Jump to content

nieuwe niro

Joepie
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Enkele dagen geleden, heb ik een nieuwe Kia Niro gekocht; deze wordt eind januari afgeleverd.

De betr. auto staat overigens wel al bij de dealer in voorraad.  Dus of dit dan model 2018 is ?????

Ik heb voor mijn aankoop een proefrit gemaakt met een niro.

Wegligging vond ik goed, acceleratie ook goed, zeker voor zo'n zware auto.

De remmen vond ik wel zwaar in drukken, net of het een heel oude auto was, waarbij  alles vastzat.

Remde overigens goed.

De handrem is inmiddels een "voetrem" geworden; wel raar systeem.  Werkt deze wel goed in de praktijk ???

Volgens de verkoper heb je die niet veel nodig i.v.m. het Hill-stop systeem, zoals ze dat ooit noemen.

En werkt de verwarming trouwens ook bij  wegrijden op de elektromotor ??  De benzinemotor is dan nog koud ????

Graag reacties van andere Niro-rijders .    m.vr.gr. Joep.

Hallo,
Enkele dagen geleden, heb ik een nieuwe Kia Niro gekocht; deze wordt eind januari afgeleverd.
De betr. auto staat overigens wel al bij de dealer in voorraad.  Dus of dit dan model 2018 is ?????
Ik heb voor mijn aankoop een proefrit gemaakt met een niro.
Wegligging vond ik goed, acceleratie ook goed, zeker voor zo'n zware auto.
De remmen vond ik wel zwaar in drukken, net of het een heel oude auto was, waarbij  alles vastzat.
Remde overigens goed.
De handrem is inmiddels een "voetrem" geworden; wel raar systeem.  Werkt deze wel goed in de praktijk ???
Volgens de verkoper heb je die niet veel nodig i.v.m. het Hill-stop systeem, zoals ze dat ooit noemen.
En werkt de verwarming trouwens ook bij  wegrijden op de elektromotor ??  De benzinemotor is dan nog koud ????
Graag reacties van andere Niro-rijders .    m.vr.gr. Joep.

Mercedes heeft zo een pedaaltje al 100 jaar en hier hoor ik nooit mensen over klagen dus ik denk dat dat in de praktijk geen problemen gaat opleveren

Verstuurd vanaf mijn Debielen Mobiele Telefoon met Tapatalk 🤣🤣

Ook ik ben een nieuwe berijder sinds twee weken.  De handrem is nog niet gebruikt, ik zet hem altijd op P. De verwarming gaat redelijk snel aan, meestal als de motor nog koud is, wordt er op brandstof weggereden om de motor op temperatuur te brengen. Daarna elektrisch als je iets vaart mindert. 

Je kunt er van uitgaan dat het een model 2018 is, dit is te zien aan twee uitsparingen in de laadvloer tussen de wielen en de achterlichten, het vorige model heeft er maar één. Daarnaast heb je ook actieve Lane Keeping Assist. Hij stuurt dus mee en zit er carplay op afhankelijk van de uitvoering.

Ik ben er tot nu toe erg blij mee. Verrast over de rij eigenschappen en kwaliteit.

Die actieve Lane Keeping Assist heeft model 2017 ook. Tenminste: de mijn stuurt mee en is van maart.

De remmen zijn een verhaal appart: Je bedient met je voet normaal gesproken alleen een schakelaar. De hoofdremcilinder is afgesloten van de rest van het remcircuit. Het remgevoel komt van een computer. Ik vind het dan ook best knap dat het zo natuurlijk aanvoelt. De Civic Hybrid die ik hiervoor had voelde veel kunstmatiger aan.

De voetrem vond ik erg wennen. In het begin reed ik gewoon met de rem weg. Als je gewent bent werkt het niet minder dan een gewone handrem. Pedaal zit verder niet in de weg.

10 uur geleden zei gjcvro:

Ik heb de voetrem letterlijk 1 keer gebruikt. Bij de bandenwissel tijdens het opkrikken. Verder is de p stand voldoende.

Hier hetzelfde, de voet(handrem) gebruikt bij de bandenwissel, en denk 2 keer in Oostenrijk op vakantie. Met wegrijden in de bergen op een helling nog nooit gebruikt, dan werkt de hill-assist uitstekend.

Op ‎20‎-‎12‎-‎2017 om 21:45 zei HansG:

Die actieve Lane Keeping Assist heeft model 2017 ook. Tenminste: de mijn stuurt mee en is van maart.

De remmen zijn een verhaal appart: Je bedient met je voet normaal gesproken alleen een schakelaar. De hoofdremcilinder is afgesloten van de rest van het remcircuit. Het remgevoel komt van een computer. Ik vind het dan ook best knap dat het zo natuurlijk aanvoelt. De Civic Hybrid die ik hiervoor had voelde veel kunstmatiger aan.

De voetrem vond ik erg wennen. In het begin reed ik gewoon met de rem weg. Als je gewent bent werkt het niet minder dan een gewone handrem. Pedaal zit verder niet in de weg.

3 uur geleden zei Joepie:

Hallo Hans,

Wat bedoel je met "de hoofdremcilinder is afgesloten van de rest van het circuit" ??

Want hoe harder je moet remmen, des te harder moet je toch het pedaal indrukken ??

gr. Joep

Joep:

Het rempedaal  bedient een sensor, die meet hoe hard je remt. Deze is verbonden met de remcomputer. Die doseert het remmen. Om toch een normaal remgevoel te hebben zit er een simulator bij de hoofdremcilinder. Die zorgt voor een natuurlijk remgevoel. Maar er is, in een normaal geval, geen enkel contact met het remcircuit, zoals bij een gewone auto. De computer stuurt de remmen aan. Dit wordt ook wel brake by wire genoemd. Net als je gaspedaal dus. Die is ook niet verbonden met de gasklep.

Een hybride heeft immers een elektromotor die zorgt voor het opladen van  de accu. Deze remt de auto in eerst instantie af. Pas als de accu voldoende opgeladen is, je hard moet remmen of je bijna stilstaat komen de gewone remmen in actie. Er is bij een hybride dan ook nauwelijks sprake van remslijtage.

De remmen van een hybride zijn een van de meest complexe onderdelen van de auto.

Maar hoe gaat het dan als het systeem niet werkt? Dan moet je toch ook kunnen remmen? Daarvoor is de hoofdremcilinder met twee magnetische ventielen verbonden met het remcircuit. Valt de stroom uit gaan de ventielen open en kan je nog gewoon remmen(dat is ook wettelijk verplicht)

19 uur geleden zei HansG:

Joep:

Het rempedaal  bedient een sensor, die meet hoe hard je remt. Deze is verbonden met de remcomputer. Die doseert het remmen. Om toch een normaal remgevoel te hebben zit er een simulator bij de hoofdremcilinder. Die zorgt voor een natuurlijk remgevoel. Maar er is, in een normaal geval, geen enkel contact met het remcircuit, zoals bij een gewone auto. De computer stuurt de remmen aan. Dit wordt ook wel brake by wire genoemd. Net als je gaspedaal dus. Die is ook niet verbonden met de gasklep.

Een hybride heeft immers een elektromotor die zorgt voor het opladen van  de accu. Deze remt de auto in eerst instantie af. Pas als de accu voldoende opgeladen is, je hard moet remmen of je bijna stilstaat komen de gewone remmen in actie. Er is bij een hybride dan ook nauwelijks sprake van remslijtage.

De remmen van een hybride zijn een van de meest complexe onderdelen van de auto.

Maar hoe gaat het dan als het systeem niet werkt? Dan moet je toch ook kunnen remmen? Daarvoor is de hoofdremcilinder met twee magnetische ventielen verbonden met het remcircuit. Valt de stroom uit gaan de ventielen open en kan je nog gewoon remmen(dat is ook wettelijk verplicht)

Hans, bedankt voor je duidelijke uitleg. Dit is nieuw voor mij, maar ik heb ook nog nooit iets met een hybride te doen gehad.

Trouwens, zit je toevallig in de autobranche of heb je die technische informatie van een automonteur ?

gr. Joep.

Voor een deel kun je dit ook met boerenverstand beredeneren..

In het ene moment wordt de accu opgeladen met remenergie, het andere moment wordt ook echt geremd.

Dat dit niet door alleen mechanische componenten kan gebeuren lijkt mij logisch