Jump to content

Zoekende wegligging...

ouwe
 Share

Recommended Posts

Destijds rond 2012 kwamen er soms klachten over de besturing van de Picanto, dat deze nogal eens een "zoekend" karakter had. Oftewel, je blééf sturen om in een normaal spoor te blijven... 

Dat was bij mij dus van begin af aan een klacht en ergernis. Afijn, na een dik half jaar heeft de Dealer de auto nog een goed Uitgelijnd en het verschil was helaas minimaal. Moet er nog even aan toevoegen, dat er van nieuw af aan, al diverse loodblokjes aan de Aluminium velgen zaten voor de uitbalancering. 

Intussen, na een APK en onderhoudsbeurt, zijn er 4 nieuwe Hankook banden op gekomen, omdat de oude wat uitgedroogd waren en niet meer door de APK konden. Profiel zat er nog genoeg op, maar daar zijn de Wetsregels voor veranderd. 

Wat blijkt nu?  Na uitbalancering zijn er op geen enkel wiel meer loodblokjes nodig en kan haast met losse handen rustig 120Km p.u. rijden... Het constant (overmatig) bijsturen is ineens zo goed als verdwenen!!

Wat ik mij dan afvraag is, of KIA destijds bij nieuwe Picanto's een 2e keus banden had gemonteerd... ???

die loodjes hebben niks van doen over het stuur gedrag maar meer met het trillen van de wielen/banden waardoor het stuur of de hele auto gaat trillen 

dat je met een bepaalde band het stuurgedrag niet lekker vind en vind dat je de hele tijd maar moet corrigeren dat kan heel goed komen door de constructie van de band 

niet zo zeer een b keuze maar meer met de hardheid van de band en de vorm van de groeven in de band 

de meestal wat hardere band kan deze klacht wel eens hebben 

en dat er nu geen lood meer opzit das altijd gunstig dat betekend dat je nu banden hebt die overal even zwaar zijn 

Hoi xtra40, 

Je hebt het keurig uitgelegd en dat klopt ook allemaal, maar... de essentie van mijn verhaal is natuurlijk die "banden-kwaliteit"...

Het is nu duidelijk, dat het "bijvoorbeeld" nooit aan de velgen heeft kunnen liggen, maar aan de banden, dat er zoveel loodjes op zaten. 

Dat ie nu ineens beter spoort, lag dus ook niet aan het "uitlijnen", want daar mankeerde destijds ook zo goed als niets aan...

Ergens geef je (wat voorzichtig) dus toe, dat de vorige banden niet goed waren voor mijn Picanto… Profiel misschien te hard, model van het profiel niet juist, etc.

In plaats van zoveel moeite te hoeven doen m.b.t. uitlijnen, waren nieuwe banden met iets ander profiel en hardheid, al meteen de oplossing geweest, toch??

Het lijkt me stug, dat KIA dit destijds al niet wist, maar dan komt iedereen om nieuwe banden vragen, en zou uiteindelijk veel meer gekost hebben, dan de enkeling die er dieper op inging...

Zoiets vind ik dan weer jammer voor de Dealers, die hun best deden om het zoekgedrag er uit te halen.

Overigens is dit Topic en het verleden ook nogal eens aan de orde geweest...

Met vriendelijke groet,