Ga naar inhoud
Piedrodim

Schrapen verkeersdrempel na bandenwissel

Aanbevolen berichten

Na het wisselen van zomer- naar winterbanden schraapt m'n Rio iedere keer de mijn bekende (bepaalde) verkeersdrempels...
Dit was bij de zomerbanden niet het geval bij eenzelfde rijstijl.

Zomerbanden 195/55-16, winterbanden 185/60-15
Profiel nagenoeg gelijk.

Als ik het goed begrijp zou de Rio ~8mm lager staan op winterbanden.
Iemand die dit kan verklaren? Of zie ik iets over het hoofd?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie!
Maar dat is het totale verschil van de twee maten... Maar je moet toch rekenen vanuit het midden van de band om het verschil in 'stand hoogte' te verkrijgen?
Dus 1.7cm : 2 = 0.85cm

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

1.7cm is 1.7cm lijkt mij niet meer niet minder als je ze naast elkaar zet is de eene dus 1.7cm lager en ook het midden punt is dus 1.7vm lager

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst (aangepast)

De diameter is tweemaal de straal. De straal (halve diameter) bepaalt de rijhoogte. Die andere straal zit in het spatbord en doet 'niks'.

aangepast door Sigmasailor
  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

maar de standaard maat voor de rio is 195/65-15 

en dan met de maat die je nu hebt zit je al aan bijna 5% kleiner welke ruim 3 cm is dus als nog ruim 1.5cm lager 

ik heb het presieds anders om met mijn winterbandjes kan ik weer normaal oer de vlucht heuvels heen rijden :-)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik raak met mn bijgeleverde 15' michelin energy savers regelmatig de drempel. We hebben er hier 3 voor de deur liggen en alleen de 1e raakt m regelmatig. Kan weinig kwaad maar leuk is anders. Gewoon schuin over drempels met de Kia :innocent:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
13 uren geleden, Sigmasailor zei:

De diameter is tweemaal de straal. De straal (halve diameter) bepaalt de rijhoogte. Die andere straal zit in het spatbord en doet 'niks'.

Juist!
Zou raar zijn als middenpunt zou verplaatsen... :wacko:

Jammer dat m'n Kia dealer er dan geen 'standaard' winterbandenset met velg erbij geleverd heeft bij aanschaf van mn Rio...
Bedankt voor jullie reacties.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

De Rio 3 (model UB, 2012) had ook last van schrapen over verkeersdrempels zeker als er personen achterin zitten en met standaard banden. De rede is niet de bandehoogte, alhoewel dat natuurlijk wel iets van invloed is, maar vooral de te slappe standaard achterveren. De voorkant had geen last, maar het schrapen gebeurt achter.

Ik heb toen de veren van de toen nieuwe Rio op laten meten door een verenspecialist/fabrikant en heb andere achterveren laten monteren. Ik wilde de vering van de Rio op zich niet stugger maken en heb daarom gekozen voor progressief gewonden vervangingsveren. Deze veren bljjven comfortabel maar worden pas stugger bij inveren. Het schrapen en de “stoot in de rug” van passagiers op de achterbank bij het nemen van de vele drempels in Nederland was verleden tijd.

Deze veren vervingen de standaard veren (dus geen extra hulpveren met alle nadelen van dien) en deze progressieve veren zorgden niet alleen voor het stoppen van het doorslaan van de achterkant waardoor de auto veel comfortabeler en prettiger reed, maar de veren gaven de auto onverwachts ook duidelijk merkbaar betere rijeigenschappen. Zo had ik plotseling de best rijdende Rio van Nederland.

Ik weet het niet zeker, maar het lijkt me dat ook bij de Rio 4 de achtervering te slap is.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij mij is het de voorkant die de drempel raakt (de achterbank zat er al in toen we m kochten:roll:).

@Derrek wat kost zoiets?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zijn meerdere verenleveranciers maar ik heb de veren bij Carsupport in Rotterdam er onder laten zetten. Dat is een verenfabriek die ook bijv. veren maakt voor bijzondere auto’s als gepantserde auto’s voor het Koninklijk huis en hebben ook nieuwe veren gemaakt voor de gouden koets.

Voor de Rio kosten de progressieve veren (achter) bij hun nu € 210,- per set. De standaard zwaardere veren zijn € 170,- per set. Dan moeten ze er nog wel onder gezet worden (doen ze eventueel ook maar dat kun je ook bij je eigen dealer laten doen of een fitter. Je hebt vooral een brug nodig en verder is het dan niet moeilijk.

Hierbij de prijslijst: http://www.carsupport.nl/Download/CarsupportCatalogusLijst.pdf

De website is best interessant voor de geïnteresseerden over hoe veren werken: http://www.carsupport.nl

En nee, ik heb geen belangen bij dit bedrijf en ook geen aandelen. Maar ben indertijd wel heel goed geholpen met het probleem waar Kia en de dealer geen raad mee wisten.

 

 

  • Thanks 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb ook extra veren achter laten plaatsen door carsupport (voor de Kia Niro).

Ben er zeer tevreden over; alleen bij zeer korte "bulten" kan de vering ooit "klappen/bonken"; dan ga ik er toch nog net te hard overheen.

Maar super; voorheen zakte de auto geladen helemaal door; nu ook met vakanties super goede wegligging.

De kosten zijn ongeveer 260 euro.

En ook IK heb geen belangen bij dit bedrijf.

IMG_20171005_131305.jpg

IMG_20171005_132754.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×

Belangrijke informatie

Door deze site te gebruiken ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.