Jump to content

Trekhaak

Joepie
 Share

Recommended Posts

Hallo Niro-rijders,

Pas een nieuwe Niro met een afneembare trekhaak, merk denk ik GDW  ??  Er staat Kia op, maar die maakt geen trekhaken.

Ik heb er gisteren de kogel op gezet of beter gezegd, aangehangen.

De kogel moet er van onderuit ingestoken worden, waardoor deze vergrendeld wordt. Dan met het handbediende wieltje, zal ik maar zeggen, deze nog vast draaien, want anders blijft hij wel hangen, maar zit los.

Dat vastdraaien lijkt mij ook niet stabiel, als er b.v. een fietsdrager op hangt.

Wie heeft hier ervaring mee? , blijft die kogel wel goed vast zitten ?  Of trilt dat handbediende wieltje los (ser).

In ieder geval, het komt zeker niet stabiel over en of het ook echt goed vastzit ????????

Verder kan ik er zo te zien, niets meer aan doen om het stevig vast te zetten.

Alvast bedankt voor Uw reacties.

m.vr.gr. Joep 

Dag Joep, dat wieltje moet je gedraaid houden terwijl je de trekhaak plaatst. Als hij dan goed zit schiet hij op zn plaats en zie je een groen vlak. Heb er zelf ook behoorlijk mee zitten pielen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Waar Dropje naar verwijst lijkt logisch, maar is volgens mij toch een ander topic, namelijk over de trekhaken van GDW, Brink en Bosal die met passtukken werken omdat de trekhaak niet tussen de chassisbalken past. Hierdoor zwabbert de trekhaak icm. een fietsendrager. Joepie heeft zo te lezen de goede trekhaak die alleen om een juiste bevestiging vraagt.  Als ik het mis heb hoor ik het wel.

Als de schacht van de trekhaak (dat gedeelte dat je in de houder steekt) vierkant is dan is het waarschijnlijk een GDW wiebeltrakhaak. Deze heeft een blauwe knop (jij noemt het "wieltje".

Als deze schacht rond is dan heb je een de enige echte originele goede Kia-Mobis trekhaak. Deze trekhaak wordt gefabriceerd door Hyunday. Deze heeft een zwarte knop.

Maar zit er geen handleiding bij de trekhaak? Mijn dealer doet dat er altijd bij en daarop kun je ook het merk zien.

Mobis:20180209_131724.jpg.09eab021164927b4975ebcf8385e1690.jpg 

Ik heb gelukkig dezelfde trekhaak als jij Derrek, ook al staat in de handleiding van mij geen merk genoemd. Op de handleiding staat alleen 3KS en gaat alleen over de montage van de afneembare kogel, niet de trekhaak zelf. Overigens zegt het dopje ook niks. Mijn vorige, foute, trekhaak was van GDW met een dopje van Bosal...

De knop kun/moet je voor je de haak monteert eerst iets uittrekken en iets draaien. Dan blijft de knop zo staan en gaan de kogeltjes in de schacht naar binnen. Daarna kun je de haak zo in de schacht steken en klikt deze vanzelf muurvast. Je hoeft de knop dus niet vast te houden bij het insteken. Klusje van een paar seconden bij de Mobis.

Wel zou ik, als je de haak niet gebruikt, altijd het (zwarte) beschermkapje voor de schacht gebruiken. Dit is om vuil tegen te houden. De schacht en de pen zijn konisch en daarom komt de haak zo vast te zitten. Maar als er vuil in de schacht zit dan kan dit minder worden.

2 uur geleden zei Olaf de Niro:

Waar Dropje naar verwijst lijkt logisch, maar is volgens mij toch een ander topic, namelijk over de trekhaken van GDW, Brink en Bosal die met passtukken werken omdat de trekhaak niet tussen de chassisbalken past. Hierdoor zwabbert de trekhaak icm. een fietsendrager. Joepie heeft zo te lezen de goede trekhaak die alleen om een juiste bevestiging vraagt.  Als ik het mis heb hoor ik het wel.

Hij denkt zelf dat het een GDW is.....

Op 9-2-2018 om 15:00 zei dropje:

Hij denkt zelf dat het een GDW is.....

Meteen terug naar de dealer en een echte trekhaak eisen voor dat geld!

Hallo Derrek en de anderen,

Ik heb , zoals ik nu uit jullie verhaal lees en de foto van Derrek zie, een Mobis trekhaak, die dus niet naar achter kantelt, zoals enkele anderen. Daar ben ik al blij om. Echter de bevestiging met dat "wieltje" vind ik iets minder.

Ik heb er onder gelegen en zag inderdaad geen pasplaten aan de zijkant van de trekhaak zelf.

Ik heb er een heel eenvoudige handleiding bij die alleen vermeld hoe je de haak op zich bevestigt. Nergens geen merk o.d.  Aangezien deze trekhaak al voor gemonteerd was bij deze auto, ging ik er vanuit de het wel eens een "slechte" GDW haak kon zijn.   De auto is nl. een Dynamic Line Travel Connect; hierbij zit de trekhaak al voor gemonteerd,   hetgeen overigens de verkoper zelf niets eens wist.  Dat was wel een minpunt, want je mag er toch vanuit gaan dat een verkoper weet wat hij verkoopt.  Hier dus niet kennelijk.

Dank voor jullie reacties.

m.vr.gr. Joep.

• 1 month later...

Na een hele hoop geduld, is er eindelijk een vervangende trekhaak voor de wiebelbrink gemonteerd. Het lijkt erop dat het inderdaad de Kia-Mobis haak is, maar op de summiere documentatie staat net als bij Olaf alleen 3ks.
Tussendoor is nog wel geprobeerd met hulpstukken van Brink om de trekhaak stabieler te krijgen, maar de hulpstukken waren op een verkeerde maat geleverd. Dus weer voor niks naar de garage gereden. Daarna werd besloten dat er een originele en afneembare Kia trekhaak besteld werd, omdat dit de enige betrouwbare haak zou zijn.

De dealer baalde overigens ook over de non-communicatie van de importeur, en heeft mijn klacht van begin af aan serieus genomen.

Snel kijken of de fietsen inderdaad stabiel(er) achterop de auto hangen...

Inmiddels gezien dat het de ronde (Mobis) uitvoering is.
Ook mag ik tenslotte opmerken dat de dealer Autohaag Zeeuw nooit over een bijbetaling o.i.d. heeft gesproken.

Edited by ReneM

18 uur geleden zei ReneM:

Na een hele hoop geduld, is er eindelijk een vervangende trekhaak voor de wiebelbrink gemonteerd. Het lijkt erop dat het inderdaad de Kia-Mobis haak is, maar op de summiere documentatie staat net als bij Olaf alleen 3ks.
Tussendoor is nog wel geprobeerd met hulpstukken van Brink om de trekhaak stabieler te krijgen, maar de hulpstukken waren op een verkeerde maat geleverd. Dus weer voor niks naar de garage gereden. Daarna werd besloten dat er een originele en afneembare Kia trekhaak besteld werd, omdat dit de enige betrouwbare haak zou zijn.

De dealer baalde overigens ook over de non-communicatie van de importeur, en heeft mijn klacht van begin af aan serieus genomen.

Snel kijken of de fietsen inderdaad stabiel(er) achterop de auto hangen...

Inmiddels gezien dat het de ronde (Mobis) uitvoering is.
Ook mag ik tenslotte opmerken dat de dealer Autohaag Zeeuw nooit over een bijbetaling o.i.d. heeft gesproken.

Ik heb inmiddels meerdere malen met de  fietsendrager op de mobis-trekhaak gereden en ik heb totaal geen last meer van gewiebel. De "kogel" is ook zeer eenvoudig te plaatsen en af te nemen zoals Derrek al aangaf, als je maar weet hoe het moet. Welkom bij de mobisclub  :-) Goede service van je dealer.

Vandaag maar een mailtje gestuurd naar de dealer, wanneer de Bosal vaste trekhaak vervangen gaat worden, hieronder de reactie van de dealer:

Na uw mail heb ik Kia gebeld voor de vaste trekhaak. Deze zijn inmiddels geproduceerd. Echter heb ik nog geen levertijd. Zodra ik de trekhaak binnen heb neem ik contact met u op om een afspraak in te plannen.

Dit bericht doorgestuurd naar mijn advocaat, ik vind het te lang duren, ik wacht zijn reactie af.

Guest Nirofan

Afgelopen week ook bij mij de GDW vervangen door de Mobis.  Alle lof voor mijn "Platina Kia dealer 2018". Dit hebben ze netjes en gratis voor mij opgelost. Top!. Heb de fietsdrager en aanhanger er inmiddels aan gehad en is een hele verbetering.  Dat de Mobis  zou best als vaste uitvoering  gemaakt kunnen worden want hij komt absoluut niet voor de nummerplaat.  Bovenkant kogel tot wegdek is 42cm dus voldoende hoogte voor groot aanhanger/caravan neuswiel.  Voor mij een voordeel want afneembare haak gaat er toch nooit af.

Case closed!

Trekhaak nieuw2.JPG

Trekhaak nieuw.JPG

Blij om te horen dat de kogel niet direct voor de nummerplaat zit.
Als je hem laat zitten wel eens per jaar de kogel eraf halen en de boel goed inspuiten met WD40.
Anders loop je het risico dat kogel er nooit meer af wil na een tijd.