Ga naar inhoud
Rick

Veel te Veel olie, alweer

Aanbevolen berichten

Vandaag de beurt gehad, op rekening zag ik al 5,8 liter staan ipv de 4,1 wat normaal is.
nagemeten en indd veel te veel olie, hier is nog 20km naar huis mee gereden en waarschijnlijk ook lekker de navigatie update van een uur op gedraaid.

Mag ik hier nog mee rijden terug tot de dealer of schaad dit?

olie.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Terug naar de dealer is weldegelijk schadelijk
Succes gr Patrick

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou er geen meter meer mee rijden... is idd schadelijk voor de motor.
Gewoon de garage bellen en hem laten ophalen met een autoambulance. Zij hebben voor 't probleem gezorgd, dus mogen het ook oplossen !!! Wat een sukkels... :nono:

Je kunt er ook voor kiezen om het teveel aan olie zelf via de peilstok opening er uit te zuigen.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ben ermee naar de dealer hier om de hoek gereden en hun hebben het teveel eruit gehaald, flinke lading wat eruit moest.

Kia dealer zei 'staat int boekje op 5.8' tsja doen ze dan bij elke Sportage er zoveel in? zullen er wel een aantal sneuvelen als men het niet nakijkt..

Enige schaden, mocht dat er zijn gekomen hierdoor, is dat te zien of na te kijken trouwens?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 uren geleden, Rick zei:

Ben ermee naar de dealer hier om de hoek gereden en hun hebben het teveel eruit gehaald, flinke lading wat eruit moest.
Kia dealer zei 'staat int boekje op 5.8' tsja doen ze dan bij elke Sportage er zoveel in? zullen er wel een aantal sneuvelen als men het niet nakijkt..
Enige schaden, mocht dat er zijn gekomen hierdoor, is dat te zien of na te kijken trouwens?

Ikzelf zou de garage die me dat geflikt had bellen en zeggen het probleem op te lossen.
Temeer omdat zij dan ook meteen konden zien wat er teveel in zat en het teveel in rekening gebrachte olie konden terugbetalen.
En niet onbelangrijk: als er iets kapot gaat dan weten ze dat je dit gemeld hebt. 
Informeer bij je rechtsbijstandverz. wat je hierover moet vastleggen om eventuele problemen in de toekomst te voorkomen.

Wat betreft de eventuele schade:
Teveel olie zal een hogere carterdruk veroorzaken wat de keerringen en pakkingen niet echt leuk zullen vinden. De carter-ontluchting kan namelijk niet alle druk verwerken.
Rij liever niet, maar als het toch moet, dan met zo weinig mogelijk toeren.
Je krukassen slaan mogelijk door het oliebad, wat daardoor flink gaat spetteren en schuimen.
De olie lekt dan langs de zuigerveren de cilinder in, waar 'deze verbrandt en een mooie blauwe rookpluim uit je uitlaat veroorzaakt.
Bovendien zal je auto meer olie gaan verbruiken en dat is dan niet meer te verhelpen.
Controleer daarom na een onderhoudsbeurt altijd de oliepeilstok of er niet teveel of te weinig olie in zit !!! 

Wat betreft Hyundai weet ik dat er motoren zijn met een RODE  oliepeilstok en met een GELE oliepeilstok.
Bij motoren met een GELE oliepeilstok moet er aanzienlijk MINDER motorolie in.
Ik weet niet of dat bij KIA ook zo is, maar dat lijkt me wel, want de motoren komen uit dezelfde fabriek...

Dit hoort de KIA garage en zeker een monteur te weten en de juiste hoeveelheid motorolie te vervangen.

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)
Op ‎2‎-‎10‎-‎2018 om 19:45, Sharkster zei:

Ikzelf zou de garage die me dat geflikt had bellen en zeggen het probleem op te lossen.
Temeer omdat zij dan ook meteen konden zien wat er teveel in zat en het teveel in rekening gebrachte olie konden terugbetalen.
En niet onbelangrijk: als er iets kapot gaat dan weten ze dat je dit gemeld hebt. 
Informeer bij je rechtsbijstandverz. wat je hierover moet vastleggen om eventuele problemen in de toekomst te voorkomen.

….. 

Dank! ik heb ook gebeld en kon langskomen, maar ik ging er dus geen 15 km meer mee rijden. Vandaar hier vlakbij ben gegaan. Het teveel in Olie heb ik terug betaald gekregen, ze weten er dus van en heb ook in de mail gezet dat schade hierdoor niet door mij betaald word. maar of dat genoeg is zal wel niet. moet eens navragen indd!
Maar ga iig niet meer terug naar die garage, als je na 8 jaar Sportage nog steeds niet weet wat erin moet...

aangepast door Rick

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kom in geen Kia garage meer in twee garages geweest elke keer teveel in doe het zelf nu.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen