Twijfels, wel of geen Niro kopen....
1 1

47 berichten in dit topic

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei gjcvro:

Ik heb ook getwijfeld tussen v60 en niro, maar  ik kwam op een verschil van ruim 100 € per maand. Dat maakte de keuze wel makkelijker.

Dat klopt. Als ik niet het caravanverhaal had dan ging ik meteen voor de Niro.   :wink:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 uur geleden zei Nokia ;-):

Wellicht is een kleinere caravan een goede overweging :wink:

Naamloos.jpg.3b26ad2f40e0685fb2c3fe9e1fe631c5.jpg

Hahahaha, dank je wel voor je bijdrage.  :dup:

Tja, jij denkt dus dat de Niro aan gort gaat op termijn.  Kleine caravan hebben we al, (Eriba Troll) het kreng is alleen zo zwaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 15 maart 2018 om 08:55 zei Nokia ;-):

NoKiaNero schreef: "Inmiddels driemaal in een Niro (Executiveline) gereden, absoluut een heerlijke auto. Tevens hebben we in een 2,5 jaar oude Volvo V70 proefgereden."
Hij gaat zijn auto gebruiken om jaarlijks 4000 km met een 1300 kg wegende caravan te rijden.
De Niro is een comfortabele zuinige auto, die maximaal 1300 kg mag trekken.
De Volvo is een comfortabele minder zuinige auto die  1600 kg mag trekken, én daarvoor met z'n 190 pk en 240 Nm koppel veel betere capaciteiten heeft.
De aanschafprijzen zijn ongeveer gelijk, de brandstofkosten over 20.000 km per jaar zal voor de Volvo ongeveer € 500,00 meer zijn.
Als trekauto steekt de tweedehandse V70 met kop en schouders boven de Niro uit die bij een lege accu maar 105 pk en 147 Nm koppel heeft.

Een Niro met 105 pk en 147 Nm koppel trek je in een paar jaar motorisch finaal aan gort wanneer je jaarlijks 4000 km  een te forse sleurhut rondsleept.
En dat geldt voor elke te kleine auto, dan wel een te grote caravan.

Wellicht is een kleinere caravan een goede overweging :wink:

Naamloos.jpg.3b26ad2f40e0685fb2c3fe9e1fe631c5.jpg

Ik kijk hier toch wat anders tegen aan. Normaal heeft de Niro steeds een elektromotor ter beschikking en in totaal 141 PK en 265 NM.

Vooral dat laatste is belangrijk. Uit de test en alle reacties van caravanbezitters tot nu toe blijkt de Niro het wel aan te kunnen. elektriciteit is eigenlijk altijd wel aanwezig.  Het is een uitzondering dat de Niro zonder zit. Het grootste deel van de kilometers zal de Niro de twee motoren beschikbaar hebben. Ja het is een klasse kleiner dan de Volvo maar dat is een bewuste keuze. Het verschil in brandstof zal eerder 1000 euro dan 500 euro zijn en kijk ook naar onderhoudskosten. Over dezelfde periode zullen die bij de Niro aanzienlijk minder zijn. Je begint immers met een nieuwe auto. En remmen bijvoorbeeld worden bij een hybride nauwelijks belast.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 15-3-2018 om 08:55 zei Nokia ;-):

Een Niro met 105 pk en 147 Nm koppel trek je in een paar jaar motorisch finaal aan gort wanneer je jaarlijks 4000 km  een te forse sleurhut rondsleept.
En dat geldt voor elke te kleine auto, dan wel een te grote caravan.

Dit heb ik even laten bezinken. Denk je dat echt?

Feitelijk barst het de laatste jaren van automodellen met gedownsizede motoren van 1.600cc of zelfs minder die tot grote prestaties worden gebracht d.m.v. 1 of 2 turbo's.

Heeft zo'n motor het dan minder zwaar als een turboloze motor van de Niro?

Dan staat Nederland nog wat te wachten met al die sleurhutten. :?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb dezelfde twijfels gehad. Onze caravan weegt beladen 1200 kg.  Wij gaan er één keer per jaar mee op vakantie, en rijden dan ongeveer 3000 km.  De keuze is dan een auto te kopen die veel pk's heeft,  waardoor je 11 maanden teveel kracht hebt, of een Niro, die 1 maand wat aan de krappe kant is en de rest van het jaar veel plezier geeft. 

Ook met de pk's van de Niro komen wij (denk ik) in Spanje.  Misschien wat rustig aan, minder snel, wat langzamer op de bult na Luik, maar dat mag dan ook die ene keer per jaar. Wij hebben hem nu twee maanden en vinden het rijden een genot.  Gewend aan 6 versnellingen, nu een automaat in de prijs inbegrepen. rijdt heerlijk.  Zuinig is leuk. Garantie van 7 jaar, ook al zijn er misschien wat kleine lettertjes, is een goed gevoel.   Maar 1300 kg is natuurlijk weer net wat meer..............

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Citaat

Maar 1300 kg is natuurlijk weer net wat meer..............

Ligt er natuurlijk ook aan wat nog meer mee gaat....

2 personen, wat bagage en de caravan levert een ander totaal gewicht op als 4 volwassenen, bagage en de sleurhut erbij. Het is immers niet alleen de caravan die telt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nja.. Zonder electro klopt dat wel.. Maar in het vlakke nl heb je die wel, en in de bergen soms niet.. Maar waarschijnlijk ook nog best veel. En dan heb je nu ook nog de phev met een grotere accu en iets sterkere electromoter.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als voorbeeld: de Skoda Octavia is verkrijgbaar in een 998 cc 3-cylinder, 115 pk,  top van 202 km/u en mag 1300 kg trekken.
Wanneer deze auto bij Luik naar boven rijdt, en daar aangekomen  direct wordt uitgezet, dan mag er een nieuwe turbo op.

Kun ja dat uitleggen, Nokia?

Moet een auto met turbo een tijdje blijven draaien?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Nokia ;-):

Schrok me rot toen de hele combinatie al begon te slingeren bij 40 km/u.
Heb met een slakkengangetje naar huis moeten tuffen, kwam niet meer boven de 30 km/u uit.
Een te zware aanhanger of caravan met onjuiste kogeldruk of belading kan levensgevaarlijk zijn, speciaal bult af...

Dat zal ook voor de volvo gelden. Ook dan heb je weinig te vertellen op het moment dat de belading wat zwaarder is en verkeerd geladen.

Ter lering ende vermaak:

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uur geleden zei Nokia ;-):

NoKiaNiro vraagt advies voor zijn 1300kg wegende caravan. Niro of Volvo V70.
Qua gewichtsverhouding auto/caravan wint de Volvo het.
Qua vermogen en koppel wint de Volvo het ook.

Uiteraard kan de Niro die hut vooruit sleuren, maar het houdt niet over, krap aan, de combinatie is veiliger met de Volvo V70.

Van die klein 100 kilo gewichtsverschil zal je niet al te veel merken. Het gecombineerde koppel van de Kia is groter dus daar wint de Kia het. Belangrijk ook dat bij een hybride ook bij lage toeren veel koppel beschikbaar is .Ook is de Kia erg stabiel door het lage zwaartepunt(accupakket) Ik zie toch ook reviews waar de accu nooit helemaal leeg gereden wordt. Lijkt mij dus vreemd om alleen van de benzinemotor uit te gaan. Kortom: de Kia is prima geschikt als trekker.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik wil nog 1 punt aanstippen van het hybride systeem:  de Hybride starter generator. Deze is ongeveer 10 pk en zorgt voor oplading van de accu terwijl de motor draait. Met leeg accupakket gebeurt het volgende: De motor staat 10 pk af aan de HSG. Deze laad daar mee de accu op. De elektromotor neemt dat onmiddellijk weer op en staat die ongeveer 10 pk weer af. Maar het mooie is: die motor heeft veel meer trekkracht. Het aantal pk’s is dus wel gelijk maar de trekkracht duidelijk veel meer dan alleen van de benzinemotor.

Dat is het mooie van dit hybridesysteem: ook op snelwegtempo zonder afremmen wordt de accu steeds bijgeladen(het systeem van de Prius is vergelijkbaar)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb het uitgebreide rapport besteld voor zowel alleen op de moter als gecombineerd en ben ervan overtuigd dat de Niro ons met de caravan gaat brengen waar we willen. Ik heb voor eerdere auto's ook deze rapporten aangevraagd en de praktijk was meestal nog iets gunstiger dan het rapport aangaf.

We zijn geen liefhebbers van bergen, dus rijden meestal in heuvelig gebied of vlak. Regelmatig naar omgeving Neurenberg via de A3 en we hebben plannen om naar Zuid-Frankrijk te gaan. Mijn ervaring is dat als je de heuvels bij Luik overkomt, je bijna overal komt.  En dat heeft de ANWB in een filmpje aangetoond.

Onze caravan is een Homecar Racer Trophy 47DE die we tot 1300 kg mogen beladen. En we hebben de tijd. We rijden meestal maximaal 350 km per dag als we met de caravan op pad zijn.

Volgende week zaterdag gaan we voor het eerst met de caravan rijden.  Niet echt ver; van de staling in Almere naar de dealer in Wezep voor een onderhoudsbeurt. We gaan het meemaken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De afgelopen weken heb ik met grote belangstelling alle berichten op dit forum gevolgd. Iedereen heeft zo zijn eigen mening en dat is mooi. 
De komende week wordt mijn Kia Niro afgeleverd, met dank zij dit forum de juiste trekhaak, om over 3 weken met caravan naar Italië te rijden.

De caravan weegt leeg 1030 KG en mag beladen worden tot 1300 KG er zit een mover onder en ik neem ook twee fietsen op de dissel van de caravan mee.
De route gaat via de Fernpas en de Reschenpas in Oostenrijk naar midden Italië. Vandaar ga ik, na een paar weken, naar Frankrijk om via de Route Napoleon naar een bestemming in Frankrijk te reizen.

Als dit naar tevredenheid gaat wordt het voor een hoop mensen misschien wat helderder of de Niro een juiste keus is als caravantrekker.
IK rijd nu nog een diesel en was daar erg tevreden over, maar deze auto is aan vervanging toe. Gezien mijn caravan ervaring, 30 jaar, denk ik een juist oordeel te kunnen geven.

Mochten er mensen zijn die belangstelling hebben voor mijn ervaringen wil ik deze met plezier delen op dit forum.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kijk met belangstelling uit naar je ervaring.  Dus graag een verslagje als de reis achter de rug is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ga ik doen. Zal als ik in Italië ben een eerste indruk plaatsen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 13-3-2018 om 14:32 zei NoKiaNiro:

Tweede puntje wat mij huiverig maakt is het grote aantal Niro's welke tweedehands worden aangeboden. Momenteel zo'n 220 stuks terwijl de auto iets van 1,5(?) jaar op de markt is.

Zijn dat normale aantallen of is er toch teleurstelling achteraf?

Over trekkracht kan ik je niks vertellen. Maar het aantal 2e hands kan ook tevredenheid zijn. Zelf een Niro 8-2016 en nu een nieuwe besteld door een mooie aanbieding van de dealer.

Voor ons dus geen teleurstelling maar tevredenheid :wink:

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ben ik in hoofdlijnen wel met je eens. De Niro is een perfecte trekker, voor een niet al te zware caravan.
Maar niet iedereen rijdt 4000 km met 1300 kg erachter.
Onder langdurige zware belasting worden de accu's nauwelijks opgeladen, dit kun je hier op het forum ook lezen.
In 'n test staat beschreven: "Hellingen tot 8% in Duitsland trok hij in 3 (en alleen op de motor want de accu is dan zo leeg) naar boven."
De Niro kan/mag 1300 kg trekken. Da's mooi om lokaal twee paarden in een trailer te vervoeren, en bij het wegrijden altijd het volle koppel, super die elektromotor!
Maar die 4000 km met 1300 kg (de bult op) is dat niet een beetje over de top? :wink:
Heb wel zoveel ervaring hiermee, dat ik zoveel massa over zulke afstanden niet mag aanbevelen.
Heel slecht voor het 1600 cc motorblokje, dat je uiteraard twee jaar erop kunt inruilen tegen een nieuwe Niro, waarmee de volgende eigenaar met de problemen wordt opgezadeld, die dan weer roept: wat een kl.t. auto ...:smileys-car-driving-896549: 
By the way: ANWB stelt: "Voor een optimale combinatie is het wenselijk een gewichtsverhouding van 75% te hebben, dus de caravan maximaal 75% van het gewicht van het trekkende voertuig. Het gaat hier om het werkelijke gewicht van auto en caravan op moment van vertrek."
Bij een caravan van 1300 kg zou de trekauto 1730 kg moeten zijn. Er moet dan dus nog ruim 300 kg in de Niro geladen worden. Het totale gewicht komt daarmee op ruim 3 ton. Met een 1600 cc?
Ik denk dat je je verkijkt op de gewichten én de veiligheid!

Zo is het. Helemaal mee eens!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn vakantie begint als ik thuis vertrek. Ik laat de snelheid gewoon wat zakken als ik merk dat de motor een beetje hard moet werken. Dus hoe zwaar je de motor belast bepaal je deels zelf door je snelheid aan te passen. Met name op snelwegen met helling  op. Wanneer je echt in de bergen bent licht de snelheid zowiezo laag en zijn er meerdere momenten dat de accu wordt bijgeladen (ook in de klim via benzine motor).  In de afdaling wordt de accu helemaal  (echt helemaal) opgeladen en helpt je hiermee vervolgens weer ver de volgende beklimming op. 

• Like 1
  • Thanks 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zoals beloofd hierbij mijn ervaring met de Kia Niro met caravan. Ik heb nu 4600 km gereden waarvan 2400 met een caravan van 1300 kg beladen met twee fietsen. Via de Brennerpas naar midden Italië gereden en vandaar naar Frankrijk omgeving Avignon. Geen enkel probleem ondervonden. Versnelling in D en de auto doet de rest. Fijne auto en ja, hij maakt soms veel toeren tijdens steile hellingen, maar ik ga er vanuit dat de Niro dat kan hebben. Ik word er niet nerveus van. Het benzineverbruik met mijn caravan, totale lengte 6.70 meter, blijft keurig 1 op 10 a 1 op 11. De vergelijking met mijn vorige auto, een Citroën c 5  2 l diesel, is niet reëel een diesel heeft een ander koppel. In vergelijking met andere vergelijkbare benzine auto ben ik zeer tevreden. Kortom, gewoon doen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 18-3-2018 om 10:53 zei pietjepuk:

IK rijd nu nog een diesel en was daar erg tevreden over, maar deze auto is aan vervanging toe. Gezien mijn caravan ervaring, 30 jaar, denk ik een juist oordeel te kunnen geven.

Mooi, weer zo'n smerige diesel van de weg af. Heb zelf ook meer dan 20 jaar diesel gereden en kwam er onlangs achter hoe die die auto's zijn....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik rij nog 1 tot 2 keer per week diesel.. om het gras te maaien :innocent:

Verder zitten kijken om voor de motor(fiets) over te stappen op elektrisch, maar dat is geen grap. 20k tot 30k is toch erg veel geld.

Maar door de Niro daar wel meer mee bezig (de stilte en het soepele rijden bevalt me zo)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
1 1