Jump to content

Terugval in toeren, electrisch probleem?

Xinix
 Share

Recommended Posts

First things first; het start-stop systeem heeft het precies 1 dag gedaan nadat door de dealer de accu volledig volgeladen was, daarna nooit meer.

Het viel me  al een tijdje op dat bij het uitrijden naar bijvoorbeeld een stoplicht, de toerenteller soms terugvalt tot bijna 0. De auto schokt dan ook of als de motor af wilt slaan. (wat waarschijnlijk ook zo is).

Dit is niet altijd, en had nog geen manier gevonden om het te kunnen triggeren. Tot gisteren: als de motor stationair draait en ik druk dan de knopjes van de raambediening omhoog, vallen de toeren zo snel terug dat de motor bijna afslaat. Hij weet zich nog net te redden.

Nu vraag ik me af of er ergens een storing in het electrisch systeem zou zitten. Gezien de start-stop die het niet doet (bij de vorige Picanto nooit geen last mee gehad, werkte prima dus ligt niet aan rijstijl) en het bijna uitvallen van de motor. Daarbij in aanmerking nemende dat ik echt mijn best moet doen om 1 op 16 te halen t.o.v. de 1 op 18 tot 20 bij de vorige.

Als ik op de snelweg boven de 90 ga rijden haal ik de 1 op 15 niet eens, absoluut diepterecord is 1 op 13! Ik schakel vroeg door, rij nagenoeg altijd op de cruise control dus zou toch weer makkelijk 1 op 18 verwachten.

Zou een mede Picanto rijder eens kunnen uitproberen wat het toerental doet bij stationair draaiende motor en dan de ramen bedienen?

First things first; het start-stop systeem heeft het precies 1 dag gedaan nadat door de dealer de accu volledig volgeladen was, daarna nooit meer.

Start Stop systeem is ook afhankelijk van de instellingen van je kachel/ aanjager standen........

Lees maar eens in instructieboekje.

Overige zaken, had ik niet bij mn Picanto2

Klopt, ik ken de beperkingen/voorwaarden van het start-stop systeem.

Onze vorige Picanto had het ook, daar hadden we geen problemen ermee (ook Climate Control etc.

Vandaar gezien de terugval in toeren denk ik dat er misschien wel een sluiting zou kunnen zitten in de AGM accu.

• 2 weeks later...
Op ‎23‎-‎2‎-‎2018 om 09:04 zei Xinix:

Zou een mede Picanto rijder eens kunnen uitproberen wat het toerental doet bij stationair draaiende motor en dan de ramen bedienen?

Niemand?

Bij mij gaat het toerental iets omhoog bij gebruik van grote elektrische gebruikers.
Logisch, want er zit een meet-shunt in de massaklem vd accu, om het stroomverbruik te monitoren...

Is wel een Picanto TA, MY2011

Bij mijn vorige Picanto Businessline Navigator uit december 2014 gingen ook altijd de toeren naar beneden als ik de ramen bediende. Van stationair 800 of 900 toeren (weet het niet precies meer) terug naar onder de 200 toeren.

Buiten dit verder nooit last gehad van terugvallende toeren.