Ga naar inhoud

Vrijloopbegeleiding


Deaken

Aanbevolen Berichten

Uit de handleiding (pag 4/69)

Coasting guide (Vrijloopbegeleiding) (indien van toepassing)
Er klinkt een geluidssignaal en het lampje van de Coasting guide knippert 4 keer om de bestuurder te adviseren het gaspedaal los te laten en te decelereren* op basis van de routes en wegomstandigheden in het navigatiesysteem. Het spoort de bestuurder aan om zijn voet van het gaspedaal te halen en te freewheelen op de EV-motor alleen.
Dit helpt het brandstofverbruik te drukken en optimaliseren

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ah, de handleiding :-) Ik had er online naar gezocht maar niet gevonden :(

Maar goed, ik heb het aanstaan maar nog nooit een melding gezien!?

Of heeft dit te maken met het wel of niet gebruiken van het navigatiesysteem? (Ik gebruik bijna altijd google maps)

Tnx voor het vinden 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als ik zo lees in hun antwoord is het afhankelijk van het navigatiesysteem: "....op basis van de routes en wegomstandigheden in het navigatiesysteem...". Probeer het eens zou ik zeggen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 uur geleden zei Ron Penguin:

Waar staat deze dan in het menu? ik zie hem niet? Maar dat kan ook aan mij liggen hoor.

Ron, dat ligt niet aan jou hoor. Deze Coasting Guide zit pas op het model 2018. Wij hebben dat als KCG ook al tijdens onze laatste vergadering met de directie van KMNL besproken. Voor “onze” Niro’s is deze optie niet beschikbaar. Ik hecht er ook niet veel waarde aan omdat dit in Nederland nauwelijks iets uitmaakt. Als ik jouw rijstijl, voor zover ik dat uit je posts kan halen, en mijn eigen rijstijl zie kunnen wij niet veel profijt halen uit deze optie. Daarbij krijg je ook telkens een signaal dat je het gaspedaal kunt loslaten. Wordt op den duur storend vind ik.

Onderstaande is tijdens de laatste vergadering besproken:

Agendapunt 2. Coasting Guide en Predictive Energie Control niet actief (wel aanwezig) 
Voor veel Niro rijders is het niet duidelijk hoe het bovenstaande nu precies werkt en of deze überhaupt wel aanwezig is op hun Niro.

Antwoord KMNL: Coasting Guide en Predictive Energy Control is pas beschikbaar op auto's vanaf het modeljaar 2018. Concreet betekent dit dat Coasting Guide en Predictive Energy Control beschikbaar is op auto's die vanaf juni 2017 zijn geproduceerd. Alle auto's gebouwd vóór deze maand (datum) zijn niet voorzien van Coasting Guide en Predictive Energy Control. Er is helaas geen software update beschikbaar voor auto's van het modeljaar 2017. Deze zal er ook niet gaan komen. Een en ander heeft te maken met het feit dat de HCU (Hybrid Control Unit) om technische redenen van modeljaar 2017 Niro's niet geschikt is voor toepassing van deze technologie.

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 minuten geleden zei Specialmade:

Ron, dat ligt niet aan jou hoor. Deze Coasting Guide zit pas op het model 2018. Wij hebben dat als KCG ook al tijdens onze laatste vergadering met de directie van KMNL besproken. Voor “onze” Niro’s is deze optie niet beschikbaar. Ik hecht er ook niet veel waarde aan omdat dit in Nederland nauwelijks iets uitmaakt. Als ik jouw rijstijl, voor zover ik dat uit je posts kan halen, en mijn eigen rijstijl zie kunnen wij niet veel profijt halen uit deze optie. Daarbij krijg je ook telkens een signaal dat je het gaspedaal kunt loslaten. Wordt op den duur storend vind ik.

Dank voor de duidelijkheid, ik had al zo een vermoeden. Ben het wel met je eens dat wij er vermoedelijk niet veel winst uit zullen halen, en dat het zelfs irritant zal zijn telkens die piepjes, maar heb wel dat er een aantal zaken beloofd zijn in de folder wat niet gerealiseerd zijn. Formeel heb je nog steeds geen androïd auto (wel te omzeilen natuurlijk) en de Coasting Guide) zou in een latere update komen. Uiteindelijk krijg je het dus niet. Beide voor mij niet zo belangrijk, maar is niet netjes vind ik.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zojuist zei Ron Penguin:

Dank voor de duidelijkheid, ik had al zo een vermoeden. Ben het wel met je eens dat wij er vermoedelijk niet veel winst uit zullen halen, en dat het zelfs irritant zal zijn telkens die piepjes, maar heb wel dat er een aantal zaken beloofd zijn in de folder wat niet gerealiseerd zijn. Formeel heb je nog steeds geen androïd auto (wel te omzeilen natuurlijk) en de Coasting Guide) zou in een latere update komen. Uiteindelijk krijg je het dus niet. Beide voor mij niet zo belangrijk, maar is niet netjes vind ik.

 

Heb net nog een aanvulling in mijn voorgaande bericht gezet.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Laat ik zeggen dat we dan feitelijk misleid zijn bij de aanschaf van de Niro in 2016! Lijkt een beetje op het Volkswagen schandaal.
In de pers werd duidelijk met deze feature geadverteerd, maar nu het uiteindelijk beschikbaar is kan het niet op de "oudere modellen"..
Ik zal het mogelijk niet missen maar zie dit als een vorm van misleiding bij aanschaf.
Misschien is dat mijn emotie omdat we dit al eerder benoemd hebben op dit forum als missende feature......  Dus wat bied KIA als compensatie? Voor mij mag een file assistent als software update komen om mijn ACC beter in te zetten



Android Auto ligt niet aan KIA, dat komt door Benelux regelgeving t.o.v. Google. Maar via een omweg te instaleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
2 uur geleden zei Kevo:

Een kleine correctie: de coasting guide werkt wel bij model 2018. Het is wel aan te raden de instructies niet blindelings op te volgen tenzij je slachtoffer wil worden van verkeersagressie...

Verklaar je nader, hoe werkt het? Wat moet ik instellen en wat voor info krijg ik dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het werkt alleen als je een route hebt ingesteld op de navigatie, want de Kia is vooralsnog niet helderziend. Van zodra je ergens moet afslaan verschijnt er ruim (heeeel ruim) op voorhand een melding op het scherm dat je je voet van het gas moet halen.

Ergens in de instellingen kan je dit systeem aan- of uitschakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb alle instellingen correct staan, ook de allernieuwste software, maar krijg geen melding. Ik heb genavigeerd met de Kia navigatie. Mij is ook niet duidelijk wat voor melding het is. Visueel, of geluid?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 5 weken later...

Ik was ook erg nieuwsgierig naar deze funtie. Het schermpje is er alleen maar als je de navigatie gebruikt.

Als je zonder navigatie rijdt is dit scherm een kompas.

Morgen ga ik kijken of  de vrijloop funtie bij mij werkt.

Nu nog even de instelling vinden.

Onze Niro is van 5 maart 2018

Ik heb inmiddels gezien wat de vrijloop doet, maar daar wordt je niet blij van.

zelf ben ik een rustige rijder, die het gas vroeg tijdig los laat.

De vrijloop regeling geeft veel te vroeg al aan de het gas er af kan en hij doet het niet altijd.

voor mij even geen vrijloop meer, dat scheelt ook weer een piepje.

De melding komt als hij er is met een piep en met het vrijloop pictogram midden op het dashboard.

Het maakt niet uit welk scherm er in het midden aan staat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

Ik heb de vrijloopfunctie inmiddels bij toeval ontdekt. 

Ik gebruikte bij uitzondering eens de Kia navigatie, en hoorde opeens een signaal en zag een symbool van een gaspedaal-voetje in de bovenste regel met de tekst "vrijloop". 
Ik had op dat moment geen idee wat het was, hoe het werkte, of dat het er op zat. 

Omdat ik bijna altijd de navigatie via android auto gebruik, had het nog niet gewerkt. 
Android auto werkt dus wel, al zitten er wat wazige dingen in. Navigatie werkt b.v. anders als je de telefoon eerst aansluit en dan de navigatie instelt, dan dat je eerst de navigatie instelt en dan pas aansluit. De navigatie werkte ook een keer niet, en ontdekte dat dit kwam doordat ik de batterij spaarstand van mijn telefoon had ingeschakeld. 
Ja schiet mij maar lek. Enfin, het werkt gelukkig weer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Klopt helemaal, al werkte het wel rechtstreeks op de telefoon. 

Android auto werkt "officieel" ook nog niet. :clown: 

Ik vraag mij trouwens ook af wat het effect is van de coasting guide met die antieke kaarten in het navigatie systeem. Als ik het goed lees zou het zelfs management van het hybride systeem optimaliseren. Maar met die oude kaarten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...