Jump to content
niro

Koelvloeistof reuk ​​​​​​/lek

Recommended Posts

Na aanschaf van onze 2e Niro, Ja tevreden over de eerste maar een mooi aanbod gehad vandaar binnen 2 jaar een nieuwe:)Kwam er al vrij snel bij het uitstappen een koelvloeistof reuk onder de motorkap vandaan. Vooral aan de bestuurders kant was het goed te ruiken. Vond het wel zorgwekkend en ben naar de garage geweest waar mijn reuk bevestigd werd en de auto de werkplaats ingereden werd voor een inspectie. Niks aangetroffen en nivo in reservoir was ook nog goed. Mogelijk dat bij het vullen wat gemorst was en dat dit de reuk veroorzaakte.
Afgesproken dat ik het niveau in de gaten zou houden. De weken verstreken en een vakantie naar Oostenrijk stond op de planning (Juni) in Oostenrijk aangekomen niveau gecontroleerd en was OK. Vervolgen terug en ook geen niveau probleem. 

Met vlagen bleef de reuk wel waarneembaar. 

Nu afgelopen week parkeer ik de auto op de oprit, stap uit en de geur was dermate hoog dat ik meteen getriggerd werd om het niveau te controleren  en warempel niveau stond op minimum met warme motor. Na afkoelen wel duidelijk onder niveau :(. Gebeld met de garage en kon de volgende dag om 08.00 al terecht. De eerste controle liet een drukverschil zien in de druktest maar konden nog niks vinden. Vervolgens is de auto een nacht over op druk gezet om verder te testen. Maar nu was er geen druk terugval te zien op de meter. Mogelijk was de terugval in de eerste meting nog door het dalen van de temperatuur in de vloeistof was de redenatie. 

Maar na uitvoerig zoeken naar een lek met ook een camera in het dashboard is negens een lek te vinden. 

Zelf denk ik dat er ergen een lek zit wat het koelvloeistof niveau (van verbrandingsmotor)  laat zakken. Maar de garage vind niks.

Wat wil nu een vriend die ook een Niro bezit en pas 600Km op de teller heeft staan op dezelfde plek ook maggi/koelvloesitof reuk waarneembaar is.

Zijn er meer mensen die deze reuk waarnemen aan de kant waar het koelvloeistof tankje van het hybride systeem zit ?

9 uren geleden, wimkia zei:

Gisteren had ik opeens  het idee dat ik wat rook... Moel september 2016

Had je een windje gelaten :grin::-)

Wij hebben precies hetzelfde met onze nieuwe Kia Picanto. Ook geen drukverschil op te merken. Systeem afgeperst via radiateur EN via expansievat. Hopeloos, want het is niet te harden. We parkeren altijd in de garage, moet nu echter de deur een half uur open laten staan.

Zowel ik (niro bj2018) als mijn zwager (niro BJ2017) constateren ook regelmatig bij warme motor deze geur.
Beide dit al aangegeven bij dezelfde Dealer die geen oorzaak kan vinden.
Zal wel een typische Kia luchtje zijn.;-)

Hoe typisch, Ik heb twee Niro's uit 2018 gereden en allebei (de eerste heel sterk) stonken ze, heb reeds ook een van deze Niro's in bezit en ruik nog steeds een beetje maggi lucht na een ritje.
Hou het wel in de gaten en hoop hier meer over te horen als dit een bekend probleem is van de Niro

• Like 1

Hier staat de auto in de winter in de garage. Lekkages of rare geurtjes zouden me dan ook opvallen.

Vooralsnog geen van bovenstaand waar genomen.

Beide keren bij onderhoud is er koelvloeistof bijgevuld.
Dus ergens moet het spul blijven ?

19 uur geleden, Hen E zei:

Beide keren bij onderhoud is er koelvloeistof bijgevuld.
Dus ergens moet het spul blijven ?

Misschien eens bijhouden hoeveel koelvloeistof er bijgevuld wordt per gereden KM's, ik denk dat het te weinig is om te lekken en dus verdampt en dat is wat we ruiken. Dus die koelvloeistof komt waarschijnlijk door de de slangen (lang vanwege motor- en inverter koeling) en  of langs de aansluitingen.

Zat vd week naar een dierenkliniek programma te kijken en daar was een kat vergiftigd door Koelvloeistof en om het zeker te weten, konden ze dit zien met ultraviolet licht (UV kleurmiddel voegen ze tegenwoordig aan de koelvloeistof toe omdat het zo giftig is en dieren dit vaker oplikken van lekkende auto's in UK) misschien ook eens mee kijken onder de motorkap?

Voor meer info over koelvloeistoffen zie Link     https://www.blekochemie.nl/blog/koelvloeistoffen-welke-variant-moet-je-inkopen

Citaat uit onderstaande link "net als alle andere koelvloeistoffen op basis van ethyleenglycol, zeer schadelijk bij inslikken. Om risico door inslikken te voorkomen bevat de MPM 86000CLP een toevoeging (braakmiddel) ter bescherming tegen inslikken."      

https://www.mpmoil.nl/blog/gebruik-speciale-koelvloeistof-voor-japanse-en-koreaanse-automerken

Edited by Anticky
Aanvulling