Jump to content

Garantie is een wassen neus!

Frankyman
 Share

Recommended Posts

9 minuten geleden zei Frankyman:

Overal staat dat je 7 jaar garantie of 150 .000 km heb en altijd naar de dealer in onderhoud is geweest en nu is de motor stuk.

Is dat garantie?

Al hij op tijd bij de dealer is geweest wel. Dat wil zeggen elk jaar of elke 15.000 Km.

Zonder bijkomende kosten

Dat betekent 2.555 dagen of 150.000 km zorgeloos rijden en lage onderhoudskosten. Naast scherpe prijzen en rijke standaarduitrusting, kies je met een Kia dus ook voor extra zekerheid.

7 jaar, zowel van binnen als van buiten

Maar weinig onderdelen zijn uitgesloten van dit unieke aanbod. Er zijn geen verborgen kleine lettertjes of verrassingen achteraf. Gemoedsrust wordt standaard geleverd bij elke nieuwe Kia. De onderstaande onderdelen vallen onder de garantie:
✔   Motor
✔   Elektronische systeem (ECU)
✔   Versnellingsbak
✔   Elektrisch systeem (m.u.v. accu)
✔   Interieurafwerking en bekleding
✔   Carrosserie inclusief doorroesten 
✔   Ophanging inclusief schokbrekers en veren

Er zijn misschien geen "kleine lettertjes", maar onderhoud lijkt me niet meer dan normaal dat je dat goed laat uitvoeren.
En dan had je moeten weten dan er iedere 15.000km OF ieder jaar een beurt hoort plaats te vinden.

Wat is er precies stuk? Wat zou dat veroorzaakt hebben? En wat is je kilometerstand/leeftijd vd auto nu?

Overigens is je koopcontract volgens mij leidend mbt voorwaarden; daar staat immers een handtekening onder, de website niet...

2012 

100.000 km

en het schijn dat het onderblok stuk is. 

Oftewel het draaiend gedeelte en misschien wel meer.

Ik vraag me ook af waarom zoiets stuk gaat. 

De auto is elk bij de dealer geweest en heeft netjes elk jaar zijn beurten gehad maar er werd mij nu verteld  dat ik meer km heb gereden dan 15000 km per jaar. 

Daar mag een auto niet stuk van gaan. 

Overal staat dat je 7 jaar of 150.000km garantie heb. 

Hoeveel beurten heeft de auto gehad?
Met 100.000km verwacht ik 6 keer?

Maar 15.000 per jaar mogen rijden is natuurlijk je reinste flauwekul. Je moet voor behoud van garantie iedere 15.000km OF ieder jaar, een beurt laten uitvoeren, bij minder dan 15.000km/jaar dus jaarlijks, bij meer sta je simpelweg vaker bij de garage.
Ik ga met 35.000km/jaar dus gemiddeld 2x per jaar, toen ik nog 25.000/jaar reed iedere 9 maanden.

Wanneer jouw auto OP TIJD zijn onderhoud heeft gehad moet dit gewoon garantie zijn.

6 keer onderhoud bij de officiële Kia dealer

gehad, maar schijnbaar kan de motor het niet aan als je iets meer dan 15000 per jaar rijd. 

Hij kan dus niet 20000 zonder beurt, want dan gaat je motor stuk. 

Mijn broer is nog nooit bij een garage geweest met zijn 15 jaar oude Nissan en heeft al 180,000km op de teller staan en rijd nog. 

Mag en toe een druppie olie erbij en gaan. 

Dat mag ik zeker niet verwachten bij een Kia :)

1 uur geleden zei Frankyman:

6 keer onderhoud bij de officiële Kia dealer

gehad, maar schijnbaar kan de motor het niet aan als je iets meer dan 15000 per jaar rijd. 

Hij kan dus niet 20000 zonder beurt, want dan gaat je motor stuk. 

Mijn broer is nog nooit bij een garage geweest met zijn 15 jaar oude Nissan en heeft al 180,000km op de teller staan en rijd nog. 

Mag en toe een druppie olie erbij en gaan. 

Dat mag ik zeker niet verwachten bij een Kia :)

Kijk nog even goed wat Murcielaygo hierboven zegt: De garantievoorwaarden moeten in het koopcontract staan. Als particulier sta je daar behoorlijk sterk. Staat er geen verwijzing in je koopcontract naar voorwaarden, of zijn de voorwaarden onduidelijk of nooit overhandigd, dan heb je gewoon 7 jaar garantie. Maar ik ga er vanuit dat het er wel in staat en dat je het gewoon nooit gelezen hebt. 

Overigens wel goed dat je het post, mijn broer in de UK is ook eens 7000km te laat voor een beurt geweest en kreeg ook geen garantie bij defect. Hij is toen overgestapt op Nissan....

3 uur geleden zei Frankyman:

Mooi verhaal, maar dat betekent niet dat alle Nissans zonder enig onderhoud na 15 jaar en 180.000 km nog rijden. Maar er is vast ook nog wel een Kia op de wereld van 20 jaar die 250.000 km gereden heeft zonder onderhoud en die het nog steeds doet.

Wat dat betreft is Kia dus nog beter!

Guest Warmentuuter
12 uur geleden zei Frankyman:

Daar mag een auto niet stuk van gaan. 

Een motor van een auto is mechanisch onderdeel en daar kan altijd wat stuk aan gaan al zou je de duurste Rolls Royce hebben.
Je geeft aan altijd naar de dealer te zijn geweest voor de beurtjes.
Je hebt maar 100.000km gereden en de auto is van 2012. 
Dat betekend garantie. Punt uit!
Een onderblok gaat normaal gesproken ook niet stuk en daar zou ik me ook niet druk om maken mits je het zelf niet veroorzaakt hebt. 
De Rio naar de dealer en laat die het  regelen met de importeur.
Kia staat bekent om zijn 7 jaar garantie.......... en die heeft Nissan niet :-)

Wat is nu de status ?
Dealer wil niet vervangen onder garantie ?
Vanwege die 5000km ?
Daar kan de motor niet stuk van zijn tenzij je echt verzuimd hebt olie te peilen zoals het hoort.
Ook al is het een Kia, je hebt ook een stukje eigen verantwoordelijkheid w.b. km stand, beurten, af en toe de klep open doen en de bandjes oppompen.
Ik ga er van uit dat je er met de dealer uit komt.

Wat is nu de status ?
Dealer wil niet vervangen onder garantie ?
Vanwege die 5000km ?

Dat is een overschrijding van de service-interval van meer dan 30%.
Als dit echt het geval is klinkt dat misschien l*llig, maar is de weigering terecht, ook al ben ik het ermee eens dat een auto meer dan een ton moet kunnen lopen, MITS goed onderhouden.
En dat laatste schort het hem dus aan. Door die extra kilometers kan bijv. het oliefilter verstopt zijn geraakt, met alle gevolgen van dien...

Wat is er nu gebeurd? Ik hoor alleen dat motor stuk is. Wil wel weten wat de mogelijke oorzaak is...distr. ketting problemen ofzo of olie lekkage...?

Even sterk in je schoenen staan...en niet met een kluitje in het riet laten sturen.

En Idd rechtsbijstand zag ik al voorbij komen ergens..

5000 km overschrijding moet echt geen kwaad kunnen kom op zeg.... Zeker als er nu nog voldoende olie in zit.

Ja...tenzij dat er ergens verdomd kleine lettertjes staan waar uit blijkt dat je er geen aanspraak op hebt op basis van die 5000 km overschrijding...dan is het f**king bad luck..

sorry..maarja met mijn commentaar red je het ook niet...

Sterkte...

Edited by ehombie
typ fout

Nou de kogel is door de kerk bij Kia.

7 jaar garantie is dus een wassen neus .

ik voel me zeker bij de neus genomen.

Voor de duidelijk .

de auto is elk jaar bij de Kia dealer in onderhoud geweest.

regelmatig olie gepeild en niet verzuimt om bij te vullen.

mij is nooit gemeld dat ik  5000 km te veel gereden heb en voor de tweede keer 7000km te veel in een jaar gereden heb.

Hij loopt op drie cilinders en ik denk dat de dealer niet goed gekeken heb wat het echte probleem is.

alleen bougies vervangen en bobines gewisseld.

het probleem kan ook aan de inspuiting zijn en hebben ze wel compressie gemeten om te kijken op de kleppen lekken of een zuigerveer stuk is.

de motor ratelt niet en zijn de krukaslagers dus goed( anders hoor je dit wel).

Ze spreken over een grove oversrijding van het aantal km per jaar, nou dat vind ik wel meevallen.

Ik zal mijn brief hieronder zetten en het antwoord van Kia Nederland.

een woord heb ik hierover BELAGELIJK!!!

Geachte mevrouw ........., 

Hiermee reageren wij op uw bericht. Wij betreuren het te vernemen dat u bent geconfronteerd met een defect aan uw auto. Wij kunnen ons voorstellen met welke ongemakken en gevoelens u hierdoor bent geconfronteerd.

Wij hebben naar aanleiding van uw bericht contact opgenomen met onze afdeling garantie en uw dealer Vaneman.  Wij hebben vernomen dat bij de laatste twee onderhoudsbeurten het aantal kilometers inderdaad behoorlijk was overschreden.

Volgens de garantie voorwaarden zoals beschreven in het garantie boekje is de eigenaar verantwoordelijk voor het laten uitvoeren van correct onderhoud. Dit houdt in volgens voorgeschreven onderhoudsschema. (tijdsduur en aantal kilometers)

Tijdens de aflevering van een auto nieuw en vervolgens ook na onderhoud zal een het onderhoudsschema van de betreffende auto worden weergegeven.

Omdat in dit geval het aantal kilometers fors is overschreden is het helaas niet mogelijk om een garantie aanvraag in te dienen.  Er zijn vermoedelijk wel mogelijkheden op basis van coulance. In dergelijke gevallen dient de eigenaar eerst opdracht tot stellen van een diagnose te moeten geven,  waarna de dealer kan beoordelen wat er exact aan de hand is en ook kan kijken of er al dan niet coulance kan worden verstrekt.

Wij adviseren u hierover met uw dealer in overleg te gaan.

Met vriendelijke groet / Kind regards,

Ilan Ehrhardt  

Kia Motors Nederland B.V.  Coördinator Klantenservice

De Corridor 25, 3621 ZA, Breukelen, Netherlands
P.O. Box 83, 3620 AB, Breukelen, Netherlands
 +31 346 753 800   F +31 346 753 896

Geachte Mevrouw/Heer,

Kenteken ........

Kia Rio 1.2 super pack 2012

In maart 2012 hebben wij bij Kia Amsterdam onze nieuw Kia Rio gekocht.

Het mooie aan Kia is de 7 jaar garantieperiode, vonden wij.

Ieder jaar krijgen we keurig een brief van de Kia voor onderhoud, en ieder jaar gaat hij keurig naar de garage voor zijn onderhoudsbeurt, zodat wij aanspraak kunnen blijven maken op de garantie.

Nu zijn we 6 jaar verder. Een jaar of 3 geleden begon een deurrubber te scheuren. Volgens ons een garantieprobleem. Dat kan en mag niet zo snel stuk gaan. Maar helaas, dit viel niet onder de garantie, het was een gebruiksprobleem. 

Daarna kregen we een probleem met een remklauw, die helemaal vast zat. Het gevolg was, dat de remblokken ook helemaal weggesleten waren. Volgens ons ook een garantieprobleem. Maar ook hier werden we afscheept, omdat het een gebruiksprobleem zou zijn.

Terwijl dit een bekend probleem is bij de Kia, zo lazen we op het Kia club forum.

Ook ieder jaar dat we terugkomen voor onderhoud geven wij aan dat de koppeling van de auto niet naar behoren werkt. Maar steeds weer krijgen we te horen dat er niets mis is met de koppeling. En omdat de auto aan de milieueisen moet voldoen is de motor afgeknepen en daarom moeten we met een slippende koppeling optrekken. De koppeling wordt dan weer een beetje bijgesteld en daar moeten we het dan maar mee doen. Maar we blijven problemen houden met koppelen, de auto slaat snel af en zeker bij het achteruitrijden met inparkeren. We hebben een verkoper van de Kia gesproken, en die vertelde dat dit wel een bekend probleem is van de Kia Rio. Hij was trouwens de eerste die het eerlijk toegaf.

En nu, 6 jaar na aanschaf van onze auto, hebben we een veel groter probleem. De motor liep op 3 cilinders. Omdat hij toch voor onderhoud moest, meteen maar een afspraak gemaakt voor onderhoud en het probleem oplossen. Bij het maken van de telefonisch afspraak meteen aangegeven wat het probleem was. Zelfs de telefoniste concludeerde, na uitleg van het probleem, dat de auto op 3 cilinders liep. De auto zaterdag naar de garage gebracht, en nogmaals uitgebreid uitleg gegeven wat het probleem was met de auto.

Maandag 15 januari zou onderhoud uitgevoerd worden en een diagnose gesteld. Deze maandag telefonisch contact gehad. We hebben uitvoerig gesproken over het vervangen van de bougies. Wellicht was dit de reden dat de auto zo slecht liep. Blijft dit ook een raar verhaald, want bougies zouden 60.000 kilometer mee kunnen gaan. Die van ons hadden 45.000 kilometer gelopen. Eigenlijk konden ze nog wel even mee. Bougies kosten € 28,00 per stuk, er gaan er 4 in. Is € 112,00 materiaal. Bougies vervangen kost bij jullie € 160,00!!! Dat is een hoop geld, voor even een schroefje losdraaien, oude bougies er uit, nieuwe bougies er in. Kan je dat dus beter zelf doen, is een stuk goedkoper.

Maar wat moet je anders, als hiermee misschien het probleem opgelost wordt.

Dinsdag zou het probleem opgelost worden. Omdat ik dinsdag maar niets hoorde, zelf maar even gebeld.

Ik kreeg te horen dat de auto klaar was, er was een stukje gereden met de auto, maar ze hadden geen probleem kunnen ontdekken. Wij voelen ons niet echt serieus genomen. We hebben meerdere keren duidelijk uitgelegd dat er een probleem was, en wat onze bevindingen waren. Maar daar is schijnbaar dus niet naar geluisterd.

Nogmaals uitgelegd wat het probleem was. Thijs zei dat hij zelf ook nog even een rondje ging rijden met de auto. Om half 4 kreeg ik een telefoontje terug, ze begrepen nu dan toch wat het probleem was en moesten gaan onderzoeken wat er aan de hand was. Dan is het al dinsdagmiddag, ben je al 2 dagen je auto kwijt, maar het probleem moet nog uitgezocht worden.

Wel zo vriendelijk dat donderdag dan wel een tijdelijke leenauto konden ophalen. Een Fiat Panda. Niet echt een gelijkwaardige auto. Maar goed, we hadden weer vervoer.

Woensdag werden we gebeld door Marcel. Het was een groter probleem aan onze motor, maar hij had pas 25 januari tijd om er naar te kijken. Gelukkig mochten we wel gratis gebruik blijven maken van de leenauto.

Maandag 22 januari werden we gebeld door Marcel. Er was een serieus probleem geconstateerd aan de motor en de onderbak moet vervangen worden. (en de monteur kon tijdens het eerste proefritje geen probleem ontdekken????????) We kregen ook meteen te horen dat de garantieafdeling al meteen had aangegeven dat dit niet onder de garantie valt. Kosten werden geschat op minimaal

€ 2000,00, naast de kosten voor het onderhoud van ruim € 600,00. De reden dat het niet onder de garantie valt is dat we teveel kilometers hadden gereden tussen de jaarlijkse onderhoudsbeurten.

En dit was al het tweede jaar dat we teveel kilometers hadden gereden.

Wij waren totaal niet op de hoogte dat de garantieregeling alleen geldt als je ieder jaar, of met 15.000 kilometer een onderhoudsbeurt doet.

Ieder jaar, nadat we bericht kregen van de Kia is de auto naar de garage geweest voor een dure onderhoudsbeurt. En het had ook wel zo fijn geweest, als we, de eerste keer dat we een kilometeroverschrijding hadden, geïnformeerd zouden zijn, dat we op moesten letten, omdat anders de garantieregeling zou vervallen. Nu staan we voor een voldongen feit en moeten we gigantische kosten betalen voor een auto van nog maar 6 jaar oud, waarvan de motor nu al stuk is. Wat is dit voor een kwaliteit. Een motor moet toch wel langer mee kunnen gaan dan 6 jaar. We zijn ontzettend teleurgesteld, ten eerste om de kwaliteit van de auto, ten tweede hoe de garantieregeling werkt en ten derde hoe jullie met jullie klanten omgaan.

We voelen ons niet serieus genomen en diep teleurgesteld dat die prachtige slogan van Kia met hun 7 jaar garantie gewoon een wassen neus blijkt te zijn.  Er wordt van alles gedaan om er maar voor te zorgen dat  je geen recht hebt op de garantieregeling. En dat voor een auto die de 6 jaar dus niet eens haalt.

Wij zien graag zo snel mogelijk een reactie van u over bovenstaande.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

mij is nooit gemeld dat ik  5000 km te veel gereden heb en voor de tweede keer 7000km te veel in een jaar gereden heb.

En hier ga je dus nat omdat dat uitdrukkelijk in het onderhouds- en instructieboekje staat.
Ik zou exact willen weten wat er nou werkelijk stuk is, waarom en wat de reparatie zou kosten en heel erg inzetten op die coulance.
Zomaar roepen dat de onderbak vervangen moet worden is te makkelijk.
Hou ons op de hoogte !

Nou de kogel is door de kerk bij Kia.

7 jaar garantie is dus een wassen neus .

ik voel me zeker bij de neus genomen.

Voor de duidelijk .

de auto is elk jaar bij de Kia dealer in onderhoud geweest.

regelmatig olie gepeild en niet verzuimt om bij te vullen.

Hij loopt op drie cilinders en ik denk dat de dealer niet goed gekeken heb wat het echte probleem is.

alleen bougies vervangen en bobines gewisseld.

het probleem kan ook aan de inspuiting zijn en hebben ze wel compressie gemeten om te kijken op de kleppen lekken of een zuigerveer stuk is.

de motor ratelt niet en zijn de krukaslagers dus goed( anders hoor je dit wel).

Ze spreken over een grove oversrijding van het aantal km per jaar, nou dat vind ik wel meevallen.

Ik zal mijn brief hieronder zetten en het antwoord van Kia Nederland.

een woord heb ik hierover BELAGELIJK!!!

Jammer dat dit zo loopt. Garantie is natuurlijk geen wassen neus, maar juist een belangrijk criterium voor aanschaf. Nu ik zie wat voor kosten je moet maken om een onderdeel dat eigenlijk niet kapot kan te vervangen, zou ik dit zeker even bij een jurist neerleggen. 

De cilinderkop is eraf gehaald en zo konden ze zien dat er grote groeven in de cilindewand zitten,

coulance houd in dat ik nog steeds een heel groot gedeelte van de totale som moet betalen. Ongeveer 3 a 4000 euro

ik heb nu een compleet blok met bak en startmotor en dynamo regelrecht uit een schade auto met 32500 op de teller voor 500 euro gekocht en die ga ik er in zetten en dan de auto verkopen.

dan ben ik voor 1000 klaar

Ik zou er een jurist op zetten. "Coulance" is een woord dat veel autobedrijven/importeurs gebruiken maar het is doorgaans de grootste onzin!

Coulance is als je ergens geen recht op hebt en de andere je uit medelijden of commerciele overweging toch wil helpen. Negen van de tien keer heb je echter wel recht maar weet je dat niet en laten mensen zich zo in de luren leggen. Bij het woord "coulance" gaan bij mij in ieder geval de haren overeind staan. Ik zou me niet zomaar laten naaien voor 4000,- Euri's. Je hebt recht op garantie en de dealer moet bewijzen dat de schade door jouw schuld is ontstaan (en dat is voor de dealer bepaald niet eenvoudig). Het is NIET zo dat jij moet bewijzen dat je er geen schuld aan hebt.

Je kunt er eerst met een technisch expert over praten (eventueel via ANWB, Consumentenbond) wat de oorzaak kan zijn van die groeven. Verder kun je in de jurisprudentie gaan zoeken naar vergelijkbare gevallen. Die zullen er genoeg zijn en dat kun je dan gebruiken om de dealer onder druk te zetten om het probleem onder garantie op te lossen.

Het is dus niet elk jaar of 15000 km. Maar minimaal  elk per jaar waarbij de maximale 15000 km niet mag worden overschreden!

Dus kan het voorkomen dat je binnen een jaar vaker een onderhoud moet laten plegen.

Wel vind ik het van KIA erg flauw dat ze zo met de garantieregels omgaat!

Tja, nu komt de aap uit de mouw; je hebt al een keer 5.000 overschrijding gehad en nu 7.000km te veel. Samen 12.000km, ofwel bijna 1 volledige onderhoudscyclus overgeslagen.
Je zult het er wel niet mee eens zijn, maar IMHO staat Kia in haar recht; je hebt niet voldaan aan de voorwaarden voor garantie.
Dat de dealer je er bij de eerste overschrijding niet op heeft gewezen is niet netjes, maar je hebt zelf ook nog een verantwoordelijkheid je te (laten) informeren...
Kijk jij nooit op het kaartje wanneer de volgende beurt plaats moet vinden? Daarop staan een datum EN een kilometerstand!

Groeven in een cilinderwand komen niet vanzelf maar misschien heeft een monteur zijn bril in één van de cilinders laten vallen bij het vervangen van de bougies :wink:

Een ruilblokje ( 500 eu is wel erg goedkoop) er in laten zetten is een creatieve oplossing .
De opbrengst bij verkoop zal met zo'n knutselauto wat tegenvallen.

Ik zou er met de dealer uitproberen te komen en anders een second opinion bij een andere dealer vragen.