Ga naar inhoud
Sigmasailor

KIA e-Niro

Aanbevolen berichten

Heb het al 5 jaar gered met een 1 fase 16A laadkastje. In 12 uur kan je er 40 kWh bijladen, is voor mij altijd voldoende geweest. Als je meer nodig hebt zijn er de snelladers. Met een Maingau pas ook veel goedkoper dan thuis laden omdat die per minuut afrekenen. Bij 5 cent per minuut en 50 kW lader kost 40 minuten laden dan nog 2€. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

En volgens mij zijn veel palen die op straat staan nog steeds maar 11kw. 22kw begint wel meer te komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die opmerking van mij over de dealer kwam er wat negatiever uit dan bedoeld. Ze doen hun best en proberen echt kennis te vergaren, maar je kan wat laadpalen betreft, maar je moet nog steeds ook een beetje om je heen kijken.

Laadpalen op straat geldt overigens hetzelfde voor: een 11Kw paal is 3X16A dus pakt een Niro maar 3,6Kw. Op 22 Kw dus 7,2Kw.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

3 hours ago, Sigmasailor said:

Heb het al 5 jaar gered met een 1 fase 16A laadkastje. In 12 uur kan je er 40 kWh bijladen, is voor mij altijd voldoende geweest. Als je meer nodig hebt zijn er de snelladers. Met een Maingau pas ook veel goedkoper dan thuis laden omdat die per minuut afrekenen. Bij 5 cent per minuut en 50 kW lader kost 40 minuten laden dan nog 2€. 

Het hangt er een beetje van af. Als je een heel voorspelbaar reispatroon hebt (elke ochtend naar de baas) dan is het inderdaad prima. Maar ik heb met de ZOE in 5 jaar al regelmatig gehad dat ik blij was dat ie in twee uur weer klaar was voor 150Km. Nu heeft de ZOE een accu upgrade gehad en is het minder interessant (vreemd genoeg) omdat je in de praktijk toch vaak niet heel ver gaat.

Dit is dus een beetje een mixed message: snel thuisladen is fijn als je een auto met kleine range (oude ZOE) hebt, maar minder relevant als je een auto hebt met een grote range.

Hoe dan ook: ik woon op een klein dorpje in het Noorden met veel klanten in de randstad. We hebben tot nu toe een ICE en een ZOE. De ICE wordt vervangen door een Niro. Mijn ervaring is dat veel redenen om niet electrisch te gaan rijden zuiver academisch zijn. Je kan prima je verplaatsen binnen Nederland met een EV.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als ik zie wat een beetje laadsysteem kost dan kan ik hier 1,5 jaar mee rijden in mijn "gewone" Niro. Heb ik het niet eens over de meerprijs en de stroomkosten.

Zal nog wel een tijd duren voor ik overstap op volledig elektrisch.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Met de e-Niro kan je zeker zo'n 400 km (WLTP van 455) rijden. Ik heb wisselende werkplekken maar heb gemiddeld aan maximaal 200 km (dus 30 kWh) voldoende (kan je dus makkelijk elke dag bijladen). Het komt (al weer bij mij) eigenlijk niet voor dat ik twee dagen achterelkaar de volle range van 400 km nodig heb. Mocht ik eens helemaal leeg aankomen gaat er in 12 uur weer ruim 40 kWh (bijna 300 km) bij, voldoende voor de volgende werkdag.

Mee eens, als je echt elke dag 400 range nodig hebt (en op de plek van bestemming niet kunt bijladen) ga je het niet redden. Dat zullen de uitzonderingen zijn. Ik denk dat de gemiddelde bestuurder het prima (lees 99% van de tijd)  gaat redden met een 16A 1-fase laadpunt. Die ene keer (eens per maand?) moet je even langs de Fastned.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uren geleden, Sigmasailor zei:

Met de e-Niro kan je zeker zo'n 400 km (WLTP van 455) rijden. Ik heb wisselende werkplekken maar heb gemiddeld aan maximaal 200 km (dus 30 kWh) voldoende (kan je dus makkelijk elke dag bijladen). Het komt (al weer bij mij) eigenlijk niet voor dat ik twee dagen achterelkaar de volle range van 400 km nodig heb. Mocht ik eens helemaal leeg aankomen gaat er in 12 uur weer ruim 40 kWh (bijna 300 km) bij, voldoende voor de volgende werkdag.

Mee eens, als je echt elke dag 400 range nodig hebt (en op de plek van bestemming niet kunt bijladen) ga je het niet redden. Dat zullen de uitzonderingen zijn. Ik denk dat de gemiddelde bestuurder het prima (lees 99% van de tijd)  gaat redden met een 16A 1-fase laadpunt. Die ene keer (eens per maand?) moet je even langs de Fastned.

Zo denk ik er ook over. Ben trouwens erg blij met de input van de meneer/mevrouw met de Poolse naam, aangezien ik zelf 0 ervaring heb met elektrisch rijden!

Als ik de posts hierboven goed lees, kan ik dus met een kleine (lees: goedkope) aanpassing in mijn meterkast, een extra 'normale' groep aan laten sluiten. Die zou dan genoeg stroom leveren om mijn auto op te laden in ca. 20 uur, zonder dat het vastrecht van Eneco hoger wordt. Als ik in 10 uur mijn auto van 0-100% wil kunnen laden, zou ik een grotere (lees: duurdere) aanpassing in mijn meterkast nodig hebben, waarbij ook de maandelijkse kosten van Eneco hoger worden.

Is dat een beetje in Jip-en-Janneke-taal hoe het zit? in 30 uur opladen aan het normale stopcontact (en waarschijnlijk vaak stoppen die eruit vliegen als de vaatwasser aangaat), 20 uur aan een 1-fase laadpunt (goedkoop) en 10 uur als ik bereid ben maandelijks wat extra af te tikken?

Ik ben waarschijnlijk hetzelfde file-dier als de meeste en ik rijd dus elke dag op dezelfde tijden 40 km naar mijn werk en 40 km terug, voornamelijk snelweg en file (om depressief van te worden). Af en toe naar een klant oid, maar blijft eigenlijk elke dag wel onder de 200 km. Die paar x per maand dat ik 200-400 km rijd zal ik de volgende morgen wellicht niet 100% opgeladen zijn aan de 1 fase stekker, maar dat is niet echt een probleem denk ik. En die 5 x per jaar dat ik 400+ km op een dag moet maken, kan ik óf de auto van mijn vrouw pakken of ik zal eens een keer een kopje koffie bij de fast-ned drinken...

En ik was inderdaad van plan om een kabel aan mijn wallbox te laten monteren, dat zal een hoop gesjouw van kabels schelen elke middag als ik thuis kom. 

Overigens nog niets gehoord van mijn Kia-dealer betreffende hun aanbieding van een laadpaal. to be continued...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Pools? Praw!
(https://nl.wikipedia.org/wiki/Zbygniew_Prlwytzkofsky)

Niet helemaal juist. Met een gewone huisaansluiting (3x25A) heb je 3 opties:

1. Langzaam laden op 1X16A met een gewone extra groep (3,6KW). 20 uur van 0 naar 100
2. Snel laden met een krachtsroom groep en een transformator (7,2Kw), geen verzwaarde aansluiting nodig dus geen extra vastrecht. 10 uur van 0 naar 100
3. Snel laden door je aansluiting te laten verzwaren en een extra groep (1X32A). (7,2Kw). Maandelijks iets van 100 Euro vastrecht betalen. 10 uur van 0 naar 100

Optie 2 is niet bij veel mensen bekend (zelfs nieuwsuur ging de mist in),

Ik denk ook dat voor de meeste mensen langzaam laden voldoende is i.c.m. af en toe snelladen bij Fastned.

aangepast door Prlwytzkofsky
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo,

Ik lees overal dat je accu's niet 100% moet opladen.

Met laden tot 85% zou de levensduur zelfs met factor 3 worden verlengd.

Laadt de Niro altijd tot 85% of kun je dat instellen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je kan het bij de Niro instellen. Maar Kia heeft er zelf ook al rekening mee gehouden. Ik geloof dat teslabjorn (https://www.youtube.com/results?search_query=bjorn+nyland+niro)  wel eens bepaald heeft dat de accu eigenlijk iets van 67Kwh is i.p.v. de geadverteerde 64 Kwh.

Er zijn ook andere factoren die meespelen. Met Zoe's bijvoorbeeld lijkt het erop dat mensen die altijd heel langzaam laden meer degradatie hebben. Is niet bevestigd, maar op het renaultforum is er wel wat over te vinden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Prlwytzkofsky zei:

Niet helemaal juist. Met een gewone huisaansluiting (3x25A) heb je 3 opties:

Vierde optie (ook niet echt bekend): slimme DC (CCS maar ook Chademo) lader (kan tot 15 kW uit 3x25A installatie halen; 10 kW is gewoon te koop: Setec (als voorbeeld))

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Prlwytzkofsky: bedankt voor de duidelijke antwoorden!

Zojuist de Kia dealer gesproken. Mijn e-Niro wordt ergens week 2 verwacht. Hij hoopt dit jaar nog iets te kunnen vertellen over hun aanbieding betreffende de wallbox. Mensen die als eerste hun e-Niro geleverd hebben gekregen, krijgen voorrang op de wallbox (ik was bang voor lange levertijden, maar dat zal wel meevallen volgens hen).

Ben benieuwd waar ze mee komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
19 uren geleden, Sigmasailor zei:

Met een Maingau pas ook veel goedkoper dan thuis laden omdat die per minuut afrekenen. Bij 5 cent per minuut en 50 kW lader kost 40 minuten laden dan nog 2€. 

even snel ge'googled' en maingau is een goedkoop abbonoment/laadpas bij o.a. fastned?

Het lijkt me haast onmogelijk om bij een fastned goedkoper te laden dan thuis, toch? Of mis ik iets?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
41 minuten geleden, Geronimo81 zei:

even snel ge'googled' en maingau is een goedkoop abbonoment/laadpas bij o.a. fastned?

Het lijkt me haast onmogelijk om bij een fastned goedkoper te laden dan thuis, toch? Of mis ik iets?

je betaald per tijdseenheid en niet per kwH zoals thuis. Hoe meer kwH er per minuut ingepompt wordt, hoe goedkoper dus.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minuut geleden, Veefer zei:

je betaald per tijdseenheid en niet per kwH zoals thuis. Hoe meer kwH er per minuut ingepompt wordt, hoe goedkoper dus.

ok. maar zelfs met een 100 kWh lader, wat dan dus per kW 'goedkoop' zou moeten zijn, blijft de prijs/kW toch hoger dan thuis met zonnepanelen etc lijkt me?

Correct me if I'm wrong :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Yep, bij de 175 kW supersnellader kan je er 35 kW in een half uurtje inpersen voor 1,50 oftewel minder dan 5 cent per kWh. Werkt echt. Je kan de Maingau pas instellen als primair betaalmiddel bij Fastned. Overigens in mijn Leaf tijd helemaal nooit een rekening ontvangen. de Maingau pas voor langzame laders gebruiken is geen goed idee: een uur laden kost 3 euro en levert 3,6 kWh op (83 cent per kWh).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minuut geleden, Geronimo81 zei:

ok. maar zelfs met een 100 kWh lader, wat dan dus per kW 'goedkoop' zou moeten zijn, blijft de prijs/kW toch hoger dan thuis met zonnepanelen etc lijkt me?

Correct me if I'm wrong :) 

Die stroom die je met je panelen opwekt kan je voor 21 cent verkopen aan het net. Winst bij Fastned is dus gewoon 15 cent per kWh.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Geronimo81

Zonnepanelen kosten niets waarschijnlijk? Als je die toevallig hebt én je hebt nog over dan is dat waar, maar als je eerlijk bent moet je wel eerst je investering in de panelen terugverdienen/ afschrijven en dus een bedrag per KWh meerekenen. Als je gewoon van het net moet tappen is Maingau toch echt goedkoper.

Ik heb zelf 8 panelen liggen. Als je daarop moet bouwen, dan sta ik meer stil dan dat ik rijd. De maand december heeft al 15KWh opgeleverd......

aangepast door Veefer

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik ben het eens met jullie, betreffende de zonnepanelen. Die had ik buiten beschouwing moeten laten inderdaad.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

met het risico om nog verder off-topic te geraken (mijn excuses), maar ik heb me dus altijd laten vertellen dat je thuis moet laden, want dit is goedkoper dan bij de dure fastned stations. Ik zal binnenkort ergens een abbonoment af moeten gaan sluiten om uberhaubt bij zo'n fastned te kunnen laden en dan zal ik het eens narekenen.

er gaat een wereld voor me open...

Ik zweer het je, ergens tijdens een donkere februarimorgen zien jullie een enigszins verwarde man in de regio rijnmond met een benzineslang in zijn hand proberen z'n elektrische Kia vol te tanken...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minuten geleden, Geronimo81 zei:

met het risico om nog verder off-topic te geraken (mijn excuses), maar ik heb me dus altijd laten vertellen dat je thuis moet laden, want dit is goedkoper dan bij de dure fastned stations. Ik zal binnenkort ergens een abbonoment af moeten gaan sluiten om uberhaubt bij zo'n fastned te kunnen laden en dan zal ik het eens narekenen.

er gaat een wereld voor me open...

Ik zweer het je, ergens tijdens een donkere februarimorgen zien jullie een enigszins verwarde man in de regio rijnmond met een benzineslang in zijn hand proberen z'n elektrische Kia vol te tanken...

is ook al bij een Tesla geprobeerd :hammer:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar hoe zit het nou met de garantie op de accu's,  is dat ook 7 jaar en loopt bv de actieradius na een paar jaar niet net als bij bv de accu's van elektrische fietsen ook achteruit, zodat de capaciteit en het aantal te rijden kilometers met een volle accu langzaam aan ook minder wordt ?,  zeker in verband met mocht je over een paar jaar een tweedehands E-Niro kopen of je huidige E-Niro willen inruilen, wordt er dan ook gekeken naar de staat van de accu's en de capaciteit die ze dan nog hebben want dat zou dan mede inruil en aankoop prijsbepalend kunnen worden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Waarschijnlijk is de garantie iets van 80 of 90% binnen de 7 jaar, daarna ben je net als met elke andere accu op jezelf aangewezen. Volgens mij geeft tesla 5 jaar garantie, en de Zero (motorfiets) ook 5 jaar. Daarna is het good luck.

En ja, de accu is een fors deel van de aanschafkosten dus de afschrijving zal navenant zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, gjcvro zei:

Waarschijnlijk is de garantie iets van 80 of 90% binnen de 7 jaar, daarna ben je net als met elke andere accu op jezelf aangewezen. Volgens mij geeft tesla 5 jaar garantie, en de Zero (motorfiets) ook 5 jaar. Daarna is het good luck.

En ja, de accu is een fors deel van de aanschafkosten dus de afschrijving zal navenant zijn.

Stel je wil later een tweede-hands E-Niro van bv 4, 5 a 6 jaar oud, dan koop je dus een auto met accu's waarvan de capaciteit al behoorlijk gedaald kan zijn dus de actieradius kan ook behoorlijk minder zijn. Ben toch heel erg benieuwd wat er allemaal gebeurd met Elektrische auto's van 4, 5 a 6 jaar oud betreft de inruil en de tweedehands verkoop, een electrische fiets met een accu van 4a5 jaar oud daar krijg je ook geen stuiver meer voor en een nieuwe accu kost een vermogen met de mazzel dat er voor die fiets nog wel accu's beschikbaar zijn. Nieuwe accu's in een 4, 5 a 6 jaar oude Niro, zal ook een aardig prijskaartje zijn.  Ben erg benieuwd hoe er met tweedehands elektrische auto's wordt omgegaan terwijl de prijzen nieuw tussen de 40 en 45000 euro liggen, ik durf in te schatten dat de jaarlijkse afschrijving enorm zal zijn.

Maar ook nog wat positiefs.

10-12-18

https://www.abab.nl/artikelen/fiscale-voordelen-elektrische-auto

aangepast door Eric-H

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door deze site te gebruiken ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.