Adaptive cruise control
2 2

50 berichten in deze discussie

Aanbevolen berichten

Sinds enige tijd rijd ik een Niro executive line en nu vroeg ik mij het volgende af. Als ik in de ACC modus rij houdt de auto keurig afstand tot de voorligger. Ook als deze vol in de ankers gaat zorgt het systeem dat de Niro hetzelfde doet. Maar hoe zit dat met de remlichten. Wanneer lichten deze wel en wanneer niet op als de ACC snelheid mindert? Kan dat moeilijk zelf controleren.

groet,

Henk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf het systeem niet, maar het moet wel zo zijn dat de remlichten gaan branden wanneer de auto sneller vertraagd dan een bepaalde vertraging. Volgens mij is er zelfs al eerder een topic hierover geweest op dit forum. Zal eens voor je zoeken.

mvg

Joost

[edit]

Gevonden! 

[/edit]

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De remlichten gaan gewoon branden als de auto vertraagd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een paar jaar geleden had je sporadisch wel eens een "remmer"  voor je rijden. Nu zie ze steeds vaker, volgens mij door de ACC's die in veel auto's zitten. Bij de Niro werkt dat ook zo.

Twee opmerkingen erover:

- Als je 120 rijdt op de rechterbaan en je wordt ingehaald met 125 (auto gaat voor je rijden in je radar gebied) dan ziet de ACC het en blijft deze 120 rijden. Niro gaat niet in de ankers, tot zover goed.

- Maar als je wordt ingehaald en de voorligger rijd 117, dan kom je zonder zelf te remmen angstvallig dichtbij. Zelf durf ik het er bij dat soort snelheden niet op aan te laten komen en ik trap op de rem. 

Iemand  andere ervaringen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap je even niet. Hij haalt je toch in, hoe kom je dan dichterbij?

Wat ik wel merkte: Als je iemand (langzaam) inhaalt, en die komt naar links, dan duurt het erg lang voordat de niro ingrijpt. En andere situaties, grijpt hij vaak erg vroeg in (als je bijvoorbeeld een vrachtwagen nadert. Dan moet je bijna 200 meter van te voren al naar links.

Ohja, en fietsers  op vrijliggende fietspaden..  Die geven ook flinke remacties.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei gjcvro:

Ik snap je even niet. Hij haalt je toch in, hoe kom je dan dichterbij?

Wat ik wel merkte: Als je iemand (langzaam) inhaalt, en die komt naar links, dan duurt het erg lang voordat de niro ingrijpt. En andere situaties, grijpt hij vaak erg vroeg in (als je bijvoorbeeld een vrachtwagen nadert. Dan moet je bijna 200 meter van te voren al naar links.

Ohja, en fietsers  op vrijliggende fietspaden..  Die geven ook flinke remacties.

Bij wat drukker file achtig verkeer: je wordt ingehaald en degene die dat doet moet voor je inhouden. Of, ook een leuke: je rijdt op de linkerbaan en iemand voegt in. In beide situaties denk ik dat het wel goed zal gaan, maar je komt akelig dicht op de bumper voor het systeem reageert.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah dat lijkt inderdaad op de situatie die ik beschreef met naar links komen. Dan wordt het inderdaad krap.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op de snelweg zet ik de adaptieve cc altijd uit en doe ik de “gewone” aan.
Dit doe je door het knopje van de cc afstand op je stuur een paar seconden ingedrukt te houden.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei HenkBhz:

Dit doe je door het knopje van de cc afstand op je stuur een paar seconden ingedrukt te houden.

Kijk hier wordt ik altijd weer erg vrolijk van :dup:
Supertips hier op dit forum, kan ik als aanstaande Niroïst iets mee. :wink:

Kun je dan op het display ook zien dat je omgeschakeld bent van acc naar "gewone" cc?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kun je dan op het display ook zien dat je omgeschakeld bent van acc naar "gewone" cc?

Je krijgt ieder geval een melding op het moment dat je hem wijzigt. CC / ACC en natuurlijk een “pieeeeeep”

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vorige week heb ik bijna 3.000 kilometer gemaakt met de Niro en alles met ACC en Active Lane Keeping Assist. Dus je hoeft dan niet meer te gassen en te remmen en je blijft lekker in je baan. 

Het is me heel goed bevallen, je kunt veel langer geconcentreerd blijven rijden omdat de auto een groot stuk rijgedrag overneemt. Met name op de drukke Duitse autobaan is dit een hele verbetering.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Brat Pit:

Met name op de drukke Duitse autobaan is dit een hele verbetering

Ik rijd jaarlijks diverse keren dwars door Duitsland over de A2 in de Jumpy op de CC.
Ben zeer benieuwd hoe het zal zijn om ACC te rijden.
Bij Active Lane Keeping Assist kan ik me nog helemaal niets voorstellen, zal een vreemde gewaarwording zijn, wanneer de auto zelf ingrijpt en stuurt.
Maar maakt dit alles de bestuurder niet minder alert?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien herinner je je nog de eerste keer dat je navigatie had. Je hoefde niet meer op de papieren kaart naast je te kijken en je kon je dus beter op belangrijke zaken richten. Dit ervaar ik met deze nieuwe hulpmiddelen ook. Er gebeurt geen ramp als je drie seconden verslapt en dat zorgt voor veel meer ontspanning tijdens de rit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben er na 7000km nog steeds niet aan gewend, en ervaar het nog steeds op momenten als irritant.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-3-2018 om 21:29 zei olympus:

De remlichten gaan gewoon branden als de auto vertraagd.

Staat dat ergens beschreven?

Ik heb het idee dat de auto's achter mij toch fel in de ankers moeten als bij mij de ACC gaat afremmen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei gjcvro:

Ik ben er na 7000km nog steeds niet aan gewend, en ervaar het nog steeds op momenten als irritant.

Ik vermoed dat veel mensen dat hebben en dat dat nog wel eens de doodsteek kan worden voor het automatisch rijden. Veel mensen vinden het prima om de handjes aan het stuur te houden en de voet op het pedaal, is ook niets op tegen.

Velen willen zelfs nog een handgeschakelde bak. Ik adopteer heel makkelijk nieuwe technologie die repeterende taken overneemt. Niet alleen bij autorijden maar eigenlijk bij allerlei dingen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei surfingjohn:

Staat dat ergens beschreven?

Ik heb het idee dat de auto's achter mij toch fel in de ankers moeten als bij mij de ACC gaat afremmen!

nee maar in het donker zie je het, kijk maar eens in je spiegel als het gebeurt dat het systeem ingrijpt, dan zie je ze echt branden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee hoor, automaat vind ik heerlijk, en dit is de eerste.

En als de techniek perfect werkt heb ik er ook niets op tegen, maar als ik een afrit pak, en mijn stuur voelt zenuwachtig aan omdat de auto een iets andere lijn wil rijden dan ik ervaar ik dat als niet prettig.

En als ik met mijn neus tegen de voorruit zit omdat de auto denkt dat er een fietser voor me zit (maar die rijdt op het naastliggende fietspad) of omdat hij denkt dat ik over 400 meter tegen die vrachtwagen aan rijd vind ik dat ook niet prettig.

Kortom, de systemen zijn nog te dom. Als ze mijn taken over kunnen nemen prima, maar nu doen ze dat half en daardoor is het niet betrouwbaar.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei gjcvro:

Nee hoor, automaat vind ik heerlijk, en dit is de eerste.

Welke auto rijd je eigenlijk, ook de Niro?
Zie bij je naam namelijk geen voertuig staan, vandaar mijn vraag.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@gjcvro:  Die 400 meter zal wel meevallen :wink:. Je kunt je ACC toch ook instellen?  Kijk op je middenschermpje hoeveel balkjes er voor de afgebeelde auto staat.  4 streepjes/balkjes is max en 1 streepje is 1  ( ca 25 meter ).

Van reacties op fietsers heb ik nog geen "last"gehad dus daar geen ervaring mee.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jep Niro de businisliine

En mijn ACC staat al op 1 puntj, maar bij 120/130 km/h is de afstand dat hij begint te remmen voor mij veel te groot. Dan rij je veel langer dan nodig links, en ik heb een stervens hekel aan linksplakkers, dus wil er zelf geen worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei gjcvro:

omdat hij denkt dat ik over 400 meter tegen die vrachtwagen aan rijd

400 meter is wel erg ver. Bij 120 km/u zit die vrachtwagen nog ruim 12 sec vóór je. En dat al bij het eerste streepje.
Wel raar dat bij jou het eerste streepje 400 meter is, terwijl Preston aangeeft dat dit dan 25 meter zou moeten zijn.
Heren, meten is weten! Morgen de weg op met die mooie bak ... :wink:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
400 meter is wel erg ver. Bij 120 km/u zit die vrachtwagen nog ruim 12 sec vóór je. En dat al bij het eerste streepje.
Wel raar dat bij jou het eerste streepje 400 meter is, terwijl Preston aangeeft dat dit dan 25 meter zou moeten zijn.
Heren, meten is weten! Morgen de weg op met die mooie bak ... :wink:

Het is geen 25 meter maar 1/2/3/4 seconden. Dit wordt berekend aan de hand van de snelheid van het voertuig voor je.
Bij een vrachtauto, tractor of fietser schiet hij snel in de ankers.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei HenkBhz:

Het is geen 25 meter maar 1/2/3/4 seconden

Okidokie, dus bij 108km/u (=30m/s) is het 30/60/90/120 meter.
En met "sneller" bedoel je wellicht "eerder", omdat een vrachtauto veel groter is, of omdat de computer weet dat het snelheidsverschil groter is?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En met "sneller" bedoel je wellicht "eerder", omdat een vrachtauto veel groter is, of omdat de computer weet dat het snelheidsverschil groter is?

De computer houdt de afstand tot het voertuig voor je op het aantal ingestelde seconden. De computer berekend het snelheidsverschil.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
2 2