Jump to content

Kia Niro wel de juiste keuze ?


Maarten69
 Share

Recommended Posts

Eind deze week ga ik kijken voor een Kia Nero Executive, maar de positieve en de negatieve opmerkingen hebben mij toch

aan het twijfelen gebracht, navigatie geeft alleen alle info als je gebruik maakt van de Kia connected services, maar ik heb

alleen een prepaid telefoon, ( is voor mij meer dan genoeg ) wat gaat deze verbinding kosten zodra je in het buitenland rijdt ?

Als je een trekhaak wil plaatsen, moet er een stuk uit de diffuser geknipt worden. De dealers zijn bereidt tot alle hulp, maar de

importeur laat het vaak afweten, vooral met updates.

Zijn er Niro rijders die zich hierin (niet) herkennen ?

Link to comment
Share on other sites

Ondanks de kritische noten hier en daar, kan je gerust stellen dat iedereen wel tevreden is met zijn Niro. Er zijn al een paar updates geweest, het wachten is alleen op de CruiseControl update. Verder is het een model van nog geen jaar oud, dus een paar kinderziektes kan je altijd hebben. en in dat kader valt het volgens mij best mee. 

Denk dat je op deze manier bij elk merk / model wel kanttekeningen hebt.

Voor elke navigatie is het natuurlijk zo dat je internet moet hebben om actuele verkeersinformatie te krijgen. Dat is voor elk merk, en ook voor een losse navigatie. Kaartupdates zijn jaarlijks, dus dat kan soms wat achterlopen, maar is ook niet vreemd bij ingebouwde navigaties. Overigens is datagebruik beperkt, 24 MB per maand bij een dagelijkse rit van 100 km.

Bij een trekhaak moet er idd wel een stuk uit de diffuser, daar ontkom je niet aan. Er zijn foto's op deze site hoe dat eruit ziet. Wat betreft de diffuser, die kan bij de modellen tot april door warmte van de uitlaat vervormen, bij nieuwere modellen is er een betere versie gemonteerd. Is er te veel vervorming dan wordt deze bij de oudere modellen onder garantie vervangen.

Ik zou mij niet zo snel laten leiden door de positieve of negatieve ervaringen, maar er gewoon onbevangen een rit mee gaan maken. Alles lekker uitproberen. En beslis aan de hand daarvan of het jouw auto is.

Ikzelf ben erg tevreden met de auto, maar ben ook niet blij met de CC. Maar als dat is opgelost, en ik verwacht nu toch elk moment de update hiervoor, dan is het voor mij de perfecte auto.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ik rij nu in een Toyota, maar ik heb geen internet verbinding nodig om gewaarschuwd te worden voor flitspalen, verkeer situaties  of via de GPS op de hoogte gebracht worden wat mijn snelheid is en dan tevens een waarschuwing krijgen, dat ik te snel rijd                                                                                                                                                  Ik weet nog steeds niet wat een internet verbinding kost als ik het buitenland rijdt.                                                                         

Een proefrit heb ik al gemaakt en de Niro rijdt erg goed en de 7 jaar garantie is ook een belangrijk punt en ik kan voor de prijs van een Niro geen andere auto kopen die zo compleet is

Edited by Maarten69
opzet niet juist
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest Nirofan

Als je op dit forum kijkt dan zijn er relatief weinig ernstige klachten. De executive heeft adaptive CC en heeft niet de problemen die hier beschreven worden. Als je wifi op je telefoon hebt dan werkt dit ook met een prepaid kaart. Ik heb geen cijfers over de kosten maar als ik links en rechts lees dan zijn die beperkt. Zoals Ron schrijf, ga eens een proefrit maken en misschien geeft dit net als bij mij de doorslag. Het is een super lekker, geluidsarme en zuinige rijdende auto. Geniet van de mooie kanten van het leven.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ook voordat ik de KIA Niro aanschafte flink veel ingelezen op dit forum, internet en veel youtube filmpjes. Ook 2 keer zelf gaan rijden en heb hem nu 2 dagen. Ondanks wat kinderziektes vind ik het echt een too auto! Mijne (A)CC werkt trouwens prima... schijnbaar hebben alleen de types zonder ACC hier last van.

kortom top wagen, maar ga vooral zelf ervaren!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

39 minuten geleden zei Maarten69:

Ik rij nu in een Toyota, maar ik heb geen internet verbinding nodig om gewaarschuwd te worden voor flitspalen, verkeer situaties  of via de GPS op de hoogte gebracht worden wat mijn snelheid is en dan tevens een waarschuwing krijgen, dat ik te snel rijd                                                                                                                                                  Ik weet nog steeds niet wat een internet verbinding kost als ik het buitenland rijdt.                                                                         

Een proefrit heb ik al gemaakt en de Niro rijdt erg goed en de 7 jaar garantie is ook een belangrijk punt en ik kan voor de prijs van een Niro geen andere auto kopen die zo compleet is

Denk dat de Toyota het doet via de radio. Flitspalen zijn via de kaarten, via internet zijn ze dynamisch, dus ook evt. mobiele flitslocaties. Op de hoogte van je snelheid op de trajecten zit ook in de kaarten van de niro. En denk file info via de radio ook, maar dat durf ik niet zeker te zeggen. Feit is alleen dat het via TomTom Live vele malen actueler is. Ik zou bij de dealer navragen wat de file-info mogelijkheden zijn zonder internet.

AANVULLING:

Heb net snel in de handleiding gekeken, maar er is een TA functie, die geeft een popup op het scherm. Het is volgens mij niet geïntegreerd in de navigatie.

 

Wat betreft kosten in het buitenland, het internetgebruik, dat ligt geheel wat je provider rekent. Dat kan behoorlijk verschillen. Dus daarvoor ou ik is kijken op hun website. 

 

Edited by Ron Penguin
Aanvulling
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per 15 juni betaal je binnen de EU geen roaming kosten meer voor je smartphone, dus alles gaat uit je abonnement, cq prepaid, mits je prepaid data hebt.

Dus voor de zomervakantie is dat probleem opgelost.

Link to comment
Share on other sites

Op 5/10/2017 om 20:49 zei Maarten69:

De dealers zijn bereidt tot alle hulp, maar de importeur laat het vaak afweten, vooral met updates.

Zijn er Niro rijders die zich hierin (niet) herkennen ?

Hier kan ik me helemaal in vinden. Ik zou van mijn dealer zeker weer een auto willen kopen...maar of ik nog een Kia wil kopen betwijfel ik.

De Niro is een nieuw model met nieuwe techniek, die heel sterk leunt op software. Die software deugt niet, en de updates van Kia komen er niet of duren ongelofelijk lang. Kia doet heel geheimzinnig over de updates (geen lijst van probleemoplossingen, en geen schema/planning). Kia doet al net zo geheimzinnig over de problemen/storingen en je bent altijd de eerste die het meldt. De dealer kan daar niets aan doen, maar Kia Nederland is echt super onbehulpzaam. Ik kan me alleen voorstellen dat ze bang zijn voor (schade)claims.

Dat is echt jammer, want de auto is best aardig voor zijn prijs. Het verbruik volgens fabrieksopgave ga je weliswaar niet halen (ook deels vanwege de problemen met de software en updates), maar voor een auto in deze klasse is het helemaal niet slecht. Voor deze prijs krijg je echt ontzettend veel knopjes en plastic, dus helemaal niet gek :-)

Hybride rijden vergt wel enige gewenning (kan ik nu na 11.000km wel zeggen) en voelt voor de bijrijders/passagiers soms vreemd (schokkerig), maar het wordt (voor mij althans) een sport om zo vaak mogelijk 'fluisterstil' te rijden en om zoveel mogelijk kilometers uit een liter benzine te halen. Op de snelweg is de Niro wat dat betreft niet echt sterk.

De Kia sticker zegt weliswaar 7 jaar garantie, maar besef goed dat er een limiet van 150.000 km geldt. Als je dus veel gaat rijden kan de garantie snel voorbij zijn.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 uur geleden zei JosV:

Hybride rijden vergt wel enige gewenning (kan ik nu na 11.000km wel zeggen) en voelt voor de bijrijders/passagiers soms vreemd (schokkerig), maar het wordt (voor mij althans) een sport om zo vaak mogelijk 'fluisterstil' te rijden en om zoveel mogelijk kilometers uit een liter benzine te halen. Op de snelweg is de Niro wat dat betreft niet echt sterk.

Ik hoor dit wel vaker, maar wat is er dan anders aan hybride rijden ten opzichte van een "normale" benzineauto met automaat? Soms zijn mensen angstig geworden om in een hybride te rijden omdat ze denken dat (heel) anders is. Maar iedereen met een rijbewijs kan gewoon zonder problemen achter het stuur stappen en wegrijden! Het is gewoon gas geven en remmen. Toch? En sturen natuurlijk. Die van mij schokt overigens niet.

Er een sport van maken om zuinig te rijden kan ook met een benzineauto; dat is op zich niet veel anders, behalve dan dat je met een Niro sowieso zuiniger rijdt bij eenzelfde rijstijl en je hebt met een hybride de mogelijkheid om nog extra zuiniger te rijden door bijvoorbeeld eerder te remmen (regeneratie remenergie). Het kan. Maar het hoeft niet!

Ik ben een levensgenieter en wil nog wel eens de "Ferrari-mode" (sportstand) gebruiken, zeker op de snelweg en dan is hij toch wel snel hoor. Natuurlijk kost dat meer brandstof. Het is het een of het ander.

In ieder geval vind ik het een geweldige auto met veel voordelen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik ben het totaal eens met Derrek! Heerlijke ontspannen reisauto die helemaal niet schokt of bokt. 

Super automaat en ook de acc werkt top! Alles hoger als first edition schijnt toch wat minder last van kinderziektes te hebben. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 uur geleden zei Derrek:

Ik hoor dit wel vaker, maar wat is er dan anders aan hybride rijden ten opzichte van een "normale" benzineauto met automaat? Soms zijn mensen angstig geworden om in een hybride te rijden omdat ze denken dat (heel) anders is. Maar iedereen met een rijbewijs kan gewoon zonder problemen achter het stuur stappen en wegrijden! Het is gewoon gas geven en remmen. Toch? En sturen natuurlijk. Die van mij schokt overigens niet.

Er een sport van maken om zuinig te rijden kan ook met een benzineauto; dat is op zich niet veel anders, behalve dan dat je met een Niro sowieso zuiniger rijdt bij eenzelfde rijstijl en je hebt met een hybride de mogelijkheid om nog extra zuiniger te rijden door bijvoorbeeld eerder te remmen (regeneratie remenergie). Het kan. Maar het hoeft niet!

Ik ben een levensgenieter en wil nog wel eens de "Ferrari-mode" (sportstand) gebruiken, zeker op de snelweg en dan is hij toch wel snel hoor. Natuurlijk kost dat meer brandstof. Het is het een of het ander.

In ieder geval vind ik het een geweldige auto met veel voordelen.

Zo klaar als een klontje, helemaal mee eens !!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest Nirofan

Brandstof verbruik bij snel rijden? Mijn voorgaande auto (140pk met turbo) verbruikte bij snel rijden ook meer. Ik heb niet de cijfers achter de komma maar mijn vorige auto had een gemiddeld verbruik 50/80 wegen 1:15 en snelweg 1:12. Mijn Niro op dezelfde wegen 1:20 en 1:16. Vandaag 130km waarvan 50 km snelweg met 120-135 met daarbij inhouden voor inhalende vrachtwagens en weer snelheid maken tot 135. Verbruik 1 op 19! Kortom, de Niro is in alle gevallen zuiniger dan een standaard benzineauto en met een veel hoger rij comfort. Ik rij nooit in de sport stand en ik vind hem zeker niet langzamer dan mijn vorige auto. Dat zuinig rijden heb je overigens wel deels in eigen hand. Je moet goed voor je uit kijken en anticiperen en tijdig van het gas af gaan. Laat hem maar lekker uitrollen dan laad de accu weer op. (tanken tijdens het rijden en is gratis :-) ) 

Link to comment
Share on other sites

2 uur geleden zei Hannus1986:

Ik ben het totaal eens met Derrek! Heerlijke ontspannen reisauto die helemaal niet schokt of bokt. 

Super automaat en ook de acc werkt top! Alles hoger als first edition schijnt toch wat minder last van kinderziektes te hebben. 

Mijn Niro is een First edition. De CC is goed bruikbaar, en verder ken ik geen kinderziektes bij deze auto. Wellicht is die van mij van een latere lichting? De mijne is 25 maart afgeleverd. Ik heb een Honda Civic Hybrid gehad en je merkt hoeveel verder de techniek van de Niro is.

Het valt mij op hoeveel de auto elektrisch rijdt. Nee, Hybride rijden is absoluut niet schokkerig!! Het valt juist op hoe comfortabel je over de weg rijdt. De verbrandingsmotor hoor of voel je niet inkomen. Ja en die sportstand is gewoon leuk. Gebruik deze ook regelmatig. En het brandstofverbruik blijft laag. Vooral ook in de stad. Gem 1 op 19 nu.

Het meest opvallend van de Kia vind ik de bouwkwaliteit. Gelijk al bij de proefrit viel op hoe goed alles in elkaar zit. 

Ik gebruik zelf het navigatiesysteem niet omdat ik met de telefoon navigeer via Apple CarPlay. 

Nadelen zijn er natuurlijk ook: in deze uitvoering geen usb - aansluiting achterin en de koffer die aan de kleine kant is. Wel een mooi afgewerkt vak onder de vloer. Maar dat vak had van mij niet gehoeven. Nu lijkt de koffer wel erg klein. Netjes dat er standaard een reservewiel geleverd wordt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Na ruim 3 maanden dan eindelijk de Niro gisteren kunnen ophalen.

Inmiddels al zo'n 350km gereden om alles eens goed te testen en ben zeer positief.

Natuurlijk eerst de ACC uitgeprobeerd, het was even uitzoeken hoe dit precies werkt, haalden eerst nog "Limit" en "Cruise" door elkaar.

Merk niks van de genoemde tekortkomingen, maar dit is ook de Businessline uitvoering, dus te verwachten.

Het euvel van niet willen starten uiteraard niet kunnen testen, maar de tijd zal het leren.

Wat me verder opvalt is het enorme comfort, had de 18" versie bij de dealer getest, ik heb de 16"  en is duidelijk op zachter geveerd.

Één minpuntjes vind ik dat wanneer je de rem heel langzaam loslaat, hoor je een gekraak, is gewoon het lossen van de rem icm de opkomen van de aandrijving dus het zal

geen kwaad kunnen, alleen het klinkt zo goedkoop.

De automaat is werkelijk een verademing, woon in de randstad dus een afstand van meer dan 1 km tussen verkeerlichten is een zeldzaamheid.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Op 16 juni 2017 om 20:30 zei chippie777:

@HansG: hoe bevalt Apple CarPlay in de Niro? Ik sta op het punt om de knoop door te hakken. Al hoewel Apple CarPlay geen deal breaker zal zijn is het wel iets dat ik mee neem in mijn beslissing om tot aanschaf over te gaan.

Apple Carplay bevalt prima in de Niro. De twee zaken die mij het meest bevallen:

1. Met Carplay heb je stembesturing. Dat werkt erg prettig. Ook de knoppen op het stuur werken gewoon met Carplay.

2. Navigatie werkt met Tomtom data. Is altijd actueel. Voordeel dat je de route al oo de telefoon kan instellen. De display tussen de tellers werkt niet met Carplay.

Keus van Apps is wel beperkt maar voor mij voldoende. De meeste muziek apps werken wel maar vaak indirect.

Niet alle muziek apps werken even goed. Soms schakel je over op telefoon en komt na het gesprek de muziek niet meer door.

Spotify werkt wel goed.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Op 12-5-2017 om 22:00 zei HansG:

Nadelen zijn er natuurlijk ook: in deze uitvoering geen usb - aansluiting achterin en de koffer die aan de kleine kant is. Wel een mooi afgewerkt vak onder de vloer. Maar dat vak had van mij niet gehoeven. Nu lijkt de koffer wel erg klein. Netjes dat er standaard een reservewiel geleverd wordt. 

Ik heb de bussiness editie en daarbij de vakken onder de laadvloer laten verwijderen door de dealer. dat zijn enkele schroeven en dan heb je 15 centimer meer diepte....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

40 minuten geleden zei wimkia:

Ik heb de bussiness editie en daarbij de vakken onder de laadvloer laten verwijderen door de dealer. dat zijn enkele schroeven en dan heb je 15 centimer meer diepte....

Wil je hier is een foto van plaatsen hoe het er dan uit ziet....

Link to comment
Share on other sites

Even niet op het vuil letten, net met de hond naar het bos geweest :-)
Ik heb de originele rubber mat onderin liggen.
De randen aan de achterkant geven aan waar het deksel op lag.

CIMG0437 [1280x768].JPG

CIMG0438 [1280x768].JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Dank je. Geeft wel iets meer ruimte. Maar twijfel nog of ik het persoonlijk handig/voldoende vind om dit ook te doen. Heb nu in ieder geval wel een indruk.

Link to comment
Share on other sites

Het is voor mijn honden het verschil tussen vrij zitten of met het hoofd tegen het plafond :-)
De normale mat ligt dan los over de vloer. In de bakken had ik in mijn Ceed alleen maar losse spullen ligeen die ik nooit gebruikte. Dus de opbergboxen van de vloer kan ik missen. Alles wat extra nodig is zoals gevarendriehoek etc kan naast het reservewiel.

Link to comment
Share on other sites

Na 2 maanden en 2 proefritten in zowel de Kia Niro en de Volkswagen Sportsvan, heb ik dan toch gekozen voor de Volkswagen Sportsvan in Highline uitvoering met behoorlijk wat extra’s wat bracht de aanschaf prijs net iets over de € 39.000,-- Een hoop geld meer dan de duurste Kia Niro, maar volgens mij waard. De 1.4 motor rijdt naar mijn idee een stuk rustiger en de stoelen zitten beter, ik vind afwerking bij Volkswagen beter dan bij de Niro, daarbij zijn service beurten niet om het jaar  ( 15000 km ) maar om de 2 jaar ( 30000 Km ), het is grote onzin om synthetische olie iedere 10 / 15000 km te verwisselen,  ook de opmerking die ik pas las over de Kia “Kia rijders zijn erg blij met hun auto, totdat ze hem willen inruilen “  , gaf mij geen prettig gevoel.                                                                                                                                                                                                      Het positieve verbruik  van 1 : 20 was voor mij niet haalbaar,  net als alle testen en echte verbruik cijfers bij normaal gebruik is 1 : 16,6 en niet zoals nu vaak gebeurt niet harder als 100 km rijden waar 130 is toe gestaan.                          De Sportsvan auto wordt eind september geleverd compleet met 4 jaar  garantie

Ik wens alle Ria rijders veel veilige en probleem loze kilometers toe

Link to comment
Share on other sites

Ja die service beurten gaan het grote verschil maken :-)

Ik rij altijd onder de 1:20 vorige maand reis naar Frankrijk zo ' N 2000km gereden met een gemiddeld verbruik van  1:24 :dup:

 

maar iedereen moet zijn eigen gevoel volgen en bij deze veel succes met de vw . 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...