Jump to content
Guest jossmitklm

Montage afneembare trekhaak Niro

Recommended Posts

Een trekhaak waarvoor KMNL afraad om hem te gebruiken voor een aanhanger of caravan? Dat is pas humor!
Het is helaas geen grap. En het ergste is dat je deze info alleen kunt vinden via de accessoire-lijst. In het hele bestelproces wordt je hier niet op geattendeerd. Niet door de verkoper, niet in de configurator op de website. 7067b67940a3aaaec21347b6ad7d6abb.jpg
  • Like 1

De afneembare Mobis zit overigens precies tot de onderste rand van de kentekenplaat, dus mag ook gewoon blijven zitten als er geen kar aan hangt.

• Like 1

Op ‎18‎-‎10‎-‎2019 om 10:36, Derrek zei:

Een trekhaak waarvoor KMNL afraad om hem te gebruiken voor een aanhanger of caravan? Dat is pas humor!

Ze raden hem niet af maar adviseren om een afneembare te kiezen.

Netjes dat ze dat even melden.

3 uur geleden, dropje zei:

Ze raden hem niet af maar adviseren om een afneembare te kiezen.

Netjes dat ze dat even melden.

Het is maar net hoe je dit leest. Maar fijn dat je het van de zonnige kant benadert.:-)

19 uur geleden, Derrek zei:

Het is maar net hoe je dit leest. Maar fijn dat je het van de zonnige kant benadert.:-)

Voor sommigen is het glas altijd half leeg en voor anderen half vol.. Ik ben dan schijnbaar van de halfvolle kant.

Overigens is technisch gezien een glas altijd vol, maar dat terzijde....  ..

Edited by dropje

Met een 'normale' aanhanger heb ik nog nooit problemen gehad icm de vaste haak. De aanhanger hangt ook normaal recht achter de auto.

Ik heb echter ook een (belachelijk) zware tandemasser die ik er nog niet achter heb durven hangen, daar had ik ook moeite meet met de renault megane, die zakte snel door de achterveren. 

9 uur geleden, gjcvro zei:

Met een 'normale' aanhanger heb ik nog nooit problemen gehad icm de vaste haak. De aanhanger hangt ook normaal recht achter de auto.

Ik heb echter ook een (belachelijk) zware tandemasser die ik er nog niet achter heb durven hangen, daar had ik ook moeite meet met de renault megane, die zakte snel door de achterveren. 

Je mag een kogeldruk van 100 kg hebben, ik zie het probleem niet...

Maar maak je geen zorgen hoor, ik heb er ook al loei van een tandemasser van mijn werk achter gehad (was wel beetje illegaal) geen enkel probleem.

Het enige wat wij met de vaste trekhaak hebben is dat de fietsendrager (4-fietsen) niet helemaal exact horizontaal hangt,
Het wiebelen met fietsendrager is niet meer of minder dan de vrienden die ook met 4 fietsen op exact dezelfde fietsendrager rond rijden.(Peugeot, afneembare kogel)

De tandemasser is 4 meter lang, idioot lomp zwaar gebouwd en ws leeg net onder de 750 kg. Kogeldruk, geen flauw idee maar bij verkeerd laden gaat hij er met de auto vandoor.

Op ‎24‎-‎10‎-‎2019 om 18:33, gjcvro zei:

De tandemasser is 4 meter lang, idioot lomp zwaar gebouwd en ws leeg net onder de 750 kg. Kogeldruk, geen flauw idee maar bij verkeerd laden gaat hij er met de auto vandoor.

Over zo'n lompe bak had ik het ook.....

Beste mensen,

Dit topic loopt nu al sinds juni 2017!! We gaan nu dus richting 2,5 JAREN!!!

Iedereen die denkt dat KMNL hieraan nog ooit iets gaat doen is wel erg naïef.

Ook de dealers werken lang niet allemaal fijn mee.

Waar ik niemand over hoor is het mogelijke probleem van metaalmoeheid bij continu torderen. Iemand een idee wat het risico is?

Mijn nieuwe Niro wordt volgende week verwacht bij de dealer, waarna er een vaste trekhaak gemonteerd gaat worden.

Ik heb deze week al twee keer een mail gestuurd aan de verkoper met de vraag om mij te vertellen welke trekhaak zij gaan monteren.

Tot nu toe nog steeds geen reactie!!

Ik ga zo dadelijk langs om persoonlijk te vragen. Ik houd van dansen, maar niet als het gedaan wordt door een fietsendrager die achter mijn nieuwe auto hangt.

wordt vervolgd....

Edited by RikLijkendijk
spelling

Je kan toch zelf de OE (Mobis) trekhaak kiezen uit de accessoires en die laten vermelden op de koopovereenkomst. Dan kan het niet fout gaan of toch wel?

Wel jammer dat je de losneembare haak, Mobis, nergens fatsoenlijk achterin de auto op kunt ruimen.

Ik kom net terug van de dealer. De verkoper die ik al twee keer had gemailed deze week blijkt ziek.

Jammer dat niet iemand anders de mail voor een zieke collega overneemt. Niet goed geregeld dus.

Maar de mannen bij de receptie hebben me prima kunnen helpen. Ook ik kreeg te horen dat zij het probleem niet kenden.

Bij verder praten kan ik me zelfs voorstellen dat het nog waar is ook.

Mijn dealer monteert uitsluitend de originele trekhaken van Kia, en deze hebben zoals bekend niet het wiebelprobleem.

Hij heeft mij zelf (op de Mobis site) laten zien welke trekhaak er besteld is en dus ook gemonteerd zal worden.

Voor de geïnteresseerden: https://www.mobisparts.eu/de_de/custom/mobis_accessories_db/details.php?part_no=G5280ADE50&brand=K&carmodel=129

Kia biedt nu dus ook een vaste trekhaak van Mobis aan.

Ik ben in ieder geval gerustgesteld........ Nu maar wachten......... (Hopelijk nog maar een tiental nachtjes slapen :))

G5280ADE50_FI_Tow_Bar_Fixed_2.pdf G5280ADE50_HD_Tow_Bar_Fixed_1.pdf

Op ‎15‎-‎11‎-‎2019 om 17:01, RikLijkendijk zei:

Ik kom net terug van de dealer. De verkoper die ik al twee keer had gemailed deze week blijkt ziek.

Jammer dat niet iemand anders de mail voor een zieke collega overneemt. Niet goed geregeld dus.

Maar de mannen bij de receptie hebben me prima kunnen helpen. Ook ik kreeg te horen dat zij het probleem niet kenden.

Mijn dealer monteert uitsluitend de originele trekhaken van Kia, en deze hebben zoals bekend niet het wiebelprobleem.

Hij heeft mij zelf (op de Mobis site) laten zien welke trekhaak er besteld is en dus ook gemonteerd zal worden.

Voor de geïnteresseerden: https://www.mobisparts.eu/de_de/custom/mobis_accessories_db/details.php?part_no=G5280ADE50&brand=K&carmodel=129

Ik ben in ieder geval gerustgesteld........ Nu maar wachten......... (Hopelijk nog maar een tiental nachtjes slapen :))

G5280ADE50_FI_Tow_Bar_Fixed_2.pdf 1 MB · 0 downloads G5280ADE50_HD_Tow_Bar_Fixed_1.pdf 333 kB · 0 downloads

Is volgens mij ook wel een beetje een standaard reflex van garagisten, die hebben nooit ergens van gehoord....

Wat zijn originele trekhaken van KIA?

Mijn trekhaak kwam precies volgens bestelnummer van KIA accessoires binnen rechtstreeks uit het boekje, dat zou naar mijn mening ook 'origineel' kia moeten zijn, alleen bij de kwikshit zouden ze iets anders kunnen monteren.

Maar afgelopen zomer is hij toch vervangen door een ander exemplaar.. Want de 'originele' was waardeloos. Ik denk eerder dat er zoveel ellende is geweest dat er vanaf een bepaald moment bekend werd dat de rest troep was en dat vanaf dat moment de fabrikanten ook dingen zijn gaan aanpassen.

Maar er van gehoord heeft geen enkele dealer.. zelfs al stond je achter mij te wachten terwijl ik me aan het beklagen over de trekhaak. Wat dat betreft ben ik wel een beetje klaar met de leugens.

gisteren een afneembare trekhaak laten plaatsen onder mijn kia niro type 2020  , ik heb eens zitten zoeken op internet en het is er 1 van het merk westfalia  , hij ziet er goed uit en fietsendrager voor elektrsiche fietsen hangt er keurig recht achter . nu maar eens kijken hoe het gaat met een caravan erachter van de zomer .

20 minuten geleden, johans67 zei:

. nu maar eens kijken hoe het gaat met een caravan erachter van de zomer .

Gaat vast goed komen! Wat is het gewicht (maximaal) van je caravan? Ik hoor goede verhalen van de Niro als caravantrekker. Het koppel van De elektromotor is goed bij wegrijden uit stilstand (o.a. Op een helling) en verder genoeg pit in de benzinemotor om op gang te blijven als je eenmaal op snelheid bent.

Dat was een van de redenen dat ik überhaupt naar de Niro ging kijken. Maar uiteindelijk toch gezwicht voor de lage bijtelling van de e-Niro die helaas niks mag trekken..

20 minuten geleden, dekatvandeburen zei:

Gaat vast goed komen! Wat is het gewicht (maximaal) van je caravan? Ik hoor goede verhalen van de Niro als caravantrekker. Het koppel van De elektromotor is goed bij wegrijden uit stilstand (o.a. Op een helling) en verder genoeg pit in de benzinemotor om op gang te blijven als je eenmaal op snelheid bent.

Dat was een van de redenen dat ik überhaupt naar de Niro ging kijken. Maar uiteindelijk toch gezwicht voor de lage bijtelling van de e-Niro die helaas niks mag trekken..

ik heb een adria altea en mag 1300kg tottaal hebben dus dat zit wel goed met de niro .ben benieuwd hoe hij zich houd richting frankrijk  

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een afneembare trekhaak bested; en mij werd bij de KIA dealer gemeld;

Ik meldde dat er flink discussie is geweest op forums over goede/minder goede trekhaak; er komt een goede trekhaak op was me gemeld.

Ik zie in de vele replies door de bomen het bos niet meer (ook omdat er weer "modificaties" op trekhaken zijn geweest.

De auto deze week afgeleverd voor onderhoud + montage trekhaak; blijkt dat er een GDW trekhaak (ZKDE2147T60 (volgens de bon)) op komt.

ik heb dus deze week de afneembare trekhaak laten installeren op mijn Niro van 2017.

Ik zie in de vele replies door de bomen het bos niet meer (ook omdat er weer "modificaties" op trekhaken zijn geweest.

Mijn vraag is de GDW trekhaak (model 2020) op een Niro van 2017 een goede trekhaak; of heb ik een kat in de zak gekocht ?

Ik begrijp dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

De GDW trekhaken die in 2017 door de dealers voor de Kia Niro geleverd zijn waren de voor fietsdrager onbruikbare wiebelhaken. Eigenlijk schandalig van Kia Motors Nederland dat zij deze trekhaken met ook nog eens een hoge prijs aan de dealers geleverd zijn.

Het probleem lag in het gegeven dat er een universele trekhaak is genomen waarvan de montagebalk aan de chassisbalken van de Niro  te kort was. Dit werd uitermate knullig opgelost door deze ophanging met platen naar de chassisbalken te verlengen. Deze platen tordeerden (verbogen) waardoor de hele trekhaak bewoog en veerde zodra deze belast werd. Dat merkte je niet bij het trekken van een aanhanger of caravan, maar wel bij de in Nederland gebruikelijke fietsdragers.

Na veel klachten hierover zijn er uiteindelijk dikkere platen gekomen die door de dealers bij een aantal klanten vervangen zijn. Deze tordeerden natuurlijk ook, maar, omdat deze dikker waren, wel minder. Dit was echter niet anders dan een lapmiddel. Ook bij deze dikkere platen is het rijden met een fietsdrager nog altijd niet fijn.

Er was wel een goede direct op de chassisbalken van de Niro passende trekhaak van het merk Mobis die gefabriceerd word door Hyunday/Kia zelf en dat is een wereld van verschil.

Bij dit hele gebeuren heeft Kia Motors Nederland een bedenkelijke rol gespeeld. De dealers zaten tussen twee vuren. Klagen door de dealers bij KMNL die de trekhaken van GDW aan de dealers leverde kon het gevaar voor de dealers opleveren dat hun dealerschap wordt ontnomen; iets wat bij mijn dealer ook gebeurt is…..

Met betrekking tot jouw GDW trekhaak hangt het ervan af of GDW nu nieuw ontworpen en passende trekhaken levert zonder de verlengplaten of niet. Gebruiken ze nog steeds deze tussenplaten dan zou ik het niet accepteren. Ook al beweert de dealer dat het probleem is opgelost, dat is niet zo. Mocht het een geheel nieuw ontworpen GDW trekhaak zijn dan neem ik aan dat deze goed is.

Bij de trekhaken ontvangt de dealer van GDW een montagehandleiding met daarin de ontwerptekening. Daar kun je om vragen; het is immers jouw trekhaak. Je kunt dan zien of er laten in de ophanging gebruikt zijn. Wil de dealer dat niet aan je geven dan kan dat een teken zijn dat deze GDW trekhaken (nog steeds) niet deugen.

Er zijn overigens inmiddels wel andere goede trekhaken voor de Niro op de markt. Ik hoop voor je dat GDW zich hier nu bij heeft gevoegd.

Edited by Derrek

1 uur geleden, Derrek zei:

Bij de trekhaken ontvangt de dealer van GDW een montagehandleiding met daarin de ontwerptekening. Daar kun je om vragen; het is immers jouw trekhaak. Je kunt dan zien of er laten in de ophanging gebruikt zijn. Wil de dealer dat niet aan je geven dan kan dat een teken zijn dat deze GDW trekhaken (nog steeds) niet deugen.

Er zijn overigens inmiddels wel andere goede trekhaken voor de Niro op de markt. Ik hoop voor je dat GDW zich hier nu bij heeft gevoegd.

Het is inderdaad te hopen voor Wil002 dat GDW zijn trekhaak gemodificeerd heeft. Als je een oude tekening naast de nieuwe houdt lijkt er bij de platen 2 en 3 een wijziging uitgevoerd te zijn.

image.png.adea5b52f12168ecd2199c3af3cfa071.png

Onderstaand de oude tekening.image.png.904a0b0dddbeffefe4a126ca608cd1d7.png

Via onderstaande link vindt je meer informatie.

https://www.gdwtowbars.com/assets/uploads/gdw-manuals/2147T60-manual.pdf

Edited by Vince

Ja, de platen zijn inderdaad aan de onderkant wat steviger gemaakt waardoor de trekhaak wat minder tordeert. Het blijft echter een lapmiddel. De balk is te kort voor de afstand tussen de chassisbalken van de Niro en het ontwerp met de platen een knullige (maar wel goedkope) manier om deze toch onder de auto te kunnen schroeven.

Ik hoop voor Wil002 dat hij een geheel andere nieuw ontworpen GDW trekhaak heeft gekregen dan een van deze twee.

Er zijn nu al enige jaren goede trekhaken te koop die wel op maat gemaakt zijn voor de Niro en gezien de hoofdprijs die de dealers doorgaans rekenen voor een trekhaak mag je verwachten dat deze ook 100% goed is.

Mijn vaste trekhaak had ook deze lamme constructie. Is uiteindelijk vervangen door een trekhaak waarbij de balk wel helemaal tot het einde doorloopt. Ik had een filmpje gemaakt en dat hebben ze ook doorgestuurd naar de fabrikant v/d trekhaak zeiden ze. Ze wilde het in ieder geval maar wat graag hebben.

Edited by gjcvro

Op ‎15‎-‎11‎-‎2019 om 17:01, RikLijkendijk zei:

G5280ADE50_FI_Tow_Bar_Fixed_2.pdfNiet beschikbaar G5280ADE50_HD_Tow_Bar_Fixed_1.pdfNiet beschikbaar

goede middag allen ,

Ik ben al uren aan het kijken en lezen om de juist haak voor misschien mijn toekomstige Niro.

Is de vaste haak van mobis hoog genoeg voor een caravan , ik lees namelijk ook, dat het neuswiel de grond raakt bij sommige haken

Edited by Elliot

De vaste haak heeft de beperking van de nummerplaat, daar mag hij niet voor zitten. Dat in combinatie met een volle bepakking kan problemen geven.