Ga naar inhoud

KIA e-Niro


Sigmasailor

Aanbevolen Berichten

36 minuten geleden, HansH zei:

Heb er ook met veel belangstelling over zitten lezen, maar toen ik voor een nieuwe e-Niro exec het bedrag zag heb ik besloten toch maar even een poosje te wachten.

Misschien in 2021 ? :whistling: 

zakelijk geen btw en waarschijnlijk wel een MIA aftrek, scheelt het toch wel. Daarnaast was mijn Outlander 5 jaar en ging van 0 naar 22% bijtelling. Vond ik toch wel zonde om nog heel lang er mee door te blijven rijden

Iedereen maakt daar zijn eigen afweging in.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 24-11-2018 om 10:24, Sigmasailor zei:

Gisteren bij Vaneman in Amsterdam hadden ze er eentje (voor een paar uurtjes) staan: mooi! Sorry, geen foto's gemaakt om het te bewijzen :cool:.

Volgens mij komen ze over een week (als demo) bij meer dealers te staan.

Uit betrouwbare bron vernomen,  hebben ze deze week bij de dealers en importeur een introductiecursus gekregen en komen de eerste 300 auto's rond 15 december in Nederland. Dat zijn de demo's en 1e klantauto's in een beperkt aantal kleuren. Volgens de dealer komen er volgend jaar in ieder geval 3000 naar Nederland. Heb je geen pre order, dan zit je al achteraan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is heel simpel ben je ingeschreven heb je het eerste recht. Mijn dealer was heel duidelijk ik sta bij hem op plek 28 en dat wordt echt pas Q4 2019. Hij vertelde dat er wel nieuwe orders worden geschreven maar achteraan aansluiten. Ik koop de auto zakelijk en wilde zelfs iets meer betalen maar daar van wilde ze niets weten. Lijst is bepalend, helaas. (wilde meer betalen want dat is goedkoper dan mijn huidige bijtelling).

Dealer is Wolters in IJsselstein. Misschien wel handig om levertijden door te geven aan elkaar zodat wij ongeveer weten waar we aan toe zijn. (is die lijst echt bepalend)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er zijn er ook veel ingeschreven die nog niet gelijk bestellen, die gaan neem Ik aan gewoon naar onderen als anderen wel tekenen? Meer betalen vind ik ook niet correct als de dealer daar op in zou gaan.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


21 uren geleden, Derrek zei:

Dat zou jammer zijn temeer omdat de elektromotor met zijn enorme koppel vanaf 0 toeren een uitstekende motor is om een aanhanger te trekken. Het probleem ligt dan ook niet in de aandrijving, maar aan het remvermogen. Remmen doe je met de dynamo voor het regenereren van de energie en pas als het echt nodig is met de assistentie van remblokken op remschijven. Deze hoeven en worden daarom niet zo zwaar uitgerust. De eerste Hybride Niro's hadden dit ook, maar daar zijn later standaard toch zwaardere conventionele remmen gemonteerd zodat er wel een aanhanger (tot 1400 kg.) achter mag.   

Ik heb er een beetje aan gerekend:  de e-Niro heeft maar 1 versnelling, waarin wordt opgetrokken, maar waarin ook de topsnelheid wordt gehaald. Die versnelling is een compromis tussen deze twee gebruikstoestanden. Hoog genoeg om bij het maximale motortoerental een redelijke topsnelheid te halen, en laag genoeg om vlot op te trekken.

De trekkracht aan de wielen vanuit stilstand is bij de e-Niro maar ongeveer 2/3 van de trekkracht die de gewone Niro's in de 1ste versnelling kunnen ontwikkelen. Hiervoor heeft de e-Niro kortstondig het piekkoppel van 395 Nm beschikbaar,  terwijl continue naar schatting maar 135-150 Nm voorhanden is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kia stelt opgegeven actieradius van elektrische e-Niro-auto naar beneden bij

Kia heeft het zelf al gepubliceerd, deze post is overbodig.

aangepast door Beos
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb er geen in bestelling en ga er op korte termijn ook geeneen kopen, maar ik zou er zelf denk ik ook niet lang bij stil staan.

De deal voor prijs en wat je er voor krijgt is nog steeds helemaal super.

En voor de mensen die ineens toch niet meer willen, ik las ergens dat je kosteloos kunt annuleren. Het is jammer, maar ze pakken het m.i. wel netjes op.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gisteren mijn Stonic naar vDNS Helmond gebracht voor haar eerste onderhoud. Hadden daar de e-Niro staan. Jammer genoeg had ik er zelf de tijd niet voor om een proefrit te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je je aan de WLTP snelheden houdt gaat het best lukken. Mijn Leaf 2.0 haalde het en Björn Nijland heeft laten zien dat Niro en Kona het ook kunnen. Yep, de Niro haalde gewoon 500 km als je je rechtervoet maar in bedwang kunt houden. Ook ik denk dat je nog steeds relatief veel auto voor je geld krijgt als jet het vergelijkt met andere EVs, blijft jammer dat na aanschaf zaken worden bijgesteld op een eenrichtingsverkeer manier. Overigens wel een dik compliment voor KIA dat ze zo snel en zo duidelijk communiceren, daar kunnen andere fabrikanten een puntje aan zuigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


14 uren geleden, Sigmasailor zei:

Als je je aan de WLTP snelheden houdt gaat het best lukken. Mijn Leaf 2.0 haalde het en Björn Nijland heeft laten zien dat Niro en Kona het ook kunnen. Yep, de Niro haalde gewoon 500 km als je je rechtervoet maar in bedwang kunt houden. Ook ik denk dat je nog steeds relatief veel auto voor je geld krijgt als jet het vergelijkt met andere EVs, blijft jammer dat na aanschaf zaken worden bijgesteld op een eenrichtingsverkeer manier. Overigens wel een dik compliment voor KIA dat ze zo snel en zo duidelijk communiceren, daar kunnen andere fabrikanten een puntje aan zuigen.

 

Hoe bedoel je dat?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


22 uren geleden, dropje zei:

Ik heb er geen in bestelling en ga er op korte termijn ook geeneen kopen, maar ik zou er zelf denk ik ook niet lang bij stil staan.

De deal voor prijs en wat je er voor krijgt is nog steeds helemaal super.

En voor de mensen die ineens toch niet meer willen, ik las ergens dat je kosteloos kunt annuleren. Het is jammer, maar ze pakken het m.i. wel netjes op.

Precies.

485 km of 455 km is voor mij allebei ruim voldoende. Als ik bij het slechtst mogelijke verbruik (snelweg +vrieskou +airco +verwarming) maar tenminste 300 km kan rijden, is dat voor mij goed genoeg.

Ik laat hem er dus niet voor staan. Overigens wel van KIA bericht gekregen, maar nog niks gehoord van de dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik bedoel  daarmee dat de fabrikant (eenzijdig en achteraf) kennelijk de spelregels mag veranderen. Hoe zou diezelfde fabrikant reageren als ik (na tekenen contract) aankondig hem bijvoorbeeld 5% minder te zullen betalen? Als hij het er niet mee eens is kan het contract ook dan kosteloos ontbonden worden. Gaat vast niet zomaar gebeuren. Let maar niet teveel op mij; heb net een traumatische ervaring met de Leaf 2.0 achter de rug (Rapidgate: van de beloofde laadsnelheid van 50 kW blijft in de praktijk soms maar 14 kW over).

Enfin, 485 of 455 zal mij feitelijk ook worst wezen; het voldoet beiden (ruim) aan mijn wensen. In beide gevallen heeft 'Tesla Bjorn' er 500 km uitgeperst (niet eens door echt te hypermilen maar alleen door een GPS snelheid van 90 aan te houden). Veel belangrijker voor mij is overigens de laadsnelheid (ook al dik voor elkaar bij de Niro heeft dezelfde Bjorn laten zien). Ook dat gaat (meer dan) snel genoeg door de 200 A (100 kW) lader en ingebouwde vloeistofkoeling van de accu's. Omdat de meeste snelladers nog 50 kW zijn zit daar voorlopig de bottleneck; niet in de Niro.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is niet zo dat Kia de spelregels aanpast; Kia blijkt de regels verkeerd gehanteerd te hebben, daardoor een verkeerd verbruik te hebben verkregen en ze zetten dat nu recht.

Ze hebben je nooit een auto met het vermelde bereik (volgens de noemen) KUNNEN verkopen, omdat ze verkeerd getest hebben.
Dat is sowieso nog steeds stom; de fabrikant geeft de verbruikscijfers op, niet een onafhankelijk instituut...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Inderdaad, 'beetje dom'; las net dat broertje (of is het zusje) Kona hetzelfde ondergaat. Wel weer leuk om te lezen dat de 'nieuwe' range van de Niro plotseling veel hoger is dan die van de Kona (nu 455 voor de Niro en 449 voor de Kona)? Je zou het net andersom verwachten omdat de Kona wat kleiner oogt. Zoals gesteld ben ik wel blij met de duidelijke communicatie. Dat er maar geen nieuwe verassingen mogen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb een Gravity blue e-niro besteld maar de dealer kan niets zeggen over de levertijd? Ik stond in de voorinschrijving dus ik hoop Q1 te kunnen rijden maar weet iemand iets over levering, aantal wat er op redelijke termijn naar Nederland komt? Het is natuurlijk nog vroeg maar ik hoop toch wel binnen een paar maanden te kunnen rijden?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb net de (aangetekende) brief van KIA ontvangen, met begeleidend annuleringsformulier. Dat ga ik niet gebruiken; van de 455 WLTP-km's blijven er in de praktijk zeker meer dan 300 over, genoeg voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Die 455 km moet je gebruiken om te vergelijken met andere auto's en is op een genormaliseerde manier vastgesteld. Dat is zelfs een verplichting waar alle autofabrikanten in de EU aan moeten voldoen. Afhankelijk van de omstandigheden kan je er meer of minder uithalen. Wil je echt hard rijden (WLTP doet dat ook maar alleen heel kort) zal het verbruik oplopen. Luchtweerstand gaat (helaas door natuurkunde bepaald) kwadratisch met de snelheid: bij 130 is de weerstand tweemaal hoger dan bij 90 (en de range dus ook maar de helft. Zie de filmpjes van Tesla (KIA) Bjorn maar aan het begin van dit topic. Ik zag vandaag onderstaand filmpje. Als het koud wordt neemt de range verder af door gebruik van de verwarming of extra rolweerstand als je door sneeuw moet ploegen:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, bert111bel zei:

Nu blijft er al minder , 300 km , dus nog veel minder dan de eerst genoemde 488 - 455 km !!! ??  

Nee er blijven WLTP 455 km over. Ik wilde aangeven dat, zelfs als in de praktijk de range veel lager uitvalt, het nog altijd ruim voldoende is voor mij persoonlijk.

aangepast door Case
Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...