Jump to content
Jan58

Onderhouds beurt

Recommended Posts

Zo hier ben ik weer.

Vandaag de rekening gekregen van de Niro.

3 dagen geleden een kleine beurt laten uitvoeren.

Verder geen bijzonderheden alleen wat er moet gebeuren.

Kreeg een rekening gepresenteerd van 299 euro.

Volgens mijn info mag deze 199 euro kosten.  (Opgave uit 2017)

Uitgevoerd bij Kia van Mossel in Hengelo.

Zal maar weer eens contact op nemen met van Mossel.

Dit is nu de tweede keer dat ze me teveel bereken.

1 keer een fout maken kan,maar de 2 keer......

Wie heeft ook deze ervaring ook met Kia van Mossel in Hengelo?

Hou jullie op de hoogte welke smoes ze nu hebben.

Gr Jan

Hallo Jan,
Ik heb hetzelfde met mijn 15.000km beurt gehad bij de dealer in Assen, Havik. Kreeg een rekening gepresenteerd van klein onderhoud terwijl het een oliebeurt hoorde te zijn. Als je inlogt bij 'mijn Kia' dan kun je daar de folder downloaden waar de prijzen in staan voor een onderhoudsbeurt. Heb hem ook in de bijlage gestopt van deze post. 

KIA192185_Niro_va2016_RO_folder_A5.pdf

Dus als ik het goed begrijp is het

oliebeurt   15 dznd
Kleine beurt   30 dznd
Oliebeurt  45 dznd
Grote beurt   60 dznd

2 uur geleden, dropje zei:

Dus als ik het goed begrijp is het

oliebeurt   15 dznd
Kleine beurt   30 dznd
Oliebeurt  45 dznd
Grote beurt   60 dznd

Helemaal correct.

Dus wij zitten dan nu op een oliebeurt (40 dznd) de kleine beurt was bij 25 dznd uit gevoerd, toen wij hem kochten.

En effe de airco laten reinigen, die meurt af en toe...

4 uur geleden, Specialmade zei:

Helemaal correct.

Heb altijd gedacht , 15d klein , 30d groot ????

En zo worden we altijd genaaid , niet dat ik al zo ver ben ( heb nog maar 1 onderhoud gehad op 16000 km ) heb momenteel 20000 km , maar ik ben

er zeker van mocht ik op het onderhoud van 30000 km niets zeggen dat ze mij een grote beurt zouden proberen aan te smeren ... smeerl*** 

zijn het allemaal !!

Edited by bert111bel

44 minuten geleden, bert111bel zei:

Heb altijd gedacht , 15d klein , 30d groot ????

En zo worden we altijd genaaid , niet dat ik al zo ver ben ( heb nog maar 1 onderhoud gehad op 16000 km ) heb momenteel 20000 km , maar ik ben

er zeker van mocht ik op het onderhoud van 30000 km niets zeggen dat ze mij een grote beurt zouden proberen aan te smeren ... smeerl*** 

zijn het allemaal !!

Ik ben er haast zeker van dat de officiële Kia dealer hier niet mee sjoemelt. Trouwens het staat ook in je service boekje en op de site van Kia.

Nooit problemen gehad bij KIA Dijkstra, tegenwoordig KIA Wensink in Lelystad. Altijd correct en volgens het boekje.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

3 uur geleden, Specialmade zei:

Ik ben er haast zeker van dat de officiële Kia dealer hier niet mee sjoemelt. Trouwens het staat ook in je service boekje en op de site van Kia.

Helaas wijst de praktijk anders uit. Mijn 15.000km onderhoud werd al als een kleine beurt gerekend. Zelf aangegeven dat ze vast een oliebeurt bedoelden, maar werd stellig volgehouden dat het bij 15.000km een kleine beurt is. Uiteindelijk kwam er iemand anders bij van de garage die bevestigde dat het een oliebeurt moet zijn i.p.v. kleine beurt.

3 uur geleden, Specialmade zei:

Ben ik niet mee eens.

Dit is dus de tweede keer dat mijn rekening te hoog is.

Mag nu 299 euro betalen voor een kleine beurt.

Maar ik neem maandag kontakt op met van Mossel.

Gr Jan

Ik vind het toch treurig dat dit soort "grappen" van een dealer nog steeds niet uit het systeem zijn.
We hebben het er hier op het forum in meerdere topics over gehad en het is ook voorgelegd aan KiaMNL.
De schema's die ze moeten aanhouden voor onderhoud en garantie zijn helder en als er dan onnodige werkzaamheden worden verricht is dat sneu.
Als een dealer zoiets een 2e keer bij mij zou doen zou dat reden zijn voor een afrondend gesprek.

Als je de folder leest staat er duidelijk (juli 2019) kleine beurt bij 30.000 km: 

Kleine beurt  217.00 euro 

Extra bij iedere 30.000 km of 2 jaar:

Interieurfilter 36.00 euro en rem en koppelingsvloeistof 54.50.

Dus de kleine beurt mag totaal bij 30.000 km 307.50 kosten.

Dus zo als ik het lees heb je 8.50 euro korting gekregen.

15 uur geleden, Jan58 zei:

Ben ik niet mee eens.

Dit is dus de tweede keer dat mijn rekening te hoog is.

Mag nu 299 euro betalen voor een kleine beurt.

Maar ik neem maandag kontakt op met van Mossel.

Gr Jan

Zeker van Mossel zou dit heel goed moeten weten.

2 minuten geleden, Specialmade zei:

Zeker van Mossel zou dit heel goed moeten weten.

Ben ik met je eens, ze hebben zichzelf 8.50 tekort gedaan in dit geval.

Bij mij altijd netjes verlopen. eerst 4 jaar met de Ria bij Rustman in Haarlem (nu helaas geen Kia-dealer meer) en daarna bij Tinholt en nu met de Niro bij Vaneman in Hoofddorp. Krijg ook altijd netjes vooraf een bevestiging per mail met de de gespecificeerde prijzen voor het uit te voeren onderhoud. 

Je kunt ook via "Mijn Kia" een onderhoud afspreken bij je dealer en dan gaat het ook goed (mits je de km.stand daar zo nu en dan invult). 

• Like 2

Afgelopen week 45000 km beurt gehad. Dit is een olie beurt en de Niro is 2 jaar oud dus werd de remolie vervangen en het interieur filter. Netjes vooraf gemeld door de dealer. 

Op ‎15‎-‎9‎-‎2019 om 13:12, chippie777 zei:

Afgelopen week 45000 km beurt gehad. Dit is een olie beurt en de Niro is 2 jaar oud dus werd de remolie vervangen en het interieur filter. Netjes vooraf gemeld door de dealer. 

Hoeveel moest je betalen? Die van ons staat vandaag bij de dealer voor de 45 dkm beurt.

Dus even een dagje in een knalroze Kia Picanto...:cool:, rijd ook echt niet verkeerd voor zo'n klein autootje. Vrouwlief was echter bij de stoplichten automatisch op de linker baan geschoven, toen moest het motortje wel aardig loeien om een beetje mee te komen..

Net de standaard oliebeurt laten doen bij Wolters IJsselstein, € 188,41. Dat is bij 75.000 km

Edited by Ron Penguin

Ik ontdekte gisterenavond trouwens ineens de 'onderhoudskaart', daar staat ook precies op vermeld bij welke datum/km stand je welke beurt uit moet laten voeren. Erg veel duidelijker kan niet meer lijkt mij.

Ze hadden hem boven op de zonneklep geschoven.

2 uur geleden, dropje zei:

Ze hadden hem boven op de zonneklep geschoven.

Dat is standaard. Net naast de KIW-kaart.

Er is zelfs een speciaal klipje voor. Veel netter dan dat bungelende kaartje aan een touwtje van je richtingaanwijzer zoals bij de Europese merken.

Dat is standaard. Net naast de KIW-kaart.

Ik denk dat het ook afhangt van de dealer en/of type auto; mijn KIW-kaart krijg ik altijd in een brief bij de factuur, zelf uit te scheuren. Deze steek ik bij mijn papieren.
De onderhoudskaart zit bij mijn Picanto in een hoesje, tegen de linker kant van het dashboard, enkel zichtbaar met het bestuurdersportier open.

Dat clipje is wel handig; daar heb ik mijn autowas-kaart achter zitten.

Op 20-9-2019 om 12:56, Murcielaygo zei:

Ik denk dat het ook afhangt van de dealer en/of type auto; mijn KIW-kaart krijg ik altijd in een brief bij de factuur, zelf uit te scheuren. Deze steek ik bij mijn papieren.
De onderhoudskaart zit bij mijn Picanto in een hoesje, tegen de linker kant van het dashboard, enkel zichtbaar met het bestuurdersportier open.

Dat clipje is wel handig; daar heb ik mijn autowas-kaart achter zitten.

Als je in het zeer onwaarschijnlijke geval ooit eens gebruik moet maken van de Kia mobiliteitsgarantie dan zal de pechhulpverlener de kaart doorgaans achter de zonneklep zoeken. Daarom heeft elke Kia een hoesje, meestal achter de achterklap van de bestuurder. Zou de dealer moeten weten. Geen probleem als jij weet waar je die opgeborgen hebt en je hem kunt tonen, maar weet je partner dat ook als hij/zij het eens overkomt?:cool:

Edited by Derrek

Mijn partner heeft geen rijbewijs :-)

En het is mijn dealer geweest die het zo in eerste instantie al regelde, dus ik laat het lekker zo; iets wat je niet veel gebruikt (hopelijk nooit) hoeft niet binnen handbereik.
Bovendien heb ik de Kia-app altijd nog; staan de gegevens ook in!

Wij hebben hem bij de overige papieren gestoken. ik hoef niet heel de tijd tegen dat kaartje aan te zitten kijken, als de klep naar beneden is. Dat leid mij af, dan ga ik telkens zitten lezen wat er allemaal staat.

• Like 1