Jump to content
Ton van Hout

Ton's aanstaande e-Niro

Recommended Posts

Zou er mee uitkijken, gaat vaak goed, maar in 'scherpe' bochten of bij onderbroken strepen heeft hij nogal eens moeite om de goede lijn te volgen...verder wel een heel praktisch systeem en handig. Toch altijd handen aan het stuur bij mij.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Ik denk, bij normaal gebruik, dat je het helemaal gaat redden met de Granny lader:

Stel 12 uur laden per dag = 72 uur per week = 150 kWh per week = 125 kWh rekening houdend met laadverliezen.

Is totaal twee volle accu's per week. Zelfs bij 120 (zie de 'Bjorn test') goed voor ruim 600 km per week.

Kortom: als je maar onder de gemiddeld 30.000 kilometer per jaar blijkt helemaal OK.

Tuurlijk; ik zou tenminste een fatsoenlijk 16A laadstation willen hebben.

Voor mij zijn de redenen om sneller te willen laden omdat:

• het kan,
  • ik op deze manier het verbruik kan doorfactureren aan mijn bedrijf,
  • vrienden met een EV 'snel' kunnen laden,
  • het de verkoopbaarheid van mijn huis ten goede komt.

Prima argumenten; ik heb al 6 jaar zo'n kastje (LoLo via TNM voor de BTW factuurtjes) aan mijn gevel hangen. Ik wil alleen even aantonen dat je echt niet veel nodig hebt om toch volop van een EV te kunnen genieten.

Dat ben ik met je eens, en mocht je tekort komen kan je altijd overdag op het werk aankoppelen.

Gefeliciteerd met je e-Niro en veel fijne kilometers, Ton!

Ook ik ben er na ruim een week rijden nog steeds heel content mee.
Ben het met Veefer eens: de Lane Assist reageert soms een beetje grillig en stuurt dan bij op een moment dat je het niet verwacht.
Het stuur protesteert ook lichtjes als je van rijbaan wilt veranderen en het knipperlicht nog niet hebt aan gezet, maar dat is niet verkeerd.

Compleet economisch heb ik er niet mee gereden, nadat ik aan mijn zoontjes van 7 en 9 had verteld dat Zoefje (zo hebben ze de auto gedoopt) 204 pk had.
Dat moest natuurlijk worden uitgeprobeerd...

Edited by Eldevee

Leuk om te horen @Eldevee, onze kinderen zegt dat nog niet zo veel, ook al zijn ze 6 en 8. Ik probeer ze meer dingen bij te brengen als 'database', 'netwerk', en andere tech-concepten.

Die memory seat vind ik ook geniaal, gaan je spiegels en je stoel in de vooraf opgeslagen stand staan nadat je op een knopje gedrukt hebt, W000000TTT!!

51 minuten geleden, Ton van Hout zei:

Leuk om te horen @Eldevee, onze kinderen zegt dat nog niet zo veel, ook al zijn ze 6 en 8. Ik probeer ze meer dingen bij te brengen als 'database', 'netwerk', en andere tech-concepten.

Die memory seat vind ik ook geniaal, gaan je spiegels en je stoel in de vooraf opgeslagen stand staan nadat je op een knopje gedrukt hebt, W000000TTT!!

Mijn zoon is 28 en rijd er af en toe mee. Liefst op sportstand natuurlijk .Dat zie ik direct terug in het verbruik.......... ;-) Probeer ik zo zuinig mogelijk te rijden, verpest hij het weer :-)

Ik ben daar een beetje behoudend in, de oudste weet nu al zaken te hacken.

@Ton Hoe regel jij de doorberekening aan je bedrijf?
Of is het handiger om hier een apart topic voor aan te maken?

Edited by Eldevee

5 uur geleden, Sigmasailor zei:

Ik denk, bij normaal gebruik, dat je het helemaal gaat redden met de Granny lader:

Stel 12 uur laden per dag = 72 uur per week = 150 kWh per week = 125 kWh rekening houdend met laadverliezen.

Is totaal twee volle accu's per week. Zelfs bij 120 (zie de 'Bjorn test') goed voor ruim 600 km per week.

Kortom: als je maar onder de gemiddeld 30.000 kilometer per jaar blijkt helemaal OK.

Tuurlijk; ik zou tenminste een fatsoenlijk 16A laadstation willen hebben.

Je kunt natuurlijk steeds laden aan een gewoon stopcontact, maar als je dat van plan bent, lees dit artikel dan ook even:

https://t.co/itL6JRReID

Veefer, het is inderdaad een sport geworden om zuinig te rijden.
Dat heb ik de afgelopen dagen verpest met optrekmanoeuvres (mijn kinderen zijn blijkbaar thrillseekers).

21 minuten geleden, Eldevee zei:

Ik ben daar een beetje behoudend in, de oudste weet nu al zaken te hacken.

@Ton Hoe regel jij de doorberekening aan je bedrijf?
Of is het handiger om hier een apart topic voor aan te maken?

Als mijn Zappi binnenkort aangesloten is staan daar de tellers in en die waarden reken ik door.

13 minuten geleden, Hippe lip zei:

Je kunt natuurlijk steeds laden aan een gewoon stopcontact, maar als je dat van plan bent, lees dit artikel dan ook even:

https://t.co/itL6JRReID

Zinnig verhaal, niet helemaal aansluitend op mijn 230V aansluiting met Schuko stekker die ik aan de WCD-zijde loshaal om de type-2 stekker stroomloos te maken. Verder verwacht ik weinig gebruik te maken van de stekker wanneer de Zappi actief is. Het bereik van de auto zorgt ervoor dat je niet snel in noodsituaties terecht zal komen en dus niet op een Granny hoeft te laden.

Bij Granny denk ik aan Granny-gear en heeft een andere 'lading' bij mij:

granny-gear.jpg.944a30f6eb381780f11adb3fd40762bc.jpg

Dus simpelweg kW's * stroomtarief en in verhouding vastgoedrecht?

10 minuten geleden, Ton van Hout zei:

Zinnig verhaal, niet helemaal aansluitend op mijn 230V aansluiting met Schuko stekker die ik aan de WCD-zijde loshaal om de type-2 stekker stroomloos te maken. Verder verwacht ik weinig gebruik te maken van de stekker wanneer de Zappi actief is. Het bereik van de auto zorgt ervoor dat je niet snel in noodsituaties terecht zal komen en dus niet op een Granny hoeft te laden.

Let je wel ff op: als je auto full-power aan het laden is, dan loopt daar max 16 Ampère door die Schuko-stekker; dat zijn flinke stromen. Ik weet uit eigen praktijkervaring (opleiding elektrotechniek) dat als je zo’n stroom lostrekt dat dit flinke vonken kan geven! Elke keer dat je dit doet vervormen de pennen van die stekker een beetje, waardoor je er de volgende keer slechter contact mee maakt in het stopcontact en dus de boel warm wordt (overgangsweerstand) tot het uiteindelijk een keertje mis gaat.

De NEN1010 schrijft niet voor niets voor dat een koppelcontactstop (een stekker, in gewone taal) uitsluitend als spanningsscheider gebruikt mag worden en niet als stroomscheider. Voor dat laatste is een schakelaar nodig. Die is erop gebouwd om de erop aangegeven stroom op de juiste manier te onderbreken zonder schade op te lopen. 

21 minuten geleden, Eldevee zei:

Dus simpelweg kW's * stroomtarief en in verhouding vastgoedrecht?

Ja, en dat laatste weet ik niet maar is het onderzoeken waard want het kan de helft van het vastrecht a +- € 227 betekenen.

10 minuten geleden, Hippe lip zei:

Let je wel ff op: als je auto full-power aan het laden is, dan loopt daar max 16 Ampère door die Schuko-stekker; dat zijn flinke stromen. Ik weet uit eigen praktijkervaring (opleiding elektrotechniek) dat als je zo’n stroom lostrekt dat dit flinke vonken kan geven! Elke keer dat je dit doet vervormen de pennen van die stekker een beetje, waardoor je er de volgende keer slechter contact mee maakt in het stopcontact en dus de boel warm wordt (overgangsweerstand) tot het uiteindelijk een keertje mis gaat.

De NEN1010 schrijft niet voor niets voor dat een koppelcontactstop (een stekker, in gewone taal) uitsluitend als spanningsscheider gebruikt mag worden en niet als stroomscheider. Voor dat laatste is een schakelaar nodig. Die is erop gebouwd om de erop aangegeven stroom op de juiste manier te onderbreken zonder schade op te lopen. 

Er staat geen 16 Ampere op daar er gemaximeerd wordt naar 10 Ampere door de stekker. Kijk maar ergens hierboven naar de foto waarin ik een oranje draad in de garage heb gefotografeerd. Het dashboard van de auto geeft aan dat er 2.1kWh op de auto staat, dat zou dus een verlies van 200W zijn die opgaat in de stekkerkast en de BMS.

Zoals je ziet geeft het dash 2.1kWh aan en het rode icoontje geeft aan dat er een laadkabel aangesloten is.

20009061_IMG_20190210_231415(Small).jpg.936f1ad5229d23b67b4d2961c46c3379.jpg

Wat ik dan weer een leuk detail vind is de ladingsgraadindicator op het dashboard. Er zitten drie groene indicatoren en ze knipperen wanneer er geladen wordt, hoe langzamer er geknipperd wordt hoe voller de accu. Het deel aan de bestuurderszijde is het laatste lampje dat knippert.

1927004710_IMG_20190210_231435(Small).jpg.9906fed8a43417d8fb62d223ebd9f3a0.jpg

1108106797_IMG_20190210_231425(Small).jpg.a1daa3b6902887dde3fad806db07c83a.jpg

25170248_IMG_20190210_231424(Small).jpg.1196e6ad52ab738ed3f4ef87717f4cbc.jpg

Overigens, als ik naar de Mijn Kia app ga valt me dit op: de app kan zo weinig... en als ik denk wat ik denk, vrees ik het ergste.

1378679283_Screenshot_20190210-143528(Small).thumb.jpg.f9e3cda29c8d46eac4c999e8a0aafba1.jpg

De afgelezen bandendruk is deze. Morgen zal ik eens meten met mijn digitale manometer of de drukken overeenkomen met de afgelezen waarden en de banden iets meer druk geven met de compressor plus een reset van de TPS-sensoren indicator.

1460147351_Screenshot_20190210-222013(Small).thumb.jpg.5790f8aab1c5adbacc53e626162fa644.jpg

Zoals je ziet is hij nog even aan het laden met de 2100W.

933043560_Screenshot_20190210-230341(Small).thumb.jpg.fc81180f1e31c742a8f9c5f7d0da9e11.jpg

mijn garage heeft de banden opgepompt naar 2.8 bar

9 uur geleden, Ton van Hout zei:

Er staat geen 16 Ampere op daar er gemaximeerd wordt naar 10 Ampere door de stekker. Kijk maar ergens hierboven naar de foto waarin ik een oranje draad in de garage heb gefotografeerd. Het dashboard van de auto geeft aan dat er 2.1kWh op de auto staat, dat zou dus een verlies van 200W zijn die opgaat in de stekkerkast en de BMS.

Er gaat idd geen 16 A door, maar ook 10 A is een flinke stroom (2300W; ruim twéé waterkokers!) die schade aan je stekker kan veroorzaken. Ik hou je natuurlijk niet tegen, maar adviseer je wel om regelmatig te controleren of de pennen van je stekker nog netjes glad zijn. Bij oneffenheden kun je de stekker beter vervangen. 

mijn bandenspanning is 3,0-3,1 bar. Gek dat daar zoveel verschil in zit.

Ik laad overigens mijn e-niro ook nog steeds op met de 230V stekker. Tot nu toe elke morgen weer vol. Werkt pefect, alleen ik wil het ook verrekenen met mijn bedrijf, dus ook voor mij zal er binnenkort een wallbox gemonteerd gaan worden.

6 minuten geleden, Geronimo81 zei:

mijn bandenspanning is 3,0-3,1 bar. Gek dat daar zoveel verschil in zit.

Ik laad overigens mijn e-niro ook nog steeds op met de 230V stekker. Tot nu toe elke morgen weer vol. Werkt pefect, alleen ik wil het ook verrekenen met mijn bedrijf, dus ook voor mij zal er binnenkort een wallbox gemonteerd gaan worden.

Als het er alleen om gaat dat je weet hoeveel er gebruikt wordt, dan kun je ook een eenvoudige tussenmeter gebruiken. Die zijn er al (professionele!) voor een paar tientjes. Dan hoef je niet alleen dáárvoor een wallbox aan te schaffen. 

Edited by Hippe lip

Ik heb me laten vertellen dat opladen met zo'n 230V stekker niet goed is voor de accu (Joost mag weten waarom). En uiteraard wil ook ik zo snel mogelijk kunnen laden. liever 5,7kW dan 2,2kW.

2 uur geleden, Geronimo81 zei:

Ik heb me laten vertellen dat opladen met zo'n 230V stekker niet goed is voor de accu (Joost mag weten waarom).

Daar zie ik niet zoveel reden voor. Ik denk zelfs dat het beter is voor de accu; snelladen is een grotere belasting voor de accu, slijt-ie harder van....

5 uur geleden, Hippe lip zei:

Als het er alleen om gaat dat je weet hoeveel er gebruikt wordt, dan kun je ook een eenvoudige tussenmeter gebruiken. Die zijn er al (professionele!) voor een paar tientjes. Dan hoef je niet alleen dáárvoor een wallbox aan te schaffen. 

ik heb al jaren een metertje via Conrad voor een paar tientjes. Effe fotootje van de stand en verschil met de vorige uitrekenen en declareren.

Nog even terugkomend op die 18-inch velgen en een mindere actieradius: zóveel minder zal dat inderdaad niet zijn, want ik zie dat er op de officiële Kia-webshop (www.webshop.kia.nl) meerdere 18-inch velgen voor de Kia E-Niro aangeboden worden. En dat zullen ze echt niet doen als de actieradius daardoor drastisch vermindert.

Screenshot_20190211-222159.png

Persoonlijk vind ik de Enigma erg mooi. Verder googlen leerde dat die ook in mat zwart verkrijgbaar is. Prachtige combi met de Pearle White!

77500-enigma-black-dima-side-x-sito.png