Jump to content

Garantie is een wassen neus!

Frankyman
 Share

Recommended Posts

Guest Warmentuuter
1 uur geleden zei chippie777:

Een vervelend verhaal. Mijn dealer heeft mij heel uitdrukkelijk gewezen op de garantievoorwaarden: 1 x per jaar of bij 15000 km. Wat het eerst komt is waar je je aan moet houden. Hij gaf aan dat Kia hier heel strikt in is. Geen km of dag er over. Maar goed dat helpt de TS niet (meer). 

Je weet eerlijk gezegd al een jaar lang of 15000 km wanneer de auto voor een beurt moet toch. 
De tegenwoordige boordcomputers geven al in de teller ruim van te voren aan wanneer je heen moet.
Wil niet zeggen dat je meteen in de stress hoeft te schieten als je veertien dagen later of er tweehonderd kilometer er overheen bent. 
Het verhaal hier gaat over een flink wat meer kilometers.
Mijn ervaring met reparaties onder garantie zijn heel goed te noemen en er werd geen probleem gemaakt dat ik een paar weken later was dan gepland. 
Hangt misschien ook wel een beetje van je dealer af.

Het niet tijdig laten uitvoeren van goed onderhoud is niet goed en ben daar zelf ook nauwkeurig in. Maar dat wil niet zeggen dat je dan al je rechten verspeelt. Dat het probleem niet door het iet tijdig laten uitvoeren van het onderhoud kan zijn veroorzaakt spreek ik ook niet tegen, maar ik weet dat niet. Het kan, zeker, maar hoeft niet.

Ik keur het niet laten uitvoeren van onderhoud niet goed, maar heb in mijn bijdrage aan willen geven dat je dan toch nog rechten hebt. Echter het blijft natuurlijk altijd een eigen keuze of je de juridische kant op wilt en het wil aanvechten of dat je het zo wilt laten en het zelf wel oplost.

De titel van dit draadje is “Garantie is een wassen neus!” en daar ben ik het absoluut niet mee eens! Als je je door een dealer gemakkelijk laat afwimpelen is ook dat je eigen keuze. Maar dan heeft het geen pas om over de garantie te klagen, wel over het gedrag van je dealer. Ik ben wel tevreden over de garantie van Kia en mijn Kia dealer en ook het draadje op dit forum over de ervaringen met de KIW die ik het gepost zijn zeer positief.

Ik blijf dus Kia-fan!

• Like 4

Derek:

Volgens mij blijven de volgende vragen over:

Is 7000 km te laat een beurt laten geven een vorm van gebrekkig onderhoud en mag de fabrikant de aanspraak op garantie dan afwijzen?

Is het defect een gevolg van de te lange onderhoudsintervallen?

Is ,gelet op bovenstaande, de coulance die aangeboden wordt voldoende, of mag TS meer verwachten?

20 uur geleden zei HansG:

Derek:

Volgens mij blijven de volgende vragen over:

Is 7000 km te laat een beurt laten geven een vorm van gebrekkig onderhoud en mag de fabrikant de aanspraak op garantie dan afwijzen?

Is het defect een gevolg van de te lange onderhoudsintervallen?

Is ,gelet op bovenstaande, de coulance die aangeboden wordt voldoende, of mag TS meer verwachten?

Als de dealer kan bewijzen, zo niet aannemelijk kan maken dat het defect is ontstaan door het te laat uitvoeren van het onderhoud dan kan de dealer de aanspraak op garantie inderdaad afwijzen.

Als de dealer dat kan, dan heb je geen enkel recht op garantie en is alles wat de dealer aanbied meegenomen.

Ik snap nu wel dat ik mij aan die 15000 km moet houden.

maar dat wist ik niet en ging er vanuit dat de auto elk jaar onderhoud nodig had.

lees jullie het boekje van je televisie of stereo wel eens door.

ik niet en dat had ik misschien wel moeten doen dan had ik geweten dat die 15000 km ook zo erg belangrijk is.

waarom ik het een wassen neus vind kan je ook lezen in de mail die ik naar Kia Nederland heb gestuurd en staat vrij boven aan het draadje.en dan bedoel ik de vastgelopen achter remklauw waar ik de reparatie moest betalen en de deurrubber die versleten is en waar ik ook een garantie claim ingedient had en natuurlijk is afgewezen terwijl het vast lopen probleem met de remklauw bekent is.

en dan de lak die al naar twee weken weg gesmolten is van vogelpoep die er maximaal twee uur op heb gezet.

het antwoord was dat ik de poep meteen had moeten verwijderen.

ik heb verschillende merken in mijn leven gehad maar dat de lak zo snel oplost heb ik nog nooit meegemaakt.

en nu de motor.

vind je het vreemd dat ik weinig vertrouwen meer heb in Kia?.

Ik vind het wel raar dat de importeur geen ontvankelijk experts in dienst hebben en zo maar klakkeloos het advies van 1 persoon bij een dealer overneemt.

als hij met een verkeerde been uit bed is gestapt en jou hoofd niet aanstaat ben je gewoon de sjaak.

Net zoals een politieman, je vind altijd wel iets om een bekeuring te krijgen, oftewel garantie af te wijzen.

ik zie inderdaad ook goed dingen op het forum maar er zijn toch ook dingen die naar mijn mening niet goed gaan en dat wil ik alleen maar delen.

maar als jullie dit niet appriceren, dan haal ik het bericht wel weg hoor.

Wat betreft de lak: dat is een vervelende. Heeft te maken met lak op waterbasis. Ik heb ook twee jaar rondgereden met een plek op mijn Honda. Zelfde euvel. Niets aan te doen. Vogelpoep is wat dat betreft een verschrikking voor de huidige autolak. 

Guest Warmentuuter

@Frankyman, Die laatste zin had van mijn niet nodig geweest want een ieder mag zijn mening hebben. 
Wat me wel opvalt is dat je ieder jaar naar de dealer bent gegaan voor onderhoud.
Alleen de laatste keren ben je qua kilometers er (flink) overheen gegaan.
Dan is voor mij een vraag waarom reageert je dealer niet met een opmerking van let er op de beurten horen om de 15000 km te zijn en niet bij bijvoorbeeld 20000 km.
Dat zou je hem eens kunnen vragen waarom hij je niet heeft gewaarschuwd dat je garantie in gevaar komt.
Aan de andere kan is het vreemd want waarom zou de dealer je het niet vertellen want het is in zijn nadeel omdat je beurten uitstelt.
Of heeft de dealer het wel gezegd maar je dacht van ik ga al 1 keer per jaar.
Tja, dan is het zuur dat dit je overkomt.
Mijn ervaring wat de garantie aangaat zijn goed te noemen. 
Je hebt naar zeggen onwetend de grens op gezocht en zou ik bij je dealer neerleggen.

Hieruit blijkt dat het heel veel afhangt van de dealer. Een goede dealer zou het nooit zover laten komen en ook altijd voor zijn klant gaan. Dan hoeft het niet zover te komen. Ik heb gelukkig zo een dealer!

Daarnaast blijf ik aangeven dat er steken zijn laten vallen en zowel de dealer als KiaNL in dit geval juridisch aangepakt kunnen worden. Maar dan moet je als klant dat gevecht natuurlijk wel aan willen en kunnen gaan. Meestal is een simpele eerste duidingsbrief naar de dealer al voldoende.

18 minuten geleden zei CJAvHam:

Kia Nederland aan schrijven en probleem voor leggen en aangeven dat je er met de dealer niet uit komt

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dat kan, maar ik zou de brief altijd naar de dealer sturen. Die is de verkopende partij met wie je een (verkoop)contract heb gesloten en daarmee de aansprakelijke. Kia Nederland kun je juridisch niet direct aanpakken (zij hebben immer geen overeenkomst met je en zijn dan ook geen partij) en dat weten ze! Kia zal het ook zeker direct weer afschuiven naar de dealer.

Bij Kia Nederland bestaat ook nog een afdeling after sales deze nemen alle klachten in behandeling en als blijkt dat een dealer zich niet houd aan de voorwaarden van Kia dan kan het zelfs zo zijn dat hij dealer af is maar vaak komen ze wel uit en word er een midden weg gevonden waar de klant zich ink andere vinden

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

@Warmentuuter

de dealer heeft mij nooit iets gemeld dat ik meer dan 15000 km had gereden en dat eventueel de garantie in geding komt.

want waarom zou ik voor een paar tientjes mijn garantie ondermijnen? Als ik het had geweten had ik zeker extra beurten per jaar gedaan, oftewel per 15000km.

ik ben zelf met nog een ontvankelijke monteur nog even wezen kijken naar de cilinders en ik kan niets ontdekken , geen krasje.

ze zie er zelfs bijna “nieuw”uit.

dus ik trek de diagnose van derde monteur die bij de die kiadealer werkt stelling in twijfel.en daarom denk ik er toch erg sterk over om een dekra keuring aan te vragen en met rechtsbijstand de dealer aansprakelijk stellen dat ze een verkeerde diagnose hebben gesteld en waarom ik nu met hele grote kosten zit.

ik denk namelijk dat er een bobine stuk is omdat ik zag dat er eentje een bruine kleur heb aan de binnenkant van de bougie stekker.

die andere drie waren zagen er netjes uit. dit is maar een bevinding van mij zelf en ik ben natuurlijk niet een expert.

Ik ga toch even vragen aan de dealer,

waarom is er eerst een beurt uitgevoerd en heb de monteur niets gemerkt met een proefrit terwijl ik toch heb aangegeven dat de motor op drie cilinders loopt als de motor kracht moet leveren.

waarom moest ik er extra op aandringen op een proefrit nadat de receptionist gemeld had dat de auto klaar was met de beurt en dat ik de auto op kon halen.

Dat er aan het eind van de tweede dag eindelijk werd gemeld, O nu hebben we gezien wat er mis is met de auto en we hebben pas tijd na een week om verder te onderzoeken.

waarom is meteen de cilinderkop gedemonteerd van het motorblok.

waarom is er niet eerst gekeken met een camerasysteem die hiervoor in de handel is 

waarom is er niet aan mij gemeld wat zij gingen doen en melden dat er kosten aan zijn als ze verder gaan onderzoeken.

aan diegene die zeggen waarom je niet aan Kia nl het probleem heb voorgelegd zou ik willen vragen om het draadje te lezen.

wel wil ik iedereen bedanken voor het meedenken maar het wordt vervolgd -;)

het wordt vervolgd

Op 7-2-2018 om 20:35 zei Frankyman:

waarom ik het een wassen neus vind kan je ook lezen in de mail die ik naar Kia Nederland heb gestuurd en staat vrij boven aan het draadje.en dan bedoel ik de vastgelopen achter remklauw waar ik de reparatie moest betalen en de deurrubber die versleten is en waar ik ook een garantie claim ingedient had en natuurlijk is afgewezen terwijl het vast lopen probleem met de remklauw bekent is.

Vreemd. Mijn vastzittende remklauw werd onder garantie gemaakt. Ik werd zelfs met een taxi van mijn werk opgehaald om zo bij mijn garage te komen.

• Thanks 1

7 uur geleden zei Goldy:

Vreemd. Mijn vastzittende remklauw werd onder garantie gemaakt. Ik werd zelfs met een taxi van mijn werk opgehaald om zo bij mijn garage te komen.

De ene dealer is de andere niet. Dat blijkt. Maar er zijn ook goede!

Op 8-2-2018 om 12:00 zei CJAvHam:

Bij Kia Nederland bestaat ook nog een afdeling after sales deze nemen alle klachten in behandeling en als blijkt dat een dealer zich niet houd aan de voorwaarden van Kia dan kan het zelfs zo zijn dat hij dealer af is maar vaak komen ze wel uit en word er een midden weg gevonden waar de klant zich ink andere vinden

Jammer dat deze (commerciele!) afdeling niet kijkt naar klachten van gebruikers aan hunzelf.......

• 2 weeks later...

Ik heb nu de nieuwe motor die ook op marktplaats voor 500 euro gekocht er in gebouwd.

man wat een verschil met die oude motor.

de koppeling gaat heerlijk en zoals het moet  zonder stoten en trillen en aan het eind aangrijpen.( al verschillende keren aangegeven bij de garage maar die vond het normaal)

Ik kan s’morgens gewoon de versnelling in 1keer in zijn achteruit zetten zonder te klutsen.(is mij nog nooit gelukt)

ik kan zonder veel gas geven gewoon weg rijden.( heb ik nog nooit gekund).

ook bij het stoplicht kan ik normaal wegrijden zonder eerst veel gas te geven en met een slippende koppeling optrekken.

de motor loopt zo soepel en stil dat ik niet eens hoor of hij wel loopt.

Ik heb bedacht om het zo te laten en er geen werk van te maken.

ik heb er geen zin meer in om er enige energie erin te stoppen.

ik ga over twee weken met vakantie en dan laat ik het los.

mij zie je niet meer bij een Kia dealer ( die gaan geen stuiver meer aan mij verdienen).

hierbij sluit ik dit item.