Montage afneembare trekhaak Niro
6 6

171 berichten in deze discussie

Aanbevolen berichten

Ik kwam dit ergens tegen:
http://www.oppad.nl/?uitrusting=fietsdrager-test-anwb/#comment-8797

en verder op deze:
https://www.anwb.nl/experts/Fietsen/vraag/c78b19b3-59b4-4cfd-8d2a-958ecada28b0/kan-een-elektrische-fiets-op-een-gewone-fietsendrager
Het commentaar van huibert:
"Volgens mij is kogeldruk de druk verticaal op de kogel gemeten, een fietsendrager steekt uit, het zwaartepunt is dus (ver) achter de kogel en daardoor is sprake van een moment (kracht x arm). Afstand bevestigingspunt trekhaak tot kogel delen op afstand bevestigingspunt tot zwaartepunt drager met fietsen geeft dan volgens mij de factor waarmee het totaal gewicht vermenigvuldigd moet worden. Dan ontstaat een totaal ander verhaal."

Ik zou eens goed nagaan wat nou het werkelijke verhaal is van fietsdragers, draagvermogen en kogeldruk

Als ik de foto's van Jos zie zou ik niet graag achter hem op de snelweg rijden.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast jossmitklm

Ik rijdt al wat langer auto dan vanaf gisteren. Ik heb al jaren een fietsdrager met 2 ebikes achterop gehad en nog nooit problemen gehad. Vanmorgen ben ik op de drager gaan staan zonder dat de fietsen er op stonden. Je ziet dat de kogel heen en weer zwiept. Dit is gewoon niet in orde. Ik heb dit aan de dealer laten weten en er komt in overleg met Kia een kompleet nieuwe trekhaak onder. Mijn broer heeft trouwens ook een Niro en vervoert ook probleemloos 2 ebikes met een drager van de ANWB. (TRAVEL EN CO)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk dat is een goed verhaal zo waar mensen wat aan hebben TOP bigwade

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei jossmitklm:

Ik rijdt al wat langer auto dan vanaf gisteren. Ik heb al jaren een fietsdrager met 2 ebikes achterop gehad en nog nooit problemen gehad.

Mijn broer heeft trouwens ook een Niro en vervoert ook probleemloos 2 ebikes met een drager van de ANWB. (TRAVEL EN CO)

Dat eerste is goed nieuws en dat tweede is heel handig w.b. vergelijkingsmateriaal :-)

Fijn iig dat het wordt opgelost.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei jossmitklm:

Ik rijdt al wat langer auto dan vanaf gisteren. Ik heb al jaren een fietsdrager met 2 ebikes achterop gehad en nog nooit problemen gehad. Vanmorgen ben ik op de drager gaan staan zonder dat de fietsen er op stonden. Je ziet dat de kogel heen en weer zwiept. Dit is gewoon niet in orde. Ik heb dit aan de dealer laten weten en er komt in overleg met Kia een kompleet nieuwe trekhaak onder. Mijn broer heeft trouwens ook een Niro en vervoert ook probleemloos 2 ebikes met een drager van de ANWB. (TRAVEL EN CO)

Volgens mij rijden er hier meer al langer auto dan vanaf gisteren...

nogal kleinerende opmerking na goedbedoelde en inhoudelijk juiste reacties.

zeker als je er zelf om vraagt en mensen voor je mee willen denken.

Die toelichting over eigen andere ervaringen had tenslotte ook in de startvraag kunnen staan..

Afijn, hoop dat vervanging het probleem oplost. Maar ben er nog niet zomaar van overtuigd.

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Proceed Frankie:

Die toelichting over eigen andere ervaringen had tenslotte ook in de startvraag kunnen staan..

Afijn, hoop dat vervanging het probleem oplost. Maar ben er nog niet zomaar van overtuigd.

Dit forum is toch niet bedoeld om elkaar af te "ZEIKEN" :x:x maar elkaar te helpen !!! Iedereen heeft toch in zijn eigen woorden het  recht het probleem te vernoemen ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Proceed Frankie:

Dank Frankie maar ik voel me niet vervelend aangesproken.

Het gaat erom dat die fietsen niet van welke auto dan ook afvallen want dat geeft nogal narigheid heb ik 1x ondervonden.

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast jossmitklm

Het is niet mijn bedoeling om ook maar iemand te kwetsen maar mijn vraag was of iemand het probleem herkent. Ik kreeg het gevoel dat er een andere discussie ging ontstaan. N.L. of ik wel weet wat ik aan het doen ben. Ik wilde even aangeven dat ik wel weet wat ik aan het doen ben en niet zit te wachten op allerlei goed bedoelde adviezen over wel of geen fietsdrager. Mijn auto mag 100kg kogeldruk hebben en mijn drager mag 60kg dragen marge genoeg dus. Als het kleinerend overkwam dan mijn excuses daarvoor. Het ging mij er meer over om de disussie to the point te houden. De trekhaak wordt onderzocht als hij gedemonteerd is. Mocht daar wat uitkomen laat ik het jullie weten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei jossmitklm:

Het is niet mijn bedoeling om ook maar iemand te kwetsen maar mijn vraag was of iemand het probleem herkent. Ik kreeg het gevoel dat er een andere discussie ging ontstaan. N.L. of ik wel weet wat ik aan het doen ben. Ik wilde even aangeven dat ik wel weet wat ik aan het doen ben en niet zit te wachten op allerlei goed bedoelde adviezen over wel of geen fietsdrager. Mijn auto mag 100kg kogeldruk hebben en mijn drager mag 60kg dragen marge genoeg dus. Als het kleinerend overkwam dan mijn excuses daarvoor. Het ging mij er meer over om de disussie to the point te houden. De trekhaak wordt onderzocht als hij gedemonteerd is. Mocht daar wat uitkomen laat ik het jullie weten.

We snappen best dat je geïrriteerd bent. 
Je koopt iets en het is niet goed.
Maar de eerste Niro's mocht maar 75 kg vandaar dat ik ook dacht van is het niet te zwaar.
Goed dat de dealer hierop inspring om een nieuwe trekhaak te monteren. 

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast jossmitklm

Ja ik ben blij dat ze snel actie nemen. Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei jossmitklm:

Ja ik ben blij dat ze snel actie nemen. Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties.

Graag horen we wel hoe het met de nieuwe trekhaak gaat en wat er met de oude aan de hand is. 

Arjan2 had/heeft dezelfde problemen en misschien dat hij hier ook verder mee kan. 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei jossmitklm:

Ik wilde even aangeven dat ik wel weet wat ik aan het doen ben en niet zit te wachten op allerlei goed bedoelde adviezen over wel of geen fietsdrager. Mijn auto mag 100kg kogeldruk hebben en mijn drager mag 60kg dragen marge genoeg dus. Als het kleinerend overkwam dan mijn excuses daarvoor. 

Geen probleem joh, als je hier een paar maandjes meeloopt kun je lachen om dingen en ook mensen helpen met de meest onnozele zaken. Doe ik nu sinds sept 2008. Het is allemaal niet zo serieus.

In het geval van je trekhaak hebben we hier een KCG (Kia Contact Groep) die op directieniveau contact heeft met KiaMNL en generieke problemen kan melden en bespreken en dat is wel serieus.

We zijn een leuke club met veel mogelijkheden :wink:

Beter dan Facebook.

• Like 5

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed te horen dat er een oplossing geboden wordt. 

Ik hoor tzt graag wat voor trekhaak er nu onder gezet wordt, en of het hiermee opgelost is. Zomaar hetzelfde type/merk er weer onder zetten lijkt me wat kort door de bocht. Ik neem aan dat het een verbeterde/versterkte versie is in dat geval. Of een ander merk....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast jossmitklm

Ik zal tzt melden wat ik te weten kom. Het ligt niet zo simpel. Mogelijk zit er een fabrieksfout in de trekhaak of er is wat met het onderstel van mijn Niro. Mijn broer heeft ook een Niro waar precies de zelfde trekhaak onder is gebouwd en hij heeft er totaal geen problemen mee. Het blijft dus een lastig verhaal. Zodra ze me wat meer kunnen vertellen zal ik het op de site plaatsen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook een trekhaak van gdw, maar het lijkt een ander model. Als ik in de accessoire lijst kijk van KiaNL is de trekhaak bij de bevestiging niet rond. Dat heb ik ook. Bij jossmitklm lijkt dat wel het geval te zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt mij niet juist als de KCG nu al het probleem voorlegt aan Kia Nederland, omdat er inmiddels al naar een oplossing voor het probleem wordt gezocht door dealer i.s.m. KMNL.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lijkt mij ook maar je kunt natuurlijk altijd eens polsen of er Niro trekhaak problemen zijn.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-6-2017 om 17:22 zei bigwade:

Ik kwam dit ergens tegen:
http://www.oppad.nl/?uitrusting=fietsdrager-test-anwb/#comment-8797

en verder op deze:
https://www.anwb.nl/experts/Fietsen/vraag/c78b19b3-59b4-4cfd-8d2a-958ecada28b0/kan-een-elektrische-fiets-op-een-gewone-fietsendrager
Het commentaar van huibert:
"Volgens mij is kogeldruk de druk verticaal op de kogel gemeten, een fietsendrager steekt uit, het zwaartepunt is dus (ver) achter de kogel en daardoor is sprake van een moment (kracht x arm). Afstand bevestigingspunt trekhaak tot kogel delen op afstand bevestigingspunt tot zwaartepunt drager met fietsen geeft dan volgens mij de factor waarmee het totaal gewicht vermenigvuldigd moet worden. Dan ontstaat een totaal ander verhaal."

Ik zou eens goed nagaan wat nou het werkelijke verhaal is van fietsdragers, draagvermogen en kogeldruk

Als ik de foto's van Jos zie zou ik niet graag achter hem op de snelweg rijden.

Deze uitleg klopt op zich, alleen het gewicht op de kogel zelf verandert niet door de hefboomwerking; de kogeldruk (op de kogel van de trekhaak) blijft het totaalgewicht van de fietsen en de fietsdragers. Maar de hefboomwerking verandert wel de krachten op het chassis van de auto waar de trekhaak aan is gemonteerd (de buig- of torsiekrachten). De door de fabrikant van de auto toegestane kogeldruk houdt hier rekening mee. De ene auto heeft een sterker achter chassis dan de ander, maar als je bedenkt wat de horizontale (duw- en trek)krachten zijn op de trekhaak door bijvoorbeeld een (ongeremde) aanhanger van 750 kg. bij optrekken, remmen en het nemen van verkeersdrempels….

Ik zou me dan ook grote zorgen maken als blijkt dat de trekhaak al kantelt door een fietsdrager van 60 kg. (ook al ligt het zwaartepunt een 20 cm. achter de kogel) of beweegt door zelf op de trekhaak te gaan staan. Wat dan als je eens moet remmen met een aanhanger/caravan achter op deze trekhaak van 1300 kg…. Dan komen er veel grotere krachten op de trekhaak te staan.

Het kantelen van de trekhaak kan theoretisch komen door het verbuigen van het chassis van de auto als de Niro, maar die kans acht ik nul. En dat de ontwerper van een goedgekeurde trekhaak een ontwerp- of rekenfout heeft gemaakt in zijn berekeningen kan ik me ook niet voorstellen. Denk eerder dat de monteur de trekhaak niet helemaal goed heeft bevestigd. Is de balk van de trekhaak wel volgens voorschrift aan de chassisbalken van de Niro bevestigd?

Ik heb zelf ook een uitneembare trekhaak (met vierkante schacht) en trek regelmatig aanhangers van meer dan 1000 kg. Totaal geen last van verbuigen of kantelen van de trekhaak. Nog geen millimeter…

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij een aanhanger ligt het m.i. toch anders.

Het is meer duwen en trekken dan de invloed op de verticale kogeldruk. Het verschil in verticaal koppel (kracht maal arm resulteert in een massa) varieert hier minimaal (ruim binnen een cm), het draaipunt is immers de achteras van de auto en niet de kogel. Kogeldruk is daarom ook vele male lager als de massa die een voertuig mag trekken. De krachten verdeling is anders omdat het draaipunt anders is.

Bij een fietsdrager is het draaipunt de kogel. het koppel heeft dus wel degelijk meer invloed op de verticale kogeldruk terwijl de massa veel lager "lijkt".

Kogeldruk is sowieso natuurkundig niet correct, druk is immers de eenheid voor massa of kracht per oppervlakte eenheid. Kogelmassa zou een beter term zijn (maar dan ga ik miereneuken  ;)).

Neemt niet weg dat het spul niet mag "torderen" of buigen.

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast jossmitklm

Vandaag is mijn Niro bij de dealer geweest. Ik heb mijn fietsendrager meegenomen om te laten zien wat er speelt.

Iedereen die zag hoe de boel bewoog had zoiets van dit klopt niet. Voor het monteren van de nieuwe haak hebben ze op andere trekhaken gekeken wat daar gebeurde en wat bleek alle haken onder de Niro (die aanwezig waren in de garage) deden het zelfde. De hele trekhaak beweegt behoorlijk veel.

Het was voor de dealer dus geen optie om een nieuwe haak te monteren. Het effect zou het zelfde zijn. In mijn optiek veel te veel beweging. Ook de mensen van de garage hadden vanmorgen iets van dit is niet normaal. Maar er is op dit moment geen oplossing voor. Terugkomende op mijn probleem.  

De afgelopen week hadden ze mijn haak al en keer opnieuw gemonteerd en toen stond de haak kaarsrecht. Na 1 rit was hij ruim 1 cm naar achteren gezakt.

Volgens de fabrikant (GDW) normaal en het geeft geen problemen verder. Kia zelf had al toestemming gegeven om een nieuwe haak te plaatsen en ik ga er dus vanuit dat ze het ook wel vreemd vonden.

We hebben vervolgens de fietsendrager zonder fietsen op de haak gezet. Die stond zonder fietsen nog steeds recht op de haak. Na het plaatsen van de eerste fiets zag je dat zowel de haak als de drager wat inzakten. Bij het plaatsen van de tweede fiets stond de drager in de stand zoals ik in het begin op de foto had staan. Wederom waren zowel de drager als de haak iets verder ingezakt.

Conclusie (de mijne) Het is vooral ook een samenloop van omstandigheden. Een vrij slappe haak met een slappe fietsdrager.

Als je een fietsdrager heb en je plaatst hem zonder fietsen op je trekhaak, kan je zelf zien hoe slap het lijkt te zijn

De fietsdrager de Travel en Co Lift van de ANWB is achterover kantelbaar heeft daardoor een vrij slap frame. Je ziet de drager doorbuigen bij het plaatsen van de fietsen. Hij staat ook erg ver naar achteren door de lift en ook de wielgoten staan erg ver uit elkaar. In combinatie met twee zware fietsen komen er norm krachten op de drager.

Al met al en niet al te stabile situatie waar ik een hoop geld voor heb betaald. €930 voor de trekhaak en €639 voor de drager. Het rijden met deze combinatie is in mijn optiek niet echt super veilig. Best een dilemma.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nog steeds het idee dat je er een ander model trekhaak erop hebt zitten dan bij mij, hoewel die ook van gewoon is. Kan je daar is foto 

Samsung van maken, evt ook als de haak is los gekoppeld.

Als dat zo is kan je verzoeken het andere model te monteren. Ik heb namelijk nergens last van.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dag Jos,

bedankt voor je verhaal. Geheel volgens mijn verwachting... helaas, dat wel... 

Wat ik me afvroeg heeft GDW al gereageerd? Zo ja hoe en hoe hebben ze het beoordeeld? En loop er nu nog iets?

GDW kan wel zeggen dat het een beetje mag/ kan veren. Maar dit is net iets te veel dan acceptabel is mijn mening. (Ben werkzaam in de metaalsector en doe ook sterkteberekeningen) 

heb inmiddels ook even wat ander autos gecheckt op de buigestijfheid met fietsenrek. hiermee vergeleken is deze GDW echt te buigzaam.

Ik zou graag willen weten hoe de Brink afneembare trekhaak presteert. Zijn er inmiddels al ervaringen hier?

Deze week ook weer een paar keer op pad met een Trailer geweest. Ook hier is het voelbaar. 

Hopelijk kunnen ze toch een oplossing bieden. Misschien is er weinig ruimte om een sterkere variant kwijt te kunnen.... we willen ook niet teveel kilos aan de auto toevoegen natuurlijk.

Kan me aan de andere kant niet voorstellen dat GDW blijft leveren in deze sterkte... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

toch vind ik 1 ding heel  erg vreemd 

de trekhaak hangt dan scheef ze halen hem er af 

en monteren hem goed en dan hangt ie goed en recht tot je er weer wat opzet ??

bij mij is krom krom

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
6 6