Jump to content

e-Niro - Werking van de App

Sigmasailor

Recommended Posts

Schijnt dat dit in de “volgende versie” van de e-niro komt, eind dit jaar ofzo.. degenen die daarvoor al hun auto in ontvangst hebben genomen hebben dan pech.. (ik heb niet echt een bron vanuit kia maar dit zie ik steeds links en rechts op facebook en tweakers bijv terugkomen) wel jammer want samen met 3-fasen opladen is het wel een gemis..

je kunt wel een vooraf ingesteld tijdstip aangeven dat je de auto wilt opwarmen. Dus als je bijvoorbeeld aangeeft dat je op werkdagen om 08:00 weg rijdt, kun je de auto zo instellen dat hij om 07:30 begint met opwarmen, zodat het om 08:00 warm is als je instapt. 

Dit werkt ook zo met het opladen. Je kunt ervoor zorgen dat het opladen klaar is om 08:00 en dat hij alleen tijdens daluren oplaadt etc.

Het kan nu idd niet, maar ik verwacht dat het alleen een kwestie is van de app aanpassen. Het gaat erom dat die app een commando aan de auto moet geven daarvoor. 

Op dit moment kan de app alleen dingen uitlezen en nog geen dingen op afstand aanpassen in de auto?

Ik wil, als mijn auto geleverd is, proberen uit te vinden hoe de communicatie van de app met de auto loopt. Reverse engineering dus. Dat is voor een aantal andere EV’s al gedaan. Je kunt dan eigenbouwsystemen met de auto laten communiceren.

Dat loopt netjes via de servers van Kia, zoals de app dat zelf ook doet. De app logt in bij die server, dat eigenbouwsysteem doet dat net zo. Er is dus nix gevaarlijks of verkeerds aan.

Iemand hier die ervaring met dat soort werk heeft of er ook interesse in heeft?

Dit is interessant, nu heb ik een Webasto met GSM-module en App voor de telefoon (Android laat de app zelfstandig de kachel aangaan, iOS niet. oorzaak ligt in de permissies vanuit het OS) en dit is 1 ding die ik absoluut wil hebben. Er een Raspberry van een tientje ingooien en een SIM-kaart aankoppelen lijkt mij de beste optie. Heb je Wifi als hij voor je huis staat en indien hij op je werk ver weg staat kan je hem ook starten.

Met de e-Niro is de auto veel sneller op temperatuur dan een reguliere auto. Zeker met stoelverwarming is het snel te doen. Als hij staat de laden kan je de klimaat al op een ingestelde tijd laten werken. Zou handiger zijn als dat vanaf afstand in te stellen is. Vandaag kwam ik wel achter een handige functie van de app. Als je auto niet op slot staat en wel geparkeerd is komt er een melding op de telefoon.

Dat de app kan communiceren betekent dat er een data module aanwezig is. Vreemd dat KIA niet gewoon de Tomtom live services via deze module laat verlopen. Dan zou extra betalen na een jaar opeens interessanter worden.

4 minuten geleden, Bart Sluimer zei:

Vandaag kwam ik wel achter een handige functie van de app. Als je auto niet op slot staat en wel geparkeerd is komt er een melding op de telefoon.

Ik kreeg dezelfde melding ook. Vanmorgen. voor de eerste keer, terwijl ik mijn auto nooit op slot zet.

Dus ik denk dat het een update van de app is vanuit Kia. Goed nieuws, dat ze dit nog updaten...

1 uur terug, Geronimo81 zei:

Ik kreeg dezelfde melding ook. Vanmorgen. voor de eerste keer, terwijl ik mijn auto nooit op slot zet.

Dus ik denk dat het een update van de app is vanuit Kia. Goed nieuws, dat ze dit nog updaten...

Heb je het over een app van Android of iOS?

2 uur geleden, Ton van Hout zei:

Dit is interessant, nu heb ik een Webasto met GSM-module en App voor de telefoon (Android laat de app zelfstandig de kachel aangaan, iOS niet. oorzaak ligt in de permissies vanuit het OS) en dit is 1 ding die ik absoluut wil hebben. Er een Raspberry van een tientje ingooien en een SIM-kaart aankoppelen lijkt mij de beste optie. Heb je Wifi als hij voor je huis staat en indien hij op je werk ver weg staat kan je hem ook starten.

Hohoho, je loopt wat hard van stapel; beetje erg enthousiast.

Ik gebruik thuis nogal wat een domotica. Sinds kort heb ik Domoticz op mijn Raspberry Pi vervangen door Home Automation. Daar zijn vele modules aan toe te voegen, waaronder voor communicatie met een EV. Voor o.a. Mercedes, BMW en Tesla zijn er al modules. De uitdaging is nu om dat ook voor Kia mogelijk te maken. Kijk je in de module, dan zie je dat het vrij simpel is opgebouwd. Het is een treintje van commando’s.

Hiervoor moet je wel beschikken over de te gebruiken commandoset. Als Kia die niet geeft (heb het geprobeerd maar nog zonder succes) dan zul je die zelf moeten uitvinden. Of er voor starten een commando is betwijfel ik, maar ik zie geen noodzaak. Voor verwarming heb je geen ‘draaiende motor’ nodig, in tegenstelling tot bij een verbrandingsmotor. 

Oh, ik vergat te melden dat je geen WiFi nodig hebt om met de auto te communiceren. Er is standaard een communicatiemodule in de auto aanwezig. Als je netjes via de servers van Kia communiceert, dan pakken die de verbinding van server naar de auto op. Daar hoef je dan zelf gelukkig niet voor te zorgen. 

Waar kan ik de e-niro app vinden? In de Android store zie ik alleen een algemene app.
Er is alleen een algemene App, waar je je auto kunt koppelen als de dealer hem heeft aangemeld

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Heb al een keer in het grote topic 2 screenshots geplaatst.kunt idd meer zien, zoals opladen, deuren opslot etc. ook ritten registratie.weet niet of je dat bij andere auto's ook ziet

het is de playstore mijnkia,  je kunt er ook je ritten mee opvragen.

de knop filter toepassen werkt ook niet,

En er zit ook een knop zoek laadpunt op maar die werkt niet met de android

Dus er moet nog veel verbeteren aan de app

3 uur geleden, Veefer zei:

Filter werkt wel, je kan de datums aanpassen en dan pakt hij die periode.
Laadstation inderdaad niet

Inderdaad werkt het wel, ik had gedacht dat je met filter aantal km per maand of jaar en zakelijk of prive kon scheiden

1 uur geleden, e-niro zei:

Inderdaad werkt het wel, ik had gedacht dat je met filter aantal km per maand of jaar en zakelijk of prive kon scheiden

Kijk, dat zou nou ook een mooie toevoeging kunnen zijn: dat je per rit een kenmerk erbij kunt zetten en daar later op filteren. Ik rijd ook ritten met verschillend doel en wil dat kenmerk in de app van de ANWB-dongel erbij zetten, maar daar kun je alleen kiezen voor zakelijk of privé. Waarom nou niet eigen labels aan kunnen maken die je per rit kan toewijzen? Zo moeilijk is dat nou ook weer niet...

Zelfde voor de Kia-app dus.

PlanB heeft blijkbaar de app ontwikkeld waarmee Kia samenwerkt, het is een Nederlands bedrijf uit Amsterdam. Dat maakt het communiceren met de developers makkelijker dan dat ze in Korea zouden zitten maar ik verwacht niet dat ze hun medewerking zullen geven om toegang te verlenen. Wat natuurlijk wel kan is lobbyen zodat ze doorkrijgen dat er behoefte is om op afstand de auto voor te verwarmen. In mijn huidige auto gebruik ik een app van Sievers IT uit Duitsland om de standkachel te programmeren. Ik kan hier herhalende reeksen en individuele datums in zetten waardoor je een zeer handig tooltje hebt. Zelfs de omgevingstemperatuur is gekoppeld, zo gaat de kachel niet aan als het buiten boven de 10 graden is bij mijn auto. Dit zijn nuttige zaken die ik ook terug wil zien in de Kia app. Straks zal ik nog screenshots plaatsen van de huidige Sievers app. ter illustratie.

Mijn wensen zijn:

• interieurverwarming op afstand schakelbaar op aan/uit en temperatuur in graden Celcius
  • de mogelijkheid om de aanjager aan te zetten op voorruitontwaseming ter verwijdering van ijs en sneeuw
  • aanzetten stuurverwarming
  • aanzetten stoelverwarming, instelbaar voor iedere stoel incl. achterbank
  • buitentemperatuur wordt meegenomen in de keuze de interieurverwarming wel/niet aan te zetten
  • hoogte van buitentemperatuur tbv schakelkeuze is instelbaar, in graden Celcius
  • indicator welke acties toegestaan zijn wanneer gestekkerd / ontstekkerd
  • indicator welke acties toegestaan zijn wanneer de accu een bepaald ontladingsniveau heeft
  • duur van de verwarming instelbaar per device
  • offset van ieder device om 'aan' te gaan tov de geplande wegrijtijd (stoelverwarming hoeft geen 30 minuten voordat je wegrijdt aan te gaan, eerder twee of drie)

Graag kopiëren en aanvullen zodat er een lijst ontstaat die we kunnen aanbieden aan PlanB en Kia.

Developer Kia App.: www.theplanbcompany.com

http://www2.truphone.com/rs/510-EVP-755/images/Truphone-Case-Study.pdf

• Like 3