Ga naar inhoud

e-Niro - Hoe ver kan je er mee rijden?


Sigmasailor
Ga naar de oplossing Opgelost door Gast MileB,

Aanbevolen Berichten

gister naar Noord-Frankrijk en weer terug gereden, op één lading!

Heb dit keer echt als een oude dame gereden, gewoon om te kijken of ik het zou redden.

Dus cruisecontrol aan en achter vrachtwagens blijven plakken.

Uiteindelijk 372 km gereden en nog 113 km rijbereik over, met een gemiddeld verbruik van 13,4 kWh/100 km.

(ca. 15 graden, weinig wind)

Het zal niet in het Guinness book of Records komen, maar met bijna alleen maar snelweg kilometers en zonder file, vind ik dit toch een behoorlijk net verbruik!

Wat heb ik hiervan geleerd?

* volgende keer gewoon normaal doorrijden, dan haal ik het ook makkelijk.

* ik kan gewoon naar f*cking Frankrijk en weer terug met m'n elektrische auto, zonder bij te laden!

  • Like 4
  • Thanks 3
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


12 uur geleden, Geronimo81 zei:

gister naar Noord-Frankrijk en weer terug gereden, op één lading!

Heb dit keer echt als een oude dame gereden, gewoon om te kijken of ik het zou redden.

Dus cruisecontrol aan en achter vrachtwagens blijven plakken.

Uiteindelijk 372 km gereden en nog 113 km rijbereik over, met een gemiddeld verbruik van 13,4 kWh/100 km.

(ca. 15 graden, weinig wind)

Het zal niet in het Guinness book of Records komen, maar met bijna alleen maar snelweg kilometers en zonder file, vind ik dit toch een behoorlijk net verbruik!

Wat heb ik hiervan geleerd?

* volgende keer gewoon normaal doorrijden, dan haal ik het ook makkelijk.

* ik kan gewoon naar f*cking Frankrijk en weer terug met m'n elektrische auto, zonder bij te laden!

Ja mooi! Maar waar vandaan vertrokken? Zal eerder eindhoven dan Den Helder of Leeuwarden geweest zijn....?

En alleen maar een ritje om de lol, of had je een specifieke bestemming daar in Noord Frankrijk?

aangepast door Hippe lip
Link naar reactie
Delen op andere sites


vertrokken vanaf een klein dorpje ten zuiden van Rotterdam, dus niet heel ver van de Belgische grens idd!

en ik moest er voor mijn werk zijn. Kon daar trouwens bij de klant gratis opladen, wat een luxe!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Leuk artikeltje over verbruik en kosten per kilometer bij gebruik van de verschillende 'brandstoffen'.
https://www.wattisduurzaam.nl/19049/energie-beleid/duurzaam-rendement/energie-voor-elektrische-auto-superduur-rijden-toch-het-goedkoopst/ 

Wat rijden we toch heerlijk goedkoop, zelfs als we Fastned gebruiken!

aangepast door Hippe lip
Link naar reactie
Delen op andere sites


Zo, dat was lef hebben! Heb je toch een aardig gebruik gehad. Als je vol vertrokken bent zo'n 17 kWh/100?

Ik zie nu op mijn app (staat te laden) 96% en 502 km range. Ga vanavond even naar de oosterburen. Mijn overall gemiddelde staat op 14,1 kWh/100 km (na zo'n 4000 km). Ja, ik doe er nog steeds mijn best voor en kom eigenlijk nooit over de 100 (heeft ook geen enkele zin hier in de randstad).

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, Sigmasailor zei:

Mijn overall gemiddelde staat op 14,1 kWh/100 km (na zo'n 4000 km).

Haal je dat van dit display?

En wat ik me dan afvraag (maar eigenlijk niet wil proberen): onderaan staat "Hold OK: Reset". Worden deze waarden dan op nul gezet?

IMG_6337.thumb.JPG.d306c0cf0ae5d72bcb94fea02a98fba8.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 4 weken later...
Op 12-4-2019 om 10:21, Marcello75 zei:

Gisteren ritje Emmen (182km), heen weg was het vrij koud dus verwarming aan op 21, stoelverwarming aan, stuurverwarming aan :) ben nou eenmaal koukleum. Verbruik was 21,3 op de 100. Stand Eco en daar waar 100, 110 en waar 130, 135 gereden. Terug weg geen stoelverwarming, geen stuurverwarming en de 19,5 graad de verwarming. redelijk veel 140-150 gereden, hier en daar een file. Verbruik 20,8 op de 100.

Dus onderweg nog bijgeladen? Accu heeft immers 65KW. Wij twijfelen over een Kia E-Niro of een Tesla Model 3. Moet ook regelmatig via snelweg 375 retour. Doe dat het liefst zonder bijladen....

Link naar reactie
Delen op andere sites


In NL, wellicht in de winter met een korte stop bij Fastned, gaan we het denk ik wel halen. Al is de windhoek "Zeeland" qua fastladers erg karig.

Wat zijn jullie ervaringen met vakanties, ritten in buitenland? Het valt me op dat de laadmogelijkheden daar veel beperkter zijn. In het najaar gaan we bijvoorbeeld een paar dagen Duinkerken (300 km). Zo'n rit (retour incl. wat lokale ritten) zal dan nog een hele uitdaging worden.... Een vakantie naar Zwitserland of Italie wordt volgens mij dan helemaal een puzzle.

aangepast door Luc2000
Link naar reactie
Delen op andere sites


14 minuten geleden, Luc2000 zei:

In NL, wellicht in de winter met een korte stop bij Fastned, gaan we het denk ik wel halen. Al is de windhoek "Zeeland" qua fastladers erg karig.

Wat zijn jullie ervaringen met vakanties, ritten in buitenland? Het valt me op dat de laadmogelijkheden daar veel beperkter zijn. In het najaar gaan we bijvoorbeeld een paar dagen Duinkerken (300 km). Zo'n rit (retour incl. wat lokale ritten) zal dan nog een hele uitdaging worden.... Een vakantie naar Zwitserland of Italie wordt volgens mij dan helemaal een puzzle.

met ABRP (abetterrouteplanner) kom je een heel eind.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is een zeer handige site, dank!

Maar dan kom je met een vrijwel lege accu op bestemming aan, en dan? Oplaad mogelijkheden (fast) zijn dan dan vaak zeer beperkt aanwezig, of met een zeer laag vermogen wat verder van de "slaapplek" (chargemap.com). Wat is jullie ervaring daarmee?

jullie merken, ik twijfel nog erg over een EV auto......daarom dat ik af en toe even doorvraag;)

aangepast door Luc2000
Link naar reactie
Delen op andere sites


Zojuist, Luc2000 zei:

Maar dan kom je met een vrijwel lege accu op bestemming aan, en dan? Oplaad mogelijkheden (fast) zijn dan dan vaak zeer beperkt aanwezig, of met een zeer laag vermogen wat verder van de "slaapplek". Wat is jullie ervaring daarmee?

jullie merken, ik twijfel nog erg over een EV auto......daarom dat ik af en toe even doorvraag;)

Dat hangt van de opties in de planner af. Als jij met 50% lading wil aankomen dan moet je daarvoor dus nog even extra of langer aan de snellader. 

Wat betreft bestemming kun je het jezelf makkelijk maken door een accommodatie nabij een laadpunt te zoeken natuurlijk ;) of vooraf even afstemmen met de verhuurder of je een stroomaansluiting kunt gebruiken. Aangenomen dat je eenmaal aangekomen geen enorme afstanden gaat afleggen is dat allemaal niet zo’n probleem..

Link naar reactie
Delen op andere sites


Die ABRP site is erg handig. Nogmaals dank!

Bij een retourtje Utrecht - Drenthe, 350km, geeft de site bij gebruik max. snelheid (100/120/130 km/h) een verbruik aan van 202kw/100km. Dat betekent dus op de terugweg 20 min laden. Met welke weersomstandigheden rekent deze site?

Zou een zomer of winterdag veel schelen?

Welk verbruik verwachten jullie op basis van eigen ervaring bij 350 km retour (3 inzittenden, 5% 50-70 km/h, 15% 100km/h, 10% 120/km/h, 70% 130 km/h) op een zomer (25 graden, met airco 21 graden) en winterdag (5 graden,  met verwarming 21 graden)?

 

En verwachten jullie dat het oplaad vermogen (77kwh bij snelladers) nog omhoog gaat?

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Luc2000 ja de winter scheelt heel fors, de kachel vreet stroom en ook de accu presteert slecht bij kou. Ook zul je de 77kW laadsnelheid in de winter lastig halen, daar moet de accu eerst warm voor worden.

zie ook https://ev-database.nl/auto/1125/Kia-e-Niro-64-kWh

snelweg zomer: 375km (dat klopt goed met mijn ervaring nu)

snelweg winter: 265km

Sneller dan 77kW zie ik niet gebeuren omdat Kia nu eenmaal niet bekend staat om zn software updates voor bestaande auto’s. Veel sneller laden wordt de accu ook warmer van met mogelijk extra degradatie tot gevolg.

De temperatuur waarmee ABRP rekent kun je instellen, staat standaard op 20 graden en windstil.

aangepast door jwv
Link naar reactie
Delen op andere sites


17 uur geleden, jwv zei:

@Joey-Rio ja met zo’n Tesla van bijna 60.000 euro is er geen lol meer aan, dan hoef je echt niet meer te puzzelen waar je moet laden en hoe snel je mag rijden om je bestemming te halen.. ;)

Dit heeft volgens mij niets met de prijs van de Tesla en de rijsnelheid te maken, maar meer met de beschikbaarheid van de laadstations van Tesla...........

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden, King Niro zei:

Dit heeft volgens mij niets met de prijs van de Tesla en de rijsnelheid te maken, maar meer met de beschikbaarheid van de laadstations van Tesla...........

Ja en hoe worden die laadstations gefinancierd denk je? ;) Zit gewoon in de prijs verwerkt natuurlijk. Met het stroomtarief dat nieuwe Tesla’s nu moeten betalen (24ct/kWh) dekken ze de kosten niet. De eerste jaren zat er levenslang gratis snelladen bij.

Maar dat laadnetwerk, maar ook de supersonische laadsnelheid (200kW en gaat later nog verder omhoog waarschijnlijk), en het automatisch voorverwarmen van de accu net voordat de snellader bereikt wordt. Tesla ligt gewoon mijlenver voor op de rest, maar qua prijs zitten ze nog steeds in het hoge / topsegment.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


23 uur geleden, jwv zei:

@Joey-Rio ja met zo’n Tesla van bijna 60.000 euro is er geen lol meer aan, dan hoef je echt niet meer te puzzelen waar je moet laden en hoe snel je mag rijden om je bestemming te halen.. ;)

 Geen lol meer aan? Als ik electrisch zou rijden zou ik het juist fijn vinden als de auto precies wist waar ik het beste kan gaan laden en hoelang dat zou duren haha. Maar snap wat je bedoelt. En heb pas paar keer gereden in electrische wagen maar dat is toch anders als er een bezitten, dus mss dat ik er dan ook een sport van zou maken hehe.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Vanaf het begin van mijn vorige auto (ruim 12 jaar geleden) hield ik in een spreadsheet elke cent bij die ik eraan uitgaf. Inclusief de aanschaf en de afschrijving volgens de koerslijst van de ANWB. zo wist ik precies wat de kilometerprijs van de auto is; inclusief vaste kosten en met alleen variabele kosten zoals onderhoud, brandstof en banden. 

Nu doe ik dat met mijn e-Niro weer. ‘Brandstofkosten’ noteer ik maar eens per maand. In de groepenkast zit een aparte meter voor de laadpaal en die meterstand noteer ik aan het eind van de maand, met daarbij de kilometerstand. 

Nu komt het eigenaardige. Eind juni staat de meter op 322 kWh en de auto op 3055 km. Bij ontvangst was de auto ca. 80% geladen en eind juni ook. Dat betekent een gemiddeld verbruik van 322/30,55=10,54 kWh/100km. Nou rijd ik rustig, maar zo’n laag verbruik heb ik zelfs nog nooit in één rit voor elkaar gekregen, laat staan gemiddeld. Ik heb uitsluitend thuis geladen; nog nooit aan een laadpaal gestaan.

Wie helpt me uit de droom? Hoe kan dit of wat doe ik verkeerd?

aangepast door Hippe lip
Link naar reactie
Delen op andere sites


@Hippe lip hoe nauwkeurig is die meter? MID gecertificeerd? Meet de laadpaal zelf nog wat? Heb zelf thuis dik 1700 kWh verbruikt (volgens mijn NewMotion paal) met 10.000km op de teller, en denk minimaal 300 kWh elders of met grannycharger geladen. Dat klopt wel aardig met het gemiddelde van de boordcomputer en het 15% laadverlies.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...