Jump to content
Jan58

Onderhouds beurt

Recommended Posts

Deze week een mondelinge prijsopgave van de 30k beurt gehad inclusief :

Controle en bijvullen airco

Verversen koppelingsvloeistof

Filters

voor kleine 400 euro

Ja mooi, maar wat is de vraag? Of wilde je dit alleen ff kwijt!

Op de dag van de beurt toch een beetje teleurgesteld in de Niro. De dealer melde dat er sludge in mijn motor is geconstateerd en stelde voor om de motor te flushen. Heb daar mee ingestemd.

Ben benieuwd of meer Kia-rijders hiermee geconfronteerd zijn.

Zojuist, Nir00tje zei:

De dealer melde dat er sludge in mijn motor is geconstateerd

Sludge in een relatief jonge motor????? Lijkt me zaak voor nader onderzoek.

De dealer gooit het op korte ritjes en dus veel rijden met een koude motor

Op ‎19‎-‎1‎-‎2019 om 18:35, Nir00tje zei:

De dealer gooit het op korte ritjes en dus veel rijden met een koude motor

Dat is vaak wel de oorzaak, heb zo ook wel motorfietsen gezien waar heel veel korte ritjes mee gereden werden, net of er een soort yoghurt achter het peilglaasje zat.

Heeft wat te maken met vocht door condensatie, die normaliter verdampt als de motor (voldoende) warm wordt.

Rij 20k per jaar waaronder gemiddeld toch wel 2x 60km snelwegritten (125km/h op de teller) per maand. Maar blijkbaar is dat niet genoeg.

33 minuten geleden, Nir00tje zei:

Rij 20k per jaar waaronder gemiddeld toch wel 2x 60km snelwegritten (125km/h op de teller) per maand. Maar blijkbaar is dat niet genoeg.

Maar ook veel koude korte ritjes?

Bijvoorbeeld regelmatig 2 km naar de supermarkt en weer terug? Of naar werK? ouders/schoonouders?

Het is echt een symptoom van veel korte en koude ritjes. Heb een keer bij een motor gezien die werd gebruikt als fiets, Telkens hele korte stukjes.

Edit; ik weet overigens niet of als er eenmaal "yoghurt" in de olie zit of je die er dan nog uit krijgt met een langere rit?

Edited by dropje

Ja, ook veel korte ritjes

2x pw 1km supermarkt heen en terug

3x pw 3km sportschool heen en terug

2x pw 1km sigaartjes halen en terug

Tsja, oplossing EV nemen, de fiets of benenwagen. :-| Hangt af van beschikbaar budget.

Fiets je wel op de sportschool? Volgens mij is hier een besparing mogelijk .

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro

Op 19-1-2019 om 13:12, Nir00tje zei:

Op de dag van de beurt toch een beetje teleurgesteld in de Niro. De dealer melde dat er sludge in mijn motor is geconstateerd en stelde voor om de motor te flushen. Heb daar mee ingestemd.

Ten 1e: sigaartjes halen is een zéér nuttige bezigheid!

Ten 2e: je rijdt inderdaad zeer veel korte ritjes. Je zou een Defa blokverwarmer kunnen (laten) monteren.
Dan verdampt het vocht in je olie beter.

23 uur geleden, dropje zei:

Dat is vaak wel de oorzaak, heb zo ook wel motorfietsen gezien waar heel veel korte ritjes mee gereden werden, net of er een soort yoghurt achter het peilglaasje zat.

Heeft wat te maken met vocht door condensatie, die normaliter verdampt als de motor (voldoende) warm wordt.

Daar komt ook nog eens bij dat op de iets langere ritjes (zeg 10 tot 15 kilometer), de motor ook minder goed warm wordt doordat je deels elektrisch rijdt. Zeker met dit koude weer merk ik dat de motor maar zelden echt goed warm wordt en dat dan ook nog eens voor kortere periodes (vergeleken met een reguliere auto). 

15 uur geleden, Nir00tje zei:

Tja, voor de olie in het motorblok niet echt gezond.

13 uur geleden, HenkBhz zei:

Fiets je wel op de sportschool? Volgens mij is hier een besparing mogelijk emoji23.pngemoji23.pngemoji23.png.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro

Ik zie naast de ritjes sportschool nog veel meer besparingen, maar dat terzijde. 1 km... als je loopt ben je waarschijnlijk minstens net zo snel.

Maar goed, dat moet ieder zelf weten.

Om misverstanden te voorkomen, het is mijn vrouw die met de Niro naar de winkel en de sportschool rijdt :P

• Ik zal jullie tips aan haar doorgeven
    ;-)
  • Like 1
  • Haha 1

De Kia Mini beurt voor wie minder dan 10.000 km per jaar rijdt, de prijs is euro 124,00. De kosteloze verlenging van de wegewacht service vervalt dan.

Hallo,

Ik heb 1 a 1 1/2 week geleden ook zitten discussieren over de "beurten" (in een ander topic).

Toen waren er ook verschillende prijzen genoemd (een forum-lid) had zijn rekening voor de 30000 km beurt online staan.

Dit was een heel andere prijs die mij werd gemeld (ik had een hoger bedrag).

Hierop heb ik uitleg gevraagd bij mijn Eigen dealer.

Dit is mijn offerte (voor begin feb 2019):

Voor de losse 30000 km beurt is de prijs  217,47 incl. (dit is dus met de prijsverhoging die in oktober 2018 is ingegaan)

Vervangen interieur filter 36,34 incl

Vervangen remvloeistof koppelingssysteem  48,99 incl

Vervangen remvloeistof remsysteem 51,11 incl

Totaal 353,91 incl en dit klopt met de voorgeschreven werkzaamheden vanuit KIA Nederland.

Als een prijs daarop afwijkt zijn er items op bovenstaand lijstje niet uitgevoerd.

Mij is gemeld dat ze alle werkzaamheben volgens beschrijving uitvoeren; dan is er ook geen discussie als later eventueel garantie wordt geclaimd (wel/niet remvloeistof vervangen als er een remissue voorkomt).

Ik vond het goede duidelijke uitleg en ga hierin mee met de dealer.

De nota van mijn 30 dkm beurt zag er als volgt uit:
215 onderhoudsbeurt incl petr inj cleaner, olie en oliefilter
001 koelvloeistof bijvullen
036 interieurfilter
050 remvloeistof verv
045 dct vloeistof verv
051 motorspoeling
000 aircocontrole
----------------------------
398 totaal

Een groot probleem is Kia Motors Nederland die voor hun klanten in "Mijn Kia" wel onderhoudsprijzen publiceren, maar dit vervolgens niet up-to-date bijhouden. Momenteel staat er bij mij nog de prijslijst van januari 2017 op. Ik heb zojuist met de chat  de laatste lijst ontvangen die ze bij bij de website ondersteuning hebben en die is van januari 2018. Bij mij is het inmiddels 2019 en er zijn sinds deze lijst al weer 2 verhogingen geweest. Ze laten de dealers dan met de problemen zitten zoals je in dit draadje kunt lezen. Je kunt rustig een klacht indienen bij de klantenservice (klantenservice@kia.nl), maar het interesseert ze bij KMNL echt helemaal niets dus dat is verloren moeite.

In de reclame schermt Kia met vaste onderhoudsprijzen, maar dat is reclame; niet de echte wereld. 

dan zal ik even aanvullen met de 60.000 km beurt:

313 (grote) onderhoudsbeurt incl olie, systeemreiniger, ruitensproeiervloeistof, oliuefilter, klein materiaal

036 interieurfilter

059 luchtfilter

039 airco reinigen

-----------

448 totaal 

Op 18-11-2018 om 10:02, Jan58 zei:

Bedankt hier heb ik wat aan.

Zal wel op mijn kia staan maar daar kan ik op moment niet inloggen.

Schijnt dat ik wel een log heb maar  de code weet ik niet meer.

Heb al nieuw wacht woord aangevraagd maar krijg niks in de mailbox terug terwijl mail adres wel bekend is bij Kia.

Zal waarschijnlijk de dealer wel moeten resetten of zoiets.

gr Jan

Je kan het wachtwoord van "Mijn Kia" simpel zelf opnieuw aanmaken, je krijgt dan idd een email ter verificatie en kan je een nieuw wachtwoord aanmaken.

Of je hebt perongeluk een typfout in je emailadres gemaakt ( email adres moet hetzelfde zijn als dat je gebruikt hebt om je "Mijn Kia" account aan te maken ) of de email om het wachtwoord te resetten is door je emailprogramma in de SPAM map terecht gekomen.

Op 19-11-2018 om 23:12, Joey-Rio zei:

Wanneer komt de nieuwste navigatie versie eigenlijk weer uit? Dus de 2019 versie.

Want onze Rio moet in februari op beurt maar volgens mij kwam dit jaar de update pas in Maart 2018 uit dus dan zou ie de update niet kunnen krijgen tijdens de eerste beurt volgend jaar.

Mijn dealer vertelde mij dat in Februari 2019 er een nieuwe kaartupdate beschikbaar is, ik heb voor 1 Maart een afspraak gemaakt, dit zou rond een halfuur duren en kon er op wachten, ik mag aannemen dat dit gratis gebeurt.

Ik weet niet hoe lang kaartupdate gratis zijn. Tot nu toe waren ze dat wel

6 uur geleden, Nir00tje zei:

Ik weet niet hoe lang kaartupdate gratis zijn. Tot nu toe waren ze dat wel 

De kaartupdates zijn gedurende 7 jaar na aanschaf gratis bij een beurt.

Afhankelijk van de dealer zal dit ook gratis zijn als het tussendoor gebeurd.