Ga naar inhoud
Hankook

FCA ondersteuning in de Stonic

Aanbevolen berichten

Ik ben in bezit van een Stonic  1.0T -GDI DynamicLine van december 2017. Ik zou graag willen weten wie er nog meer geen waarschuwing krijgt als men te dicht op een voorganger rijdt.

In de het instructieboekje staat ( blz 6-57 )  dat het FCA een waarschuwing geeft zoals waarschuwing voorzijde dit komt dan in je LCD display en er klinkt ook geen alarm.

Maar dit wordt niet weer gegeven en geen alarm. Zou graag willen weten of ik de enige ben of dat er meer Stonic rijders dit hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
21 hours ago, Hankook said:

Ik ben in bezit van een Stonic  1.0T -GDI DynamicLine van december 2017. Ik zou graag willen weten wie er nog meer geen waarschuwing krijgt als men te dicht op een voorganger rijdt.

In de het instructieboekje staat ( blz 6-57 )  dat het FCA een waarschuwing geeft zoals waarschuwing voorzijde dit komt dan in je LCD display en er klinkt ook geen alarm.

Maar dit wordt niet weer gegeven en geen alarm. Zou graag willen weten of ik de enige ben of dat er meer Stonic rijders dit hebben.

Beste Hankook,

Dit is iets wat ik zelf ook niet snap. Ik heb de Executive line en merk ook dat het heel onregelmatig is. Lijkt haast dat er een of ander sensor zit die naar je ogen kijkt of iets.

Als ik bijvoorbeeld niet naar voren kijken en een auto voor mij remt af, krijg ik soms wel/soms niet een melding. Waarschuwingen zijn dus heel onregelmatig. Bij de V40 werkte het toch vele malen beter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste Xmoo,

Bedankt voor U reactie.

Bij U werkt het onregelmatig bij mij helemaal niet terwijl de instelling goed staat. Als het werkt krijgt U dan een melding in het LCD-display of een alarmsignaal of beide?

Nu reed ik vorige week op de snelweg en ik kreeg een storingsmelding van het FCA systeem. In het LCD-display kreeg ik de melding ( Check syst voor hulp bij vermijden kop-staartbotsing ).

Ben toen naar een Kiadealer van Mossel in Zwolle  gegaan en die vertelde mij dat het systeem opnieuw gekalibreerd moet worden. Ik heb ook gevraagd of er bij hun ook iets bekend

is  over het niet werken van het FCA systeem. Hun hebben zo'n zelfde uitvoering als ik heb als demo auto en daar doet het systeem zoals het hoort te zijn, melding in het LCD-display en een alarm signaal.

heb een afspraak op 6 september voor een kalibratie van de radar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 minutes ago, Hankook said:

Beste Xmoo,

Bedankt voor U reactie.

Bij U werkt het onregelmatig bij mij helemaal niet terwijl de instelling goed staat. Als het werkt krijgt U dan een melding in het LCD-display of een alarmsignaal of beide?

Nu reed ik vorige week op de snelweg en ik kreeg een storingsmelding van het FCA systeem. In het LCD-display kreeg ik de melding ( Check syst voor hulp bij vermijden kop-staartbotsing ).

Ben toen naar een Kiadealer van Mossel in Zwolle  gegaan en die vertelde mij dat het systeem opnieuw gekalibreerd moet worden. Ik heb ook gevraagd of er bij hun ook iets bekend

is  over het niet werken van het FCA systeem. Hun hebben zo'n zelfde uitvoering als ik heb als demo auto en daar doet het systeem zoals het hoort te zijn, melding in het LCD-display en een alarm signaal.

heb een afspraak op 6 september voor een kalibratie van de radar.

Hankook,

Ik kreeg netjes een melding in het LCD-Display en een alarmsignaal, dus beide.

Het is alleen heel lastig in te schatten wanneer het wel/niet gaat werken. Bijvoorbeeld bij de V40 was het zo dat als ik ook bv bij een stoplicht te dicht bij de voorliggen auto reed, remde hij gelijk. Of als ik bijna bij het parkeren tegen de muur reed, remde hij ook gelijk af. Dat doet de Stonic weer niet. Sensor werkt onregelmatig heb ik het gevoel. Of het moet kloppen dat het op een of ander manier registreert of jij wel/niet aan het opletten bent.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 minuten geleden, Xmoo zei:

Hankook,

Ik kreeg netjes een melding in het LCD-Display en een alarmsignaal, dus beide.

Het is alleen heel lastig in te schatten wanneer het wel/niet gaat werken. Bijvoorbeeld bij de V40 was het zo dat als ik ook bv bij een stoplicht te dicht bij de voorliggen auto reed, remde hij gelijk. Of als ik bijna bij het parkeren tegen de muur reed, remde hij ook gelijk af. Dat doet de Stonic weer niet. Sensor werkt onregelmatig heb ik het gevoel. Of het moet kloppen dat het op een of ander manier registreert of jij wel/niet aan het opletten bent.

Beste Xmoo, 

dan werkt het systeem bij U beter dan bij mij, maar op blz 6-57 en 6-58 staat het precies hoe het moet werken. Op blz 6-59 staat dat de sensor is bedoeld om een bepaalde afstand tot de voorligger aan te houden.

Nou als ik de instellingen goed heb staan moet het toch naar behoren werken.

Maar ik leest toevallig ook net dat bij *opmerking  volgende blz 6-60 Bevestig geen accessoires, zoals een kentekenlijst in de buurt van de sensor.

Bij mij zit inderdaad de kentekenhouder iets lager dus dat kan zijn waardoor het  systeem niet naar behoren werkt. Wordt vervolgd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 hours ago, Hankook said:

Beste Xmoo, 

dan werkt het systeem bij U beter dan bij mij, maar op blz 6-57 en 6-58 staat het precies hoe het moet werken. Op blz 6-59 staat dat de sensor is bedoeld om een bepaalde afstand tot de voorligger aan te houden.

Nou als ik de instellingen goed heb staan moet het toch naar behoren werken.

Maar ik leest toevallig ook net dat bij *opmerking  volgende blz 6-60 Bevestig geen accessoires, zoals een kentekenlijst in de buurt van de sensor.

Bij mij zit inderdaad de kentekenhouder iets lager dus dat kan zijn waardoor het  systeem niet naar behoren werkt. Wordt vervolgd.

Sensor zit vrij lager. Veel lager in vergelijking met een V40. Die moet idd vrij zijn. Ik maak die ook extra goed schoon, ook al ik bijvoorbeeld niet naar de wasstraat ga maak ik die wel wekelijks met de hand schoon. Ook achteruitrijd camera.

kia_stonic_front_view_width.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe de werkwijze en de richtlijnen om dit te kalibreren in zijn werk gaat. Maar de sensor straalt volgens mij iets uit om het voertuig dat voor je rijd te detecteren als je 

te dicht ben komt. Door die straling van de sensor heb je kans dat  hij net de onderkant van de kentekenplaathouder meeneemt. Want onder de kentekenplaathouder zit altijd een strook die breder is er staat soms tekst op.

Ik ga dit wel voorleggen aan de dealer of hij wil kalibreren zonder de kentekenplaathouder  maar wel met kentekenplaat. Zo gauw ik iets weet laat ik dit weten dat is na 6 september dan heb ik een afspraak hier voor. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
20 hours ago, Hankook said:

Ik weet niet hoe de werkwijze en de richtlijnen om dit te kalibreren in zijn werk gaat. Maar de sensor straalt volgens mij iets uit om het voertuig dat voor je rijd te detecteren als je 

te dicht ben komt. Door die straling van de sensor heb je kans dat  hij net de onderkant van de kentekenplaathouder meeneemt. Want onder de kentekenplaathouder zit altijd een strook die breder is er staat soms tekst op.

Ik ga dit wel voorleggen aan de dealer of hij wil kalibreren zonder de kentekenplaathouder  maar wel met kentekenplaat. Zo gauw ik iets weet laat ik dit weten dat is na 6 september dan heb ik een afspraak hier voor. 

Houd ons op de hoogte en succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
51 minuten geleden, Xmoo zei:

Houd ons op de hoogte en succes!

Doe ik en bedankt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Interessant onderwerp.  Eigenlijk is dit een syteem dat je moet testen met een zacht object (een opblaas 'iets' ofzo, dat geen beschadiging geeft bij het aanrijden).

Bij mij heeft het systeem al wel eens gepiept en een visueel signaal gegeven bij het bijna aanrijden (al deed ik het bewust in de zin dat ik al aan het remmen was maar niet te veel snelheid wilde verliezen, dan kom je soms wat dicht op je voorganger).  Omdat ik toen al ligt aan het remmen was merkte ik verder niet dat de auto daar nog een schepje bovenop deed, al zou ik juist van zo'n systeem verwachten dat die dan al zijn werk zou doen.

Ik heb een executive line van eind maart 2018.

aangepast door OMEGA-ThundeR

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste Omega - ThundeR,

Het moet gewoon zo zijn dat je  4 tot 5 meter achter je voorganger rijdt dat je al en waarschuwing krijgt in je LCD scherm. Kia Nederland zegt " Testen door op andere voertuigen of mensen of voorwerpen af te rijden wordt

sterk afgeraden. het is een assistent systeem wat alleen werkt als aan alle voorwaarden wordt voldaan. Wat al die voorwaarden zijn staat nergens vermeld. Ook wordt verklaart dat als het systeem is gekalibreerd en er is geen storing in het systeem werkt systeem naar behoren. De radar controleert zichzelf constant bij het rijden en geeft direct storing als er een onaannemelijk signaal binnen komt " Ik heb een proefrit gemaakt in een Seat Arona die heeft het zelfde systeem, maar die geeft netje een waarschuwing in het LCD scherm. Ik ga het wel zien op 6 september als hij opnieuw gekalibreerd wordt. Wordt vervolgd

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo, ik heb een Stonic van Jan. 2018 en in mijn boekje staat dat FCA alleen werkt als de ESC is geactiveerd, misschien wel bekend bij jullie maar wil het toch meegeven.zie bijlage

1 (Small).jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo Fred Stonic ,

Ja, dat is zo misschien kwam dat niet helemaal goed over, maar ik bedoelde dat als je alle instellingen goed heb staan en daar hoort het ESC knoopje ook bij.

Als dit niet geactiveerd is dan brandt dit oranje.

Bedankt voor je reactie.

Fijn weekend.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo Fred Stonic,

Vraagje doet het FCA systeem het bij jou wel of ook niet?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo Hankook, heb het nog niet nodig gehad maar wel getest met auto van zoon en het werkt goed.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
19 hours ago, Fred Stonic said:

Hallo Hankook, heb het nog niet nodig gehad maar wel getest met auto van zoon en het werkt goed.

Hoe heb jij het getest als ik vragen mag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
18 minuten geleden, Xmoo zei:

Hoe heb jij het getest als ik vragen mag.

Goedemorgen Fred-Stonic, ik heb het ook met mijn zoon getest. Ben later naar mijn dealer gegaan daar hebben ze het ook getest alle instellingen stonden goed, daarna hebben ze weer opnieuw gekalibreerd maar heeft niets uitgehaald. De demo Stonic van de dealer deed het ook niet. Vind dit maar raar de ene doet het wel en de andere soms of ook niet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Sorry, moet zijn Xmoo

8 minuten geleden, Hankook zei:

Goedemorgen Fred-Stonic, ik heb het ook met mijn zoon getest. Ben later naar mijn dealer gegaan daar hebben ze het ook getest alle instellingen stonden goed, daarna hebben ze weer opnieuw gekalibreerd maar heeft niets uitgehaald. De demo Stonic van de dealer deed het ook niet. Vind dit maar raar de ene doet het wel en de andere soms of ook niet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Goedemorgen Hankook, blijft een vreemd verhaal, hou mij op de hoogte wat resultaten opleveren en ik ga weer met zoon testen of het systeem constant goed reageert. ik hou jullie op de hoogte.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 24-8-2018 om 11:24, Hankook zei:

Beste Omega - ThundeR,

Het moet gewoon zo zijn dat je  4 tot 5 meter achter je voorganger rijdt dat je al en waarschuwing krijgt in je LCD scherm. Kia Nederland zegt " Testen door op andere voertuigen of mensen of voorwerpen af te rijden wordt

sterk afgeraden. het is een assistent systeem wat alleen werkt als aan alle voorwaarden wordt voldaan. Wat al die voorwaarden zijn staat nergens vermeld. Ook wordt verklaart dat als het systeem is gekalibreerd en er is geen storing in het systeem werkt systeem naar behoren. De radar controleert zichzelf constant bij het rijden en geeft direct storing als er een onaannemelijk signaal binnen komt " Ik heb een proefrit gemaakt in een Seat Arona die heeft het zelfde systeem, maar die geeft netje een waarschuwing in het LCD scherm. Ik ga het wel zien op 6 september als hij opnieuw gekalibreerd wordt. Wordt vervolgd

Tot 4 of 5 meter haal ik vaak zak (rotonde's waar de voorganger wat traag gaat of afremd), maar daar hoor ik de signalen al tijden niet meer.

Dat het afgeraden wordt om te testen op andere voertuigen of mensen lijkt mij nogal wiedes.. als het niet werkt heb je een probleem.  Maar ze zijn in de wetenschap niet zover gekomen door alleen maar te filosoferen...
Een opblaasbank of van die luchtzakken moeten volgens mij net zo goed de handel triggeren als dat er een kind achter een auto vandaan schiet of je voorganger plots remt.

Vertrouwen is goed, maar testen is beter.  Ik wacht nog even een een aanbieding voor zoiets, maar aan nog een nutteloze toevoeging op de Stonic heb ik niet zoveel (zoals lane departure warning).

aangepast door OMEGA-ThundeR

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op ‎27‎-‎8‎-‎2018 om 07:31, Fred Stonic zei:

Goedemorgen Hankook, blijft een vreemd verhaal, hou mij op de hoogte wat resultaten opleveren en ik ga weer met zoon testen of het systeem constant goed reageert. ik hou jullie op de hoogte.

Goedemiddag Fred Stonic, ben op vakantie geweest vandaar de late reactie. Het F.C.A systeem is weer opnieuw gekalibreerd, maar het heeft niets uitgehaald. 

Ga kijken of ik via andere instanties raad kan vragen wat ik hier aan kan doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
22 hours ago, Hankook said:

Goedemiddag Fred Stonic, ben op vakantie geweest vandaar de late reactie. Het F.C.A systeem is weer opnieuw gekalibreerd, maar het heeft niets uitgehaald. 

Ga kijken of ik via andere instanties raad kan vragen wat ik hier aan kan doen.

Hankook, jammer om te horen dat het niet werkt. Ik moet zeggen dat ik steeds meer het gevoel heb dat het naar mate ik meer KMs maak, het beter gaat werken. Wat wellicht wel kan zijn is dat de melding jou niet opvalt? Je ziet/hoort het heel kort, tot jij op de rem drukt. Ik hoor vaak het gepiep en dan kijk ik op het scherm, is het al weg. Doordat je op de remmen drukt, registreert hij dat jij het door hebt (vermoed ik) of iets en gaat de melding gelijk weg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo Xmoo,

bedankt voor je reactie.

Dat gepiep is dat het zelfde als het gepiep van de Lane Assist?

En wat is  dan de afstand op je voorganger?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee, echt een hele lage pieptoon.

Varierend tussen 0,5/2m

aangepast door Xmoo

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik heb alleen die pieptoon gehoord van Lane Assist.

De afstand is wel kort, ik heb in een Opel Grandland X gereden die gaf de waarschuwing bij 4 tot 5 m.

Maar goed ik ga verder kijken wat de mogelijkheden zijn om het wel naar behoren te laten werken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen