Ga naar inhoud
PelotondeRémy

DRL Dag Rij Verlichting

Aanbevolen berichten

Las vandaag in het AD dat iemand met een Skoda Fabia zijn achterverlichting brandend wilde hebben met DRL.
Door middel van 2 muisklikken (waarschijnlijk dan softwarematig) heeft de garage dat gekoppeld.
Als antwoord gaf men aan dat dit bij div. merken kan.

Dit wil ik eigenlijk ook wel, dat bij DRL niet enkel de voorzijde maar ook de achterzijde brandt.
En niet mbv je schakelaar omzetten naar stadslicht, want dat schijnt verboden te zijn en dan bypass je ook de auto verlichting als je een bv een tunnel inrijdt.

Is iemand bekend met dit bovenstaande en is het anders aan te passen?

image.png.be3bef88f087698a1a96156c928953dd.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ben ook bij de dealer daarover geweest, kon geen andere oplossing geven dan stadslicht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Skoda, Seat, Audi, VW.
Meerdere merken waarbij HEEL veel geregeld kan worden mbv VAG.com via de OBD-aansluiting.
Bijv. "US-lights", bochtverlichting, coming home en welcome lights en nog veel meer.

Kia? Niets of nauwelijks iets. Ik zou graag de triple turn van 3 naar 5 willen; kan niet...

Voor de achterlichten met DRL overweeg ik nu zelf iets te maken met relais of diodes.

Overigens is het natuurlijk toch al raar dat Kia nu nog auto's levert zonder DRL; ik zag gisteren meerdere Picanto's met reflectorkoplampen en fisheye mistlampen. Die mistlampen zitten dan op de plek van de DRL, erg vaag, want bij mijn weten is DRL al jaren verplicht.

En als je dan toch met de lichtschakelaar je lampen gaat regelen, zet dan het dimlicht aan, want met stadslicht ben je voor weer veel minder zichtbaar dan met DRL...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je bedoeld dit?

One Touch Turn Signal (Opties autom.
Knipperen)
- Off (Uit): de functie one touch
richtingaanwijzer wordt
uitgeschakeld.
- 3, 5, 7 Flashes (3, 5, 7 keer
knipperen) : de richtingaanwijzers
knipperen 3, 5 of 7 keer wanneer de
combischakelaar iets omhoog of
omlaag wordt bewogen.

pagina 4-68

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Verder snap ik de discussie nog steeds niet over de achterlichten.

Zal wel aan mij liggen, maar op het moment dat ik het belangrijk vind dat ze mijn rode achterlichten kunnen zien vind ik het veel belangrijker dat mijn koplampen branden..  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@gjcvro; ik rij Picanto...

Mbt de DRL is het probleem eigenlijk dat mensen niet snappen wat de verlichting doet.
Oorspronkelijk werd bij DRL juist trots verkondigd dat die veilig waren omdat de achterlichten NIET aan waren, waardoor je beter contrast had met remmen.
Maar door DRL denken mensen met licht te rijden, ook in het donker, waardoor je achter niet zichtbaar bent.
Dus moet nu dan achterlicht branden bij DRL om te voorkomen dat mensen onzichtbaar rondrijden. Beter leren mensen hun voertuig bedienen, want er rijden nog ZO veel mensen in het donker met enkel stadslicht of geen licht...

Dat ik dan toch achterlicht wil bij DRL is voor mij omdat ik de LED-achterlichten op mijn Picanto mooi vind en daarin een mooi excuus heb ze te voeren, zonder voor minder zichtbaar te zijn door stadslicht te voeren of meer verbruik te hebben door voeren van dimlicht.
Waarbij die laatste in principe zelfs minder zichtbaarheid geeft dan DRL, omdat het lichtbeeld daarop is ontworpen.

Het contrast bij remmen is met mijn LED-lampen wel goed, omdat dit aparte vensters zijn ipv dezelfde die feller worden...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Murcielaygo:

@gjcvro; ik rij Picanto...

Oh, dan moet je ff een Niro kopen.. dan kun je het instellen :winkiss:

Maar als dat de reden is (dat mensen in het donker nog met drl rijden) Dan kunnen ze bij die mensen beter de hele drl er af halen.. Of beter gezegd verplichten tot een paar theorie/praktijklessen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Rijlessen hoeft van mij niet, maar mensen ECHT uitleggen hoe hun auto werkt en een stukje theorie welk licht wanneer aan moet/mag (dus mistachterlicht bij
Veel mensen hebben geen idee van wat er aan staat, eens temeer omdat tegenwoordig het dashboard vaak al verlicht wordt als het contact aan gaat.
En DRL geeft stiekem ook best veel licht, dus daarbij heb je zelf misschien wel zicht, maar ben je achter onzichtbaar...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
16 uur geleden zei Murcielaygo:

Veel mensen hebben geen idee van wat er aan staat, eens temeer omdat tegenwoordig het dashboard vaak al verlicht wordt als het contact aan gaat.

Dit is inderdaad het werkelijke probleem.

Dagrijverlichting is bedoeld om overdag goed zichtbaar te zijn voor mede-weggebruikers als je aan komt rijden. Dus achterlichten hebben daarvoor geen nut.  Met de komst van LED is het verbruik te verwaarlozen en dus ook geen probleem voor het milieu. Daar de LED dagrijverlichting zoveel licht geeft dat je niet meteen door hebt als je in het donker rijdt dat je dimlichten niet branden maar de achterlichten niet kan/is dit gevaarlijk.

Wat mij betreft is het beter om de dashboardverlichting weer via de lichtschakelaar te laten lopen zodat je het wel door hebt wanneer je dimlichten niet branden en dan is het hele probleem opgelost.

• Like 1
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Wat mij betreft is het beter om de dashboardverlichting weer via de lichtschakelaar te laten lopen zodat je het wel door hebt wanneer je dimlichten niet branden en dan is het hele probleem opgelost.

Ik waag het te betwijfelen; dan krijg je NOG meer mensen die het licht 1 klik aanzetten en met enkel stadslicht rijden in de overtuiging dat dat dimlicht is en de 2e klik "grootlicht" :-\
Vandaag weer meerdere van die helden gezien, evenals sukkels met mistlampen aan bij 3 kilometer zicht...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik rij altijd met de dimlichten aan, lichtschakelaar staat standaard op dimlichten, gaan vanzelf uit ( na 5 seconden)als je de auto op slot zet.

Softwarematig zal het best mogelijk zijn om samen met DRL de achterlichten te laten branden, fabrikant moet dit wel beschikbaar stellen.

Vraag me wel af of er geen landen zijn die het verplicht gesteld hebben om standaard met DRL de achterlichten mee te laten branden?

Als dat zo is heeft KIA wel de software in bezit, maar ja om het in een niet verplicht in te voeren.....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 12/26/2017 om 17:29 zei rick_m:

Ik kwam er laatst achter dat de dagrijverlichting uit ging, toen ik de handrem activeerde (in het geval van een Niro moet je hem natuurlijk intrappen)

Hebben alle Niro's dat? En weet iemand waarom  dat is? 

Ik heb sinds kort de Stonic, en daar merkte ik op de automatische verlichtingsstand dat bij het aantrekken van de handrem deze inderdaad ook de dagrij verlichting uit zet.  Buiten dat het opvallend voor mijzelf is kan het mogelijk verwarrend zijn voor een voorganger die het licht steeds aan en uit ziet gaan bij een stoplicht e.d.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Handrem/voetrem? wasdah?

Ik heb hem in 5 maanden denk ik 2 keer ingetrapt.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar waarom trek je de handrem aan bij een stoplicht?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden zei gjcvro:

Handrem/voetrem? wasdah?

Ik heb hem in 5 maanden denk ik 2 keer ingetrapt.

Bij mij alleen als ik hem weer terug haal bij de garage, die zetten hem altijd op de voetrem !

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Maar waarom trek je de handrem aan bij een stoplicht?

Om te voorkomen dat de auto gaat rollen zonder je voet op de rem te houden? Ik doe dit ook met regelmaat, dan kan ook mijn voet van de koppeling...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij de Renault met elektrische handrem deed ik dat inderdaad wel, maar vind het bij de Niro te lastig, en dus hou ik mijn voet op de rem. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Constant de koppeling ingetrapt houden geeft niet alleen slijtage op het druklager, maar vind mijn linker knie ook niet fijn.
Maar om bovenstaand te vermijden gaat de auto alleen in vrij en op de handrem als ik minimaal de 4e in de rij ben en het verkeerslicht kan zien...
Voet van de rem is ook prettig voor degene achter mij; geen 3 fel rode lampen in je gezicht.

Overigens is wat ik doe ook 1 van de manieren waarop je een auto met ISG de motor laat afslaan (ook al heb ik geen ISG)...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen