Ga naar inhoud

dynamic, loudness?


Peet de Jong

Aanbevolen Berichten

Hallo, byzonder blij met de Kia Niro vanaf dinsdag nieuw gehaald en inmiddels 940 km naar alle tevredenheid, wat een auto!!! alleen het geluid valt mij wat tegen van de radio, eigenlijk mis ik bassen ( staat op 10) kan ook geen loudness vinden, zit dat er niet op? Misschien kunnen jullie me helpen?

groeten Peter de Jong

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb mijn Niro DynamicLine inmiddels 3 weken en ik ben er ook enorm blij en tevreden mee. Maar ook mij viel gelijk het matige, ietwat doffe of holle geluid op. Zeker bij gesproken geluid, zoals het nieuws, is het erg slecht te horen. Bass wat hoger gezet, maar dat hielp niet echt. 
Toch heb ik enige verbetering gekregen door de positie te veranderen waar je het geluid het sterkst wilt horen. Dit kun je (uiteraard) doen bij de instellingen van het geluid. Ik heb het naar bijna helemaal naar voren in het midden ingesteld. Zeker niet helemaal goed nu, maar beter dan het was.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zonder de audio van jouw auto te kennen: Loudness is een setting die je steeds minder tegenkomt en eigenlijk ooit bedoeld is om bij LAGE luistervolumes
de hoge en lage tonen te versterken, om te compenseren voor het verlies in gevoeligheid van je oren bij deze lagere volumes op die frequenties.
Voor mij persoonlijk is het JAREN geleden dat ik een "loudness" zag op een audiosysteem.

Bassen miste ik in mijn huidige Picanto, net als in mijn voorgaande auto's, vandaar dat ik daarin telkens
een kleine actieve subwoofer heb bijgeplaatst onder de stoel, misschien is dat voor jou ook een oplossing?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bas mis ik wel, maar dat is eigenlijk bij elke standaard muziekinstallatie in een auto zo. De subwoofer zal vast helpen. Van slecht spraakverstaan heb ik geen last. Bij mij klinkt de radio helder niet dof. Hoge tonen zijn goed. Ook bij streaming audio(via de telefoon heb ik niet te klagen. Aangezien mijn muziekkeuze meestal zonder uitgesproken bas is vind ik dit niet echt hinderlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ben het er niet helemaal mee eens. De bas is inderdaad slecht maar de trebble ook. Hoge tonen hoor ik niet, dus daar heb ik geen mening over. 

De kwaliteit van de FM radio is eigenlijk beneden peil. Vreemd genoeg klinkt Spotify al beter. Maar het blijft matig. Mijn conclusie is dat de versterker matig is, de luidprekers ook,  maar de radio slecht. Luister je veel naar de radio dan heb je vette pech.

Zit hier op het forum iemand die verstand heeft van autoluidsprekers en weet hoe hier verbetering in aan te brengen is?

aangepast door Brat Pit
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 12-11-2018 om 19:12, Brat Pit zei:

Ik ben het er niet helemaal mee eens. De bas is inderdaad slecht maar de trebble ook. Hoge tonen hoor ik niet, dus daar heb ik geen mening over. 

De kwaliteit van de FM radio is eigenlijk beneden peil. Vreemd genoeg klinkt Spotify al beter. Maar het blijft matig. Mijn conclusie is dat de versterker matig is, de luidprekers ook,  maar de radio slecht. Luister je veel naar de radio dan heb je vette pech.

Zit hier op het forum iemand die verstand heeft van autoluidsprekers en weet hoe hier verbetering in aan te brengen is?

Ik ben bij een speciaalzaak geweest. Jouw conclusie is dezelfde als die de techneut daar stelde; alles is matig. 
Om de boel behoorlijk wat te verbeteren, is een set nieuwe speakers nodig en inderdaad een subwoofer. Dan krijgt (volgens de techneut) de versterker het minder voor z'n kiezen qua bassen en zou het geluid behoorlijk verbeteren. Wat mij dan nog even tegenhoudt is het prijskaartje van ongeveer €900,-

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is nu al iets beter het geluid, mijn i-phone volume stond niet vol aan (pffff) klinkt nu wel iets beter  maar ga denk ik nog wel een subwoofer bij plaatsen (onder de stoel) Met de radio heb ik nog geen ervaring, luister altijd naar Spotify via de telefoon. Als ik een subwoofer  geinstalleerd heb zal ik mijn ervaring melden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 maanden later...

Hallo, ik heb vandaag de voorste luidsprekers vervangen en heb gekozen voor de Crunch GTi 62 (44 euro) en het resultaat is verbluffend!!! Het geluid is geweldig, warme bassen en mooie hoge tonen. Het inbouwen was niet moeilijk, heb wel de oude luidsprekers moeten slopen om de ring te hergebruiken, ben alles bij elkaar 2 uurtjes bezig geweest maar het is zeer de moeite waard!!! Ben er blij mee, misschien een tip voor anderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja heb wel de deurpanelen moeten verwijderen maar de kabeltjes van de deurvergrendeling laten zitten. Als het deur paneel los is kan je het een beetje kantelen zodat je bij de luidsprekers kan, die heb ik met ring en al verwijderd en alles mee naar binnen genomen zodat ik alles op mijn gemak kon ombouwen en solderen en toen de ringen met de nieuwe luidsprekers weer ingebouwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

@Peet de Jong: Ik ben ook niet erg tevreden over het geluid van de standaard audioinstallatie en overweeg ook om de speakers te (laten) vervangen.
Een paar vragen: Hoe ben je bij de Crunch speakers uitgekomen? Waar heb je die vandaan? Wat weet je van eventuele alternatieven? Je hebt blijkbaar de "stock"-tweeters (bovenzijde dashboard) laten zitten. Dat lijkt me van invloed op de hogetonenweergave, immers, de Crunch is toch een meerwegluidspreker?
Alvast dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Sorry lees net pas je bericht, heb de speakers gekocht bij Media Markt (44,90) en in de voorportieren ingebouwd op de bestaande plek. Tweeters in het dashboard gelaten zo het was, spelen dus gewoon mee. De Crunch is een tweeweg systeem, heeft geen nadelige gevolgen voor het totale geluid. Ik overweeg nog wel om ze achter ook te vervangen, verwacht dat het dan nog mooier klinkt. Het volume zou nog wat harder mogen vind ik zelf maar dat is persoonlijk. Je kan het evt. komen beluisteren als het te doen met de afstand. Woon zelf in Rockanje. Een alternatief zou zijn luidsprekers van JBL, vond dat zelf nogal prijzig worden, daar ik een private lease wagen heb. Kan evt. ook helpen met inbouwen hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 11-2-2019 om 13:18, Peet de Jong zei:

Hallo, ik heb vandaag de voorste luidsprekers vervangen en heb gekozen voor de Crunch GTi 62 (44 euro) en het resultaat is verbluffend!!! Het geluid is geweldig, warme bassen en mooie hoge tonen. Het inbouwen was niet moeilijk, heb wel de oude luidsprekers moeten slopen om de ring te hergebruiken, ben alles bij elkaar 2 uurtjes bezig geweest maar het is zeer de moeite waard!!! Ben er blij mee, misschien een tip voor anderen?

Interessant Peet! Ik ga deze speakers op voorspraak van jou ook bestellen denk ik. Op Amazon duitsland staan ze voor 37 euro te koop met gratis verzending. Inbouwen en solderen zal wel lukken maar ik vroeg me af of het deurpaneel losmaken nog speciaal gereedschap vereist? Wellicht zou je daar iets meer over kunnen zeggen. In ieder geval bedankt voor je tip en alvast dank voor je reactie, groeten Olaf

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mooi Olaf, ik heb geen speciaal gereedschap gebruikt, alleen om de spiegelkappen (binnenzijde) te verwijderen heb ik een platte schroevendraaier gebruikt met een lapje er om, om beschadigingen te voorkomen. Verder moet je 2 kruiskop schroeven verwijderen, deze zitten achter de ontgrendel knop van de deurbediening en in het bakje onder een stukje rubber waar je de deur aan dicht trekt, daarna kan je het gehele deurpaneel lostrekken, twee stekkers los trekken en het deurpaneel kantelen zodat je bij de schroeven kan (4) om de gehele plastic ring weg te nemen (ook een stekkertje) Hoop dat je iets hebt aan deze informatie, Groeten Peet.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 21-3-2019 om 17:18, The Guitarist zei:

Dank voor je reactie! En voor je aanbod te helpen met inbouwen. Dat wordt toch een hele reis want ik woon halfweg Breda-Tilburg. Ik ben me nog aan het beraden. Mocht e.e.a. actueel worden neem ik mogelijk nog contact op.
Nogmaals dank!

Hallo, ben as weekend in Riel, niet zover bij jou vandaan, je kan eventueel komen luisteren, groeten Peet

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


12 uur geleden, Peet de Jong zei:

Mooi Olaf, ik heb geen speciaal gereedschap gebruikt, alleen om de spiegelkappen (binnenzijde) te verwijderen heb ik een platte schroevendraaier gebruikt met een lapje er om, om beschadigingen te voorkomen. Verder moet je 2 kruiskop schroeven verwijderen, deze zitten achter de ontgrendel knop van de deurbediening en in het bakje onder een stukje rubber waar je de deur aan dicht trekt, daarna kan je het gehele deurpaneel lostrekken, twee stekkers los trekken en het deurpaneel kantelen zodat je bij de schroeven kan (4) om de gehele plastic ring weg te nemen (ook een stekkertje) Hoop dat je iets hebt aan deze informatie, Groeten Peet.

Bedankt voor je duidelijke informatie Peet!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...
On 2/17/2019 at 4:38 PM, Peet de Jong said:

Ja heb wel de deurpanelen moeten verwijderen maar de kabeltjes van de deurvergrendeling laten zitten. Als het deur paneel los is kan je het een beetje kantelen zodat je bij de luidsprekers kan, die heb ik met ring en al verwijderd en alles mee naar binnen genomen zodat ik alles op mijn gemak kon ombouwen en solderen en toen de ringen met de nieuwe luidsprekers weer ingebouwd.

 

Hoe heb je de speaker uit de ring gekregen? Ik zie dat deze vast gelijmd zit.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Luidsprekers in zijn geheel meegenomen naar binnen, losgeknipt zo dicht mogelijk bij de ring, nieuwe luidsprekers "vastgeboord"in de ring, de aansluiting gesoldeerd en de hele ring weer gemonteerd in de deur, succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...
Op 25-3-2019 om 21:06, Peet de Jong zei:

Mooi Olaf, ik heb geen speciaal gereedschap gebruikt, alleen om de spiegelkappen (binnenzijde) te verwijderen heb ik een platte schroevendraaier gebruikt met een lapje er om, om beschadigingen te voorkomen. Verder moet je 2 kruiskop schroeven verwijderen, deze zitten achter de ontgrendel knop van de deurbediening en in het bakje onder een stukje rubber waar je de deur aan dicht trekt, daarna kan je het gehele deurpaneel lostrekken, twee stekkers los trekken en het deurpaneel kantelen zodat je bij de schroeven kan (4) om de gehele plastic ring weg te nemen (ook een stekkertje) Hoop dat je iets hebt aan deze informatie, Groeten Peet.

Hallo Peet, ik wil ook een poging wagen met het vervangen van de speakers.

Je zegt dat je het gehele deurpaneel los kunt trekken. Waar ben je begonnen? Boven, beneden of de zijkanten? Ik zie aan de onderkant wel een inkeping waar je eventueel een zacht stuk gereedschap tussen kunt wurmen. Kan ik daar iets mee? Ik neem aan dat het paneel met zo'n kliksysteem vast zit?

Bij voorbaat dank voor de extra uitleg!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Uiteindelijk toch maar op Youtube gekeken of ik daar een instructievideo kon vinden. Helaas niet van een Niro, maar wel van een Kia Stinger. Deze deurpanelen komen redelijk overeen met die van een Niro, met dat verschil dat bij de Stinger 3 schroeven gelost moeten worden waar het er bij de Niro maar 2 zijn. 

Inmiddels de rechterspeaker vervangen. Morgen volgt de linker en zal ik wat foto's posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zoals beloofd enige foto's van het vervangen van de originele af-fabriek speakers in de voordeuren.

Na bestudering van de youtube-video was het lostrekken van het deurpaneel geen probleem. Vooral bij de eerste verwijdering dien je voorzichtig wat meer kracht te zetten om de clips los te trekken van de deur. Professionals gebruiken hiervoor wel een kunststof spatel of een cliplichter, maar met de hand lukt het ook. Zoals op de foto te zien is kun je het paneel volledig wegnemen nadat je de stekker van het elektrische raam los hebt gemaakt.

Foto 2: origineel en nieuw naast elkaar. De nieuwe is een Crunch GTi62

Foto 3: oude speaker uit de ring gesneden, het kunststof frame kun je gemakkelijk met een draadtang doorknippen.

Foto 4: nieuwe speaker m.b.v. meegeleverde schroeven aan de ring vastgeschroefd en bedrading vast gesoldeerd.

Foto 5: voor de volledigheid de schuimrubber rand overgezet op de nieuwe speaker. Met een vlijmscherp plamuurmes heb ik het probleemloos van de oude speaker afgesneden.

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik deze speakers zonder verder onderzoek heb aangeschaft.

Zo merkte ik bij het terugplaatsen van het deurpaneel dat de binnenzijde van het speakerrooster tegen de plastic behuizing van de tweeter aandrukt. In feite steekt de tweeter iets te ver naar voren. Dit is verder geen probleem voor het terugplaatsen van het paneel, maar ik vraag me wel af of dit invloed heeft op het geluid van de speaker.

Het geluid van deze speakers is zeker beter, maar ik vind het verschil met de oude speakers niet heel groot. Deze beleving blijft natuurlijk heel persoonlijk, maar ik vind het resultaat niet zo 'verbluffend' als ik verwacht had.

Audio1Niro.jpg

Audio2 Niro.jpg

Audio3 Niro.jpg

Audio4 Niro.jpg

Audio5 Niro.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


OH, dat is jammer dat je het resultaat niet zo"n geweldige verandering vindt. Heb inderdaad ook het schuimrubber randje overgezet maar bij mij raakt de tweeter niet de binnenkant van het rooster? Vreemd, zo te zien heb je het zelfde gedaan dan ik met dit verschil dat jij langere schroeven hebt gebruikt maar dat heeft geen invloed op de gehele hoogte van ring en luidspreker samen. Vreemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...