Jump to content
  • Sign Up
Guest jossmitklm

Montage afneembare trekhaak Niro

Recommended Posts

46 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Ik lees de tekening icm jouw foto's dat C en D aan de BUITENKANT van de chassisbalken zitten.

Dus chassisbalk, onderdeel C/D, bevestigingsplaat en daar dan twee bouten doorheen vanaf buiten en 1 bout vanaf onder in C/D.
Die laatste bouten zie je ook in de tekening.

Oké ik neem dit zeker van je aan, ik weet nu in ieder geval dat ik 100% geen wiebelhaak heb en dat het de vaste trekhaak van Bosal is Type 5 typeClass A50-X   (E7 ) 55R-0118172018 uit 2018, dus forumgenoten hopelijk heeft dit alles met alle foto's,  montage handleidingen en de goeie reacties jullie ook een stuk wijzer gemaakt, wil je nog een vaste trekhaak laten monteren of vervangen dan weet je in ieder geval dat deze van Bosal 1 van de juiste is.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 12-5-2019 om 11:27, Eric-H zei:

Goedemorgen Derrek, het betreft bij mij wel een VASTE trekhaak zoals op de montage handleiding en foto's zichtbaar is. Dus type 047461 wat op de montage handleiding staat.

Ik heb mijn dealer gemaild om een bevestiging dat het type trekhaak wat onder mijn NIRO zit en wat ook op het type plaatje wat op de trekhaak zit dus zeker de trekhaak is die bij deze montage handleiding behoort.

Het zou niet anders kunnen aangezien er op beide dezelfde gegevens vaste bosal typeClass A50-X   ( E7 ) 55R-011817 staat, zowel op mijn type plaatje en deze tekeningen.

Maar nogmaals, het gaat hier nu om een trekhaak met vaste kogel.

Goedemiddag.

Sorry, je hebt gelijk. Ik was een weekendje weg en heb daarom niet eerder gereageerd. Het is inderdaad het verschil tussen de  Bosal trekhaken met vaste en afneembare kogel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 10-5-2019 om 21:48, Rob18 zei:

Ik vind dat er op dit forum behoorlijk negatief wordt gedaan over de GDW trekhaak en of het alleen maar kommer en kwel is. Ik heb er ook zo een en inderdaad merkte ik in eerste instantie dat de fietsendrager nogal wat beweging had, vooral als je over drempels reed. Meer dan bij mijn Sportage indertijd. De dealer constateerde hetzelfde. Deze heeft in samenwerking met een specialist van GDW de oplossing gevonden de trekhaak iets hoger te plaatsen, zonder gebruik van tussenstukken. Vraag mij niet hoe dit gedaan is, maar het effect was wel merkbaar. Natuurlijk zie je nog wel beweging, maar wie goed oplet is er geen trekhaak die dit niet heeft. Ook mijn Sportage was niet geheel vrij daarvan. Overigens had ik voor de modificatie ook niet bepaald het gevoel dat het een onveilige situatie was, maar nu al helemaal niet meer.  

Nou, die GDW afneembare trekhaken zijn inderdaad kommer en kwel bij gebruik van een fietsdrager. Ik heb hem onder mijn Niro gehad en me rot geschrokken toen ik mijn fietsdrager achterop had. Ik heb dat niet geaccepteerd en een filmpje naar Kia gestuurd met de eis om de koop van de trekhaak te ontbinden (ik wilde dan zelf een Auto-Hak trekhaak monteren) waarna de dealer en Kia Nederland deze GDW-troep direct vervangen heeft door een Mobis. Een wereld van verschil en daarom weet ik al dat NIET elke trekhaak beweging heeft. De Mobis zit volledig star aan de Niro.

Ik begrijp uit jouw woorden dat jouw GDW anders aan de Niro is gemonteerd dan de fabrikant aangeeft. Dat is opmerkelijk. Bovendien zonder tussenstukken. Ra ra hoe kan dat bij een te korte trekhaak. En hoe zit het dan met de typegoedkeuring? De GDW trekhaak kan toch moeilijk "zwevend" gemonteerd zijn; hij moet ergens aan vastzitten. En het kan toch niet zo zijn dat iedereen die een GDW trekhaak aanschaft die door de importeur geleverd wordt en door de dealer gemonteerd is nog eens langs een "specialist" moet gaan om de haak "goed" te monteren?

Het is natuurlijk mooi en prima dat je tevreden bent, maar wellicht heb je nog nooit met een Niro met een goede trekhaak jouw fietsdrager met E-bikes gebruikt. Ik raad je dat dan toch een aan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Derrek zei:

Goedemiddag.

Sorry, je hebt gelijk. Ik was een weekendje weg en heb daarom niet eerder gereageerd. Het is inderdaad het verschil tussen de  Bosal trekhaken met vaste en afneembare kogel.

Ik had mijn dealer gemaild over mijn trekhaak en welk type ik precies heb, naar eigen grondig onderzoek weet ik nu dat ik de juiste trekhaak met juiste bevestiging heb, hij vroeg me wel om dezer dagen even met de fietsendrager er op alsnog even langs te rijden zodat de wagen op de brug kan en we samen mijn trekhaak bevestiging alsnog even te bekijken, ik vindt dit weer een zeer goede service van hun en dat is niet overal zo als ik dat hier zo lees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uur geleden, Derrek zei:

Nou, die GDW afneembare trekhaken zijn inderdaad kommer en kwel bij gebruik van een fietsdrager. Ik heb hem onder mijn Niro gehad en me rot geschrokken toen ik mijn fietsdrager achterop had. Ik heb dat niet geaccepteerd en een filmpje naar Kia gestuurd met de eis om de koop van de trekhaak te ontbinden (ik wilde dan zelf een Auto-Hak trekhaak monteren) waarna de dealer en Kia Nederland deze GDW-troep direct vervangen heeft door een Mobis. Een wereld van verschil en daarom weet ik al dat NIET elke trekhaak beweging heeft. De Mobis zit volledig star aan de Niro.

Ik begrijp uit jouw woorden dat jouw GDW anders aan de Niro is gemonteerd dan de fabrikant aangeeft. Dat is opmerkelijk. Bovendien zonder tussenstukken. Ra ra hoe kan dat bij een te korte trekhaak. En hoe zit het dan met de typegoedkeuring? De GDW trekhaak kan toch moeilijk "zwevend" gemonteerd zijn; hij moet ergens aan vastzitten. En het kan toch niet zo zijn dat iedereen die een GDW trekhaak aanschaft die door de importeur geleverd wordt en door de dealer gemonteerd is nog eens langs een "specialist" moet gaan om de haak "goed" te monteren?

Het is natuurlijk mooi en prima dat je tevreden bent, maar wellicht heb je nog nooit met een Niro met een goede trekhaak jouw fietsdrager met E-bikes gebruikt. Ik raad je dat dan toch een aan. 

De ellende begint vaak met e-bikes, die gemiddeld al zwaarder wegen dan een normale fiets van ca. 17 kilo. Zo langzamerhand wordt het als normaal beschouwd dat van alles achterop de auto wordt vervoerd. In principe is een trekhaak bedoeld voor een aanhanger. De wegligging wordt er bepaald niet beter op!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 12-5-2019 om 13:27, Eric-H zei:

Heb net nog een keer geprobeerd duidelijker foto's te maken, heb nu ook beter kunnen kijken, ik kon nu duidelijk zien dat er bij mij zeker geen verlengstukken zijn gebruikt en dat ik de VASTE bosal is hetypeClass A50-X   (E7 ) 55R-011817 2018 heb .  Zie ook de foto.

Volgens mij zie ik op de foto alleen niet de bevestigingen C en D zitten ? 20190512_133521.thumb.jpg.166003d179106cac75d5fb59c9932bcc.jpg

20190512_131616.jpg

20190512_130041.jpg

Ik ben er uiteindelijk toch eens onder gedoken en ik blijk dit type ook te hebben. Ik heb ook niet die verlengstukken (vaste haak) 

In oktober 2018 gemonteerd. Toen hebben we er bijna twee weken op moeten wachten omdat er toen wat leveringsproblemen waren. Wellicht omdat ze toen zijn over gestapt op dit type? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuten geleden, dropje zei:

Ik ben er uiteindelijk toch eens onder gedoken en ik blijk dit type ook te hebben. Ik heb ook niet die verlengstukken (vaste haak) 

In oktober 2018 gemonteerd. Toen hebben we er bijna twee weken op moeten wachten omdat er toen wat leveringsproblemen waren. Wellicht omdat ze toen zijn over gestapt op dit type? 

 

Toch mijn NIRO in juli 2018 opgehaald, toen zat hij er al onder dus 3 maanden eerder dan de datum die op de tekening staat.

Maar eerder verteld, het zit goed bij me maar mijn dealer wil sowieso de bevestigingen met fietsendrager achterop nog eens extra controleren, ga er morgenmiddag even heen want toen hij hoorde dat ik zaterdag met fietsen achterop een week wegga wil hij het zekere voor mijn eerdere onzekere bevestigen, echt super top weer van deze dealer. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuten geleden, Eric-H zei:

Toch mijn NIRO in juli 2018 opgehaald, toen zat hij er al onder dus 3 maanden eerder dan de datum die op de tekening staat.

Maar eerder verteld, het zit goed bij me maar mijn dealer wil sowieso de bevestigingen met fietsendrager achterop nog eens extra controleren, ga er morgenmiddag even heen want toen hij hoorde dat ik zaterdag met fietsen achterop een week wegga wil hij het zekere voor mijn eerdere onzekere bevestigen, echt super top weer van deze dealer. 

Er zijn ook goede dealers!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 13-5-2019 om 18:47, Rob18 zei:

De ellende begint vaak met e-bikes, die gemiddeld al zwaarder wegen dan een normale fiets van ca. 17 kilo. Zo langzamerhand wordt het als normaal beschouwd dat van alles achterop de auto wordt vervoerd. In principe is een trekhaak bedoeld voor een aanhanger. De wegligging wordt er bepaald niet beter op!

 

Wil je beweren dat we een trekhaak niet mogen gebruiken voor een fietsdrager? Of niet voor E-Bikes? Wat een onzin!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Derrek zei:

Wil je beweren dat we een trekhaak niet mogen gebruiken voor een fietsdrager? Of niet voor E-Bikes? Wat een onzin!

Het is maar hoe je het ziet. In principe is een trekhaak ontworpen om te trekken. Later kwam daar een fietsdrager bij van over het algemeen gemiddelde formaten en gewichten. Door de steeds zwaardere fietsen (lees: e-bikes) moeten de fietsendrager fabrikanten steeds weer op zoek naar lichtere fietsdragers ter compensatie van de gewichtsverdeling. Als ik soms hoor wat die fietsen wegen dan slaat de schrik om mijn hart. Dan te bedenken dat sommigen de accu en ook fietstassen laten zitten dan is het vragen om problemen. Zelfs de kogeldruk is bij sommigen onbekend. Bij een aanhanger trekken ligt de situatie geheel anders. Als er een goede gewichtsverdeling is ontstaat er slechts een balancerende gewichtsdruk op de trekhaak. Ik geef toe, ook daar zijn excessen in te vinden als alle gewicht op de voorkant van de aanhanger drukt. Maar als je alles onder controle hebt is er natuurlijk niets aan de hand, dus zet er gerust e-bikes op.   

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje caravan geeft een kogeldruk van 60 tot 100kg. Twee e-bikes zijn dan geen probleem denk ik zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
10 uur geleden, Rob18 zei:

Het is maar hoe je het ziet. In principe is een trekhaak ontworpen om te trekken. Later kwam daar een fietsdrager bij van over het algemeen gemiddelde formaten en gewichten. Door de steeds zwaardere fietsen (lees: e-bikes) moeten de fietsendrager fabrikanten steeds weer op zoek naar lichtere fietsdragers ter compensatie van de gewichtsverdeling. Als ik soms hoor wat die fietsen wegen dan slaat de schrik om mijn hart. Dan te bedenken dat sommigen de accu en ook fietstassen laten zitten dan is het vragen om problemen. Zelfs de kogeldruk is bij sommigen onbekend. Bij een aanhanger trekken ligt de situatie geheel anders. Als er een goede gewichtsverdeling is ontstaat er slechts een balancerende gewichtsdruk op de trekhaak. Ik geef toe, ook daar zijn excessen in te vinden als alle gewicht op de voorkant van de aanhanger drukt. Maar als je alles onder controle hebt is er natuurlijk niets aan de hand, dus zet er gerust e-bikes op.   

Deels mee eens, maar niet helemaal. Lichtere fietsendragers is bijvoorbeeld al dubbel, niet alleen om het gewicht op de trekhaak te beperken, maar ook voor het gebruikers-gemak. Veel (oudere) mensen kopen een e-bike juist omdat ze fysiek niet helemaal toppie meer zijn.

Kogeldruk die je meet bij een aanhanger is een statische druk, echter de dynamische druk (dus onder het rijden) overschrijd vele malen de toegestane kogeldruk, wat dat betreft is een trekhaak echt wel op heel wat meer berekend dan puur de gestelde max. kogeldruk. 

 

Edited by dropje

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 uur geleden, meeder zei:

Beetje caravan geeft een kogeldruk van 60 tot 100kg. Twee e-bikes zijn dan geen probleem denk ik zo.

Statisch ligt die kogeldruk met een aanhanger nog veel hoger.

het enige is dat een fietsendrager een andere belasting geeft, ivm kracht x arm, terwijl een aanhanger een puntbelasting boven op de trekhaak geeft.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 uur geleden, meeder zei:

Beetje caravan geeft een kogeldruk van 60 tot 100kg. Twee e-bikes zijn dan geen probleem denk ik zo.

Reken nog even mee met een kogeldruk van 60 kg. Fietsendrager van een goed merk is 18 kg. Blijft over 42 kg. E-bikes wegen zonder accu tussen de 20 en 24 kg, met accu tussen 24 en 27 kg. Zonder accu is eigenlijk al te zwaar, maar durf je het nog aan. Met accu zit je er zwaar overheen. Dit alles bij een 60 kg kogeldruk (Sportage 3 o.a.). Men kan dan wel stellen dat er een zekere marge is, maar nogmaals de wegligging wordt er niet beter op. Niet voor niets dat de ANWB regelmatig waarschuwt voor overbelasting. Maar gelukkig heeft de Niro een kogeldruk van 100 kg.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Statisch ligt die kogeldruk met een aanhanger nog veel hoger.
het enige is dat een fietsendrager een andere belasting geeft, ivm kracht x arm, terwijl een aanhanger een puntbelasting boven op de trekhaak geeft.
 
Dynamisch ligt het hoger bedoel je denk ik. De kogeldruk die je weegt is de statische kogeldruk, dynamisch kan het inderdaad aanmerkelijk hoger liggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 uur geleden, Rob18 zei:

Reken nog even mee met een kogeldruk van 60 kg. Fietsendrager van een goed merk is 18 kg. Blijft over 42 kg. E-bikes wegen zonder accu tussen de 20 en 24 kg, met accu tussen 24 en 27 kg. Zonder accu is eigenlijk al te zwaar, maar durf je het nog aan. Met accu zit je er zwaar overheen. Dit alles bij een 60 kg kogeldruk (Sportage 3 o.a.). Men kan dan wel stellen dat er een zekere marge is, maar nogmaals de wegligging wordt er niet beter op. Niet voor niets dat de ANWB regelmatig waarschuwt voor overbelasting. Maar gelukkig heeft de Niro een kogeldruk van 100 kg.  

Fietsendrager 18 kg en mag Max 60 kilo dragen, zelfs met 2 Elektrische fietsen incl accu's kom je aan Max 56 kilo, meestal haal je de accu's er af, met mijn vorige Renault Captur met een kogeldruk van 75 kg kwam ik zonder accu's op totaal incl fietsendrager op 72 kg, dus niet echt veel marge meer over ( volgens de wet ), nu met de 100kg kogeldruk bij de NIRO is dit stukken ruimer wat marge betreft. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Qua gewichten is het gebruik van een  fietsdrager dus in het geheel geen probleem.

Daarbij is het gebruik van een fietsdrager in Europa heel gebruikelijk en ook toegestaan. Dat is ook niet de discussie. Maar het betekent ook dat de fabrikanten van zowel de fietsdragers als de trekhaken kwalitatief goede (en goed ontworpen) spullen moeten leveren waarvan de consument mag verwachten dat hij  daarmee ook goed en veilig gebruik van kan maken met een fietsdrager. Dat heet in het consumentenrecht het conformiteitsbeginsel.  Een klant mag immers van een trekhaak verwachten dat hij die normaal kan gebruiken voor een fietsdrager. En daar gaan de  fabrikanten van de wiebelhaken en ook Kia Motors Nederland, die deze niet aan de wet vereiste trekhaken leveren, in de fout. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedendag , ik ben nieuw op de mooie site van de kia club . Heb sinds kort een Kia Niro naar alle tevredenheid . Nu heb ik ik alles gelezen over de problemen met de trekhaakop de Niro. 

Ik heb daar een aantal vragen over . De afneembare is de beste optie origineel maar vind  deze duur ten opzichte van de Auto Hak versie . 

Heeft iemand ervaring met het plaatsen bij een trekhaakspecialist of bv een Kwik Fit . En wat zijn dan de kosten ?  En doen de problemen zich op dit moment nog steeds voor bij het plaatsen bij de dealer ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 uur geleden, meeder zei:
Op ‎15‎-‎5‎-‎2019 om 08:05, dropje zei:
Statisch ligt die kogeldruk met een aanhanger nog veel hoger.
het enige is dat een fietsendrager een andere belasting geeft, ivm kracht x arm, terwijl een aanhanger een puntbelasting boven op de trekhaak geeft.
 

Dynamisch ligt het hoger bedoel je denk ik. De kogeldruk die je weegt is de statische kogeldruk, dynamisch kan het inderdaad aanmerkelijk hoger liggen.

Ja klopt, ik kan de post niet meer wijzigen op de 1 of andere manier.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uur geleden, Derrek zei:

Qua gewichten is het gebruik van een  fietsdrager dus in het geheel geen probleem.

Daarbij is het gebruik van een fietsdrager in Europa heel gebruikelijk en ook toegestaan. Dat is ook niet de discussie. Maar het betekent ook dat de fabrikanten van zowel de fietsdragers als de trekhaken kwalitatief goede (en goed ontworpen) spullen moeten leveren waarvan de consument mag verwachten dat hij  daarmee ook goed en veilig gebruik van kan maken met een fietsdrager. Dat heet in het consumentenrecht het conformiteitsbeginsel.  Een klant mag immers van een trekhaak verwachten dat hij die normaal kan gebruiken voor een fietsdrager. En daar gaan de  fabrikanten van de wiebelhaken en ook Kia Motors Nederland, die deze niet aan de wet vereiste trekhaken leveren, in de fout. 

GDW en welke zogenaamde 'wiebel' trekhaak fabrikant zal volhouden dat hun trekhaak goed en veilig is en dat het ontwerp specifiek voor het betreffende model is gemaakt. Dat de ene trekhaak mogelijk meer beweging heeft dan de ander doet niets af aan de veiligheid. Dan kan je wel gaan schermen met consumentenrecht en het conformiteitsbeginsel maar sta je op dit punt al zwak. Bewijs maar dat iets meer beweging de veiligheid nadelig beïnvloedt. Bovendien: Kia verkoopt ze nog steeds als accessoire! Als je toch niet tevreden kan je beter in goed overleg met je dealer naar een oplossing zoeken. Zwaar geschut is niet bepaald bevorderlijk voor je relatie met de dealer die je vermoedelijk in andere gevallen ook nog eens nodig mocht hebben. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 uur geleden, Rob18 zei:

GDW en welke zogenaamde 'wiebel' trekhaak fabrikant zal volhouden dat hun trekhaak goed en veilig is en dat het ontwerp specifiek voor het betreffende model is gemaakt. Dat de ene trekhaak mogelijk meer beweging heeft dan de ander doet niets af aan de veiligheid. Dan kan je wel gaan schermen met consumentenrecht en het conformiteitsbeginsel maar sta je op dit punt al zwak. Bewijs maar dat iets meer beweging de veiligheid nadelig beïnvloedt. Bovendien: Kia verkoopt ze nog steeds als accessoire! Als je toch niet tevreden kan je beter in goed overleg met je dealer naar een oplossing zoeken. Zwaar geschut is niet bepaald bevorderlijk voor je relatie met de dealer die je vermoedelijk in andere gevallen ook nog eens nodig mocht hebben. 

 

Of een bewegende trekhaak veilig is, is de vraag, maar dat doet niet eens ter zake. Prettig is een verende trekhaak zeker niet. En daarmee de vraag het product aan de verwachting voldoet die de klant mag hebben van dit product.

Natuurlijk kun je dan altijd het beste allereerst in goed overleg gaan met je dealer, maar als de dealer niets wil doen, of het zelf ontkent/wegkijkt, dan kun je toch echt terugvallen op het conformiteitsbeginsel. Ga je daarmee in het uiterste geval naar de rechter, dan zal deze altijd ook eerst kijken of je de verkoper de kans heeft gegeven om het probleem op te lossen.

Sta je in dat geval zwak met het conformiteitsbeginsel? Ik denk het niet, maar wellicht heb jij meer ervaring. Bang zijn voor de verkoper/dealer die je voor veel geld een product heeft geleverd waar je niet blij van wordt is wel het allerlaatste.

Nog veel beter is het om het probleem niet te laten gebeuren en daarvoor helpt dit forum door te waarschuwen aan rijders die nog een trekhaak op de Niro willen aanschaffen. Er zijn immers ook goede trekhaken (Mobis, Auto-Hak en nu ook een van Bosal), dus waarom dan nog een bewegende trekhaak kopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Blijft over de vraag waarom Kia nog steeds de GDW trekhaak verkoopt, terwijl dealers in samenspraak met GDW allang naar een verbeterde oplossing hebben gezocht. Bij de aanschaf zou het goed zijn dit met de dealer te bespreken. Het is niet fair om een fabrikant eeuwig te achtervolgen met inmiddels achterhaalde feiten uit dit forum. 

Edited by Rob18

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 uur geleden, Derrek zei:

Of een bewegende trekhaak veilig is, is de vraag, maar dat doet niet eens ter zake. Prettig is een verende trekhaak zeker niet. En daarmee de vraag het product aan de verwachting voldoet die de klant mag hebben van dit product.

Natuurlijk kun je dan altijd het beste allereerst in goed overleg gaan met je dealer, maar als de dealer niets wil doen, of het zelf ontkent/wegkijkt, dan kun je toch echt terugvallen op het conformiteitsbeginsel. Ga je daarmee in het uiterste geval naar de rechter, dan zal deze altijd ook eerst kijken of je de verkoper de kans heeft gegeven om het probleem op te lossen.

Sta je in dat geval zwak met het conformiteitsbeginsel? Ik denk het niet, maar wellicht heb jij meer ervaring. Bang zijn voor de verkoper/dealer die je voor veel geld een product heeft geleverd waar je niet blij van wordt is wel het allerlaatste.

Nog veel beter is het om het probleem niet te laten gebeuren en daarvoor helpt dit forum door te waarschuwen aan rijders die nog een trekhaak op de Niro willen aanschaffen. Er zijn immers ook goede trekhaken (Mobis, Auto-Hak en nu ook een van Bosal), dus waarom dan nog een bewegende trekhaak kopen.

Conformiteitsbeginsel: "principe dat dat wat je koopt overeen moet stemmen met de verwachtingen die de verkoper heeft gewekt"

ik weet niet of je dan voldoende grond hebt met "niet prettig".
Puur strikt genomen voldoen de wiebeltrekhaken "gewoon".  Je kunt er gewoon een fietsendrager op plaatsen of een aanhanger aan hangen. Het lijkt mij dat trekhaken dienen te voldoen aan bepaalde richtlijnen en hier op gekeurd worden. De kans dat zo'n wiebeltrekhaak werkelijk zal afbreken oid tgv een wiebelende fietsendrager hierop (mits binnen toegestane gewichten) acht ik niet heel erg groot.

Dat het een absoluut rotzicht is, die wellicht een onveilig gevoel zal geven, zal ik absoluut niet ontkennen, maar ik denk niet genoeg om op het conformiteitsbeginsel terug te vallen. Wat dat betreft ben ik het wel mee eens om eerste een fatsoenlijk gesprek met de dealer te hebben. En als hij bereid is stappen te ondernemen, dan heb je geluk (of een goede dealer)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, dropje zei:

Conformiteitsbeginsel: "principe dat dat wat je koopt overeen moet stemmen met de verwachtingen die de verkoper heeft gewekt"

ik weet niet of je dan voldoende grond hebt met "niet prettig".
Puur strikt genomen voldoen de wiebeltrekhaken "gewoon".  Je kunt er gewoon een fietsendrager op plaatsen of een aanhanger aan hangen. Het lijkt mij dat trekhaken dienen te voldoen aan bepaalde richtlijnen en hier op gekeurd worden. De kans dat zo'n wiebeltrekhaak werkelijk zal afbreken oid tgv een wiebelende fietsendrager hierop (mits binnen toegestane gewichten) acht ik niet heel erg groot.

Dat het een absoluut rotzicht is, die wellicht een onveilig gevoel zal geven, zal ik absoluut niet ontkennen, maar ik denk niet genoeg om op het conformiteitsbeginsel terug te vallen. Wat dat betreft ben ik het wel mee eens om eerste een fatsoenlijk gesprek met de dealer te hebben. En als hij bereid is stappen te ondernemen, dan heb je geluk (of een goede dealer)

 

Mijn dealer heeft het in ieder geval niet zover laten komen. Heb ik geluk? Of het ik het recht? Het resultaat is in ieder geval hetzelfde: een trekhaak waarmee ik heel prettig mijn E-bikes kan vervoeren.

En dat gun ik iedere Niro rijder!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...