Jump to content
Ton van Hout

Ton's aanstaande e-Niro

Recommended Posts

Indien het in de forumregels past wil ik hier mijn toekomstige auto gaan plaatsen en bijhouden wat ik er mee beleef zoals verbruik, (on)gemakken en reparatiezaken. Mijn auto is besteld en zal in de nabije toekomst geleverd worden, het wordt een in Gravity Blue uitgevoerde Exec Line. Volgens mij zijn er verder geen opties te bestellen op de auto zelf af fabriek en zit hij al lekker vol in de opties tot en met een verwarmd stuur; heerlijk!

Laden zal ik met een Zappi gaan doen op 1x 32 A, deze is aangekocht zodat er gebruik kan worden gemaakt van de 20 zonnepanelen op het dak. Het zal dus vooral in de zomermaanden in de weekenden thuisladen worden want overdag zit ik op mijn werk. Ik werk gedetacheerd dus kan niet exact zeggen waar ik naartoe ga voor de komende jaren. Door het bereik van de accu lijkt mij dit echter geen enkel probleem, tevens omdat ik een vrij rustige rijstijl heb.

Als dit niet in het forumconcept past mag de beheerder hem verplaatsen of eventueel verwijderen. Groetjes, Ton.

Edited by xtra40

Ton, je wilt op 32A gaan laden. Begrijp ik daaruit dat je ook een 32A (éénfase) hoofdzekering hebt?

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

En die Zappi is een goede keuze. Die ga ik hier ook neerzetten. Ik kies alleen wel voor de driefaseuitvoering; toekomstvast....

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Dag Hippe Lip,

ik heb inderdaad een 1x 35A aansluiting thuis en had het idee om om te gaan naar 3x 25 maar daar is geen voordeel te behalen omdat de lader in de auto zich beperkt tot 1 fase. Wel leg ik 5x 6mm2 kabel neer en een ethernetdraad voor de hub. De hub zal overigens pas in maart geleverd worden. De 3-fase Zappi was niet leverbaar toen ik mijn Zappi 1-fase bestelde en is ook nog niet nodig. Als alles gaat zoals ik wil rij ik vijf jaar zakelijk met de e-Niro en koop dan weer de volgende EV, de e-Niro zal ik daarna in prive overdoen zodat we twee BEV's hebben om de ICE volledig uit te faseren. Tegen die tijd koop ik dan wel een 3-fase lader, voorzien van de laatste technieken aangezien de draad er al ligt. Tegen die tijd zal het huis ook van het gas af zijn en zal een omschakeling naar 3x 25A ivm een warmtepomp verstandig zijn.

Mijn bestedingspatroon is YAGNI, zoals in softwarebouw; You Ain't Gonna Need It... dus niet aan beginnen. Als het later nodig is, dan pas toevoegen.

Ons huis wordt al drie jaar met Enelogic live gemonitord en alleen tijdens het koken - keramisch - gaat de belasting richting de 7kWh. Er is tijdens de daluren voldoende bandbreedte om de auto vol te laden en nog een wasmachine / vaatwasser / droger aan te zetten, zeker met de potentiaalklem die de load-balancing regelt.

Hi Ton,

Mooi om te zien dat je het allemaal strategisch aanpakt. Wat de laadpaal betreft was ik het zelfde van plan als jij. Nu blijkt dat het nieuwe model de benodigde speciale aardlekschakelaar ingebouwd heeft. Let je wel op dat jij die nu binnen in je groepenkast inbouwt? Een gewone aardlek voldoet niet voor een laadpaal, volgens de regeltjes die nu gelden. Het moet een aardlekschakelaar zijn die ook bij gelijkstroomfouten afschakelt  

Het duurt nog zeker twee maanden voordat mijn auto arriveert, dus kan ik wachten op het nieuwe model. Dat is overigens in een ééndase en een driefase uitvoering leverbaar. Die twee verschillen maar 150 euro in prijs, dus ik twijfel nog steeds of ik niet het driefasemodel zal neerzetten. De kabel wordt, met dezelfde overwegingen als bij jou, wel een 5-aderige. Ik bedenk me nu dat als je die nu op één fase aansluit, je straks de schakelaar en aardlek moet vervangen als je op 3 fasen overstapt. Daar gaat je winst....

Qua kosten gaan we er wel uitkomen:

* Zappi was € 599 inc. BTW, bekabeling € 89. Deze wordt netto opgeteld bij het aanschafbedrag van de auto en daar gaat de MIA-teruggave overheen. De Zappi gaat gewoon de boekhouding in en uiteindelijk kost het allemaal redelijk weinig op deze manier.

* montage doe ik zelf

* aansluiten doet een vriend die elektricien is.

En de aanpassingen over 5 jaar worden in de kosten opgenomen tegen die tijd :) (evt wisselen naar 3-fase lader en meterkastaanpassingen).

Ik beschik niet over de kennis en het talent om zelf een wallbox aan te sluiten, dus ik heb contact gehad met de Kia dealer zelf, die gaan iemand langsturen om een opname te maken en een offerte. Met de afsrpaak dat als ik hier geen gebruik van ga maken ik de kosten van deze schouw betaal.

Verder offerte aangevraagd bij de firma Engie. Zij bieden een EVbox aan en dit ziet er goed uit.

Alleen kom ik uiteraard een heel stuk hoger uit dan bovenstaande bedragen, maar dat is ook logisch omdat ik het niet zelf doe/kan.

De werkzaamheden zijn ongeveer identiek aan een wandcontactdoos plaatsen maar dan iets uitgebreider, zo kan je het het beste bekijken, en als je alles uitbesteedt betaal je rond de € 2500 om dit plug-n-play voor je huis opgeleverd te krijgen. Hou daar rekening mee. Het is wel makkelijk want je hoeft zelf de kruipruimte niet in / geen gaten te boren / sleuf te graven.

In mijn geval is het drie gaten boren en dat is het.

Bij mij gaat er een groot stuk door de kruipruimte. Die is goed begaanbaar, dus dat lukt wel. Dan door de zijgevel boren en de paal komt op nog geen meter van huis. Graven valt dus gelukkig mee. 

Aansluiten aan de kant van de paal is idd niet moeilijk, al moet je toch wel weten hoe je zo’n kabel aan moet snijden. Anders beschadig je de isolatie op de verkeerde plaats. Maar daarvoor kun je wel duidelijke instructies vinden op youtube. 

In de meterkast kan ik het gelukkig ook zelf aansluiten. Elektrotechniek is mijn opleiding en dat is ook niet zo moeilijk daar. Het is belangrijker om goed te weten wat je doet en wat de voorschriften zijn. Moeilijk is het niet.

Helaas heb ik niet de mogelijkheid om het op de zaak af te schrijven of subsidie aan te vragen. Dat scheelt wel behoorlijk in de kosten! 

Ik heb een offerte liggen van Engie voor (ik dacht) 1900 euro en het bedrijf dat KIA zelf stuurt komt nog wat hoger uit inderdaad.

Ik schat totaal zo'n 2000-2500 euro kwijt te zijn. BTW krijg ik terug en kan zoals je al zei aan het einde vh jaar 36% van het bedrag van m'n winst aftrekken via de MIA.

Moet wel even opletten, want mijn accountant had het erover dat ik dit uiterlijk 3 maanden na BESTELdatum van mijn auto moet opgeven bij de belastingdienst.

(let op: besteldatum, niet leverdatum)

Ik heb mijn aanbetaling in november gedaan, dus moet dit uiterlijk ergens in februari geregeld hebben.

7 minuten geleden, Geronimo81 zei:

Ik heb een offerte liggen van Engie voor (ik dacht) 1900 euro en het bedrijf dat KIA zelf stuurt komt nog wat hoger uit inderdaad.

Ik schat totaal zo'n 2000-2500 euro kwijt te zijn. BTW krijg ik terug en kan zoals je al zei aan het einde vh jaar 36% van het bedrag van m'n winst aftrekken via de MIA.

Moet wel even opletten, want mijn accountant had het erover dat ik dit uiterlijk 3 maanden na BESTELdatum van mijn auto moet opgeven bij de belastingdienst.

(let op: besteldatum, niet leverdatum)

Ik heb mijn aanbetaling in november gedaan, dus moet dit uiterlijk ergens in februari geregeld hebben.

MIA vraag je aan via het e-Loket op www.RVO.nl

Als ik jou was zou ik zsm een Mia-aanvraag doen, de aanvrager van de subsidie (is de auto van jou of een lease mij.?) moet eerst een e-herkenning niveau 1 aanschaffen bij QuoVadis en daar zit ongeveer 5 dagen doorlooptijd op.

1: bij een lease auto doet de lease mij. de e-herkenning en MIA aanvraag en rekent jou een lager leasetarief door

2: bij een eigen auto doe je dit beiden zelf, als de auto in jouw bedrijfsbalans wordt opgenomen.

Ik heb er juist voor gekozen om in 2018 de e-Niro te bestellen omdat er € 114 mln Mia subsidie is en dat zijn ongeveer 7600 voertuigen. Aangezien er ook voor allerlei andere bedrijfsmiddelen MIA wordt aangevraagd en BEV's vlot verkocht worden dit jaar zal de pot snel leeg zijn; opschieten dus...

De orderbon is zoals Case aangeeft leidend, en als je de auto in 2018 besteld hebt (je overeenkomst met de dealer) kan je de MIA-aanvraag indienen met het formulier voor 2018 en krijg je dus ook de subsidie verrekend over de IB-aangifte over 2018. En voor 2018 geldt er voor G 3111 een 36% subsidie over je netto waarde. Best interessant dus. En als je twijfelt of je de drie maanden speelruimte gaat halen bel je je dealer op en laat je de datum aanpassen van je orderbon. Zei ik dat nou echt?

Edited by Ton van Hout

39 minuten geleden, Ton van Hout zei:

datum aanpassen van je orderbon

Kan helaas de datum van de afschrijving van de aanbetaling niet meer aanpassen :P

Maar ik heb e.e.a. uitstaan bij de accountant, ik neem aan dat hij op de hoogte is.

bedankt voor de tip iig, zal hem achter z'n broek zitten.

Vertrouwen is goed, controle is beter. Jaag hem maar lekker op zoals je zegt, het kost JOU een hoop geld als hij te langzaam is.

Als de communicatie over het Kia netwerk loopt is het een stuk makkelijker inderdaad. Welke commando's van kia zijn er wel al bekend? Van daaruit is een hoop af te leiden.

51 minuten geleden, Ton van Hout zei:

MWelke commando's van kia zijn er wel al bekend?

Geen, helaas. We moeten de loginprocedure eerst uitvogelen. En daarna ziet uit te vinden welke commando’s er bestaan. 

Zou makkelijk zijn als er iemand van Kia een keer een lijstje stuurt... :-)

4 uur geleden, Geronimo81 zei:

Kan helaas de datum van de afschrijving van de aanbetaling niet meer aanpassen :P

Maar ik heb e.e.a. uitstaan bij de accountant, ik neem aan dat hij op de hoogte is.

bedankt voor de tip iig, zal hem achter z'n broek zitten.

Aanbetalen waarvoor? Een order getekend is voldoende

Zijn er mensen die aanbetalingen hebben verricht naast Geronimo81 voor een e-Niro? Ik niet namelijk...

Neuh, ikke niet. 

Maar toen we bij de dealer zaten om de mogelijkheden te bespreken hoorde ik haar tegen een collega over een andere klant wel zoiets zeggen als: “Hij moet wel eerst een aanbetaling doen”. 

Edited by Hippe lip

2 uur geleden, e-niro zei:

Aanbetalen waarvoor? Een order getekend is voldoende

Voor de MIA (gaat dit daarover?) is de datum van het aangaan van de verplichting maatgevend. Oftewel tekenen contract. De mijne was in november 2018 dus 36% MIA.

Het aanbetalen ging alleen over het bevestigen aan klantzijde van de bestelling, wat mij vreemd lijkt want je gaat met de bestelovereenkomst al een bindende overeenkomst aan.

Het had niks met de MIA te maken. Ik zag dat je daar een draadje voor aangemaakt had en dat waardeer ik, dan vergeten kopers het niet dat ze het binnen drie maanden geregeld moeten hebben.

Twee weken nog en dan kan ik rijden in de mijne!

Vanmorgen gestart met de aanleg van de laadpaal; ik moet van de meterkast naar de kruipruimte, door 35cm beton + 15cm voorzetwand en daarna de garage door en daarna nog een wand door van 30cm. Zoals eerder vermeld heb ik een 1x 35A aansluiting en ik ga een 32A B installatieautomaat laten plaatsen. Volgens mij is het de NEN1010 die voorschrijft dat je factor 1.6 van de hoofdzekering mag hebben tov de achterliggende zekering tenzij je een loadbalancer hebt, en dat heb ik... 32A met traagheid B wordt het dus.

Op de site van Enexis kan je controleren wat voor een aansluiting je hebt. Bij mij stond het niet goed (3x 25A) op de factuur al is het vastrechttarief voor 3x25 en 1x35 identiek.enexis-scherm.thumb.jpg.84afab50583501f02289ef83af50f4d6.jpg

IMG_20190129_103050.jpg

Let je er wel ff op dat je hiervoor een speciale aardlekschakelaar nodig hebt? Tegenwoordig is de type B aardlekschakelaar voorgeschreven. Dat is een model dat ook afschakelt op gelijkstroomfouten. 

Let op: die B-aanduiding is iets heel anders dan de zekering met B-karakteristiek.

Zie dit artikel: https://www.laadpunt.nl/waarom-type-b-aardlekbeveiliging/

In de meterkast zal ik de bekabeling via deze buis naar de groepenkast toeleiden:

IMG_20190129_103032.thumb.jpg.e113b2c450ab1085b4b0e4093ddda5c0.jpg

En het kruipluik is ook al open:

signal-2019-01-29-102954.thumb.jpg.b86ebc19e948eb40015982e05dea787a.jpg

Als ik door de kruipruimte / fundering heen ben zal ik ongeveer hier uitkomen, achter de vriezer:

IMG_20190129_103435.thumb.jpg.9edab1d342b1620ce4c215c744eb7ee0.jpg

Edited by Ton van Hout

Even verder gezocht en kom op dit artikel, wat de strekking van den NEN1010 hierover uitlegt: http://nen1010.cobouw.nl/bijzondere-installaties/bijzondere-ruimten/laadinrichtingen-voor-elektrische-voertuigen

Zie helemaal onderaan bij "Beveiligingsmaatregelen'. Alternatief lijkt dus een aardlekschakelaar die al op 6 mA aanspreekt. Dat doen normale aardlekschakelaars niet. Die spreken pas aan op 30 mA.