Jump to content
  • Sign Up
Erik66

Onprettig stuurgedrag rond middenstand, is daar nu een goede oplossing voor?

Recommended Posts

Goedendag Kia rijders,

Mijn naam is Erik, woonachtig in Spijkenisse en ik heb sinds een maand of 3 een fraaie witte Sportage 1.6GDI uit 2011 met 83.000km op de teller. Bij een Suzuki dealer gekocht na mij op het internet (ook dit forum) ingelezen te hebben in de tests, reviews en op fora. Daarbij natuurlijk ook de opmerkingen en topics gelezen over het merkwaardige stuurgedrag rond de middenstand maar ook dat daar een software matige update voor zou zijn die e.e.a. zou verbeteren. Bij de proefrit inderdaad een "ander" stuurgedrag opgemerkt vergeleken tot de strak sturende (achteraf gezien dan) Golf VI die ik wilde inruilen maar hield mijzelf voor dat het wel een kwestie van wennen zou zijn.

Nu 3mnd later kom ik tot de conclusie dat het geen kwestie van wennen is maar dat het stuurgedrag voornamelijk op de snelweg gewoonweg waardeloos is. De weerstand die telkens overwonnen moet worden om kleine (bij elke auto noodzakelijke) stuurcorrecties door te voeren is zo hoog dat, op het moment dat je de weerstand hebt overwonnen, je een te grote correctie krijgt waardoor je weer moet tegensturen. Dit is geheel in lijn met de klachten zoals ook omschreven op dit forum.

Inmiddels een bezoek gebracht aan een Kia dealer in mijn regio om te laten vaststellen of mijn auto wel de laatste updates v.w.b. het stuurhuis gehad zou hebben. Het door mij opgemerkte stuurgedrag en dat het een bekend fenomeen (i.i.g. van enige jaren geleden) zou zijn was de receptionist geheel vreemd. Enfin, de diagnose was dat wel de laatste software geinstalleerd zou zijn maar dat de auto wel sterk naar rechts trekt. Dat zou eerst verholpen moest worden middels een nieuwe uitlijning voordat er verder gezocht zou kunnen worden naar een oorzaak. Aangezien de auto op geen enkele manier ook maar iets naar rechts trekt (rijdt gewoon keurig rechtuit) kreeg ik niet veel vertrouwen in deze (weliswaar gratis) service van deze dealer. Daarnaast zou het verder zoeken naar iets waarvan de oorzaak bekend zou moeten zijn mijns inziens onnodig geld gaan kosten. (ik snap daarbij natuurlijk wel dat de ophanging en uitlijning in orde moeten zijn) 

(..............als de auto werkelijk de softwareupdate heeft gekregen en het stuurgedrag daar al door verbeterd zou zijn wil ik niet weten hoe dat daarvoor geweest moet zijn, maat dat terzijde).

Om in de toekomst ten volle van de Sportage te kunnen genieten heb ik eigenlijk de volgende vragen die hopelijk naar een oplossing / verbetering kunnen leiden;

  • Zijn er nu nog steeds mensen die hetzelfde stuurgedrag ervaren?
  • Hebben deze Sportages dan ook de update doorgevoerd gekregen?
  • Is er nu eigenlijk een afdoende oplossing?
  • Ik krijg de indruk dat eigenaren met nieuwere Sportages (bouwjaar 2012? 2013?) minder last hebben. Wat is er dan verandert voor deze bouwjaren? 
  • Zijn er dealers die bekend zijn met de problemen en die deze met succes hebben verholpen?

bvd voor jullie reactie

Erik

Edited by Erik66

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit type 3 heeft een electro-magnetisch systeem. Erg direct, maar je blijft continu corrigeren. Het was net of het soms plakte. Op lange afstanden soms vermoeiend, als enige blijf je wel bij de les op die manier. Voor de Niro had ik een 2013 type en had ook een update gehad. Ik heb nooit enig verschil gemerkt. Verder was het een fijne auto, zie dat als troost! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die van mij is van januari 2016. Een van de laatsten van het type Sportage 3. Ik vind dat hij erg licht stuurt. Daardoor moet je wel heel de tijd "bij de les blijven". Je wijkt makkelijk van de gewenste rij lijn af. Ik kan er wel mee leven en wijt het stuurgedrag aan de bouwvorm van de auto. Immers hij is beduidend hoger dan mijn vorige auto, Mazda 3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties tot dusver. Uiteenlopende ervaringen dat wel maar ik ervaar het precies zoals Rob18 het verwoord; "het is net of het plakt"

Ik hoop toch nog wel dat er iemand met de gouden tip komt. Ben namelijk bang voor een naheffing van de belastingdienst vanwege het onnodig gebruik van 2 rijbanen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De update was hoofdzakelijk bedoeld voor de dieselseries. Later werden ook de GDI motoren meegenomen is mij verteld door de dealer. Het is gewoon een product eigenschap waar prima mee te leven valt. Het houdt je heel scherp en eerlijk is eerlijk het stuurt ook heel direct. Ik heb zat auto's gehad alsof je aan het roer stond van een schip.

Edited by Rob18

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuten geleden, Falcon zei:

ja een auto stuurt niet vanzelf ,dat moet jij doen

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ervaar dit probleem ook. Ik heb sinds september een Cee'd 1.6 GDI uit 2015 en heb vooral op de snelweg dit probleem. Vandaag náár werk was het duidelijk aanwezig, naar huis voelde ik het bijna niet. Als het aanwezig is moet ik het stuur altijd een beetje naar links gedraaid houden. Laat ik het stuur los, zíe je het stuur verder naar rechts draaien dan de middenstand en trekt de auto naar rechts. Dit kun je blijven doen waarna je met een arm zit die moe wordt. Op binnenwegen verschilt het of de auto naar links of rechts trekt. Vreemd genoeg kan het dan wél beide kanten op gaan maar op dat moment lijkt het aan de weg te liggen.

Ik heb mijn auto gekocht bij Vaneman in Amsterdam en ben al twee keer naar Hoofddorp (dichterbij) geweest met dit probleem. De eerste keer werd ik vanuit Vaneman Amsterdam werd ik doorverwezen naar Profile Tyrecenter voor een uitlijning. Dit stond allemaal goed. Ook zijn daar de banden van achter naar voor gewisseld. Maakte geen verschil. Weer terug bij Vaneman Hoofddorp. Hier uitgelijnd. Niet opgelost. Vervolgens weer terug en is mijn auto naar Rijsenhout geweest. Daar zit volgens een monteur een garage die zo'n euvel eerder opgelost zou hebben. Mijn auto is daarheen gebracht waarna mij verteld werd dat er iets aan het onderstel was aangepast. Nou, dat werkte ook niet. Weet ook niet wat precies. Ik heb morgenochtend weer een afspraak staan bij Hoofddorp en laat iemand even rijden om het te ervaren. Hoop ik wel dat het op dat moment aanwezig is. 

Ik heb ook bij een andere KIA dealer laten controleren of het stuur goed gekalibreerd was en recht stond. Volgens de monteur stond deze recht.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op ‎25‎-‎1‎-‎2019 om 18:31, Rob18 zei:

Ik zou maar eens navragen of in de Cee'd een zelfde elektro-magnetisch systeem zit als in de Sportage 3. Zo niet, dan is dit een totaal ander probleem. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kiaziet, ik weet niet of dit hetzelfde euvel betreft maar ik kan me hele goed voorstellen dat je dit gedrag ook als vervelend ervaart.

Bij mij is het echt dat ik een onprettig hoge weerstand moet overwinnen als ik vanuit de middenstand een stuurcorrectie wil uitvoeren waardoor een te grote correctie het gevolg is.

En ondanks alle opbeurende reacties van "een auto stuurt niet vanzelf" tot "het houd je scherp" ben ik van mening dat je dit stuurgedrag niet bij een auto uit 2011 zou behoeven te verwachten.

Het is overigens een bekend probleem (ook voor de Ceed lijkt het wel):

https://www.kiaownersclub.co.uk/forum/55-ceed-2012-2018/26146-notchy-steering-wheel-motorway-speed.html

en

https://www.kiaownersclub.co.uk/forum/66-sportage-2016/44885-steering-problem-not-4.html

Ik zie dat ze in de UK voor 3200UKP er een nieuw steering rack inlepelen om het op te lossen.

Ik zal mij weer moeten gaan melden bij een dealer.   

Edited by Erik66

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Erik66 zei:

@Kiaziet, ik weet niet of dit hetzelfde euvel betreft maar ik kan me hele goed voorstellen dat je dit gedrag ook als vervelend ervaart.

Bij mij is het echt dat ik een onprettig hoge weerstand moet overwinnen als ik vanuit de middenstand een stuurcorrectie wil uitvoeren waardoor een te grote correctie het gevolg is.

En ondanks alle opbeurende reacties van "een auto stuurt niet vanzelf" tot "het houd je scherp" ben ik van mening dat je dit stuurgedrag niet bij een auto uit 2011 zou behoeven te verwachten.

Het is overigens een bekend probleem (ook voor de Ceed lijkt het wel):

https://www.kiaownersclub.co.uk/forum/55-ceed-2012-2018/26146-notchy-steering-wheel-motorway-speed.html

en

https://www.kiaownersclub.co.uk/forum/66-sportage-2016/44885-steering-problem-not-4.html

Ik zie dat ze in de UK voor 3200UKP er een nieuw steering rack inlepelen om het op te lossen.

Ik zal mij weer moeten gaan melden bij een dealer.   

De Sportage van 2016 (type 4) had geen elektro-magnetisch systeem meer en van de Cee'd is het ook maar de vraag. Er is al veel over geschreven. Misschien nog een suggestie bij een dealer te vragen of je in vergelijkbare auto mag rijden. Ik vrees echter dat je geen verschil zal merken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja was een beetje flauw de auto stuur niet vanzelf (sorry), maar vreemd ik heb een kia van 2012 diesel awd 2.0  en echt stuurt prima ook op de snel weg, dus het kan wel goed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien een late reactie, maar wij hadden een 2.0 awd benzine van eind 2010, deze stuurde ook zo rampzalig.
Onze dealer heeft toen de software geüpdate en het stuurhuis vervangen. Hierna stuurde de auto goed en was heel stabiel.
Onze huidige 1,6 uit 2013 stuurt gewoon fijn en rijdt stabiel rechtuit.

Onze dealer, Kia Romme uit hoeven, heeft ons altijd zeer goed geholpen, waardoor we er blijven komen.

Verstuurd vanaf mijn GM 6 d met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.