Jump to content
Hansi63

Remmen in de bergen

Recommended Posts

Wie heeft er met zijn KIA Niro last van de remmen en met name in de bergen (steile afdalingen)?                                                                                                                                                   Ben ervoor in de garage geweest bleek er water in de remleiding te zitten. Alles is inmiddels weer hersteld. 

Nu remt de Niro op de vlakke wegen goed totdat ik stil sta voor de stoplichten en de rem ingedrukt zakt steeds verder omlaag. Inmiddels 2x een update gehad.  Probleem is gebleven.

Wie heeft hier ook ervaring mee?

als ik inder alpen rijd gebruik ik mijn versnelling  in plaats van drijf daar rem die goed mee af

Op ‎16‎-‎11‎-‎2018 om 07:04, Tuurke zei:

Bij winterbanden is de grip beter bij smallere banden.

ALS IK VOOR STOP LICHTEN STAAT ZET IK DE POOK IN N NEUTRAAL STAND 

21 uren geleden, h.smit1946 zei:

Moet dat dan ??

Nee hoor, ik doe dat nooit. Ook in de alpen niet. Enige is dat je dan je voet van de rem af kan halen zodat hij niet gaat rijden. 

Verder heb ik in de Alpen nooit last gehad met remmen. Als het heel stijl is zet ik hem wel is in 'S' en schakel handmatig terug zodat er meer op de motor afgeremd wordt. 

21 uren geleden, h.smit1946 zei:

Je hoeft niet te 'schreeuwen' hoor ;)

als je voor stoplichten. staat wil een automaat. altijd krijpen daar om zet ik hem in neutrale stand met mijn voet. Op de rem 

8 minuten geleden, Ron Penguin zei:

Nee hoor, ik doe dat nooit. Ook in de alpen niet. Enige is dat je dan je voet van de rem af kan halen zodat hij niet gaat rijden. 

Volgens mij gaat de bak dan in kruipstand en komen de koppelingsplaten niet geheel vrij waardoor ze onnodig slijten.

Die gekleurde lampen op een paal heten verkeerslichten.

Stoplichten is een andere naam voor remlichten.

Ik gok dat hij niet in kruipstand gaat, omdat dat niet  strookt met zuinig rijden en energie sparen. Ik denk wel dat de elektromotor iets eerder begint te trekken voordat de remmen echt vrij worden gegeven, vandaar dat kraken.

2 uren geleden, Murcielaygo zei:

Die gekleurde lampen op een paal heten verkeerslichten.

Nee hoor, zijn echt STOPlichten. Ik moet er immers ALTIJD voor STOPPEN :taz: . Misschien is wel verkeerdlichten een goede naam?

:winkiss:

• Like 1

Op 6-12-2018 om 11:51, Hansi63 zei:

Wie heeft er met zijn KIA Niro last van de remmen en met name in de bergen (steile afdalingen)?                                                                                                                                                   Ben ervoor in de garage geweest bleek er water in de remleiding te zitten. Alles is inmiddels weer hersteld. 

Nu remt de Niro op de vlakke wegen goed totdat ik stil sta voor de stoplichten en de rem ingedrukt zakt steeds verder omlaag. Inmiddels 2x een update gehad.  Probleem is gebleven.

:blink: WATER in je remleiding? Echt WATER, of was de remvloeistof erg verouderd? (kan ik me niet voorstellen want remvloeistof moet om de 2 jaar vervangen worden en de Niro's zijn voor zover ik weet hier nog geen 2 jaar op de markt.....)
Hoe hebben ze dat opgelost, weet je dat toevallig? 

Bedoel je met "de rem ingedrukt zakt steeds verder omlaag" dat je rempedaal steeds verder omlaag zakt als je hem ingedrukt houd?

Zojuist, HansH zei:

:blink: WATER in je remleiding? Echt WATER, of was de remvloeistof erg verouderd? (kan ik me niet voorstellen want remvloeistof moet om de 2 jaar vervangen worden en de Niro's zijn voor zover ik weet hier nog geen 2 jaar op de markt.....)
Hoe hebben ze dat opgelost, weet je dat toevallig? 

Bedoel je met "de rem ingedrukt zakt steeds verder omlaag" dat je rempedaal steeds verder omlaag zakt als je hem ingedrukt houd?

Niro heb ik nu 2 jaar en 3 maanden. Zijn nu 2,5 jaar op de markt. Maar bij mij is de remvloeistof nog niet vervangen hoor. Heb er ook geen last van.

• Like 1

Op 6-12-2018 om 11:51, Hansi63 zei:

Heeft veel weg van een lekke hoofdremcilinder. (weet niet hoe dit precies bij een hybride is opgebouwd)
Als je tijdens stilstand veel druk op het rempedaal uitoefent zakt hij dan ook nog weg?

Op 7-12-2018 om 10:53, HenkM zei:

Volgens mij gaat de bak dan in kruipstand en komen de koppelingsplaten niet geheel vrij waardoor ze onnodig slijten.

Koppelingsplaten?

Heeft een automaat dit? Dacht dat het een soort meeneemplaat met vloeistof was?

Iemand met echte kennis? Zo niet, moet ik maar met mijn handjes een motor en bakje gaan scheiden.   Haha.

Oude automaten hadden dit. De zogenoemde koppelomvormer. Deze had altijd wat slip en dus inefficiënt.

De bak van de Niro is er een van het DCT type. Afkorting voor Dual Clutch Transmission, heeft zelfs 2 koppeling sets.

Bij volledige stilstand worden de koppelingen volledig vrij geschakeld. Pas als de rem wordt gelost beginnen de platen te pakken. Als je stilstaat op een heuvel met trekkende motor hebben de platen slip.

Zo werkt het: KlikkerdeKlik

Hier enkele tips: KlikkerdeKlik

Kenissen heb ik wel genoeg ;-)

Edited by HenkM

7 uren geleden, HenkM zei:

Oude automaten hadden dit. De zogenoemde koppelomvormer. Deze had altijd wat slip en dus inefficiënt.

De bak van de Niro is er een van het DCT type. Afkorting voor Dual Clutch Transmission, heeft zelfs 2 koppeling sets.

Bij volledige stilstand worden de koppelingen volledig vrij geschakeld. Pas als de rem wordt gelost beginnen de platen te pakken. Als je stilstaat op een heuvel met trekkende motor hebben de platen slip.

Zo werkt het: KlikkerdeKlik

Hier enkele tips: KlikkerdeKlik

Kenissen heb ik wel genoeg ;-)

Henk, bedankt voor je info. Nooit te oud om te leren.

16 minuten geleden, PeterSelie zei:

Henk, bedankt voor je info. Nooit te oud om te leren.

Vertel mij wat :grin: . Ik hoop dit nog jaren te kunnen leren :smileys-car-driving-838223:

Henk, heb je er wel eens over nagedacht dat bij de Niro geen slip zou kunnen optreden bij het wegrijden. Lijkt mij dat in eerste instantie normaliter de elektromotor het werk doet. Die staat stil en gaat vanaf stilstand traploos draaien. De koppeling kan dan ook in stilstand al gekoppeld zijn. Resultaat is geen slip. 

Ja maar lijkt me sterk. Enige slip lijkt me nodig om 1400 kg soepel op gang te brengen. Gezien het koppel zou je dan met een behoorlijke schok op gang komen en de aandrijflijn behoorlijk belast worden.

Het gaat er om dat wanneer de auto tegen een heuvel wordt stilgehouden dat er dan een vorm van slip moet zijn tussen motor (elektrisch of benzine) en aandrijving.

Ook een elektromotor is (imho) niet in staat om zonder draaiing (langdurig) kracht te leveren zonder schade. Aanloop stroom van een E-motor (zonder toerenregeling) is ongeveer 5 maal zijn nominale opname. Met toerenregeling vindt hij het zeker ook niet prettig om stilgehouden te worden. Probeer maar eens met een boormachine, ik denk dat het wel een manier is om een nieuwe boormachine te "krijgen" ;-) .

Edited by HenkM

Nu ik er nog eens over nadenk moet de E-motor wel via de koppeling aandrijven. Hij schakelt immers als je volledig elektrisch rijdt.

Dat is waar. Het gaat echter over de 1e versnelling. Ik denk nog steeds dat het wellicht zou kunnen. Bergop de auto stilhouden op de koppeling, dan fikt elke koppeling af. Een automaat gaat rijden als je de rem los laat.  Zou het wel willen weten. Gaat de koppeling veel langer mee.

Ik kan me hier eigenlijk niet zo druk om maken. Heb met een Laguna 200.000 km met de koppeling gedaan en toen ingeruild.

Met de Niro ben ik niet van plan zo lang te rijden. Wordt ingeruild met minder dan 60.000 km.

how , om een andere aan te schaffen of om iets heel anders van auto en merk ?

2 uren geleden, bert111bel zei:

how , om een andere aan te schaffen of om iets heel anders van auto en merk ?

Nee hoor, ik weet nog niet wat na de Niro komt. Ik ben trouwens uitermate tevreden met de Niro en zou het geen straf vinden om 1 op 1 te vervangen. Wat over een tijd echt interessant wordt ligt ook aan de "heren" die de regels hier bepalen. Dat laatste is meteen het probleem. Die club staat er niet bekend om dat ze stimulatie regelingen handhaven. Voor je het weet heb je iets besloten omdat het economisch interessant is en krijg je later de deksel op de neus.

Maar voordat de auto 5 jaar is (waarin ik de 60.000 km niet ga halen omdat ik me liever op 2 wielen verplaats) denk ik dat het toch economisch het interessantste is om uit te kijken naar een vervanger. Nog ruim 3 jaar te gaan dus :smileys-car-driving-838223:

Edited by HenkM