Ga naar inhoud
Wybrand

Cruise Control op hol

Aanbevolen berichten

Mijn Kia Niro van 08-2017 heeft sinds de software-update (vanuit Kia) van 07-2018 (bij onderhoudsbeurt) het volgende probleem:

Als de auto vol beladen is (3 personen met bagage of meer) gaat de CC bij het instellen op een snelheid spontaan 2 km/h sneller lopen. Na ongeveer 1 km gereden te hebben zakt de snelheid 2 km/h. Als ik zelf het al terug heb gezet binnen deze kilometer zakt het alsnog, waardoor je langzamer rijdt dan je wilt. Als je met de + en - de snelheid verhoogt of verlaagt. gebeurt dit ook. Vooral bij het verlagen van bv. 130 naar 120 schrik je er van, want bij het loslaten van de - (min) gaat de motor ineens aanzetten om 2 km/h harder te rijden, waardoor je dus op voorgangers inloopt, wat je dus juist niet wilt. Als je bv de cc op 100 zet en dus verder niets doet, gaat het naar 102. Haal je de CC met de "O" er af en reset het weer met de + gaat hij naar de oorspronkelijke te snelle snelheid met nog 2 km/h extra, dus 104. Met de auto niet vol beladen heb ik dit probleem dus niet. Voor de update van 07-2018 was dit nog niet zo. Toen werkte alles naar behoren.

Ik had het al bij de dealer gemeld na de zomervakantie. Toen kom men niets vinden, geen afwijking constateren. Ik dacht dat het door de warmte kwam, wat toen net weer over was. Alleen later ben ik er pas achter gekomen  dat het met het gewicht heeft te maken. In de zomer veel met 4 mensen erin en afgelopen weken ook veel langere afstanden met 4 mensen erin. Daar tussendoor veel met 1 of 2 mensen gereden, waardoor het mij nu pas is opgevallen dat het om gewicht gaat. Vooral bij wat drukker verkeer ben je dan druk bezig om de CC constant af te regelen, wat normaal juist prettig werkte. Ik heb al weer een afspraak met de dealer gemaakt.Zij kijken binnenkort of er een nieuwe update is om het te verhelpen. Blijkbaar kwam zo'n klacht wel eens voor bij andere types auto's, wat soms met een update verholpen kan worden of soms dus niet.

Heeft iemand anders ook soortgelijke klachten (kon op dit forum bij de Niro tot nu toe niets hierover vinden) en wat is er aan gedaan. Dat zou het een stuk makkelijker maken om dit probleem op te lossen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Volgens mij is hier al een topic over. Heb je al gezocht in de forum?  Ik heb dit volgens mij al een keer gelezen hier. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik dacht dat ik alles inmiddels wel had gelezen, maar je hebt gelijk. Het is al eerder vermeld. Alleen is de laatste post hiervan januari 2018. Ik zal de vele reacties daarop even lezen en daar binnenkort mijn verhaal ook op zetten. 

Het vreemde bij mijn verhaal is dat het wel goed was, maar na een update veranderd is en ook alleen met veel gewicht. Niet als je alleen of met z'n tweeën rijdt.

De meeste mensen zal het dus niet opvallen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De CC reageert sowieso vaak met een enorme vertraging, dat je je ingestelde snelheid niet ziet is jammer, dat hadden wij eerst wel, dat mis ik een beetje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb dit " probleem" ook

Stel hem in op bijvoorbeeld 100kmh
En dan wisselt de snelheid echt tussen de 99 en 103/104
Erg vervelend inderdaad

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij mij wisselt de snelheid 2, hooguit 3 km op het uur, beetje afhankelijk van de situatie als hellinkje op bijvoorbeeld.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het valt mij ook op dat de cruise control niet het sterkste punt is van de Niro. Bij mijn vorige auto (Ford Mondeo uit 2002) bleef de snelheid altijd exact op de ingestelde snelheid (ook op de GPS van TomTom).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, dropje zei:

dat je je ingestelde snelheid niet ziet is jammer

Dat zie je toch wel. tenminste ik wel? 
Die snelheid staat naast het cc icoon, en als je zelf harder gaat rijden gaat die snelheid knipperen. Alleen als je de cc pauzeert, zie je de snelheid niet meer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
41 minuten geleden, JeroenV zei:

Die snelheid staat naast het cc icoon, en als je zelf harder gaat rijden gaat die snelheid knipperen. Alleen als je de cc pauzeert, zie je de snelheid niet meer.

Dan moet ik daar nog eens goed naar kijken, heb het nog niet ontdekt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, JeroenV zei:

Op het werk hebben we een Niro PHEV (business line) met adaptive cruise control. Dan zie ik de CC snelheid wel staan, op mijn eigen Dynamic Line niet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Misschien dat het inderdaad uitmaakt of je ACC hebt of niet, geen idee.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Jij hebt waarschijnlijk een uitvoering met adaptieve cruise control.

Die kunnen wel de ingestelde snelheid tonen.

Die standaard cc niet

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, De-bouwer zei:

Jij hebt waarschijnlijk een uitvoering met adaptieve cruise control

Klopt, heb een Executive.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)
2 uren geleden, Broekie zei:

Op het werk hebben we een Niro PHEV (business line) met adaptive cruise control. Dan zie ik de CC snelheid wel staan, op mijn eigen Dynamic Line niet. 

ik heb het op mijn "Fusion " ook staan , is wel ook adaptive cruise control

Weet zelf niet of het in Nederland dezefde naam draagd ( niro fusion ) ?? 

aangepast door bert111bel

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen