Jump to content
Derksen

navigatie

Recommended Posts

Nokia 1, 90 euro, en da laatste versie van android, en waarschijnlijk nog een tijdje updates. Geen idee hoe goed aa daar op draait.

Op 19-4-2018 om 17:11 zei gjcvro:

Dan kun je nog overwegen om een goedkope android telefoon permanent in de auto te leggen ipv je MIFI router. :wink:

Dat heb ik al eens uitgezocht. Een gebruikte Samsung S5 past net onder de console van de Niro en dan met een kort USB-kabeltje continu aansluiten. Daar wekt AA op en op Marktplaats staan genoeg van die dingen voor rond de Euri 30-50, eventueel met een gebarsten scherm (maar who cares. Je gebruikt hem verder toch niet). Er bleef maar 1 klein probleempje. Als de accu van de Telefoon leeg raakt dan gaat de telefoon helemaal  uit. Maar als je de Niro start dan start de telefoon niet automatisch op en moet je handmatig op de aan-knop drukken. Dat is wat lastig als de telefoon in de console is weggewerkt.

Nu dus nog een Android telefoon zoeken die wel vanzelf opstart...

Maar dan zou het wel geweldig zijn met de up-to-date navigatie en kunnen de Here-kaarten in de vuilbak:?

21 uur geleden zei KiaNiro:

En voor de echte knutselaar, bouw alles zelf met een Pi3 :wink:
Mifi router, tracker, OBD3, email, ftp, etc, etc ...

Helaas, een Raspberry Pi3 is niet (officieel) compattible voor Android.

Weet iemand toevallig hoe je de afstand (hoeveel km je rechtdoor moet rijden tot volgende afslag) kan weergeven op je navigatiescherm. Ik zie die afstand wel op mn kleine scherm achter het stuur, maar ik vind het handiger als die afstand op mn navigatiescherm wordt weergegeven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Geen idee hoe je het aan zet, maar bij mij staat het (dacht ik) aan de linkerkant van het scherm. Instellingen staan bij mij nog grotendeels standaard, dus wellicht staat het er al, alleen nog niet opgevalen?

Hoe kan ik de navigatie zo inzoomen zodat ik min of meer alleen de weg zie waarop ik rijd? Ik zie nu (vooral op de snelweg) de hele omgeving, maar de weg zelf zie ik nauwelijks. Van de handleiding wordt ik niets wijzer.

[Vraag me soms wel eens af (ik zeg het nooit hardop ;-) ) of mensen wel de tijd nemen om ECHT de handleiding door te nemen.]

Helemaal mee eens. Vroeger werd dan het antwoord gegeven: RTFM

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
  • Like 1

3 uur geleden zei Jmtpes:

Weet iemand toevallig hoe je de afstand (hoeveel km je rechtdoor moet rijden tot volgende afslag) kan weergeven op je navigatiescherm. Ik zie die afstand wel op mn kleine scherm achter het stuur, maar ik vind het handiger als die afstand op mn navigatiescherm wordt weergegeven.

Ik druk rechts onder op het scherm op "drie streepjes" , vervolgens wordt het scherm zodanig verander dat tweederde aan de linkerzijde uit de kaart bestaat, en aan de rechter zijde een kolom, waarop drie of vier komende afslagen, parkeerplaatsen en andere bijzonderheden staan. Inclusief de afstanden.  De onderste is dan het dichtste bij. Het is dezelfde info welke op het display achter het stuur, plus nog twee bijzonderheden meer. (parkeerplaatsen en afritten)

Edited by Toonvkr

Hartstikke bedankt.
Wat stom van mij. Normaal als ik de navigatie niet gebruik zie ik rechts een kompas na indrukken op de 'drie streepjes'.
Dus daarom heb ik altijd mn navigatie 'uitgeklapt'

Ik druk rechts onder op het scherm op "drie streepjes" , vervolgens wordt het scherm zodanig verander dat tweederde aan de linkerzijde uit de kaart bestaat, en aan de rechter zijde een kolom, waarop drie of vier komende afslagen, parkeerplaatsen en andere bijzonderheden staan. Inclusief de afstanden.  De onderste is dan het dichtste bij. Het is dezelfde info welke op het display achter het stuur, plus nog twee bijzonderheden meer. (parkeerplaatsen en afritten)

Kan iemand eens een foto maken van dat icoontje van de flitspaal op het scherm?

Ik kan ze echt niet vinden

Ja de niro is verbonden met een hotspot.
Ik zie ook de vertragingen staan, maar zie nergens flitsers. Terwijl ze er echt wel staan

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

11 minuten geleden zei De-bouwer:

Kan iemand eens een foto maken van dat icoontje van de flitspaal op het scherm?

Ik kan ze echt niet vinden emoji23.png

Ja de niro is verbonden met een hotspot.
Ik zie ook de vertragingen staan, maar zie nergens flitsers. Terwijl ze er echt wel staan

Lees de post: Navigatie snelheid info flitspalen etc. eens door.

• Like 1

Lees de post: Navigatie snelheid info flitspalen etc. eens door.

Sorry, ik kan die post echt niet vinden, zal wel door de tapatalk app komen.

1 minuut geleden zei De-bouwer:

Nonduju ik heb 'm emoji6.png flitsers staan erin nu emoji23.png

:dup:  :dup:

Goedemorgen allen,

Ik blijf een probleem houden om AA wederom aangeslingerd te krijgen. Gisteren is de laatste software update in de Navi gezet en zojuist de laatste versie ( rest heb ik volgens mij allemaal al gehad) apkmirror AA gedownload.
Telkens wordt na het bevestigen op het Navi scherm vd AA button de verbinding verbroken door de gsm. Ik heb eerst wel gewoon gebruik gemaakt van AA. Op een of andere manier wordt ik er uit gegooid of geblockt.

Wie heeft hier ervaring mee en een oplossing?

Al vast bedankt!

Verstuurd vanaf mijn GM 6 d met Tapatalk

Kan uit de topics en manual niet echt wegwijs komen. Zoveel info.
Het volgende:
Ga over paar weken naar Italië en wil uiteraard de navigatie gebruiken.
Wel de KIA-nav en  Android mobiel met "CarspotWifi"  aangesloten.

Eigenlijk is mijn vraag: hoe verloopt de filemeldingen en wegwerkzaamheden in het buitenland?
Loopt dat via de mobiel waar ik maar 500Mb data p/mnd heb of via de KIA-nav.
Heb zelf geen enkel idee. Moet ik met "Carspot Wifi" werken of met KIA-hotspot.

Wil eigenlijk niet met offline mappen van Google Maps werken, zit dan weer met aparte usb vol met muziek.

Graag jullie advies. Alvast bedankt.

Alle goed file informatie die je kijgt is via je data abonnement. 

Het systeem kan op twee manieren file informatie krijgen.

Allereerst via het radiosignaal. Dus geen data abonnement nodig.

De tweede mogelijkheid is je gsm als wifi-hotspot gebruiken. Je navigatiesysteem gebruikt dan TomTom Services. Je hebt dan de snelheidscontroles op je scherm en meer uitgebreide fileinformatie. Overigens vond ik het vaak storend. Als er wat langzaam rijdend verkeer is, of een auto met stukken op de vlucht strook, wordt er een alternatieve route aangeboden. Vaak onnodig en was het medicijn erger dan de kwaal. Met caravan rijd je geen 120, maar bijvoorbeeld 90 en daar houdt het systeem geen rekening mee.

Via het radio signaal is vaak erg achterhaalde informatie, dus onbetrouwbaar.

TomTom Services  blijkt ook heel vaak DomDom te zijn.;)

3 uren geleden, Hen E zei:

TomTom Services  blijkt ook heel vaak DomDom te zijn.;)

Verklaar je nader. 

Elk voordeel heeft een nadeel.

Ik heb zelf de ervaring dat de Tomtom Services best redelijk up-to-date informatie geeft dat inderdaad nogal uitgebreid is. zelfs voor lokale wegen wordt informatie gezonden. Via TMS (radio) werkt weliswaar ook, maar dat is wel het minst actueel en minst uitgebreid  (feitelijk alleen snel- en N-wegen) dus meer voor nood. Er wordt overigens vrij weinig data gebruikt voor TomTom Services (alleen tekstinformatie; geen kaarten).

Het grootste probleem van de Kia Navigatie zijn de stokoude waardeloze HERE-kaarten die 2 jaar achter lopen en die je niet zelf kunt updaten. Eigenlijk Kia niet waardig maar daar is al genoeg over geklaagd. Feitelijk kun je de Kia navigatie alleen goed gebruiken als je bij het laatste stukje het exacte adres moet vinden. Maar voor snelwegen is het doorgaans redelijk waardeloos. 

Qua navigatie bevalt Android Auto het beste met de keuze uit Google Maps navigatie of Waze navigatie. Beide zijn on-line inclusief de kaartinformatie maar die verbruiken dus wel meer data (maar zoveel is dat nu ook weer niet en wat kost date tegenwoordig..). Groot voordeel is dat de kaarten up-to-date zijn en je nooit meer over een weiland rijdt (tenzij je echt van de weg af rijdt) wat bij de Kia Navigatie wel heel regelmatig gebeurt..

Mijn dochter ging afgelopen weekend naar een camping in de Ardèche. Natuurlijk Google Maps, want " kaarten zijn ouderwets pa".  Vervolgens komen ze op binnenwegen en een col terecht waar je zelfs de Tour de France niet over stuurt, laat staan iemand met een caravan. Maar het was wel 2 minuten korter.........

De navigatie loopt inderdaad 2 jaar achter, maar als je naar Spanje rijdt, is er op de hoofdwegen niets of nauwelijks iets veranderd en doet de navigatie het prima. Met name de wijze waarop borden en rijstroken worden afgebeeld heeft duidelijk meerwaarde op de Here kaarten.

3 uren geleden, Brat Pit zei:

Verklaar je nader. 

Vaak blijkt er bijna niets aan de hand maar alternatieven zijn dan erger dan de kwal waardoor ik er weinig vertrouwen in heb gekregen.