Jump to content
Nir00tje

modificatie achteruitrijverlichting

Recommended Posts

Beste mensen,

Ik realiseer mij dat in het donker het zicht naar achteren niet om naar huis te schrijven is.

Volgens het instructieboekje zit er een 16watt W16W lamp in.

Als ik hem wil verwisselen staat er in de manual: "If the Back-up lamp does not operate, we recommend that you checked an authorized Kia dealer."

Zo eigenwijs als ik ben wil ik toch zelf even wat experimenteren. Ik was al eens een site tegengekomen maar de site ( www.kniro.net/back_up_lamp_bulb_replacement-642.html ) lijkt uit de lucht.

Op eBay worden heel wat LED-lampen aangeboden en lijkt deze lamp vergelijkbaar met T15.

Maar eerst even kijken welke maat lamp ik in lamphouder kwijt kan.

Ik heb al even gekeken en zie dat er lampen branden links en rechts onderin de bumper maar ik zie geen schroefje. Hij is sowieso niet bereikbaar vanuit de kofferruimte.

Heeft iemand al eens met succes zo'n lamp vervangen?

Ik heb inmiddels een afbeelding gevonden

2490615.jpg

Volgende week maar eens onder de auto kruipen :-)

Zaterdag heb ik liggend onder de auto alles even bekeken.

Het lampje is van onder de auto redelijk goed te vervangen. Tussen het achterwiel en de achterbumper zit een zwart plastic kapje wat er makkelijk af gaat. Daar achter zie je de lamp zitten.

Heb een kwartier zitten pielen om het stekkertje van het lampje af te krijgen maar daarna is het een makkie.

Mijn voorlopige conclusie is dat de constructie van de achteruitrijverlichting kwa lichtopbrengst niet ideaal is. De pit zit onderin en ver onder het lampglas en zal nooit rechtstreeks naar achteren schijnen en eerder naar boven dan naar onderen schijnen. Via reflectoren moet het licht door het kleine glaasje de boel achter de auto verlichten.

Na enige verdieping in de materie heb ik deze leds besteld (wel een belachelijk lange levertijd). Ze zouden rond de 1000 lumen lichtopbrengst hebben waardoor 2 stuk meer licht geven dan 1 stuk H7 halogeenlamp. We zullen het zien.

Gisteren en vandaag zijn de lampjes ontvangen.

Vandaag in de kou onder de auto gekropen om de lampen te testen en te plaatsen. Eerst heb ik lamp 1 op de foto geplaatst. Deze is te zien naast de originele gloeilamp.

Daarna heb ik de andere kant  lamp2 geplaatst om te proberen te kunnen beoordelen welke van de lampen feller is.

Mijn conclusie is dat het heel erg lastig is te beoordelen welke ledlamp feller is. Wellicht moet ik eens in een pikdonkere omgeving nog een keer kijken en foto's maken.

1 IMG_20180203_175341 bewerkt (Large).jpg

2 IMG_20180203_142341 bewerkt (Large).jpg

3 IMG_6624 (Large).JPG

hierbij de 4e en de 5e foto. 4e foto is dus nog met de gloeilamp links en lamp 1 rechts.

4 IMG_6626 bewerkt (Large).jpg

Deze foto is met lamp 2 links en lamp 1 rechts.

5a77872078842_5IMG_6634bewerkt(Large).thumb.jpg.8c2b47639a669051ff53d7829a4401e4.jpg

lamp 1 is: T15 W16W CANBUS Error Free 4014 45 SMD Reverse Backup Car LED Light Bulb Lamp

lamp 2 is: 18W Light Backup Reverse Light Bulbs Side Lamp

Dank je voor de informatie en de foto's. Welke van de 2 lampen vind je zelf de beste? Ik vind het toch wat moeilijk te beoordelen.

Op 3-2-2018 om 22:09 zei Nir00tje:

hierbij de 4e en de 5e foto. 4e foto is dus nog met de gloeilamp links en lamp 1 rechts.

4 IMG_6626 bewerkt (Large).jpg

Deze foto is met lamp 2 links en lamp 1 rechts.

5a77872078842_5IMG_6634bewerkt(Large).thumb.jpg.8c2b47639a669051ff53d7829a4401e4.jpg

lamp 1 is: T15 W16W CANBUS Error Free 4014 45 SMD Reverse Backup Car LED Light Bulb Lamp

lamp 2 is: 18W Light Backup Reverse Light Bulbs Side Lamp

De rechterkant lijkt wat feller/witter. Zeker de  lichtval op de grond.

Beide lampen hebben trouwens hoogrendement leds.  In principe is het wattage gelijk aan die van de gloeilamp.

Ik had gehoopt op de camera te zien welke van de 2 het felst is maar het verschil is niet goed te zien. Morgen maar even een pikdonker stukje straat zoeken om het nader te onderzoeken.

Lamp 2 past eigenlijk niet zo goed. Het deel wat in de fitting gaat is net te kort waardoor de lamp amper in de fitting zit. Daarom heb ik wat van het witte plastic aan de onderkant van de lamphouder er af geslepen. Het witte plastic is hol waardoor ik plaatselijk net door het plastic heen geslepen heb.

Rechts lijkt inderdaad beter en aangezien lamp 2 niet goed past zou ik sowieso voor lamp 1 gaan.

Uitgangspunt voor mijn orientatie op nieuwe lichtbronnen was dat de originele lampen 16 Watt zijn en dat de originele lampen een diameter van 15mm hebben.

Het zekeren van deze lampen zal waarschijnlijk ruim gekozen zijn maar vind het risico te groot om LEDs met een veel groter vermogen te kiezen. Idealiter heeft het vermogen van de ledlamp ook ongeveer 16 Watt.

Lamp1 heeft 45*4014. De 4014 is 6000K en heeft theoretisch 22-32 lumen, 60mA (0,2Watt) en levert daarmee minimaal 110 lumen/watt. Dus totaal ongeveer 1200 lumen bij 9 Watt.

Ik ga voor de gein nog eens kijken  of er nog een betere lichtbron te vinden is aangezien lamp2 met 18 Watt vermogen niet overtuigend beter presteert. Maar dat kan natuurlijk ook liggen aan de vorm van de lamp.

Hoe is dit eigenlijk afgelopen? Zelf vind ik de achteruitrijverlichting ook erg zwak.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Gisteren meldde mijn vrouw mij dat het linker achteruitrijlicht het niet deed. Alleen rechts brandde bij het achteruitrijden. Ik vanochtend met mijn 2 maanden oude Niro naar Havik in Groningen. Wat blijkt, de Niro heeft maar 1 achteruitrijlicht, links zit slechts een dopje voor de sier! Toch een beetje vreemd omdat ik dacht in dit forum al wel foto's gezien te hebben van 2 brandende achteruitrijlichten op de Niro. Ga er van uit dat de dealer het weet, maar...?

4 uur geleden, Doublebogey5 zei:

Gisteren meldde mijn vrouw mij dat het linker achteruitrijlicht het niet deed. Alleen rechts brandde bij het achteruitrijden. Ik vanochtend met mijn 2 maanden oude Niro naar Havik in Groningen. Wat blijkt, de Niro heeft maar 1 achteruitrijlicht, links zit slechts een dopje voor de sier! Toch een beetje vreemd omdat ik dacht in dit forum al wel foto's gezien te hebben van 2 brandende achteruitrijlichten op de Niro. Ga er van uit dat de dealer het weet, maar...?

Wie oh wie maakt een einde aan mijn onzekerheid? Slechts 1 achteruitrijlicht, ik blijf het toch heel raar vinden.

2 uur geleden, Doublebogey5 zei:

Wie oh wie maakt een einde aan mijn onzekerheid? Slechts 1 achteruitrijlicht, ik blijf het toch heel raar vinden.

Ben er inmiddels uit. Via facebook (Kia-club) kreeg ik de volgende melding: "De facelift heeft een achteruitrijlicht (rechts). De pre-facelift en de e-Niro hebben er twee omdat de mistlichten in de bovenste units zitten verwerkt en bij de facelift is deze verhuisd naar de bumper." Ik ben gerustgesteld. 

Hi,

vanavond een vriendje laat kijken: mijn  Niro (Nov. 2016) had twee achteruitrijlichten: links en rechts!

Net mijn nieuwe kia niro edition hybrid ontvangen , ook maar 1 achteruitlicht , rechts .

Ga wel navragen bij dealer .

46 minuten geleden, Liefhebber zei:

Net mijn nieuwe kia niro edition hybrid ontvangen , ook maar 1 achteruitlicht , rechts .

Ga wel navragen bij dealer .

Hoeft geen navraag te doen. De nieuwe Kia Niro hybrid heeft maar 1 achteruitlicht. Zie ook mijn eerdere bericht van 30 november. "De facelift heeft een achteruitrijlicht (rechts). De pre-facelift en de e-Niro hebben er twee omdat de mistlichten in de bovenste units zitten verwerkt en bij de facelift is deze verhuisd naar de bumper." Duidelijk toch.