Jump to content
Guest jossmitklm

Montage afneembare trekhaak Niro

Recommended Posts

13 uur geleden, quorumz zei:

Het blijft dus vervelend, ook met dit onderwerp, dat er in het kia forum geen verschil is in modeljaren waardoor accessoires, functionaliteit en dergelijke anders is. Kijk bv naar de laadbak/mat achterin, de acc en klaarblijkelijk ook de trekhaak. (en het zullen er vast wel meer zijn)

Laat iedereen hier zijn trekhaak bij/door de kia dealer eronder zetten of ook ervaringen met andere bedrijven. Bij bv http://trekhaakcentrum.nl kom je namelijk op 520 euro uit voor een vaste trekhaak met 13polige stekker of 693 euro voor een afneembare

Bij kwikfit (gebruiken ze brink) kom je met een vaste + 13 polig incl montage op 584 euro (afneembaar 824 euro)

Als ik een beetje recente auto heb dan ga ik liever naar de dealer. Met een oud gebakje zou ik wat minder moeite hebben met zulk soort toko's.

Heb er eens eentje bezig gezien bij zo'n soort toko, daar stond ik gewoon bij te huiveren.....Beetje de mentaliteit van "Als het niet past met een hamer moet je een grotere hamer pakken"...  en daar ben ik nu eenmaal geen fan van....

Toch besloten om de Niro te kopen, maar is er iemand die de vaste haak voor de Niro heeft en die mij de maat van de trekhaak kan geven eventueel met een fotootje :smile:

gaat vooral om de hoogte maat!

Edited by Elliot

Denk dat de hoogte van een vaste trekhaak per merk nog zal verschillen dus of je daar wat aan hebt ?
Ik heb een hoge afneembare Mobis trekhaak (de duurdere originele fabricage Kia/Hyundia) en ook deze zit niet voor de kentekenplaat.
Deze meet hier op een vlakke vloer zonder last 45cm bovenkant knobbel.

Op 20-2-2020 om 08:33, dropje zei:

Als ik een beetje recente auto heb dan ga ik liever naar de dealer. Met een oud gebakje zou ik wat minder moeite hebben met zulk soort toko's.

Heb er eens eentje bezig gezien bij zo'n soort toko, daar stond ik gewoon bij te huiveren.....Beetje de mentaliteit van "Als het niet past met een hamer moet je een grotere hamer pakken"...  en daar ben ik nu eenmaal geen fan van....

Het zijn allemaal geen cowboy's he.

Bij de dealers worden die grote hamers ook al eens gebruikt.

over een week of 2 staat ie klaar voor ons met een door de dealer gemonteerde vaste haak ,

en heb er duidelijk bij gemeld : Als is het niet goed is, en hij is idd te laag komen we bij je terug!!

De blik van mijn Vrouw daarbij ;)  zei genoeg aan zijn gezicht te zien :yes:

Posted (edited)

20200223_170037.thumb.jpg.6df615b492f90bc9d71cdeed312e944d.jpg

Nog even een foto van de hoogte van de kogel van de originele Hyunday/Kia Mobis afneembare trekhaak op de Kia Niro Hybrid.

De wagen is geheel onbeladen.

De hoogte van de bovenkant van de kogel is dan 45,5 cm.

(En ja, ik moet mijn garage nodig opruimen.....:)

Edited by Derrek

als ik zo kijk lijkt hij een cm of 2-3 hoger te zijn dan een vaste. Maar inderdaad nog net niet voor de nummerplaat, geen idee waarom de vaste dan niet hoger zou kunnen zijn.

4 uur geleden, Derrek zei:

20200223_170037.thumb.jpg.6df615b492f90bc9d71cdeed312e944d.jpg

Nog even een foto van de hoogte van de kogel van de originele Hyunday/Kia Mobis afneembare trekhaak op de Kia Niro Hybrid.

De wagen is geheel onbeladen.

De hoogte van de bovenkant van de kogel is dan 45,5 cm.

(En ja, ik moet mijn garage nodig opruimen.....:)

Tja de hoogte van de vaste haak die ik ff snel heb kunnen zien was 42/42.5 bij een andere Niro!

Deze week mag ik de mijne ophalen (hoop ik :-)) en dan kan ik zien wat de hoogte is...

Over 3wkn de caravan ff oppikken en dan weet ik helemaal of het gelukt is!!

Enneuh Derek , bij de meeste zal de garage opgeruimd moeten worden ;)

Ik ben benieuwd hoe hoog die werkelijk zit. Hoor het hier graag van je. Bij het pre-facelift model (2019) zat die echt aanmerkelijk lager, ik heb m 39 cm bovenkant kogel gemeten.

Beste allemaal, ik heb een facelift juli 2019 (model 2020). In juli was er geen enkele trekhaak leverbaar (men bleef de oude haak leveren die echt niet paste). Pas in september was GDW de eerste die een aangepaste haak op de markt bracht zowel vast als afneembaar. ik heb de vaste gekocht en zelf gemonteerd. De hoogte van de bovenkant kogel is 43 cm. boven de straat met onbelast voertuig. En je ziet op de foto, hij is al heel wat gebruikt. Voornamelijk fietsendrager maar aanhanger gaat ook probleemloos.

GDW_model 2020 (juli 2019).jpg

1 uur geleden, Papapeer zei:

Beste allemaal, ik heb een facelift juli 2019 (model 2020). In juli was er geen enkele trekhaak leverbaar (men bleef de oude haak leveren die echt niet paste). Pas in september was GDW de eerste die een aangepaste haak op de markt bracht zowel vast als afneembaar. ik heb de vaste gekocht en zelf gemonteerd. De hoogte van de bovenkant kogel is 43 cm. boven de straat met onbelast voertuig. En je ziet op de foto, hij is al heel wat gebruikt. Voornamelijk fietsendrager maar aanhanger gaat ook probleemloos.

Deze kogel lijkt inderdaad iets lager te zitten. De Mobis raakt net aan de letters niet; deze zit er wel die 2,5 cm. onder. Het hoeft geen bezwaar te zijn, maar sommige caravans hebben een steunwiel dat je niet ze heel hoog kan opdraaien. en dan scheelt elke cm.

Je zegt dat die een aangepaste haak is. Je hebt hem er zelf onder gezet en ik ban dan ook benieuwd of deze inderdaad een draagbalk van de juiste lengte heeft zodat je deze draagbalk rechtstreeks aan weerszijde van de twee chassisbalken hebt kunnen schroeven (zoals het hoort) of heb je bij deze extra bijpassende verlengstukken (pasplaten) moeten gebruiken? 

1 uur geleden, Papapeer zei:

GDW_model 2020 (juli 2019).jpg

die is inderdaad gebruikt, maar was dat met een aanhangertje of een caravan van zo'n 1200kg ;)

Het was een Gamma "leen aanhangertje" voor wat hout. Misschien 150 kg incl. hout.

Voor wat betreft de bevestiging van de trekhaak aan het chassis. De "oude" mobis trekhaak was een gebogen balk achter een verstevingingsbumper in de achterzijde van de auto. Dat kon volgens de garagehouder niet meer. Ik heb daarom zelf de HAK trekhaak besteld die gelijk van constructie was als de Mobis. Nou de hele achterkant moest van mijn Niro, van een week oud, af. En echt, de constructie van de "facelift"was zodanig dat de trekhaakbalk echt niet ging passen.

GDW leverde wel een speciaal voor de facelift gemaakte trekhaak die ook gekeurd was. In basis was dat de trekhaak die ook wel eens eerder in dit forum de wiebel-haak heette omdat in eerste instantie de bevestigingsplaten wat konden torderen door vertikale lasten (fietsendrager). Dat is toen der tijd snel opgelost door GDW zelf die de platen met 14 mm dikke ribben verstevigde door ze vol te lassen op de plaat. De plaat is de bevestigingsplaat op de chassisbalken waar dan de vast gelaste oren van de balk aan vast worden geschroefd. Mijn trekhaak werd met deze nieuwe constructie geleverd.

De Mobis trekhaak van de oudere Niro's bestond uit een balk met daaraan geschroefde oren die vervolgens weer aan de chassis balken werden geschroefd. Het aantal schroefverbindingen is dus gelijk.

Mijn GDW balk vertoont absoluut geen "vering" zoals dat ooit in een filmpje te zien was. 

Tja ik kan me er nu wel druk om gaan maken maar we gaan het zien..

naar verluid zal het donderdag gaan worden.. Spannend!!

Nou hij is er hoor.. Super blij mee!!

en de trekhaak vast... de hoogte... 43/44 bovenkant! op de c'eed was dat 45cm,  dus dat zal wel goed komen met de sleurhut!!IMG_E1774.thumb.JPG.bdd2eb32c1abb1588a1469e8efcd97f0.JPG .

en de trekhaak vast... de hoogte... 43/44 bovenkant! op de c'eed was dat 45cm,  dus dat zal wel goed komen met de sleurhut!!IMG_E1774.thumb.JPG.bdd2eb32c1abb1588a1469e8efcd97f0.JPG .
Mooi! Fijn dat dit dus wel flink verbeterd is tov het model vóór de facelift.

3 uur geleden, Selandus zei:
5 uur geleden, Elliot zei:

Mooi! Fijn dat dit dus wel flink verbeterd is tov het model vóór de facelift.

Sorry, maar de foto is van een pre facelift model hoor........

Op deze manier wordt er weer flink langs elkaar heengekletst zoals helaas bij vele topics gebeurd.......

Het zou fijn zijn als iedereen in zijn profiel opneemt welk type, uitvoering en bouwjaar/model vd Kia Niro hij rijdt.  Want er zijn inmiddels vele versies die rondrijden met flinke verschillen qua uitvoering, in- en exterieur.

Hierdoor is het misschien mogelijk om elkaar wat sneller en beter te helpen.....

• Like 1

11 uur geleden, HC Baco zei:

Sorry, maar de foto is van een pre facelift model hoor........

Op deze manier wordt er weer flink langs elkaar heengekletst zoals helaas bij vele topics gebeurd.......

Het zou fijn zijn als iedereen in zijn profiel opneemt welk type, uitvoering en bouwjaar/model vd Kia Niro hij rijdt.  Want er zijn inmiddels vele versies die rondrijden met flinke verschillen qua uitvoering, in- en exterieur.

Hierdoor is het misschien mogelijk om elkaar wat sneller en beter te helpen.....

Het zou beter zijn als het Kia forum per model jaar topics heeft.. want idd het is een bende op deze manier

Posted (edited)

En dan zeker ook nog weer een topic dat voor alle modeljaren is? Totdat er een breaking change is? En dan per uitvoering ook nog?

Als je praat over een bende maken.. dan is dat denk ik de manier.

Edited by gjcvro
  • Like 1

17 minuten geleden, gjcvro zei:

En dan zeker ook nog weer een topic dat voor alle modeljaren is? Totdat er een breaking change is? En dan per uitvoering ook nog?

Als je praat over een bende maken.. dan is dat denk ik de manier.

Uitvoering lijkt met niet relevant, van een facelift model kan je aan begin van het topic, net zoals bij tweakers, aangeven welke er zijn (dynamic, dynamicplus, executive, etc) Lijkt me niet meer dan logisch dat per "facelift/modeljaar" binnen bv niro een topic is. niemand heeft wat aan vragen en antwoorden van een model van bv 2017 voor de rijders met nieuwe modellen. Kijk al naar het trekhaken topic, de accessoire topic (andere type matten), en bv de navigatie, wel of geen sd kaart en esim. Alleen maar verwarrend en ja we willen elkaar graag helpen maar je ziet regelmatig dat mensen het niet over hetzelfde model(jaar) hebben

32 minuten geleden, quorumz zei:

Uitvoering lijkt met niet relevant, van een facelift model kan je aan begin van het topic, net zoals bij tweakers, aangeven welke er zijn (dynamic, dynamicplus, executive, etc) Lijkt me niet meer dan logisch dat per "facelift/modeljaar" binnen bv niro een topic is. niemand heeft wat aan vragen en antwoorden van een model van bv 2017 voor de rijders met nieuwe modellen. Kijk al naar het trekhaken topic, de accessoire topic (andere type matten), en bv de navigatie, wel of geen sd kaart en esim. Alleen maar verwarrend en ja we willen elkaar graag helpen maar je ziet regelmatig dat mensen het niet over hetzelfde model(jaar) hebben

Helemaal mee eens hoor!  En dan hebben we het nog niet eens over reacties/vragen van mensen zonder Kia of andere modellen van Kia (Stonic, Ceed, Rio etc.).

De topics worden steeds langer en ondoorzichtiger door al die onnodige ruis.

Wees blij dat er een forum IS.
En dat daar nog redelijk wat kennis aanwezig is.
Maar dit is een MERK-forum, niet een club voor specifiek 1 type.

Lijkt heel leuk, splitsen per modeljaar of facelift, maar dan gaat informatie ook verloren of wordt niet gevonden; neem de Picanto; de TA en FE hebben dezelfde body, dus heel veel gelijke onderdelen en problemen. Zo ook de diverse andere typen.
Als je dan een FE hebt en enkel daarop zoekt zou het zomaar kunnen dat je je antwoord niet weet te vinden, terwijl het bij de TA prima beantwoord is.

Maar goed, het ging hier over trekhaken...

Op 16-3-2020 om 09:12, quorumz zei:

Moet je net wel weten welk modeljaar je hebt.. Mijn auto is uit 2017.. maar is modeljaar 2018. Ik weet dat je het b.v aan de plaats van de normale accu kunt zien, maar de volgende koper waarschijnlijk weer niet, die moet dus eerst een studie volgen zodat hij weet welk forumdeel hij de vraag moet stellen? En sommige dingen gaan door modeljaren heen, waar laat je die?

• Like 1

Mijn los neembare trekhaak kogel gisteren voor het eerst gemonteerd. Betreft een Niro model 2020. De kogelhoogte is 43 cm. Het rijden met een aanhangwagen van de Gamma ging prima. Vandaag wilde ik de kogel weer er af halen maar hij zit muurvast. Maar eens bij de dealer langsrijden. Raar trouwens want de kogel zit onder de letters van de kentekenplaat dus wat is dan de winst van deze los neembare  trekhaak tot een vast exemplaar?

58 minuten geleden, Jannic zei:

Raar trouwens want de kogel zit onder de letters van de kentekenplaat dus wat is dan de winst van deze los neembare  trekhaak tot een vast exemplaar?

Dat je niet steeds met je schenen tegen de kogel zit, als je in de kofferbak moet zijn...

• Thanks 1