Ga naar inhoud
De-bouwer

Verbruik is raar

Aanbevolen berichten

Binnenkort ga ik heen en weer naar Bonn, 300 km enkele reis. Ben benieuwd wat het verbruik dan is. Hopelijk laat de Niro zich dan weer eens van de betere kant zien qua verbruik. Het is duidelijk geen stadsauto. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Had je de versie met stoel/stuur verwarming moeten nemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

als je korte stukjes rijd. en dan in de stad. zou die veel al elektrisch moeten rijden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 uur geleden, Johan64 zei:

Binnenkort ga ik heen en weer naar Bonn, 300 km enkele reis. Ben benieuwd wat het verbruik dan is. Hopelijk laat de Niro zich dan weer eens van de betere kant zien qua verbruik. Het is duidelijk geen stadsauto. 

Ben het niet eens dat de Niro geen stads auto is. Hybride doet het juist goed in de stad. 

Er even van uit dat de motor warm is. Dan haal ik in de zomer soms 1 op 25 in de stad. In de winter verschilt het tussen de 1 op 18 en 20 maar soms ook hoger. 

Op de snelweg als je rond de 100 rijd moet 1 op 20 mogelijk zijn. Ik heb dat regelmatig gehaald in de winter. Je motor moet dan wel warm zijn 

Als je 120 of 130 gaat rijden is het over dan zak je zo naar de 1 op 17. 

Toch even naar je rijstijl kijken of even langs gaan bij de dealer. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
18 uur geleden, Brat Pit zei:

Had je de versie met stoel/stuur verwarming moeten nemen.

Zonder je teleur te stellen: ik heb stoel- en stuurverwarming. Ik zie ook niet in wat dat aan het verbruik verbetert, maar dat terzijde. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 uur geleden, casper zei:

Ben het niet eens dat de Niro geen stads auto is. Hybride doet het juist goed in de stad. 

Er even van uit dat de motor warm is. Dan haal ik in de zomer soms 1 op 25 in de stad. In de winter verschilt het tussen de 1 op 18 en 20 maar soms ook hoger. 

Op de snelweg als je rond de 100 rijd moet 1 op 20 mogelijk zijn. Ik heb dat regelmatig gehaald in de winter. Je motor moet dan wel warm zijn 

Volgens de Niro zelf rijd ik gemiddeld 90% eco. Denk dus niet dat het probleem mijn rechtervoet is. Zoals ik al eerder heb uitgelegd is het probleem de kachel, en het feit dat de motor niet warm wordt tijdens mijn ritjes. De dagelijkse ritjes zijn tussen de 4 en 15 kilometer. Gewoon tekort voor die motor. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 minuten geleden, Johan64 zei:

Volgens de Niro zelf rijd ik gemiddeld 90% eco. Denk dus niet dat het probleem mijn rechtervoet is. Zoals ik al eerder heb uitgelegd is het probleem de kachel, en het feit dat de motor niet warm wordt tijdens mijn ritjes. De dagelijkse ritjes zijn tussen de 4 en 15 kilometer. Gewoon tekort voor die motor. 

Die korte ritjes verklaren het wel ja. Als ik de kids naar school breng (5km) dan verbruikt hij bij mij ook 1 op 15 of lager. Ik laat ze daarom ook meestal met de fiets gaan :lol: . Ik moet wel zeggen dat ik op de hele kortje ritjes de verwarming maar uit laat  Meestal wordt het pas warm als ik er al ben en heeft alleen maar benzine verstookt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 uur geleden, Johan64 zei:

De dagelijkse ritjes zijn tussen de 4 en 15 kilometer. Gewoon tekort voor die motor. 

Inderdaad! En als de koelvloeistofmeter eindelijk 85 graden aangeeft, en je kachel goed warm wordt, zit de motorolie pas op 3/4 van zijn ideale werktemperatuur. Pas als de motorolie goed op temperatuur is zal de motor efficiënter (lees: zuiniger) gaan draaien. Wat dat betreft zou je in feite dus ook een olietemperatuurmeter moeten hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
22 uur geleden, casper zei:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Om het onderwerp van mijn kant af te ronden, vanochtend exact dezelfde routineritjes gereden maar nu zonder kachel. Het verbruik nu 1:19. Oftewel de auto heeft 90% zuiniger gereden omdat de kachel uit stond. Ik verwijs naar mijn eerdere conclusie, dit is echt een ontwerpfout. Ze hadden er gewoon een elektrische kachel in moeten zetten. 90% zuiniger omdat je de kachel uitzet is gewoon belachelijk! Een andere conclusie is dat ik beter af was geweest met een volledig elektrische auto, maar aangezien in mijn buurt geen laadpaal staat was dat geen optie. We hebben er wel naar gekeken. Dus we gaan maar verder met de Niro, inclusief zijn fouten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Goed beschouwd heeft de kachel aan zetten op die korte ritjes ook niet echt veel nut, eer dat het interieur goed op temperatuur is, stap je al weer uit.

Mijn mening is dat het an sich echt wel een zuinige auto is, echter hebben koude en korte ritjes erg veel (negatieve) invloed.

Ik denk dan ook dat er bij mensen die echt bizar slechte verbruiks-cijfers halen er iets aan de hand is, dat ze bijvoorbeeld inderdaad veel hele korte stukjes doen, of er is echt software-matig iets aan de hand,
Het gemiddelde verbruik op verbruiks-monitoren ondersteunen dit denk ik wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door deze site te gebruiken ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.