Adaptive cruise control
2 2

50 berichten in deze discussie

Aanbevolen berichten

En het maakt geen drol uit hoeveel meter het exact is.. Voor mij is het veel te vroeg.:smileys-car-driving-120054:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei gjcvro:

En het maakt geen drol uit hoeveel meter het exact is.. Voor mij is het veel te vroeg.:smileys-car-driving-120054:

Ok, ACC werkt niet voor je en  Active Lane Keeping Assist bleek ook al niet aan je besteed.
Wat gebruik je wel met plezier op je Niro?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Grootste nadeel van de ACC: Je kunt hem niet permanent uitzetten en alleen aan op het moment dat het mij handig lijkt. Ik rij erg veel op de cc, misschien wel 80% en soms zou het handig zijn, maar net zo vaak doet het onverwachtse dingen. Nou leer ik er al mee omgaan door bewust op sommige punten zelf gas te gaan geven waardoor ACC niet actief is, maar dat kan eigenlijk niet de bedoeling zijn van een systeem. Als een systeem niet 100% feilloos werkt, moet je het ook niet permanent aanzetten. En ja, het is uit te schakelen, maardie handeling had niet nodig hoeven zijn.

Wat ik  wel plezierig vind aan de Niro: De stilte als hij elektrisch rijdt, de redelijke rust als de motor wel draait, de automaat, de electrisch verwarmbare voorstoelen het recht toe recht aan uiterlijk het verbruik en de prestaties..

Maar er zijn ook gewoon dingen die naar mijn mening anders moeten werken. Waarom wel de spiegels uitklappen, maar niet de deur open maken als ik aan kom lopen? Heeft Renault beter voor elkaar. Waarom niet even aangeven welke sensor achter piept, nu moet ik ook echt goed op de camera kijken. Waarom geen fatsoenlijke wegenkaart, maar een achterhaalde kaart leveren,  apple carplay of android auto. is bijna een must. Dan kun je net zo goed alleen een beeldscherm monteren  En waarom naar de dealer om te updaten? Met heel veel dingen is het gewoon 'net niet' en ik denk dat de volgende versie wel weer een verbetering zal zijn. Van veel dingen zou ik zoiets hebben: doe het goed of doe het niet, maar dan is de folder zo leeg ten opzichte van de concurrent (die het vaak ook net niet goed doet)

Door de bank genomen: Een fijne auto, maar met wat minpuntjes. Mijn eerste Kia en over 4 jaar zal ik het merk zeker niet voorbijlopen maar wel weer letten op de dingen die ik nu geleerd heb waar ik me aan erger.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei gjcvro:

Nee hoor, automaat vind ik heerlijk, en dit is de eerste.

En als de techniek perfect werkt heb ik er ook niets op tegen, maar als ik een afrit pak, en mijn stuur voelt zenuwachtig aan omdat de auto een iets andere lijn wil rijden dan ik ervaar ik dat als niet prettig.

En als ik met mijn neus tegen de voorruit zit omdat de auto denkt dat er een fietser voor me zit (maar die rijdt op het naastliggende fietspad) of omdat hij denkt dat ik over 400 meter tegen die vrachtwagen aan rijd vind ik dat ook niet prettig.

Kortom, de systemen zijn nog te dom. Als ze mijn taken over kunnen nemen prima, maar nu doen ze dat half en daardoor is het niet betrouwbaar.

De systemen zijn niet dom maar een hulpmiddel.  Als je een afrit pakt dien je richting aan te geven. Omdat de richtingaanwijzer actief is zal het de Niro een worst zijn welke kant je op gaat. Als je echter de afrit neemt en geen richting aangeeft  zal de Niro je tussen de strepen van de weg willen houden, wat door jou dan als zenuwachtig wordt ervaren. De ACC reageert op de ingestelde tijd/afstand en daar is prima rekening mee te houden. Als je een vracht(auto) nadert  met gebruik van de ACC heb je twee keuzes. Of, als het mogelijk is ga je iets eerder naar de linker rijbaan, of je deactiveert de ACC, en past hierna de snelheid met het voetje (gaspedaal) aan. Als je daarna wel kunt passeren activeer je de ACC weer. Ik heb slechts een keer gehad dat de ACC “ingreep” bij een relatief scherpe bocht waarbij een tegenligger als object werd gezien en begon de Niro te remmen. Je kunt dan alsnog de ACC met het knopje op het stuur deactiveren en na de bocht weer inschakelen. 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedoelde de enkele rijbaan NA het afslaan. Ik geef (en ik weet dat het zeldzaam is) altijd richting aan bij het wisselen van een rijstrook. En waarom zou ik meer handelingen moeten doen met een slimme cc dan met een domme cc? Een domme cc hoef ik alleen uit te zetten op het moment dat het te kort aan komt, met een slimme moet ik zelf op gaan letten of ik voor het systeem niet te dicht op een vrachtwagen ga rijden, nee dat is lekker handig.

Misschien valt het mij extra op omdat ik bovengemiddeld gebruikt maak van de cc (al jaren) en toevallig ook op punten kom waar het systeem geen raad mee weet, maar als ik in 7000km al meerdere onverwachte ingrepen heb gehad voor iets wat geen enkel probleem was durf ik best te zeggen dat het systeem voor verbetering vatbaar is en met sommige rem acties onnodig gevaar creëert voor mij en mijn achterliggers.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei gjcvro:

Waarom niet even aangeven welke sensor achter piept, nu moet ik ook echt goed op de camera kijken. Waarom geen fatsoenlijke wegenkaart, maar een achterhaalde kaart leveren,  apple carplay of android auto. is bijna een must. Dan kun je net zo goed alleen een beeldscherm monteren  En waarom naar de dealer om te updaten? Met heel veel dingen is het gewoon 'net niet' en ik denk dat de volgende versie wel weer een verbetering zal zijn. Van veel dingen zou ik zoiets hebben: doe het goed of doe het niet, maar dan is de folder zo leeg ten opzichte van de concurrent (die het vaak ook net niet goed doet)

Door de bank genomen: Een fijne auto, maar met wat minpuntjes. Mijn eerste Kia en over 4 jaar zal ik het merk zeker niet voorbijlopen maar wel weer letten op de dingen die ik nu geleerd heb waar ik me aan erger.

Als je bij het achteruitrijden ook op je dashboard kijkt zie je welke sensor het signaal afgeeft. (links, midden, rechts)  De wegenkaarten lopen altijd wat achter en dat heeft te maken met het wijzigen, verwerken en vrijgeven van de kaarten. Dit is bij alle automerken zo. Het updaten bij de dealer is kostenbesparend (7 jaar). Bij andere merken dien je daarvoor extra bij te betalen en soms een fors bedrag. Daarbij is in het verleden gebleken dat bij het zelf updaten van het systeem er regelmatig een systeem vastliep waardoor er weer een discussie ontstond over garantie of niet. Overigens werkt Apple carplay en Android auto prima. Of je er gebruik van wil maken is jouw keuze. Zelf heb ik Android werkend maar ben hier niet echt van onder de indruk. Alleen bellen en het voorlezen van What’s App berichten is leuk/handig maar voor mij geen optie van levensbelang. Ik kan heel goed wachten tot is ben uitgestapt om mijn What’s app berichten te lezen of om iemand terug te bellen. Als ik word gebeld kan ik het gesprek gewoon aannemen dmv het blue tooth systeem van de Niro wat overigens perfect werkt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Specialmade:

De systemen zijn niet dom maar een hulpmiddel.  Als je een afrit pakt dien je richting aan te geven. Omdat de richtingaanwijzer actief is zal het de Niro een worst zijn welke kant je op gaat. Als je echter de afrit neemt en geen richting aangeeft  zal de Niro je tussen de strepen van de weg willen houden, wat door jou dan als zenuwachtig wordt ervaren. De ACC reageert op de ingestelde tijd/afstand en daar is prima rekening mee te houden. Als je een vracht(auto) nadert  met gebruik van de ACC heb je twee keuzes. Of, als het mogelijk is ga je iets eerder naar de linker rijbaan, of je deactiveert de ACC, en past hierna de snelheid met het voetje (gaspedaal) aan. Als je daarna wel kunt passeren activeer je de ACC weer. Ik heb slechts een keer gehad dat de ACC “ingreep” bij een relatief scherpe bocht waarbij een tegenligger als object werd gezien en begon de Niro te remmen. Je kunt dan alsnog de ACC met het knopje op het stuur deactiveren en na de bocht weer inschakelen. 

Voor die vrachtwagen hoef je je ACC zelf niet eens uit te zetten, het volstaat om wat gas bij te geven. Wat mij ook is opgevallen en ik denk dat velen dat niet gebruiken: de ACC/CC kun je pas inschakelen vanaf 30Km/h, echter in files kun je langzamer rijden en hij houdt de snelheid gewoon vast. maar ook kun je in een file je ACC inschakelen ver onder de 30Km/h.

Ook kun je in en bocht voordat je de snelweg op draait je ACC gerust op 130 zetten als je de bocht met 60 km/h moet nemen. In de bocht wordt de snelheid beperkt en gaat de Niro niet versnellen, zoals bij een gewone CC: briljant.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei gjcvro:

Waarom wel de spiegels uitklappen, maar niet de deur open maken als ik aan kom lopen?

Op dat punt ben ik het met je eens, ik had dat wel verwacht

Heeft Renault beter voor elkaar. Waarom niet even aangeven welke sensor achter piept, nu moet ik ook echt goed op de camera kijken.

Ben niet anders gewend bij mijn vorige auto's van verschillende merken

Waarom geen fatsoenlijke wegenkaart, maar een achterhaalde kaart leveren,  apple carplay of android auto. is bijna een must. Dan kun je net zo goed alleen een beeldscherm monteren 

Bekend verhaal met vaste navigatie, volgens mij is dat de volgende stap, alleen beeldscherm en via je telefoon alle info presenteren op het beeldscherm

En waarom naar de dealer om te updaten? 

Mijn ervaring is dat dit voor veel rijders geen optie, veel bezitters naar de garage zien gaan nadat ze zelf een update hebben gedaan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei gjcvro:

Ik bedoelde de enkele rijbaan NA het afslaan. Ik geef (en ik weet dat het zeldzaam is) altijd richting aan bij het wisselen van een rijstrook. En waarom zou ik meer handelingen moeten doen met een slimme cc dan met een domme cc? Een domme cc hoef ik alleen uit te zetten op het moment dat het te kort aan komt, met een slimme moet ik zelf op gaan letten of ik voor het systeem niet te dicht op een vrachtwagen ga rijden, nee dat is lekker handig.

Misschien valt het mij extra op omdat ik bovengemiddeld gebruikt maak van de cc (al jaren) en toevallig ook op punten kom waar het systeem geen raad mee weet, maar als ik in 7000km al meerdere onverwachte ingrepen heb gehad voor iets wat geen enkel probleem was durf ik best te zeggen dat het systeem voor verbetering vatbaar is en met sommige rem acties onnodig gevaar creëert voor mij en mijn achterliggers.

Ik maak ook heel erg veel gebruik van de ACC. Maar je kunt, net als bij de CC, ook door het knopje op je stuur even de ACC uitschakelen, precies zoals je dat bij het gebruik van de CC doet.  Daar zit volgens mij geen verschil in.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Brat Pit:

Voor die vrachtwagen hoef je je ACC zelf niet eens uit te zetten, het volstaat om wat gas bij te geven. Wat mij ook is opgevallen en ik denk dat velen dat niet gebruiken: de ACC/CC kun je pas inschakelen vanaf 30Km/h, echter in files kun je langzamer rijden en hij houdt de snelheid gewoon vast. maar ook kun je in een file je ACC inschakelen ver onder de 30Km/h.

Ook kun je in en bocht voordat je de snelweg op draait je ACC gerust op 130 zetten als je de bocht met 60 km/h moet nemen. In de bocht wordt de snelheid beperkt en gaat de Niro niet versnellen, zoals bij een gewone CC: briljant.

Die laatste alinea moet je mij eens uitleggen. :-) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een gewon cc had ik in veel gevallen niet uit hoeven zetten., maar gewoon door kunnen laten lopen totdat ik dicht genoeg achter mijn voorligger zit om een normale tijd op de linkerbaan te zitten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei gjcvro:

Een gewon cc had ik in veel gevallen niet uit hoeven zetten., maar gewoon door kunnen laten lopen totdat ik dicht genoeg achter mijn voorligger zit om een normale tijd op de linkerbaan te zitten.

Brat Pit beschrijft nauwkeurig hoe je dit óók kunt doen met ACC. Kwestie van op het juiste moment gassen ... :dup:
Krijg de indruk dat Brat het onderste uit de kan weet te halen bij alle toeters en bellen op de Niro, knap van die gooser :wink:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

IK weet ook hoe ik het op moet lossen, maar ik erger me aan het feit dat ik iets extra moet doen bij een systeem dat zogenaamd slimmer is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei gjcvro:

IK weet ook hoe ik het op moet lossen, maar ik erger me aan het feit dat ik iets extra moet doen bij een systeem dat zogenaamd slimmer is.

Mijn vriendin is ook zogenaamd slimmer dan ik. En ik moet d'r ook heel veel tijd in steken, anders is ze helemaal niet aardig meer. Ik heb er maar mee te leven :wink:

• Like 3
  • Haha 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Specialmade:

Die laatste alinea moet je mij eens uitleggen. :-) 

Als je in een ruime flauwe bocht je ACC instelt, houdt de Niro de snelheid aan die bij de bocht hoort. Mijn vorige auto versnelde net zolang totdat je er bijna uitvloog. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik rij zelf zo’n 12-15 jaar Cruise Control, zet hem direct op (A)CC als het kan en ik reed zo’n 30-40.000km per jaar.

Met de Niro heb ik pas 30.000km gereden en dit is de eerste auto met ACC, maar ik geen van de door jou genoemde punten herkennen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat kan. Zoals gezegd hangt het misschien van de situaties af waar je in terechtkomt.

Ik ben echter niet de enige :

https://www.kiaclub.nl/topic/21775-ervaringen-met-acc/?do=findComment&comment=197208

Mijn ervaring met ACC op snelwegen is minder positief. Ondanks ingesteld op kortste afstand mindert de Niro te vroeg in snelheid. Met name als het snelheidsverschil tussen voorligger groter is zoals bij naderen vrachtwagens. Door te vroeg (blijvend) afremmen wordt het snelheidsverschil met linkerbaan dan (te snel) te groot om nog gelijkmatig naar links tussen te voegen om in te halen. Op snelwegen gebruik ik vaak alleen de CC en schakel deze even handmatig uit wanneer ik niet op tijd links kan invoegen. Hierdoor heb ik meer controle om snelheid aan links baan aan te passen en op geschikt moment in te voegen. (de ACC instellen op CC doe je door de afstand instelling knop (linksonder op foto) enkel seconden vast te houden voordat je de snelheid vastzet).

Op woon-werk route ligt op 1 mtr naast de weg een fietspad. Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat de Niro in een flauwe bocht een fietser op het fietspad als een voorligger registreert en de Niro "zeer strek" afremt. Je schrikt dan behoorlijk. Daarom gebruik ik de CC voornamelijk op snelwegen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei gjcvro:

Dat kan. Zoals gezegd hangt het misschien van de situaties af waar je in terechtkomt.

Ik ben echter niet de enige :

https://www.kiaclub.nl/topic/21775-ervaringen-met-acc/?do=findComment&comment=197208

De ACC ziet op welke weghelft je rijdt. Rij je op de snelweg links, dan ga je alles voorbij zolang rechts zachter rijdt. Heb je één weghelft, dat remt het systeem voor alles dat op die weghelft voor je zit, ook voor een fietser. Ergens wel logisch. In een bocht of op een heuvel, werkt het systeem niet, omdat hij dan vaak geen voorganger ziet, dat staat in de handleiding.

Voor de rest kan ik iedereen aanraden om het systeem zeker bij urenlange ritten te gebruiken. Je moet er even mee leren rijden maar daar krijg je een veel relaxtere reis voor terug. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb mijn Niro Business sinds gisteren en ondertussen een beetje ermee rond gereden om de auto wat te ontdekken. NU valt iets me op aan de SCC wat ik niet herken van bijv een VW versie. Bij de Niro is het zo dat de SCC zichzelf uitschakelt als de voorligger bijna stapvoets rijdt waardoor ik alsnog moet remmen met het pedaal. Bij de VW versie is dat niet het geval.

Nu moet ik nog even kijken of dit soms te maken kan hebben met een bepaalde instelling die a fabriek is gezet en ik moet aanpassen, maar wellicht dat jullie mij hier sneller mee kunnen helpen....is dit gedrag normaal of moet ik iets aanpassen qua setup?

Voor de rest een heeeeerlijke auto om in te rijden. Lekker zuinig, maar kan ook als een raket weg zijn als je zou willen ;)

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

OK, het is dus normaal. Zou het eventueel door de mensen op dit forum die contact hebben met Kia NL aan te kaarten zijn om te vragen of dit met een FW update in de (nabije) toekomst mogelijk gemaakt kan worden? Het zou naar mijn mening wel wat relaxter zijn/rijden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ergens gelezen dat volkswagen een file assistent heeft. Ben je dat soms gewend?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is een file assistent? 

Let op, als je zowel voor je als achter je verkeer hebt, dan kun je de ACC al inschakelen beneden de 30km/h.

Betreffende automatisch remmen: dat zit er niet op. Kia heeft een paar jaar geleden een programma samengesteld om automatisch rijden mogelijk te maken. We zitten nu op circa 30% van de mogelijkheden en elk jaar komt daar ongeveer 10% bij. Dus over een jaar of zeven kun je achterin stappen en tegen je horloge zeggen waar je naar toe wilt.:wink:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De fileassistent leek me heel hele mooie oplossing die met inzet van de ACC mogelijk lijkt. Dat zag ik graag als compensatie omdat de guided coast niet in Niro van voor 2018 zal komen (wat wel beloofd is bij de introductie).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
2 2