Ga naar inhoud
PeterW61

Niro PHEV

Aanbevolen berichten

De flat op de achtergrond is niet waar ik woon. Echter, het antwoord is wel gedeeltelijk "Ja" want ik woon in een appartementen complex. In een vergadering met de buren (VVE) is besloten dat ik een laadpaal mag laten aanleggen, dus heb ik dat laten doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb zelf geen laadpas of extra kabel. Dat zat er bij mijn Duitse uitvoering niet bij. Heb je nu een laadpas en wat kosten de kWh nu? Ben er benieuwd na omdat ik ook wil kijken of het verstandig is dit aan te schaffen en ook onderweg bij te laden.

PS: Thuis gaat het prima met de standaard kabel en de stroom uit mijn zonnepanelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Peter, even als antwoord, ik laad in principe (nog) alleen thuis op dus ik heb (nog) weinig idee van de kosten.

Ik heb echter wel even een andere vraag. Hoe doen de medegebruikers het opladen op het moment dat het regent? Het contact(en) schoonmaken? Zo ja waarmee en hoe?
Hoe doe je dat met de laadkabel zelf? Het is bekend dat water en elektriciteit niet goed samengaan maar wat zijn de eventuele consequenties? Krijg je een storing op de laadpaal (rood knipperlicht). Wat als je thuis oplaad en per ongeluk het klepje open laat staan aan de auto? (Dit laatste heb ik al eens meegemaakt), ik heb het contact toen zeer goed drooggemaakt en daarna nog even een dag gewacht met laden zodat het water kon verdampen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik ga ervan uit dat het allemaal spatwaterdicht is . Het enige wat ik doe is met een oude handdoek het handdoekdroog maken . 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hawk. Mijn KIA slaapt onder een carport. Bij verkeerde wind wordt de kabel wel nat. Oude doek over stekker als ik hem in de kofferbak doe. Geen problemen mee gehad tijdens regen. Ik ga er vanuit dat het spatwaterdicht is. Daarnaast lijkt de auto eerst het circuit te checken wanneer ik de stekker in het stopcontact steek. Pas dan begint het laden. Helemaal veilig lijkt mij.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag voor het eerst getankt na 3277.7 km .Er ging 35.56 liter in dus dat is een verbruik van iets minder dan 1.1l/100  of ong 1l op 92km . Dit is hoofdzakelijk woon/werk verkeer geweest waarbij deze thuis en op het werk op de laadpaal kan. 

morgen vertrek ik op vakantie naar Zuid Frankrijk en ik zal mijn ervaringen en het verbruik op langere stukken met jullie delen .  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, joophensen zei:

Vandaag voor het eerst getankt na 3277.7 km .Er ging 35.56 liter in dus dat is een verbruik van iets minder dan 1.1l/100  of ong 1l op 92km . Dit is hoofdzakelijk woon/werk verkeer geweest waarbij deze thuis en op het werk op de laadpaal kan. 

morgen vertrek ik op vakantie naar Zuid Frankrijk en ik zal mijn ervaringen en het verbruik op langere stukken met jullie delen .  

dat is niet verkeerd, weet je ongeveer hoeveel kw je aan stroom hebt verbruikt? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 30-8-2018 om 15:30, BvE zei:

dat is niet verkeerd, weet je ongeveer hoeveel kw je aan stroom hebt verbruikt? 

Dat lijkt mij ook wel interessant. We weten dat de accu capaciteit 8.9 kWh is. Als je er vanuit gaat dat je voor de max. 58km deze 8.9 kWh gebruikt.... dan is bij 3000km EV rijden ongeveer 460 kw stroom verbruikt. Ik vermoed echter dat we geen 8.9 Kw aan stroom verbruiken voor 58km EV rijden (zonder gebruik van airco) dus het aantal kw zal (waarschijnlijk) lager liggen.

Een reservecapaciteit is waarschijnlijk daar om onder HEV modus de lampen, airco, ruitenwisser etc etc. te laten draaien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Even een update in 2 dagen naar Zuid Frankrijk gereden in Hev mode en alleen met een volle accu vertrokken en over de 1300 km was het verbruik 4.3l/100km dus dat is 1 op 23.25 . Dit is allemaal snelweg en de snelheid gereden wat toegestaan was. Dus hier ben ik zeer tevreden over. En nog even over het laden. Gemiddeld laad ik 8.1 kw per beurt. 3/4 van de accu capaciteit word maar gebruikt voor ev rijden de overige 1/4 is voor de heb mode. Ik heb niet kunnen zien wat ik precies  geladen hebt omdat ik thuis geen kw meter op het laadpunt heb en op het werk zie ik het ook niet. Ik weet het alleen van de paar keer openbaar laden met pas. Gr joop

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb nu een paar keer getankt. Heb een kWh-meter gemaakt op het stopcontact voor de Niro. Heeft ook een eigen groep in de meterkast.

Verbruik tot nu toe:

1313KM, 36 LTR, 1 op 36,47, 87,4 kWh getankt. Kosten daarvan verrekend in benzine, verbruik dan 1 op 27,34 Bijzonderheid 245 km met caravan Kip Vision

935 km, 21 LTR, 1 op 44,52, 66,1 kWh getankt. Kosten meegerekend als benzine vergelijkbaar verbruik 1 op 31,07

1133km, 32 LTR, 1 op 51,03, 109,8 kWh getankt. Ook dit verrekend. Verbruik dan 1 op 34,74

Jammer dat je dit in de verbruiksmonitor van autowegen niet kan registreren. Heb er een excelbestandje voor. In ieder geval een overzichtje mocht iemand het interesseren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor de geïnteresseerde. ANWB Triotest Kia Niro, Mini Countryman & Mitsubishi Outlander PHEV 2018 (GOEDKOPER MET STEKKER?)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Laten we wel wezen, afgezien welke financieel aantrekkelijk is tov zijn stekkerloze broertje, lijkt de NIro mij de absolute en onbetwiste winnaar.

Die opmerking over formaat navigatie-scherm is natuurlijk ook een beetje flauw/incorrect.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Laat ik nu al even zo'n Niro hebben. Hij is zo fijn als ze zeggen en ja, ik betaal net zoals bij de Mitsubishi het halftarief voor de houderschapsbelasting. Dat argument vervalt dus ook. Matig werk van de rekenmeesters van de ANWB. Zou morgen weer kiezen voor de versie die ik heb.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik had de review ook al gezien en het is een krom vergelijk. of een plug in wel of niet rendabel is hangt gewoon van teveel factoren af. 

1. hoeveel rij je elektrisch
  2. kan je thuis/op het werk laden of aan een laadpaal wat al de helft of meer scheelt 

en wat ze helemaal niet meegenomen hebben in deze review is het verbruik als je niet elektrisch rijdt . Rond 1 op 10 voor de Mitsubishi (volgens mijn managers die er 1 hebben) of 1 op 20+  voor de Niro (retourtje zuid frankrijk van de zomer )

Voor een particulier gebruiker vind ik het verbruik van de Mitsubishi wel een heel groot nadeel , maar dit hebben ze niet meegenomen . Alleen omdat beide Niro's zo zuinig zijn vinden ze het verschil te klein en wijzen ze de Mitsubishi aan als winnaar. 

Maar naders hadden ze de Niro als winnaar aangewezen .   

Maar de kop is ook goedkoper met stekker en dan ga je appels met peren vergelijken , want met de Niro vergelijken ze de phev met de hybrid en bij de Mini en Mitsubishi met een volledige brandstof versie . Daardoor is er een meer verbruiks verschil tussen de versie's

aangepast door joophensen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit soort testen neem ik altijd met een korreltje zout:clown:

De Niro PHEV t.o.v. gewone Hybride versie lijkt mij alleen interessant, als je dagelijks woon werk verkeer puur elektrisch kan afleggen.

Ik vind persoonlijk die Mini maar een kermis auto!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor mij zou de PHEV ook gunstig zijn ivm woon-werk afstand. Dat zou ik volledig elektrisch kunnen afleggen. Maar dat voordeel wordt  weer teniet gedaan door de behoorlijke meerprijs tov de "gewone" Niro Hybride die ik bezit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb er ook serious naar gekeken. Maar buiten de prijs kon ik me zelf niet overhalen om de velgen, ventilatie stoelen, JBL boxen, en andere zaken die op de executive zaken weg te laten. Ik snap waarom ze het doen. Maar kan ze toch niet missen :no:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Rrraarrr.

Ik krijg sterk de indruk dat in die ANWB test niet objectief met de feiten wordt omgegaan, maar dat er een drogreden wordt gebruikt om de Mitsubishi te laten winnen. OK, de auto is groter, maar voor de rest niet beter, niet zuiniger, niet beter rijdend et cetera. Uiteindelijk wordt de Niro het best bevonden, totdat ze financieel gaan vergelijken.

Maar wat vergelijken ze dan financieel? De Niro HEV met de Niro PHEV? En waar vergelijken ze de Mitsubishi dan mee? Daar is toch alleen maar een plug in van en helemaal geen HEV? Als die er wel zou zijn, waarom zou je die dan vergelijken, je test toch een PHEV? Wat er door de rekenaar van de ANWB berekend wordt blijft ook onbekend.

Als ik Kia was, zou ik tegen deze review protesteren, er klopt helemaal niets van de conclusie. Als jij of ik zo'n review zouden maken, kwamen we er mee weg, maar dit is wel de ANWB, die moeten gewoon objectief zijn. 

aangepast door Brat Pit

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, deze test is een beetje raar. Mensen kopen tegenwoordig een plug-in hybrid vanwege de mogelijkheid tot opladen voor korte afstand en zonder het nadeel van de volledig elektrische auto voor de lange afstand. En laat "onze" Kia Niro nu de grootste elektrische actieradius van deze drie hebben! En in elk geval een laag verbruik op de benzinemotor! Zoals uit de test blijkt en wij weten is het verder een prima auto.

Ten opzichte van de andere 2 auto's, hebben we inderdaad geen 4WD maar daar is ook bijna alles mee gezegd. Ik vraag me ook af of een potentiële koper puur op een test af zal gaan.

Nu hadden ze alleen (nog) niet de BMW 225XE in de test meegenomen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb bijna 5 jaar in de Outlander PHEV gereden. Gemiddelde op benzine was 1 op 18 (als ik de kWh niet meetel. Als ik van de (betaald) geladen stroom (via geld) liters benzine maak kwam ik nog steeds uit op ruim 1 op 16. Geen idee waar die 1 op 10 verhalen vandaan komen. Yep, je moet je rechtervoet wat onder controle hebben. In de randstad maakt dat in tijd toch bijna niets uit. Omdat de KIA kleiner, lichter en moderner is zou die het beter moeten doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen