Montage afneembare trekhaak Niro
6 6

171 berichten in deze discussie

Aanbevolen berichten

10 uur geleden zei jossmitklm:

Wat ik nu niet begrijp is dat er ruim een week geleden een spikslinternieuwe haak voor mij klaarlag bij de dealer. Terwijl ze het probleem al wisten. Uiteindelijk werd hij door de dealer niet gemonteerd omdat de andere haken het zelfde deden. Waarom niet direct de zelfde haak geleverd al de gene die ze aan jou hebben geleverd. Ik heb het gevoel dat ze flink langs elkaar heen werken bij Kia. Ben benieuwd wat voor reactie ik nu op mijn brief ga krijgen.

Ik heb begrepen dat dit de eerste trekhaak van dit merk is die als proef op de Niro gemonteerd is. Misschien net aangekomen en was ik toevallig de eerste? Of geschrokken van mijn filmpjes? In ieder geval is deze proefplaatsing wat mij betreft geslaagd en wellicht worden vanaf nu alleen deze trekhaken door KMNL geleverd aan hun dealers voor de Niro.

Ik heb weer een veilig gevoel met mijn fietsen achterop en vond het in ieder geval goed om de Niro-leden van de Kiaclub te laten weten hoe het is gegaan zodat ieder er zijn voordeel mee kan doen. Ik hoop dat er nu genoeg van deze trekhaken zijn bij KMNL dat deze bij iedereen die problemen ermee heeft (en dat is overigens niet iedereen) snel gemonteerd kan worden. Aan de dealers zal het niet liggen.

En zoals ik al zei, ik vind de Niro verder een geweldige auto. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei BvE:

Bij welke dealer is dit gebeurd ?

Rustman Haarlem.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Constructiefoto verticaal afneembare Mobis trekhaak:

59677393ed9cb_ConstructieNiroMobistrekhaak.thumb.jpg.989e129ff973c3a644582f65ed0673c3.jpg

Beschrijving gebruik fietsdrager Mobis trekhaak:

59677394565b3_NiroMobistrekhaak.thumb.jpg.caa4ae3794712fab2d25da10ca2ae6ec.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor je berichten Derrek. Daar kan ik ook wel iets mee richting mijn dealer. Nu 3x op pad geweest met het fietsenrek maar die GDW is echt niet wat je ervan mag verwachten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb  er afgelopen weekend weer gereden met de fietsdrager achterop de Mobis trekhaak en ik ben me er nog meer van bewust geworden dat het verschil met de GDW trekhaak bij gebruik van een fietsdrager enorm is. Met de nieuwe trekhaak kan ik rustig naar Spanje en terug terwijl de GDW trekhaak gewoon niet te gebruiken is voor een fietsdrager.

Dit torderen merk je overigens niet bij het trekken van een aanhanger of caravan want die staan op eigen wielen en hobbelen er wel achteraan, maar het is, zoals ik dat zie, bij gebruik van een fietsdrager een ernstig veiligheidsaspect en ik vind dan ook dat KMNL hierin zijn verantwoordelijkheid zou moeten nemen en er goed aan zou doen om een terugroepactie te doen voor alle GDW trekhaken en deze preventief te vervangen. Er zou door dat enorme zwiepen van de fietsen er maar eens eentje afvallen op de snelweg waardoor er een achterligger op knalt....

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Derrek:

Ik heb  er afgelopen weekend weer gereden met de fietsdrager achterop de Mobis trekhaak en ik ben me er nog meer van bewust geworden dat het verschil met de GDW trekhaak bij gebruik van een fietsdrager enorm is. Met de nieuwe trekhaak kan ik rustig naar Spanje en terug terwijl de GDW trekhaak gewoon niet te gebruiken is voor een fietsdrager.

Dit torderen merk je overigens niet bij het trekken van een aanhanger of caravan want die staan op eigen wielen en hobbelen er wel achteraan, maar het is, zoals ik dat zie, bij gebruik van een fietsdrager een ernstig veiligheidsaspect en ik vind dan ook dat KMNL hierin zijn verantwoordelijkheid zou moeten nemen en er goed aan zou doen om een terugroepactie te doen voor alle GDW trekhaken en deze preventief te vervangen. Er zou door dat enorme zwiepen van de fietsen er maar eens eentje afvallen op de snelweg waardoor er een achterligger op knalt....

Ben ik helemaal met je eens:dup::dup:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is waar het fout gaat (GDW trekhaak):

59707ae078ba8_GDWtrekhaak.thumb.jpg.e7d58c6b89b559e8a0576ffc54aa8d3c.jpg

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-6-2017 om 17:22 zei bigwade:

"Volgens mij is kogeldruk de druk verticaal op de kogel gemeten, een fietsendrager steekt uit, het zwaartepunt is dus (ver) achter de kogel en daardoor is sprake van een moment (kracht x arm). Afstand bevestigingspunt trekhaak tot kogel delen op afstand bevestigingspunt tot zwaartepunt drager met fietsen geeft dan volgens mij de factor waarmee het totaal gewicht vermenigvuldigd moet worden. Dan ontstaat een totaal ander verhaal."

Ik heb hier nog eens over nagedacht, maar ik denk niet dat dit zo is. Als het zwaartepunt achter de trekhaak ligt (zoals bij een fietsdrager), dan ontstaat er naast het verticale kracht ook een horizontale kracht. De verticale kracht is en blijft het totaalgewicht van de fietsdrager en blijft hetzelfde. Dit is de (verticale) kogeldruk die wordt opgegeven door de fabrikant (bijv. maximaal 100 kg.). Echter bij een fietsdrager ontstaat er ook een horizontale kracht op de kogel . Dat is de trekkracht (bijv. maximaal 1300 kg.).

Voornamelijk die laatste kracht zorgt voor het torderen van de constructie en daar is bij het ontwerp van, in ieder geval bij de GDW trekhaak, onvoldoende rekening mee gehouden voor het gebruik van fietsdragers. Bosal heeft daar blijkbaar wel over nagedacht en dit "opgelost" door een waarschuwing in de handleiding te zetten, wellicht om aansprakelijkheid te voorkomen.

De maximaal toegestane krachten worden ontworpen (en gekeurd) tot het breekpunt van de constructie. Dit zegt echter niets over het al of niet torderen van het geheel. Denk hierbij aan de vleugels van een vliegtuig. Die veren soms meters door, maar breken niet!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik mijn fietsendrager plaats e n er 2 elektrische fietsen opzet, hangt mijn fietsendrager ook achterover. Als ik te hard over een verkeersdrempel rijdt raakt mijn fietsendrager  het wegdek.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Michel 0209:

Als ik mijn fietsendrager plaats e n er 2 elektrische fietsen opzet, hangt mijn fietsendrager ook achterover. Als ik te hard over een verkeersdrempel rijdt raakt mijn fietsendrager  het wegdek.  

Het gaat niet zozeer om het achterover hangen maar om het veren van de fietsdrager met de GDW trekhaak waardoor het geheel achter je auto heen en weer zwiept tijdens het rijden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast jossmitklm

Kia heeft mijn probleem opgelost. Ik heb beloofd om tot september geen stukjes in de media te plaatsen en daar hou ik mij verder aan. (met tegenzin)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei jossmitklm:

Kia heeft mijn probleem opgelost. Ik heb beloofd om tot september geen stukjes in de media te plaatsen en daar hou ik mij verder aan. (met tegenzin)

Jammer, juist omdat hier zoveel gedeeld wordt. Kan je wel zeggen waarom dit geldt tot september? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast jossmitklm

Lastig als ze het oplossen en ze willen dat je er niets over zegt maar ik ga er vanuit dat ze er in september mee naar buiten komen. Ik hou nu verder uit de discussie. Even afwachten nog.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind super achterbaks van KIA NEDERLAND ze moeten toch hun fouten erkennen, ik heb geen trekhaak maar zou KIA NEDERLAND  toch aangetekend aansprakelijk stellen voor de gebreken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei BvE:

ik heb geen trekhaak maar zou KIA NEDERLAND  toch aangetekend aansprakelijk stellen voor de gebreken.

Juridisch gezien heeft dat geen nut. Je hebt een overeenkomst met je dealer, niet met Kia. Daarom kun je Kia niet aansprakelijk stellen. Je kunt wel je dealer zo'n brief sturen. Die wil je echter vast wel helpen, maar kan niet.

Verder blijf ik het spijtig vinden dat de communicatie zo gaat. Dat moet niet nodig zijn. Maar dat is een keuze van de marketing afdeling van Kia. Kia heeft zich blijkbaar "vertild" met de GDW trekhaken die niet geschikt blijken te zijn voor fietsdragers. Het is ook best mogelijk dat Kia nu (nog) niet voldoende goede trekhaken uit Korea op voorraad heeft wat misschien in september opgelost kan zijn. 

Ik vraag me wel af of ze die GDW dingen nog steeds aan hun dealers leveren.

Het is mijns inziens daarbij ook een veiligheid issue en ik hoop dat er in die tijd geen ongelukken mee gebeuren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Derrek:

Juridisch gezien heeft dat geen nut. Je hebt een overeenkomst met je dealer, niet met Kia. Daarom kun je Kia niet aansprakelijk stellen. Je kunt wel je dealer zo'n brief sturen. Die wil je echter vast wel helpen, maar kan niet.

Verder blijf ik het spijtig vinden dat de communicatie zo gaat. Dat moet niet nodig zijn. Maar dat is een keuze van de marketing afdeling van Kia. Kia heeft zich blijkbaar "vertild" met de GDW trekhaken die niet geschikt blijken te zijn voor fietsdragers. Het is ook best mogelijk dat Kia nu (nog) niet voldoende goede trekhaken uit Korea op voorraad heeft wat misschien in september opgelost kan zijn. 

Ik vraag me wel af of ze die GDW dingen nog steeds aan hun dealers leveren.

Het is mijns inziens daarbij ook een veiligheid issue en ik hoop dat er in die tijd geen ongelukken mee gebeuren.

Volgens Jossmitklm zou KiaNL dit oplossen, volgens mij is KiaNL dan wel aansprakelijk te stellen. Als op het type plaatje van de trekhaak Kia staat dan is het helemaal duidelijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei BvE:

Volgens Jossmitklm zou KiaNL dit oplossen, volgens mij is KiaNL dan wel aansprakelijk te stellen. Als op het type plaatje van de trekhaak Kia staat dan is het helemaal duidelijk.

Dat zou je denken. Echter als klant kun je alleen degene die het product aan je verkocht heeft aansprakelijk stellen. Dit is je dealer. De dealer heeft een overeenkomst met KMNL en die kan (maar hoeft niet) KMNL vervolgens aansprakelijk stellen voor zijn schade die hij aan of voor jou moet vergoeden. Dat ligt vaak moeilijk voor een dealer omdat die zakelijk afhankelijk is van de importeur. Komen ze er in de minne niet uit of is de schade groot na falen van een product (bijv. lichamelijk letsel, inkomstenderving en dergelijke) dan escaleert het verder en zal de dealer jouw claim aan zijn bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering doorspelen. Hij moet wel als hij die schade wellicht niet zelf kan dragen. Dan volgt er meestal nog een overleg tussen die drie. Mogelijk wordt men het eens en spreekt men een verdeelsleutel af. Zo niet, dan escaleert het nog verder en begint het gevecht pas echt. Ook met jou. De verzekering zal voor de dealer (en voor zichzelf) vechten. Jij moet dan allereerst de exacte schade bewijzen, causaal verband bewijzen (was de oorzaak de trekhaak of de fietsdrager?), etc. Wie eist bewijst. En wordt je nog minder blij....

Maar laten we hopen dat het niet zover hoeft te komen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Derrek:

Dat zou je denken. Echter als klant kun je alleen degene die het product aan je verkocht heeft aansprakelijk stellen. Dit is je dealer. De dealer heeft een overeenkomst met KMNL en die kan (maar hoeft niet) KMNL vervolgens aansprakelijk stellen voor zijn schade die hij aan of voor jou moet vergoeden. Dat ligt vaak moeilijk voor een dealer omdat die zakelijk afhankelijk is van de importeur. Komen ze er in de minne niet uit of is de schade groot na falen van een product (bijv. lichamelijk letsel, inkomstenderving en dergelijke) dan escaleert het verder en zal de dealer jouw claim aan zijn bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering doorspelen. Hij moet wel als hij die schade wellicht niet zelf kan dragen. Dan volgt er meestal nog een overleg tussen die drie. Mogelijk wordt men het eens en spreekt men een verdeelsleutel af. Zo niet, dan escaleert het nog verder en begint het gevecht pas echt. Ook met jou. De verzekering zal voor de dealer (en voor zichzelf) vechten. Jij moet dan allereerst de exacte schade bewijzen, causaal verband bewijzen (was de oorzaak de trekhaak of de fietsdrager?), etc. Wie eist bewijst. En wordt je nog minder blij....

Maar laten we hopen dat het niet zover hoeft te komen. 

Ik hoop voor de bezitters ook dat het niet zover moet komen, maar met mij waren ze nog niet klaar als ik zo'n trekhaak had. Dan heb ik een hele lange adem. Voor mij einde discussie. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-7-2017 om 14:48 zei BvE:

Ik hoop voor de bezitters ook dat het niet zover moet komen, maar met mij waren ze nog niet klaar als ik zo'n trekhaak had. Dan heb ik een hele lange adem. Voor mij einde discussie. 

Dat is voor iedereen een persoonlijke afweging. Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. "Choose your battles wisely."

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mij vlot het nog niet echt. Bij mijn dealer gereclameerd. Nog een keer achteraan gebeld. Schijnt bij Kia NL te liggen.

Heb er net weer 500km opzitten met fietsen dijnend achterop.  Absoluut ondermaats.

Tip: check even goed welke trekhaak ze je verkopen!

Dealer melde nog dat Kia NL bepaald wat er onder gaat. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Arjan 2:

Bij mij vlot het nog niet echt. Bij mijn dealer gereclameerd. Nog een keer achteraan gebeld. Schijnt bij Kia NL te liggen.

Heb er net weer 500km opzitten met fietsen dijnend achterop.  Absoluut ondermaats.

Tip: check even goed welke trekhaak ze je verkopen!

Dealer melde nog dat Kia NL bepaald wat er onder gaat. 

Ik begrijp dat je niet tevreden ben, maar 'jij' bepaald wat voor trekhaak onder jou auto gaat. Jij ben de eigenaar en beslist !!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Afgelopen zaterdag (plm. 11:30 uur) bij Vianen achter een witte Niro gereden met 2 deinende fietsen achterop die aan een elastiek leken te hangen. Nu kon ik het nog eens goed zien door er zelf achter te rijden (wel met enige afstand....). Zelfs op de snelweg zie je duidelijk verschil met de andere auto's die wel stabiel de fietsen achterop hebben.

Overigens zijn er nog altijd dealers die deze trekhaken gewoon monteren bij niet wetende klanten (zowel de afneembare GDH als de vaste van Bosal)... Ik blijf het een schandaal vinden.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb mijn dealer ook al gewaarschuwd deze haken niet meer nieuw te monteren. Ik was de eerste bij ze die er over gereclameerd heeft. En ze zijn(nog) niet echt overtuigd leek het... 

Als ik de Niro rijders bekijk zijn het opvallend veel pensionados met zware elektische fietsen :-)

Die zijn wel geholpen met een degelijke trekhaak...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Arjan 2:

Als ik de Niro rijders bekijk zijn het opvallend veel pensionados met zware elektische fietsen :-)

Dat mag geen excuus zijn!!

In Nederland mag je als consument verwachten dat je een fietsdrager op je trekhaak kunt gebruiken en dat kan met deze trekhaken niet! Althans zeker niet met goed fatsoen. En dat is genoeg om ook juridisch sterk te staan!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
6 6