Montage afneembare trekhaak Niro
6 6

171 berichten in deze discussie

Aanbevolen berichten

Ja, ik ga er vanuit dat ze het gaan oplossen. Dat komt wel goed.... wat mij betreft doen ze iets aan bij de eerste beurt. Heb de dealer niet om de hoek zitten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-7-2017 om 18:01 zei jossmitklm:

Kia heeft mijn probleem opgelost. Ik heb beloofd om tot september geen stukjes in de media te plaatsen en daar hou ik mij verder aan. (met tegenzin)

nu in orde ? en hoe

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast jossmitklm

Ik heb net als Derek een nieuwe trekhaak gehad. (proefmodel) waarschijnlijk de zelfde en deze bevalt prima. Ik heb niet meer onder de auto gekeken maar het dansen en zwaaien is over. Ik heb overigens ook van de ANWB mijn geld terug gehad en de fietsdrager (lift) terug mogen geven. Ik heb nu een opvouwbare Thule 931 easy fold en in combinatie met de nieuwe trekhaak is dit samen een verademing.

Ik heb niet een keer de vraag gehad van Kia of de klacht nu is opgelost.

Ze hebben toegezegd dat ze in september over deze kwestie naar buiten zouden komen. (hoorde ik via mijn dealer dus niet rechtstreeks van Kia)

Ik zelf ga er vanuit dat ze uiteindelijk al deze haken gaan vervangen maar let op. Dit is wat ik verwacht en niet wat Kia heeft toegezegd.

Als ze niet zeker van hun zaak zouden zijn hadden ze toch minimaal met de vraag bij mij moeten komen of het nu opgelost was.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn dat dit forum er is! Vorige week is mijn Niro afgeleverd door Kia Blokhuis Harderwijk. Ik heb een vaste trekhaak (zie foto's). Vanmorgen de fietsendrager er op gezet (Thule EasyFold 932) en onze 2 elektrische fietsen. Bij de eerste de beste lage verkeersdrempel (en met een snelheid van pakweg 5 km/pu) raakte de drager de weg met een vervelend geluid. Wij schrokken ons rot. Gelukkig geen schade. Daarna voorzichtig terug naar huis gereden: je ziet de fietsen sterk van achter naar voren bewegen terwijl ze muurvast op de drager vastzitten. Is echt niet verantwoord vind ik. 

Heb deze drager en deze fietsen op mijn vorige auto (Yeti) mee naar Frankrijk en Noord Denemarken genomen, rijd veel op de Veluwe, ook wel eens over een hobbelig zandpad met kuilen, maar heb nog nooit de grond geraakt met deze drager, en de fietsen stonden stevig en stil op de drager.

Heb onder de Niro gekeken hoe de trekhaak is gemonteerd: dat is precies volgens SDW-constructie waarvan Derrek een foto in dit forum heeft gezet. Ik wil dus graag een oplossing van Kia Blokhuis, bijvoorbeeld de Mobis montage die Derrek beschrijft. Heb net gebeld naar de dealer (ik woon in Zoetermeer, dealer in Harderwijk). Probleem en mogelijke oplossing uitgelegd, ook verwezen naar dit forum, en gevraagd of ze hierover contact op willen nemen met KMNL. Ik word teruggebeld. Vrijdag heb ik toevallig een afspraak bij de dealer, omdat mijn voorparkeersensoren (zie ander topic) niet uitschakelen bij een snelheid >20 Km/pu.

Wordt vervolgd..... (nog wel heel blij met mijn Niro hoor)

IMG_20170906_135847 (Small).jpg

IMG_20170906_135903 (Small).jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast jossmitklm

Voor zover ik weet gaven alle gemonteerde trekhaken problemen. De proefhaken die bij Derek en mij zijn geplaatst bevallen naar ik heb begrepen zowel bij Derek als bij mij prima. Vraag om informatie bij je dealer. Ze moeten weten wat er speelt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankzij de bijdragen op dit forum heb ik goede informatie naar mijn dealer. Bedankt dus allemaal. @ Metbril: het zit um als ik het goed begrijp, dus niet in de haak zelf, maar in constructie waarmee de haak aan het chassis wordt bevestigd, zie ik aan de "tekeningen" van Derrek. Want die constructie kan torderen als je de verkeerde hebt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is je vaste trekhaak van het merk Bosal?

Dan heb je inderdaad hetzelfde probleem. Deze vaste trekhaken hebben ook een "foute" constructie met torderende pasplaten. De draagbalk van deze trekhaken zijn te klein en dat is veel te gemakkelijk door de fabrikant "opgelost" (niet dus) met pasplaten tussen de draagbalk en de chassisbalken die torderen zoals de GDW (zie de tekeningen in een eerder bericht).

Ik begrijp er werkelijk helemaal niets meer van dat Kia haar dealers deze trekhaken nog steeds levert.

Als klant hebben we recht op een goede trekhaak die voldoet aan de verwachtingen die je van een trekhaak in Nederland mag verwachten, dus OOK het veilig en rustig vervoeren op een fietsdrager.

In Duitsland worden ook (afneembare) trekhaken van Auto-Hak (link) gebruikt. Deze trekhaken zijn wel goed gedimensioneerd voor de Kia Niro en hebben wel een draagbalk van de juiste lengte die onder de auto direct past op de chassisbalken van de Niro.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja Derrek, merk Bosal, zie bijgevoegde foto, ook een foto van (een deel van) de constructie die overeenkomt met de tekening die je zette op dit forum.

Ben gisteren teruggebeld door Maarten van Blokhuis Harderwijk, en de afspraak is dat we morgen (vrijdag 8 september) over een oplossing praten. Hoop dat het opschakelen naar de contactgroep KMNL en/of rechtsbijstandverzekering niet nodig is. Ga eerst uit van het goede dealerschap.

Wordt vervolgd...

Bosal (Small).jpg

IMG_20170907_110551 (Small).jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onze Kia Niro Executiveline is half juli geleverd.
Voor de aflevering was een GDW trekhaak gemonteerd.
Op het forum las ik over de problemen met deze trekhaak.
Op de website van KwikFit vond ik een afneembare trekhaak van Brink.
Navraag bij Brink leerde dat er net 180 stuks waren gemaakt, er lagen 180 op voorraad.
De dealer heeft voor de levering van de Niro de Brink trekhaak laten plaatsen.

Het is een verticaal afneembare trekhaak. De maximale kogeldruk is 100 kg.
Wanneer je de fietsendrager op een neer drukt zie je de trekhaak iets bewegen.
Wij gebruiken een Bosal Tourer fietsendrager van 18 kg en twee fietsen die samen 36 kg wegen.
Als je over een drempel rijd dan zie je als je van achteren toe kijkt nauwelijks beweging in het geheel.
Ik heb via het achterraam nooit zwiepende fietsen gezien.

Geen garantie dat mijn bevindingen correct zijn maar ik heb er een goed gevoel bij.

Ter info: De plaatsing van fietsen achterop zorgt er bij ons wel voor dat de dode hoek detectie er zo nu en dan met een foutmelding mee ophoudt.
(Op het scherm wordt gemeld dat de BSD is uitgeschakeld). Na opnieuw starten van de Niro is de detectie weer actief.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Kia Hybrid:

Onze Kia Niro Executiveline is half juli geleverd.
Voor de aflevering was een GDW trekhaak gemonteerd.
Op het forum las ik over de problemen met deze trekhaak.
Op de website van KwikFit vond ik een afneembare trekhaak van Brink.
Navraag bij Brink leerde dat er net 180 stuks waren gemaakt, er lagen 180 op voorraad.
De dealer heeft voor de levering van de Niro de Brink trekhaak laten plaatsen.

Het is een verticaal afneembare trekhaak. De maximale kogeldruk is 100 kg.
Wanneer je de fietsendrager op een neer drukt zie je de trekhaak iets bewegen.
Wij gebruiken een Bosal Tourer fietsendrager van 18 kg en twee fietsen die samen 36 kg wegen.
Als je over een drempel rijd dan zie je als je van achteren toe kijkt nauwelijks beweging in het geheel.
Ik heb via het achterraam nooit zwiepende fietsen gezien.

Geen garantie dat mijn bevindingen correct zijn maar ik heb er een goed gevoel bij.

Ter info: De plaatsing van fietsen achterop zorgt er bij ons wel voor dat de dode hoek detectie er zo nu en dan met een foutmelding mee ophoudt.
(Op het scherm wordt gemeld dat de BSD is uitgeschakeld). Na opnieuw starten van de Niro is de detectie weer actief.

Het spijt me te moeten meedelen dat de afneembare trekhaak van Brink dezelfde (foute) constructie heeft als die van GDW. Ook de dwarsbalk van de trekhaken van Brink is te kort en niet direct aan de chassisbalken van de Niro gemonteerd maar hetzelfde als de GDW trekhaken met platte passtukken. Deze torderen bij trekken van een aanhanger/caravan (maar dat merk je niet) en bij het gebruik van een fietsdrager (dat merk je wel). Ik vraag me ook af of de trekkrachten die deze passtukken door het torderen op de chassisbalken uitoefenen op den duur niet tot schade aan de chassisbalken zullen leiden.

59b2cc19c3d08_TrekhaakBrink.thumb.png.6ff7e3b3df3f554d787936191c97d56a.png

De constructie tekening is als twee druppels water met die van GDW.... Je zou bijna denken dat ze dezelfde zijn. Je kunt ook de foto van Arnold Niro hiervoor bekijken van de Bosal trekhaak waarop de torderende platen goed te zien zijn. Je ziet daarop heel goed dat de trekhaak niet past en met verlengplaten op de chassisbalken is gemonteerd. GDW, Bosal en nu ook Brink! 

De kogel van een goede trekhaak hoort niet te bewegen als je erop drukt, ook niet een klein beetje.

Zoek je een alternatief voor een trekhaak voor de Niro, kijk dan eens naar die van Auto-Hak. Ik heb die trekhaak zelfs in mijn handen gehad (maar niet gemonteerd want ik kreeg een goede trekhaak van Kia) en deze had geen passtukken maar moet wel direct star aan de chassisbalken worden gemonteerd.

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar als je nu een trekhaak hebt met deze constructie, en je hebt je Niro al een tijdje, wat moet je dan? Kun je gewoon naar je dealer en vragen om een andere trekhaak? Of wordt dat een hele strijd met je dealer of Kia NL?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-9-2017 om 11:10 zei chippie777:

Maar als je nu een trekhaak hebt met deze constructie, en je hebt je Niro al een tijdje, wat moet je dan? Kun je gewoon naar je dealer en vragen om een andere trekhaak? Of wordt dat een hele strijd met je dealer of Kia NL?

Als je geen goed gevoel heb met je trekhaak dan zou ik het zeker bij je dealer schriftelijk melden. Dat hoeft niet meteen met een aangetekende brief, maar bijvoorbeeld met een e-mail. Je hebt dan je punt duidelijk gemaakt en de meeste dealers zullen er dan met je wel uit willen komen. Het heeft geen zin om met Kia NL in de slag te gaan omdat die geen partij is. Je hebt alleen een (koop)overeenkomst met je dealer, niet met KMNL en je dealer zal er dan eventueel met KMNL uit moeten zien te komen maar daar ben jij geen partij in.

Bovendien kan het zijn dat je dealer de trekhaak helemaal niet van KMNL betrokken heeft, maar zelf direct heeft ingekocht bij Bosal of Brink, dat weet je niet. En dan heeft KMNL er niets mee te maken.

Kom je er niet uit met je dealer, dan kun je volgende stappen zetten.

Overigens gaat het bij vervanging niet om grote bedragen. Alleen de trekhaak zelf zal vervangen moeten worden maar de elektrische aansluiting blijft en de 7 of 13-polige contactdoos kan eenvoudig worden omgezet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎27‎-‎7‎-‎2017 om 18:01 zei jossmitklm:

Kia heeft mijn probleem opgelost. Ik heb beloofd om tot september geen stukjes in de media te plaatsen en daar hou ik mij verder aan. (met tegenzin)

Het is inmiddels 11 september 2017, maar nog niets gehoord, of is mij iets ontgaan ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast jossmitklm

Ik zelf heb aangegeven wat Kia met mij heeft geregeld begin september. Voor wat Kia zelf doet kan ik niet instaan. Ik heb aangegeven wat mijn dealer (Fase) mij heeft verteld. Dit staat op het forum. Ik zou bij je eigen dealer informatie proberen te halen. Voor mij is het naar tevredenheid opgelost maar de communicatie van Kia naar de andere klanten is zeer karig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een Bosal vaste trekhaak en de "foute" torderende constructie die er voor zorgt dat mijn fietsendrager sterk doorveert en regelmatig de weg raakt bij een kuiltje of dorpel, ook bij lage snelheden. Vandaag heeft mijn dealer (Blokhuis Harderwijk) hierover gesproken met KMNL. Ik krijg een nieuwe afneembare trekhaak, die hoger boven de weg uitsteekt, en die met een nieuw ontwikkelde montage aan het Niro-chassis wordt bevestigd. Die constructie tordeert niet. Het mes snijdt dus aan twee kanten: de drager zweeft hoger boven de weg, én veert niet meer. Ik betaal daar een x-bedrag voor bij (ik had een vaste trekhaak, "krijg" een afneembare). Aannemende dat dit het probleem wegneemt, vind ik dit een goede oplossing. Montage is begin oktober. Daarna zal ik hier over mijn ervaringen vertellen en foto's neerzetten van haak met constructie. Wordt dus vervolgd .... 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-9-2017 om 21:07 zei Arnold Niro:

Ik krijg een nieuwe afneembare trekhaak, die hoger boven de weg uitsteekt

Hoe hoog is de kogel van je Basal trekhaak eigenlijk boven de weg?

Ik zie wel dat deze trekhaken een stuk lager zijn dan mijn Mobis tekhaak maar wettelijk moet de hoogte van de kogel boven het wegdek in beladen toestand van je auto (ingeveerd dus) tussen de 35 en 42 cm. zijn. Als de kogel dan lager ligt dan voldoen deze trekhaken niet eens aan deze wettelijke norm.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naar aanleiding van de discussie over de trekhaak i.c.m. een fietsendrager heb ik van het weekend via de chat functie op de kia site  het probleem daar voorgelegd. Uiteraard gaf men daar aan niet op de hoogte te zijn van het probleem. Men zou het doorgeven aan customer care. Vandaag het volgende bericht van Kia NL gehad:

Naar aanleiding van uw chat, met een van mijn collegas, ontvangt u deze e-mail. 

Kia Motors Nederland B.V. is op de hoogte van hetgeen u heeft waargenomen, wij hebben contact opgenomen met de leverancier van de trekhaak. Gezamenlijk met de leverancier is Kia Motors Nederland B.V. bezig met het onderzoeken naar de oorzaak. Helaas kunnen we nu niet bij u aangegeven op welke termijn wij u kunnen informeren over de oorzaak en het eventueel verhelpen van de klacht. Zodra wij meer informatie hebben zullen wij u hierover berichten.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wensen u nog veel veilige en plezierige kilometers toe met uw Kia Niro.

Met vriendelijke groet / Kind regards,
Kia Motors Nederland B.V.

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En krijgt dan automatisch iedereen met een " foute" trekhaak vanaf de dealer gemonteerd bericht voor een oplossing...?

ben benieuwd ... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tuurlijk niet.
Dit is alleen een issue met een fietsendrager.
Gebruik je die niet dan merk je niks. En dan gaat KMNL er echt niks aan/mee doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit kan niet. Dit kan Kia MNL niet goedkeuren. Dit is onbegrijpelijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is nu een Kia actie, de Niro Connect Edition (is al eerder geweest?) incl. LM velgen en een afneembare trekhaak.

Aanbod van de dealer is gisteren zo aantrekkelijk geweest, dat ik toch voor een nieuwe ga (prijsverschil € 500,- in vergelijking met aankoop demo model) alleen Kia zal toch niet hun oude voorraad trekhaken hier onder monteren?

Ik gebruik de trekhaak alleen voor de fietsendrager en jawel met 2 elektrische fietsen, accu's gaan in de auto, maar toch....

Verkoper gewezen op de problemen die geweest (of misschien nog zijn) hij was verbaasd en verklaarde nog nooit hiervan gehoord te hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei surfingjohn:

Verkoper gewezen op de problemen die geweest (of misschien nog zijn) hij was verbaasd en verklaarde nog nooit hiervan gehoord te hebben.

Dit toneelstukje wordt helaas door meer (minder goede) dealers opgevoerd (oa in Noordwijkerhout). Je gelooft het toch niet? Welke dealer is dit nu weer?

Overigens ben jij de klant en jij kunt de dealer vragen wat het merk en type trekhaak is wat ze monteren en je hebt gewoon het recht om te weten wat je koopt?

Als het een Mobis (die goede trekhaak van Hyunday/Kia uit Korea) is dan zouden ze je het wel trots zeggen Maar als ze zo ontwijkend doen neem dan maar aan dat het niet goed zit..

Ik begrijp uit een andere post van lid Tully dat er bij dealer Durmi in Alkmaar een actie is (dezelfde actie?) omdat zij een “hele krat Mobis  trekhaken hebben staan”. Kijk, zo kan het ook. Er zijn wel meer goede klantgerichte Kia dealers die eerlijk communiceren, maar helaas niet allemaal.

Ik adviseer je om niet met minder als de goede afneembare trekhaak van Mobis akkoord te gaan. Laat ze die voorraad knutsel trekhaken maar omsmelten.....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het koopcontract moet worden opgenomen dat het een Mobis trekhaak betreft. 

Mocht het achteraf toch een andere zijn met problemen dan heeft de dealer en Kia een groot probleem. 

Maar ik ga er niet vanuit, dat als het in het koopcontract staat. 

Ik hou jullie op de hoogte. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
6 6