2 demo's gereden.
Beide demo's hebben het issue niet (zelfde wegdek/snelheid getest).

11 april staat een werkplaatsafspraak gepland, ik houd jullie op de hoogte.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben ook in het bezit van een nieuwe Rio en ik ervaar boven de 100km/h exact hetzelfde. Het stuur voelt onrustig en ik voel naar mijn idee iets teveel dan ik zou willen. Ik ben er gisteren voor naar mijn dealer geweest, welke de voorbanden opnieuw heeft gebalanceerd. Uitkomst is dat het een fractie minder is geworden, maar volledig over is het nog zeker niet. Hopelijk komt uw dealer met een oplossing die dat wel doet :wink: hou me op de hoogte

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zojuist gebeld door de dealer, de wielen zijn gebalanceerd (dit week een beetje af)..
Ik ben benieuwd naar het werkelijk resultaat, wat ik vanavond zal testen.

Ook is er een software-update uitgevoerd, dus ben benieuwd!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Andries:

Zojuist gebeld door de dealer, de wielen zijn gebalanceerd (dit week een beetje af)..
Ik ben benieuwd naar het werkelijk resultaat, wat ik vanavond zal testen.

Ook is er een software-update uitgevoerd, dus ben benieuwd!

Dan ben ik bang dat je hetzelfde resultaat krijgt als ik. Idd ook software update gehad, maar gisteren van Amsterdam naar Rotterdam vond ik het stuur weer erg onrustig... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hierbij mijn bevindingen: op 2 van de 3 test-wegen is het 'stuiteren' verminderd.
Op de derde weg is het dus nog nagenoeg gelijk.

Zal het dan toch liggen aan de combinatie van banden en 'soort' asfalt?
( Wat betreft de auto kan niet voorstellen dat het ergens anders zit dan in de banden. )

Misschien toch maar een 'second opinion' gaan doen, bij een onafhankelijk bandenbedrijf.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Andries:

Hierbij mijn bevindingen: op 2 van de 3 test-wegen is het 'stuiteren' verminderd.
Op de derde weg is het dus nog nagenoeg gelijk.

Zal het dan toch liggen aan de combinatie van banden en 'soort' asfalt?
( Wat betreft de auto kan niet voorstellen dat het ergens anders zit dan in de banden. )

Misschien toch maar een 'second opinion' gaan doen, bij een onafhankelijk bandenbedrijf.

Ik was juist super enthousiast over de keuze van Kia om in zee te gaan met een Michelin, maar eerlijkheidshalve had ik hier met de Kumho banden van mijn vorige Rio nergens last van 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een afspraak gemaakt met een onafhankelijk bandenbedrijf, voor volgende week zaterdag (22 april).
Dit bedrijf gaf aan dat hij altijd Michelin Energy Saver-banden adviseert (dus die Kia ook monteert).

Mijn vorige Rio had Hankook-banden, waarmee ik ook nooit problemen had..
Of ligt het dan toch ergens anders?

De motor bromt 'overtuigender' dat uit de vorige Rio, maar zou dit dan ook trillingen met zich meebrengen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tussen alle paashazen en eieren door, heb ik vandaag en gisteren nog eens goed getest.
Ik heb vastgesteld dat het stuur/dashboard stabiel blijven (niet trillen), maar dat het onderstel gevoelig is.

Wegen die 'zuiver' lijken, echter in werkelijkheid van grof/bewerkt asfalt zijn, voel je in de stoel van de auto.
Hetzelfde geldt wanneer je bijvoorbeeld over een putdeksel rijdt, maar misschien is dat in sommige gevallen juist goed.

Het is niet storend, maar het is wel even wennen.
Ik denk dat elke nieuwe Rio dit heeft, toen ik dit las:

http://www.whatcar.com/kia/rio/hatchback/review/on-the-road/

Kia ride comfort (**---)
Kia may have listened to criticisms of the old car being too stiff, but they haven’t done quite enough to give it a more supple edge. At low speeds, you feel rough urban roads all too much through the base of your seat with potholes causing a real thump. Things improve at speed, but even on roads that look smooth, you do feel yourself moving up and down more than rivals. The larger 17in wheels on top-spec models make things even worse – we’d stick to 16in items or smaller.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Andries:

Ik heb toch nog steeds een idee dat het aan het stuurhuis of banden ligt. Je kan gelijk hebben hoor, maar zeker na langere tijd op de snelweg vind ik het ronduit vervelend worden. Ik heb al een beetje geëxperimenteerd met een iets hogere of lagere bandenspanning maar dat geeft eigenlijk geen verbetering. Het is de hoop dat meer mensen het gaat opvallen en ze er wellicht iets mee kunnen? Wat je zelf zegt klopt misschien ook wel, gewoon kwestie van wennen... 

Tussen alle paashazen en eieren door, heb ik vandaag en gisteren nog eens goed getest.
Ik heb vastgesteld dat het stuur/dashboard stabiel blijven (niet trillen), maar dat het onderstel gevoelig is.

Wegen die 'zuiver' lijken, echter in werkelijkheid van grof/bewerkt asfalt zijn, voel je in de stoel van de auto.
Hetzelfde geldt wanneer je bijvoorbeeld over een putdeksel rijdt, maar misschien is dat in sommige gevallen juist goed.

Het is niet storend, maar het is wel even wennen.
Ik denk dat elke nieuwe Rio dit heeft, toen ik dit las:

http://www.whatcar.com/kia/rio/hatchback/review/on-the-road/

Kia ride comfort (**---)
Kia may have listened to criticisms of the old car being too stiff, but they haven’t done quite enough to give it a more supple edge. At low speeds, you feel rough urban roads all too much through the base of your seat with potholes causing a real thump. Things improve at speed, but even on roads that look smooth, you do feel yourself moving up and down more than rivals. The larger 17in wheels on top-spec models make things even worse – we’d stick to 16in items or smaller.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanochtend stond de afspraak gepland met een onafhankelijk bandenbedrijf, waaruit ik mijn conclusie heb kunnen trekken.

Alle wielen zijn van mijn Rio gehaald en 'getest', met als opmerkelijk resultaat dat enkel de achterbanden last hebben van hoogteverschil.
De banden zijn opnieuw gemonteerd aan de velgen, wat het hoogteverschil iets heeft verminderd, maar het is nog steeds aanwezig (onder dezelfde spanningswaarde).

Het wisselen van achterbanden met voorbanden zou het enkel erger maken, omdat het stuur dan gaat lijden.
Dit kan dan zomaar eens bij jou aan de hand zijn, Riofirst17.

Ik heb er een filmpje van gemaakt, welke ik nog zal delen met jullie.
Vanmiddag ben ik met dat filmpje naar de dealer geweest, maar die steek zijn kop in het zand:

"Kom volgende week maar terug, er is dan iemand die er naar kan kijken.. Ikzelf heb er onvoldoende verstand van!"

Ik voel mezelf niet serieus genomen, maar hopelijk word ik alsnog geholpen.
Opvallend is wel dat vanavond ineens de melding verscheen dat er iets met mijn bandenspanning aan de hand is..

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanochtend ben ik naar de dealer geweest (Oosterhout), waarover ik het volgende kan melden.

Eerste instantie werd aangegeven "wij gaan niet te werk op basis van wat een bandenbedrijf heeft vastgesteld", maar ik kreeg wel een monteur mee die een stukje ging meerijden.. Deze jongen was behulpzaam en voelde tijdens het rijden ook wat ik voel.

Hierna mocht mijn auto naar binnen rijden en op de brug.. En jawel, ook hierbij bevestiging vanuit de monteur: "dit is niet goed"
Via het balanceer-apparaat was opnieuw te zien dat er sprake is van hoogteverschil.

Hoe nu verder?
De dealer heeft het issue gemeld bij Kia en is in afwachting van reactie.
Ik ben erg benieuwd, maar de bevestiging is er eindelijk en dus een stapje verder!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Man man man hoe moeilijk is het voor die gasten om even 2 bandjes / Wielen die dit niet hebben van een andere wagen over te zetten om te zien of dit het probleem weg neemt
En ze hebben Kia Nederland niet nodig om voor garantie een paar nieuwe te verkrijgen dit moeten ze bij het desbetreffende banden merk doen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, dat zei ik ook al.. "zet die banden van jullie demo op mijn auto, dan is het opgelost"

Maar er zou dan maar net iemand binnenkomen voor een proefrit, die daardoor afhaakt! :wink:
Ik geef de dealer tot vrijdag de tijd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanochtend ben ik gebeld door de dealer, er is een afspraak ingepland voor 10 mei.
Hierbij vroeg ik meteen: "Dus de banden worden vervangen?"

Helaas werd ik teleurgesteld, want het volgende werd aangegeven:
"Namens Kia Nederland komt er een 'externe monteur', welke het nog eens gaat beoordelen."

Kan dit waar zijn?
Ik begin ernstige twijfels te krijgen..
De monteurs die voor Kia-dealers werken, zijn toch ook 'gecertificeerd'?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
3 3